Bevallingsbibbers
dinsdag 13 april 2010 om 01:40
Omdat ik vanwege bekkenklachten nauwelijks kan lopen, heb ik geen cursus dergelijks gevolgd. Ik zit nu een week voor de uitgerekende datum en krijg het een beetje benauwd. Zijn er dingen die ik moet weten of komt het 'vanzelf' wel goed? (Heb niet geleerd te puffen bijvoorbeeld.) Iemand nog tips voor mij? Kan ik het af met boekjeskennis?
Sorry als dit een mutserig onderwerp is, maar ik kon er niet van slapen.
Sorry als dit een mutserig onderwerp is, maar ik kon er niet van slapen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
dinsdag 13 april 2010 om 10:28
Carrerra: veel succes! En het lukt echt!
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en wat heel erg is blijven hangen is dat je mee moet gaan. Niets tegenhouden of forceren: je gaat op dát moment bevallen en er is niets dat dat gaat tegenhouden. Dus laat het gaan. Zoek een houding waarop jij het prettigst ligt/zit/loopt/hangt en laat het gebeuren.
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en wat heel erg is blijven hangen is dat je mee moet gaan. Niets tegenhouden of forceren: je gaat op dát moment bevallen en er is niets dat dat gaat tegenhouden. Dus laat het gaan. Zoek een houding waarop jij het prettigst ligt/zit/loopt/hangt en laat het gebeuren.
dinsdag 13 april 2010 om 10:57
Spannend he Carerra! Ik ben vrijdag uitgerekend en heb al twee nachten voorweeen. Ik heb zwangerschapsyoga gedaan, maar of dit iets verschil zal maken tijdens de bevalling dat betwijfel ik. Ontspannen is het belangrijkste en bij het persen geen druk op je gezicht zetten. Dit kan je voorkomen door je mond te ontspannen en je tong los in je mond te laten hangen. Of dat uberhaupt lukt op een perswee??? We zullen het zien...
Succes!
Succes!
dinsdag 13 april 2010 om 11:03
Carr, ik heb zowel bij zwangerschapsgym en yoga leren puffen...
Maar mooi dat ik geen van beide keren volgens het boekje heb gepuft!
Ik ging er van hyperventileren.
Ik ben gaan "sissen", leek bij elke wee op een agressieve slang geloof ik! (Of een leeglopende fietsband, dat kan ook...)
Dus cursus: hartstikke leuk en gezellig, maar heb er per definitie geen klap aan gehad, haha!
Maar licht bloedverlies? Spannend!!!
Kom je je vandaag wel even melden bij ons?
Maar mooi dat ik geen van beide keren volgens het boekje heb gepuft!
Ik ging er van hyperventileren.
Ik ben gaan "sissen", leek bij elke wee op een agressieve slang geloof ik! (Of een leeglopende fietsband, dat kan ook...)
Dus cursus: hartstikke leuk en gezellig, maar heb er per definitie geen klap aan gehad, haha!
Maar licht bloedverlies? Spannend!!!
Kom je je vandaag wel even melden bij ons?
dinsdag 13 april 2010 om 11:11
Ik heb overigens helemaal niet gepuft, ik heb gewoon geademd. Bij het persen ging alles prima tot de vk zich ermee ging bemoeien. Ik moest mijn kin op de borst leggen, terwijl ik het prettiger vond om mijn middenrif aan te spannen. Toch haar manier gedaan (want slaafs in trance), en dat liep niet zo goed af. Voor mij werkte haar manier dus niet, en de volgende keer ga ik het persen op mijn eigen manier doen. Maar goed, je moet het een keer gedaan hebben om de finesses te doorgronden, denk ik
dinsdag 13 april 2010 om 11:14
quote:Joy4britt schreef op 13 april 2010 @ 10:57:
Ontspannen is het belangrijkste en bij het persen geen druk op je gezicht zetten. Dit kan je voorkomen door je mond te ontspannen en je tong los in je mond te laten hangen. Of dat uberhaupt lukt op een perswee??? We zullen het zien...
Succes!
dit is toch voornamelijk om er een beetje flatteus op kraamfoto's uit te zien? in dat kader dan: ogen open houden, anders bouw je ook te veel druk op ogen op, en krijg je gesprongen aders (rooddoorlopen ogen).
Ik doe wél een cursus, heb nog 12 weken ruim te gaan voor ik eea in praktijk kan brengen. Maar waar het qua puffen/ademhalen op neer komt: begin van de bevalling houd je de ademhaling laag, idd de eerder genoemde buikademhaling. Laat je buik goed omhoogkomen, en blaas langzaam uit. Gedurende de bevalling komt je ademhaling steeds hoger. Bij de echte (ontsluitings)weeen ga je puffen: diep in door je neus, en in korte stootjes (3 a 5 ofzo) door je mond uit.
Mocht VK / Gyn zeggen dat je even de boel moet ophouden (nog niet persen ivm nog niet genoeg ontsluiting of wat ook) dan kan je gaan hijgen: tong tegen bovenkant gehemelte en hijgen als een hond. Dit alles niet te lang doen (puffen en hijgen) want daar word je idd niet lekker van (licht in hoofd/hyperventileren enzo).
Aldus de theorie...
Succes meissie! komt goed!
Ontspannen is het belangrijkste en bij het persen geen druk op je gezicht zetten. Dit kan je voorkomen door je mond te ontspannen en je tong los in je mond te laten hangen. Of dat uberhaupt lukt op een perswee??? We zullen het zien...
Succes!
dit is toch voornamelijk om er een beetje flatteus op kraamfoto's uit te zien? in dat kader dan: ogen open houden, anders bouw je ook te veel druk op ogen op, en krijg je gesprongen aders (rooddoorlopen ogen).
Ik doe wél een cursus, heb nog 12 weken ruim te gaan voor ik eea in praktijk kan brengen. Maar waar het qua puffen/ademhalen op neer komt: begin van de bevalling houd je de ademhaling laag, idd de eerder genoemde buikademhaling. Laat je buik goed omhoogkomen, en blaas langzaam uit. Gedurende de bevalling komt je ademhaling steeds hoger. Bij de echte (ontsluitings)weeen ga je puffen: diep in door je neus, en in korte stootjes (3 a 5 ofzo) door je mond uit.
Mocht VK / Gyn zeggen dat je even de boel moet ophouden (nog niet persen ivm nog niet genoeg ontsluiting of wat ook) dan kan je gaan hijgen: tong tegen bovenkant gehemelte en hijgen als een hond. Dit alles niet te lang doen (puffen en hijgen) want daar word je idd niet lekker van (licht in hoofd/hyperventileren enzo).
Aldus de theorie...
Succes meissie! komt goed!
dinsdag 13 april 2010 om 11:22
dinsdag 13 april 2010 om 11:27
quote:noahtb schreef op 13 april 2010 @ 10:25:
[...]
Echt? Wat lief!
Mijn vriend zei: "Gas erop". Toen heb ik 'm gehoekt..
En terecht!
Hij zat soms niet op te letten. Dan siste/pufte ik"TELLEN!" en daar ging hij weer: 1,2,3,4,5,6 en lang... Ik denk dat hij allang blij was dat hij iets kon doen en ik niet ging hyperventileren. Maar lief was het zeker!
Maarreh...ligt Carrera nu nog te pitten of zou het..?!?!
[...]
Echt? Wat lief!
Mijn vriend zei: "Gas erop". Toen heb ik 'm gehoekt..
En terecht!
Hij zat soms niet op te letten. Dan siste/pufte ik"TELLEN!" en daar ging hij weer: 1,2,3,4,5,6 en lang... Ik denk dat hij allang blij was dat hij iets kon doen en ik niet ging hyperventileren. Maar lief was het zeker!
Maarreh...ligt Carrera nu nog te pitten of zou het..?!?!
dinsdag 13 april 2010 om 12:48
ik heb zelfs helemaal niet gepuft, alleen heel lang uitgeademd: pfffffffff......... Het ging ook helemaal vanzelf, ik hoefde er echt niet over na te denken. Rustig blijven is volgens mij het belangrijkste, maar geen idee of ik daar nou bewust voor koos of dat het gewoon zo was?
(En eerlijk gezegd vind ik bevallen ook super!)
(En eerlijk gezegd vind ik bevallen ook super!)
dinsdag 13 april 2010 om 12:53
quote:Whiskers schreef op 13 april 2010 @ 11:22:
Ik heb een cursus gedaan, incl puffen, maar (en nu wil ik je niet bang maken) bij de eerste wee voelde ik dat het rugweeen waren.
En dan kun je het puffen ook vergeten.
Valt niks tegen te doen.
Wat anderen hier al zeggen; luister naar je lichaam!
Het komt echt goed!
Sterkte straks!
Ah, zo dat het bij mij dan zijn geweest? Heb nog nooit een buikwee gevoeld. Rugpijn ging echter zelfs na ruggenprik niet over!
Geen wonder dat al dat puffen en zuchten niet hielp.
Ik ademde dus ook gewoon in 1x heel lang uit. sssssssssssss....
Komt een overenthousiaste vpk naar me toe, om me te zeggen dat het toch echt op ffffff... moet. Anders zou ik de volgende dag geen stem meer hebben volgens haar.
Gelukkig ben ik logopedist en weet ik dat de ss net zo stemloos is als de ff, dus dat ging het verschil niet maken.
(Ja, als je op "AAAAAAAHHH!" je weeën gaat opvangen, kan je wel eens hees worden, gok ik zo... )
Maar heb haar alleen maar vriendelijk toegeknikt en ben verder gaan sissen...
Ik heb een cursus gedaan, incl puffen, maar (en nu wil ik je niet bang maken) bij de eerste wee voelde ik dat het rugweeen waren.
En dan kun je het puffen ook vergeten.
Valt niks tegen te doen.
Wat anderen hier al zeggen; luister naar je lichaam!
Het komt echt goed!
Sterkte straks!
Ah, zo dat het bij mij dan zijn geweest? Heb nog nooit een buikwee gevoeld. Rugpijn ging echter zelfs na ruggenprik niet over!
Geen wonder dat al dat puffen en zuchten niet hielp.
Ik ademde dus ook gewoon in 1x heel lang uit. sssssssssssss....
Komt een overenthousiaste vpk naar me toe, om me te zeggen dat het toch echt op ffffff... moet. Anders zou ik de volgende dag geen stem meer hebben volgens haar.
Gelukkig ben ik logopedist en weet ik dat de ss net zo stemloos is als de ff, dus dat ging het verschil niet maken.
(Ja, als je op "AAAAAAAHHH!" je weeën gaat opvangen, kan je wel eens hees worden, gok ik zo... )
Maar heb haar alleen maar vriendelijk toegeknikt en ben verder gaan sissen...
dinsdag 13 april 2010 om 13:52
Hier ook geen puf cursussen of yoga gehad,vond ik zoiets sufs.
En toch 2x moeiteloos een baby eruit gekregen.
Gaat echt helemaal vanzelf hoor,heb je echt geen cursus voor nodig.
Zou zelfs liever nog een keer bevallen dan 9 maanden zwanger zijn,bah wat een drama was dat, 9 maanden doodziek&chagerijnig.bevallen daarentegen was zo gepiept, oke het doet pijn maar niet zo extreem als dat je op tv soms ziet.
Heel veel succes,toi toi toi
Laat je weten hoe het was?(meeviel)
En toch 2x moeiteloos een baby eruit gekregen.
Gaat echt helemaal vanzelf hoor,heb je echt geen cursus voor nodig.
Zou zelfs liever nog een keer bevallen dan 9 maanden zwanger zijn,bah wat een drama was dat, 9 maanden doodziek&chagerijnig.bevallen daarentegen was zo gepiept, oke het doet pijn maar niet zo extreem als dat je op tv soms ziet.
Heel veel succes,toi toi toi
Laat je weten hoe het was?(meeviel)
dinsdag 13 april 2010 om 14:27
quote:Sproet schreef op 13 april 2010 @ 12:53:
[...]
En dan héb je de volgende dag geen stem meer, nou en? De kraamvisite verwacht vast geen monoloog van je
Door dit topic krijg ik bijna (bijna he) zin om weer eens te bevallen! Wat een ervaring is dat zeg, en wat jammer dat het achteraf zo moeilijk is om je alles te herinneren (in het geval van een fijne bevalling dan).
[...]
En dan héb je de volgende dag geen stem meer, nou en? De kraamvisite verwacht vast geen monoloog van je
Door dit topic krijg ik bijna (bijna he) zin om weer eens te bevallen! Wat een ervaring is dat zeg, en wat jammer dat het achteraf zo moeilijk is om je alles te herinneren (in het geval van een fijne bevalling dan).
dinsdag 13 april 2010 om 14:48
Ik heb helemaal niet gepuft, zou niet eens weten hoe het moest. Ik heb heel rustig door de weeën heen geademd en me heel erg geconcentreerd op mijn ademhaling. In.... en uit.... en in.... en uit.... Maar echt puffen in stootjes? Nee hoor, dat was hier niet aan de orde. Hooguit dat ik tijdens de persweeën wat sneller in en uit en in en uit ademde. Precies zoals tijdens het sporten eigenlijk, als je nog net even over dat randje van je kunnen heen wilt.
dinsdag 13 april 2010 om 15:55
Geen baby hier hoor. Was in bed gekropen en kon er niet uit van de pijn, dus ben maar blijven liggen en boven tv kijken. Nu gaat het wel weer. Geen bloed meer, wel kramp. Morgen ga ik gewoon dat kind eruit lanceren! Dat moet helemaal goedkomen met al die tips!
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
dinsdag 13 april 2010 om 16:17
Wat vervelend Carrera dat je zoveel pijn hebt!
Hopelijk zet de bevalling idd door dan nu met die kramp.
Ik zie er hier ook geen cursus meer van komen dus ik lees fijn mee (al hoef ik pas over een week of 12 te bevallen )
Goed om te weten dat het geen verschil uitmaakt, wel of niet naar de pufclub.
Succes ermee!
Hopelijk zet de bevalling idd door dan nu met die kramp.
Ik zie er hier ook geen cursus meer van komen dus ik lees fijn mee (al hoef ik pas over een week of 12 te bevallen )
Goed om te weten dat het geen verschil uitmaakt, wel of niet naar de pufclub.
Succes ermee!