Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

09-05-2019 18:55 3036 berichten
Ja! Daar zijn we weer! Deel 25 alweer! :cheer:

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
07-04-2020 22:16
Heeft iemand de documentaire gezien op Belgie? Vond het goed gemaakt.
Ik heb hem net gekeken via de terugkijklink: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/kinderwens ... iale-druk/

Leuk inderdaad. Vond het boeiend dat een sociologe zegt dat er helemaal geen biologische klok is die je lichaam zegt dat er kindjes moeten komen, maar dat dat een maatschappelijk construct is. Een idee dat ooit is geopperd eind jaren 70, toen mensen bang waren dat vrouwen te druk zouden zijn met werk en 'vergaten' kinderen te krijgen.

En grappig dat iedereen te maken heeft met allerlei sociale normen. Je kan het blijkbaar op een hoop manieren fout doen. Te vroeg, te laat, te veel.. Al moet ik zeggen dat ik mezelf ook betrapte op allerlei oordelen bij dat gezin met 11 kinderen. Wat vreselijk, ik kan me er niks bij voorstellen.
Luistervink schreef:
08-04-2020 15:31
Ik heb hem net gekeken via de terugkijklink: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/kinderwens ... iale-druk/

Leuk inderdaad. Vond het boeiend dat een sociologe zegt dat er helemaal geen biologische klok is die je lichaam zegt dat er kindjes moeten komen, maar dat dat een maatschappelijk construct is. Een idee dat ooit is geopperd eind jaren 70, toen mensen bang waren dat vrouwen te druk zouden zijn met werk en 'vergaten' kinderen te krijgen.

En grappig dat iedereen te maken heeft met allerlei sociale normen. Je kan het blijkbaar op een hoop manieren fout doen. Te vroeg, te laat, te veel.. Al moet ik zeggen dat ik mezelf ook betrapte op allerlei oordelen bij dat gezin met 11 kinderen. Wat vreselijk, ik kan me er niks bij voorstellen.

Me too. Ik kan me totaal niet voorstellen dat het leuk is, maar ik zal nooit een opmerking tegen iemand maken.

Dat was een interessant iets, dat die biologische klok. Dat die er niet is, maar dat het cultureel bepaald is op welke leeftijd mensen kinderen krijgen. Ooit was dat inderdaad zo rond de 20, nu is het rond de 30e.

Maar veel opmerkingen die mensen naar hun hoofd krijgen, lees ik hier in dit topic ook terug. Zelf heb ik nooit zoveel last van deze opmerkingen gehad gelukkig.

Was wel een wat vreemde opmerking van een onderzoeker, over of mensen die geen kinderen willen egoistisch zijn. Als mensen zeiden dat ze geen kinderen willen omdat ze hun geld niet met hun evt kinderen willen delen, zou hij dat egoistisch vinden. Nou heb ik die opmerking werkelijk waar nooit gehoord. Iemand wil geen kinderen omdat hij er niet naar verlangt, daar heeft geld weinig mee te maken.

Wel viel me op dat mensen best vaak daar iets over horen. Ik dacht dat Nederlanders veel directer zijn dan Belgen, maar zo te horen kregen de kindvrije Belgen behoorlijk wat vervelende opmerkingen.
ik heb ook gekeken naar kinderwens op vrt, dat koppel esther en vincent dacht ik , vond ik wel een chill koppel en idd dat dat biologisch klok gedoe dat het een mythe is om vrouwen terug aan de haard te krijgen omdat ze vanaf jaren 70 massaal gaan uitwerken en vrezen dat er geen kinderen meer zouden komen.
en idd dat koppel met die 11 kinderen dacht ik in mijn eigen jesus christ, hoe krijg je het voor elkaar.
Dat was inderdaad een leuk koppel.

Ik kon me trouwens niet vinden in de redenatie dat men na de oorlog bewust zoveel mogelijk kinderen wilde krijgen om een en ander weer op peil te krijgen. Volgens mij werden er simpelweg veel meer kinderen geboren omdat men geen voorbehoedsmiddelen had. Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Grote gezinnen zijn in Nederland heel lang normaal geweest, ook na de oorlog. Opvallend was dat katholieke Nederlanders veel meer kinderen kregen dan Nederlandse van andere gezinten. Maar sowieso vond de kerk het nogal belangrijk dat er veel kinderen waren. Deels omdat het in de Bijbel staat, maar natuurlijk ook omdat dit hun eigen aanhang vergrootte. Dat levert meer geld en macht op.
Maar door de seculering van de maatschappij en doordat Nederlandse geloofsleiders de grote van een gezin (en dus anticonceptie) als iets tussen de gehuwden beschouwden, ging het geboortegetal rap omlaag.

Zie:
https://www.historischnieuwsblad.nl/de- ... tholieken/
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Blijenvrij schreef:
08-04-2020 19:52
Was wel een wat vreemde opmerking van een onderzoeker, over of mensen die geen kinderen willen egoistisch zijn. Als mensen zeiden dat ze geen kinderen willen omdat ze hun geld niet met hun evt kinderen willen delen, zou hij dat egoistisch vinden. Nou heb ik die opmerking werkelijk waar nooit gehoord. Iemand wil geen kinderen omdat hij er niet naar verlangt, daar heeft geld weinig mee te maken.
Volgens mij bedoelde die wetenschapper dat filosofisch? Dus dat een keuze op zichzelf niet egoistisch kan zijn, maar dat het afhangt van de redenatie die erachter steekt. Overigens zie ik op Amerikaanse sites wel vaak de geld-redenatie terug, volgens mij krijg je daar niet zoveel kinderbijslag en kunnen sommige mensen ook echt niet meer dan een kind betalen?

Afbeelding
Luistervink schreef:
09-04-2020 08:22
Volgens mij bedoelde die wetenschapper dat filosofisch? Dus dat een keuze op zichzelf niet egoistisch kan zijn, maar dat het afhangt van de redenatie die erachter steekt. Overigens zie ik op Amerikaanse sites wel vaak de geld-redenatie terug, volgens mij krijg je daar niet zoveel kinderbijslag en kunnen sommige mensen ook echt niet meer dan een kind betalen?
Tja, als je echt filosofisch wilt zijn, zou je dan niet moeten zeggen dat elke keuze die je maakt egoistisch is? ;-) En bij kinderen helemaal, want een kind kiest niet voor het leven. Eigenlijk doe je met geen kinderen minder mensen kwaad... ;-D

Heel veel zaken zijn de USA heel anders geregeld dan hier. Betaald zwangerschapsverlof is niet voor elke vrouw beschikbaar, het is afhankelijk van de staat waar je woont en je werkgever. Ze werken dus vaak tot vlak voor de zwangerschap en als ze geen betaald verlof krijgen, dan moeten ze vrije dagen opnemen of onbetaald verlof opnemen. Sowieso hebben ze daar veel minder vakantiedagen dan hier.
Daarnaast is onderwijs voor een groot deel voor iedereen toegankelijk, maar de goede scholen zijn niet voor iedereen toegankelijk. Of omdat je een bepaald postcode moet hebben of omdat je schoolgeld moet betalen. Hier in Nederland krijgen scholen van de overheid elk eenzelfde bedrag, terwijl het daar afhankelijk is van het district waar je zit. Dus hoe meer geld, hoe beter de school. Ook hoger onderwijs is extreem duur en als je geen beurs hebt, dan moet je vaak geld gaan lenen.
Geen idee hoe het met kinderopvang zit, maar ik kan mij slecht voorstellen dat zoiets wel goed geregeld. In ieder geval niet landelijk.

Maw een kind krijgen in de USA en deze fatsoenlijk onderwijs willen geven, kost je een vermogen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vraag me af of de geboortes dan niet teruglopen in de VS, zoals bijvoorbeeld dat al jaren aan de hand is in Italie.
iones schreef:
09-04-2020 19:34
Ik vraag me af of de geboortes dan niet teruglopen in de VS, zoals bijvoorbeeld dat al jaren aan de hand is in Italie.
Heeft misschien ook te maken met het taboe en inmiddels verbod op abortus in de Zuidelijke Staten en misschien de gebrekkige verkrijgbaarheid van anti conceptie. Weet niet precies hoe het zorgstelsel daar werkt maar van wat ik er van weet word ik niet blij igg.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
yesss schreef:
06-04-2020 15:17
Lief dat je het vraagt :)
Ja ik heb het even verwijderd, ben altijd bang voor herkenning.

Maar het ging eigenlijk over iemand (met kinderen) die altijd direct/indirect de aandacht naar zich toe trekt.
Sowieso irriteer ik me daar in het algemeen al aan, dat mensen met een gezin/kinderen altijd benadrukken hoe zwaar het is, meer positief in de aandacht staan, meer begrip krijgen want het is ook zo druk allemaal enz. De dingen die ik doe gaan altijd een beetje onopgemerkt voorbij, terwijl ik het ook niet altijd even makkelijk heb en heb gehad.
Het voelt soms gewoon alsof ik niet volwaardig meetel...

Zit de laatste dagen ook echt k.. in mijn vel eigenlijk en ik merk ook gewoon met heel dit Corona gebeuren weer hoe ieder voor zich het allemaal is.

Ik mis ook gewoon mijn uitlaatklep op de sportschool om dit soort frustraties kwijt te kunnen, ik ga wel veel naar buiten en ben hardlopen weer aan het opbouwen maar ik raak het maar niet kwijt... 😢
Bah wat een naar verhaal en helaas ook zo herkenbaar. Kinderen zijn tegenwoordig het ultieme excuus voor werkelijk alles. En de mega individualistische maatschappij maakt het er ook niet gezelliger op.

Ik vind het rot voor je dat je zo slecht in je vel zit. Het is ook balen dat je uit je routine wordt gerukt. Zijn er andere dingen waar je blij van wordt? Misschien daar iets mee doen? Als kindvrije wordt ook maar geacht dat je doorgaat want je hebt niks om handen. Zo ook op mijn werk en dat van mijn vriend. Ik zie dat ook echt anders en ben er best wel pissig om. Als mens heb ik enorm de ruimte en rust nodig daarom heb ik ook geen kinderen. Dat wil niet zeggen dat ik die ruimte en rust dan wel in wil vullen met werk. Sportroutine mis ik ook enorm, juist het sociale deel.

Ik hoop dat de zon je goed heeft gedaan de laatste dagen. Heb je nog paasplannen?
Ja, het aantal geboortes loopt zeker terug. (https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=25&c=nl&c=us&l=nl)

In de USA is het (in 2018), 12,4 per 1000 inwoners en in NL 10,9.

Seksuele voorlichting is in de USA heel anders dan hier, meer gespitst op onthouding dan op veilig vrijen.
Daarnaast kun je in NL vrij eenvoudig aan anticonceptiemiddelen komen én mocht het toch verkeerd gaan, zijn er vrij veel manieren om er alsnog iets aan te doen. De morning-afterpill, overtijdbehandeling, abortus. Allemaal prima te doen. Maar omdat jongeren al vroeg van alles meekrijgen over veilig vrijen, omdat er zoveel middelen beschikbaar zijn, worden er in Nederland (in vergelijking met andere Westerse landen) maar weinig abortussen uitgevoerd. En vaak kost het hier niet veel of niets. Tienerzwangerschappen komen ook relatief weinig voor in ons land, terwijl de USA koploper is in de Westerse wereld.

President Trump is fel anti-abortus en heeft heel veel regelingen om die uit te mogen voeren verscherpt en steun aan gezinbeperkende organisaties ingestrokken. Daarnaast is de gelovige lobby nogal sterk aanwezig.

Helaas zijn er wel meer landen waar ze geen vrouwvriendelijk beleid volgen. Genoeg westerse landen die pas sinds kort een abortus echt mogelijk maken. Ierland pas sinds 2018 (voorheen enkel als het leven van de moeder in gevaar was), Nieuw-Zeeland in 2020 pas (daarvoor een misdrijf!). Technisch gezien, mag je in de USA gewoon een abortus uit laten voeren, ze maken je het alleen heel erg lastig.

Enfin, ik ben dolgelukkig met het liberale beleid in Nederland.
dianaf wijzigde dit bericht op 09-04-2020 21:01
14.35% gewijzigd
Luistervink schreef:
07-04-2020 14:46
Ik heb lekker een buitenbureautje gemaakt! Alleen wel noise cancelling headphones op wegens de kantoortuin klussende buren en jengelende kinderen.
Wat lekker! Dat is toch genieten. Grappig hoe inventief je wordt he. Hier is de noise cancelling koptelefoon bijna aan mijn hoofd gegroeid haha. Ik wil graag het raam open maar met honden, buren en kinderen om me heen die ook thuis zijn is het echt essentieel.
Luistervink schreef:
08-04-2020 15:31

Wow interessante invalshoek! Die ga ik terugkijken.
dianaf schreef:
09-04-2020 20:53
Ja, het aantal geboortes loopt zeker terug. (https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=25&c=nl&c=us&l=nl)

In de USA is het (in 2018), 12,4 per 1000 inwoners en in NL 10,9.

Seksuele voorlichting is in de USA heel anders dan hier, meer gespitst op onthouding dan op veilig vrijen.
Daarnaast kun je in NL vrij eenvoudig aan anticonceptiemiddelen komen én mocht het toch verkeerd gaan, zijn er vrij veel manieren om er alsnog iets aan te doen. De morning-afterpill, overtijdbehandeling, abortus. Allemaal prima te doen. Maar omdat jongeren al vroeg van alles meekrijgen over veilig vrijen, omdat er zoveel middelen beschikbaar zijn, worden er in Nederland (in vergelijking met andere Westerse landen) maar weinig abortussen uitgevoerd. En vaak kost het hier niet veel of niets. Tienerzwangerschappen komen ook relatief weinig voor in ons land, terwijl de USA koploper is in de Westerse wereld.

President Trump is fel anti-abortus en heeft heel veel regelingen om die uit te mogen voeren verscherpt en steun aan gezinbeperkende organisaties ingestrokken. Daarnaast is de gelovige lobby nogal sterk aanwezig.

Helaas zijn er wel meer landen waar ze geen vrouwvriendelijk beleid volgen. Genoeg westerse landen die pas sinds kort een abortus echt mogelijk maken. Ierland pas sinds 2018 (voorheen enkel als het leven van de moeder in gevaar was), Nieuw-Zeeland in 2020 pas (daarvoor een misdrijf!). Technisch gezien, mag je in de USA gewoon een abortus uit laten voeren, ze maken je het alleen heel erg lastig.

Enfin, ik ben dolgelukkig met het liberale beleid in Nederland.
Ik ook voor wat het waard is. Ook hier krijgt de anti abortus lobby meer en meer voet aan de grond vanuit de pro life beweging die volgens mij altijd al sluimerend op de achtergrond aanwezig was maar nu naar mijn idee meer aanhangers krijgt. iedereen mag voor mij tegen abortus zijn, het een ander opleggen, middels geweld of verbale brutaliteit en propaganda mag wat mij betreft strafbaar worden gesteld.
dianaf schreef:
09-04-2020 20:53

Tienerzwangerschappen komen ook relatief weinig voor in ons land, terwijl de USA koploper is in de Westerse wereld.
En al jaren ook een verdienmodel van Mtv denk maar aan Sixteen and Pregnant / Teen Mom.
Wat mij betreft mag er nog steeds een soort keuring komen op het krijgen van kinderen en ook op het aantal. Ik weet dat dit als onethisch wordt ervaren en nooit werkelijkheid zal worden. Maar de wereld en met name veel pleegkinderen zou beter af zijn als bepaalde mensen geen of minder kinderen zouden krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze geestelijk of financieel niet in staat zijn voor ze te zorgen.
Familiemens schreef:
09-04-2020 21:09
En al jaren ook een verdienmodel van Mtv denk maar aan Sixteen and Pregnant / Teen Mom.
Wat mij betreft mag er nog steeds een soort keuring komen op het krijgen van kinderen en ook op het aantal. Ik weet dat dit als onethisch wordt ervaren en nooit werkelijkheid zal worden. Maar de wereld en met name veel pleegkinderen zou beter af zijn als bepaalde mensen geen of minder kinderen zouden krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze geestelijk of financieel niet in staat zijn voor ze te zorgen.

Met je eens.
Ik ken verschillende mensen waarvan k denk; jij had geen kinderen moeten krijgen.
Maar helaas zijn die er wel gekomen.. Triest. Echt triest, ik heb er geen andere woorden voor.
vind het vooral straf dat bij adoptie er zo'n keuring aan vooraf gaat terwijl men ervan uitgaat dat biologische ouders automatisch goede ouders zullen zijn.
Familiemens schreef:
Vind ik ook. Voor een adoptie gebeurt dit al heel lang. Je moet allerlei keuringen door. Mensen met een diagnose komen niet eens in aanmerking voor adoptie. Maar een eigen kind baren mag iedereen zomaar.
Ik ken 2 mensen die echt met alle liefde voor een kind(eren) zouden kunnen zorgen. Ze hebben allebei een lichamelijke ziekte en dus komen ze niet in aanmerking.
Echt zo triest. Hoevaak hoor je het niet van adoptiekinderen die verwaarloosd worden door hun adoptie-ouders?
Kwebbeltje91 schreef:
10-04-2020 11:59
Ik ken 2 mensen die echt met alle liefde voor een kind(eren) zouden kunnen zorgen. Ze hebben allebei een lichamelijke ziekte en dus komen ze niet in aanmerking.
Echt zo triest. Hoevaak hoor je het niet van adoptiekinderen die verwaarloosd worden door hun adoptie-ouders?
Heel triest inderdaad. Ja, verwaarlozing en ook mishandeling door adoptie-ouders komt vaker voor dan je denkt. Ik hoor en lees regelmatig verhalen van mede-geadopteerden. Bovenop het feit dat ze zich al anders voelen doordat ze er anders uitzien.
ik verbaas mij er oprecht over hoe het schip zo ver heeft kunnen zinken dat enorm veel ouders echt op het randje van instorten staan omdat ze hun kinderen thuis hebben en zelf ook thuis zijn.

ik snap dat het een compleet andere situatie is. ik snap dat het zoeken is naar een balans tussen je eigen werk en je kinderen. ik snap het allemaal. maar als ik sommige mensen in mijn directe omgeving hoor maak ik mij oprecht zorgen. kinderen van 8/10 jaar die NIET in staat zijn een half uur iets voor zichzelf te doen.
en ouders die denken dat het hun taak is elke minuut van de dag te faciliteren voor hun kinderen.

dan ga je toch vanzelf in een depressie? ik vind het echt zorgelijk hoe niet in staat "men" is om op een postzegel te leven met hun kinderen. en dan langer dan 1 dag achter elkaar...
En doooooor!
Familiemens schreef:
Het grappige is juist dat men denkt dat juist door deze programma's het aantal tienerzwangerschappen gedaald is in de USA. Ik kwam er een aantal artikelen over tegen. Men dacht juist dat het tieners zou aansporen om het kind te houden, maar het tegendeel lijkt waar. Dit omdat de series laten zien dat het echt heel zwaar is om tienermoeder te zijn. Niet alleen omdat je minder uit kunt en zo, maar de meesten kunnen ook niet hun school afmaken, kunnen bijna geen normaal betaalde baan krijgen, enzovoorts. De rauwe realiteit die je in de series ziet, schijnt toch wel indruk te maken.
hondenmens schreef:
10-04-2020 12:16
Heel triest inderdaad. Ja, verwaarlozing en ook mishandeling door adoptie-ouders komt vaker voor dan je denkt. Ik hoor en lees regelmatig verhalen van mede-geadopteerden. Bovenop het feit dat ze zich al anders voelen doordat ze er anders uitzien.
Daar sta ik toch wel van te kijken! Vooral omdat mensen die gaan adopteren er veel voor over hebben, waardoor je (blijkbaar onterecht) er toch vanuit gaat dat ze dolgraag ouders willen worden en het beste met hun kind voor hebben. Een heel aantal jaar geleden stond er in de krant dat een man zijn vrouw en 3-4 adoptiekinderen had vermoord (in het buitenland). Men was daar nog meer geschokt over dan normaal, omdat het niet makkelijk is om te adopteren. Maar eigenlijk hoor je niets over verwaarlozing ed bij adoptiekinderen. Enig idee over er artikelen met cijfers over zijn?
broadway schreef:
10-04-2020 12:20
ik verbaas mij er oprecht over hoe het schip zo ver heeft kunnen zinken dat enorm veel ouders echt op het randje van instorten staan omdat ze hun kinderen thuis hebben en zelf ook thuis zijn.

ik snap dat het een compleet andere situatie is. ik snap dat het zoeken is naar een balans tussen je eigen werk en je kinderen. ik snap het allemaal. maar als ik sommige mensen in mijn directe omgeving hoor maak ik mij oprecht zorgen. kinderen van 8/10 jaar die NIET in staat zijn een half uur iets voor zichzelf te doen.
en ouders die denken dat het hun taak is elke minuut van de dag te faciliteren voor hun kinderen.

dan ga je toch vanzelf in een depressie? ik vind het echt zorgelijk hoe niet in staat "men" is om op een postzegel te leven met hun kinderen. en dan langer dan 1 dag achter elkaar...
Spijker op zijn kop als het gaat om inderdaad niet dat halve uurtje iets voor zichzelf te kunnen doen. Bizar eigenlijk he? Waar komt dat vandaan vraag ik mij soms oprecht af.
Gelukkig ook hoop voorbeelden in mijn omgeving waarbij het wel goed gaat met 2 thuiswerkende ouders en 2 pubers in een mini huisje of mijn beste vriendin met haar 7 jarig zoontje en man die er het beste van maken in hun net nieuwe huis waar alles stil ligt en hoop klussen zijn afgezegd.
dianaf schreef:
10-04-2020 13:37

Daar sta ik toch wel van te kijken! Vooral omdat mensen die gaan adopteren er veel voor over hebben, waardoor je (blijkbaar onterecht) er toch vanuit gaat dat ze dolgraag ouders willen worden en het beste met hun kind voor hebben. Een heel aantal jaar geleden stond er in de krant dat een man zijn vrouw en 3-4 adoptiekinderen had vermoord (in het buitenland). Men was daar nog meer geschokt over dan normaal, omdat het niet makkelijk is om te adopteren. Maar eigenlijk hoor je niets over verwaarlozing ed bij adoptiekinderen. Enig idee over er artikelen met cijfers over zijn?
Dat dacht ik ook. Of er artikelen met cijfers zijn daarover weet ik niet. Alleen persoonlijke verhalen gelezen en gehoord. Iemand die op 6-jarige leeftijd ineens bij haar ouders werd weggehaald en geadopteerd werd door een Belgisch echtpaar. De mishandeling begon op de 1e dag al.

Zelf ken ik 2 mensen uit hetzelfde adoptiegezin die met 4 en 5 jaar geadopteerd werden. De jongen was een voorbeeldkind, deed braaf wat zijn ouders zeiden. Maar nu heeft hij daar wel psychische problemen door en amper contact met zijn ouders. Terwijl hij er schuin tegenover woont. Ik vond die ouders ook erg streng. Het was veel moeten en weinig mogen. Zijn zus was onhandelbaar. Ze vernielde alles wat ze van hen kreeg, ook haar kleren. Het ging een tijd zo slecht dat ze haar in een internaat stopten. Ze gingen die jaren zonder haar op vakantie. Toen ze een keer terug gingen kijken naar het weeshuis waar ze vroeger woonden vroegen de leidsters of ze haar terug kwamen brengen. De ouders dachten dat het een grapje was. Maar wat bleek? Ze had al bij 4 andere gezinnen gewoond en die brachten haar allemaal terug. Omdat ze haar niet aankonden. Ik begrijp wel dat zo'n kind dan denkt: Waarom zou ik lief zijn als ik toch niet mag blijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven