Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

maandag 31 augustus 2020 om 10:54
Ik heb een heel repertoire van reacties op dat soort vragen, maar een discussie ben ik nog nooit aangegaan.Getaway_Car_59 schreef: ↑31-08-2020 06:13Ik ben benieuwd of jullie tips hebben over hoe om te gaan met mensen die door blijven vragen / zeuren over waarom je geen kinderen wil? Gaan jullie dan de discussie aan of laten jullie zo'n gesprek voor wat het is. Ik merk aan mezelf dat het me frustreert als ik die vragen krijg, waardoor ik steeds vaker geïrriteerd raak.
Ik hoef namelijk helemaal niemand te overtuigen dat mijn keuze de beste keuze voor mijzelf is.
maandag 31 augustus 2020 om 11:00
Nee, ik ben ook bang dat dit nooit zal gaan gebeuren op de manier zoals het zou moeten.redbulletje schreef: ↑31-08-2020 09:42Helemaal mee eens! Gewoon te bizar voor woorden dat vrouwen nog steeds geen baas in eigen buik zijn.
Niet zolang religie, conservatisme en van daaruit verheerlijking van het gezin een prominente rol in de wereld spelen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

maandag 31 augustus 2020 om 11:10
Sjaantje37 schreef: ↑31-08-2020 09:56Een condoom had zeer handig geweest als je de pil niet kan verdragen, super stom natuurlijk. Maar wil even illustreren dat als ze haar wens om te beschikken over haar eigen lichaam hadden gerespecteerd had het veel ellende kunnen voorkomen.
Maar ik denk dat het niet 'haar wens om te beschikken over haar eigen lichaam' is dat de ellende veroorzaakt, maar haar eigen onzorgvuldigheid op het gebied van condooms.
Ze heeft, door condooms te gebruiken, beschikking over haar eigen lichaam. Ik zie niet in waarom een arts daarvoor zijn morele code ('do no harm') daarvoor moet breken.
maandag 31 augustus 2020 om 11:12
Hoe bedoel je niet 100% veilig? Natuurlijk kan een buikoperatie complicaties opleveren, maar genoeg vrouwen (waaronder ikzelf) die (veel) last hebben van de bijwerkingen van homonale anticonceptie of die het idee van een ding als een spiraal in hun lijf maar eng vinden (of daarbij last hebben van complicaties.)Eindelijkzwanger schreef: ↑31-08-2020 11:02Vrouwen zijn wel baas in eigen buik. Alleen een sterilisatie is niet 100 procent veilig. Dat weten de artsen ook.
En een goed uitgevoerde sterilisatie waarbij een stuk van de eileiders weg wordt gehaald, maakt de kans op een zwangerschap minimie. Men zal ook NOOIT dat een anticonceptiemiddel 100% zekerheid geeft, want als je dat wel doet en iemand raakt zwanger, dat zit je met claims van hier tot Sint Juttemis.
Als vrouwen wel baas in eigen buik waren, dan kregen ze gewoon die sterilisatie, gewoon op dezelfde manier als een man deze krijgt. Met een paar dagen bedenktijd en dan gaan.
En als mensen zich bedenken, dan is dat hun eigen probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 31 augustus 2020 om 11:21
Ik bedoel dat (en dan heb ik het niet over gedwongen sex of verkrachtingen) een vrouw zelf kan bepalen of ze sex heeft. En als ze dat heeft of ze dan voorbehoedmiddelen gebruikt.
En nogmaals als je echt geen kind wil dan helpt sterilisatie echt niet.
Als ik echt geen kind wil dan heb ik gern sex. Als ik de kans heeel erg wil minimaliseren dan gebruik ik koperspiraal icm pil en condoom en voor het zingen de kerk uit.
Als ik echt geen kind wil dan heb ik gern sex. Als ik de kans heeel erg wil minimaliseren dan gebruik ik koperspiraal icm pil en condoom en voor het zingen de kerk uit.

maandag 31 augustus 2020 om 11:24
Zelfs na sterilisatie blijft er een kleine kans bestaan dat je toch zwanger wordt (rangorde van 0.05% tot 0.4%).
Hier sterilisatie man en spiraal bij vrouw, dus kans uiterst miniem.
Seks afzweren om compleet veilig te zijn, gaat me wel een stap te ver.
maandag 31 augustus 2020 om 11:27
Echt, ik zeg het niet snel, maar je kletst uit je nek. Geen normaal mens gaat 3 verschillende middelen gebruiken om een zwangerschap te voorkomen. Want als je er eentje goed en verstandig gebruikt is de kans al gewoon heel klein.Eindelijkzwanger schreef: ↑31-08-2020 11:21Ik bedoel dat (en dan heb ik het niet over gedwongen sex of verkrachtingen) een vrouw zelf kan bepalen of ze sex heeft. En als ze dat heeft of ze dan voorbehoedmiddelen gebruikt.
Maar is dit topic uberhaupt iets voor jou gezien je nick.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 31 augustus 2020 om 11:27
Of allebei steriliseren.

maandag 31 augustus 2020 om 11:31
Ja, dat is dan toch ook prima als het per ongeluk toch gebeurd.Eindelijkzwanger schreef: ↑31-08-2020 11:28Maar als je echt geen kind wil en kinderen wellicht haat is dat de enige optie.
Want wat moet je anders als je zwanger raakt... Abortus is dan nog de enige optie.
En ik wil geen kinderen, ben nooit zwanger geweest, dus die enkele vorm van anticonceptie werkt prima voor ons. Dus om alles dubbel of driedubbel te gaan doen, is gewoon overdreven.
Dat er vaak gezegd wordt om bijvoorbeeld en condooms en de pil te gebruiken is, dat de condooms ook beschermen tegen bepaalde SOA's, dat is best fijn in het begin van een relatie of als je wisselende partners hebt. En het scheelt rommel in bed.

maandag 31 augustus 2020 om 11:36
Ik ken zeker mensen die zowel spiraal als pil als condoom gebruiken.
Bv iemand die in de schuldsanering zit en bij de voedselbank loopt. Ze had geen geld voor gymkleren voir hasr kind dat hebben toen de andere ouders uit de klas nog betaald.
Zij zei ik zal wel gek zijn als ik nou nog een kind op de wereld zet. Dus heeft ze jarenlang tot het financieel een stuk beter ging koperspiraal en pil en condooms gebruikt.
Bv iemand die in de schuldsanering zit en bij de voedselbank loopt. Ze had geen geld voor gymkleren voir hasr kind dat hebben toen de andere ouders uit de klas nog betaald.
Zij zei ik zal wel gek zijn als ik nou nog een kind op de wereld zet. Dus heeft ze jarenlang tot het financieel een stuk beter ging koperspiraal en pil en condooms gebruikt.

maandag 31 augustus 2020 om 11:43
Daar heb je wel een punt. Die regels zouden hetzelfde moeten zijn. Dus als een man het wel mag op zijn 22ste, en een vrouw niet, is dat zeker krom. Maar dat je als arts zegt: "Joh, uit ervaring weet ik dat veel mensen nog veranderen van mening/gevoel, dus kom maar terug als je 32 bent. Tot die tijd kun je andere manieren van anticonceptie gebruiken", vind ik niet gek. Maar dat zou inderdaad dan ook voor mannen moeten gelden.
maandag 31 augustus 2020 om 11:52
De ervaring zal inderdaad leren dat er best veel vrouwen zijn die eerst roeoen nee ik wil niet en halverwege de 30 toch denken ik wil het wel. Ik denk dat de artsen dat soort vrouwen dan wel boos over zich heenkrijgen zo van hoe kan je nou een vrouw van 22 steriliseren. Ik was toen nog zo jong en nu ben ik veel ouder en wil ik het wel maar kan het niet meer.
maandag 31 augustus 2020 om 11:59
Ja dus mensen moeten eigenlijk in bescherming worden genomen tegen zichzelf. Raar maar waar. Voor sommige van ons is dat echter niet nodig. Zoals hierboven al werd gezegd moet het voor mannen en vrouwen gelijk zijn. Het is niet oké dat het voor mannen makkelijker is dan voor vrouwen.
Artsen willen geen sterilisatie uitvoeren omdat er vrouwen zijn die spijt krijgen. Dat heeft niks met veiligheid te maken. Als ik mijn borsten wil laten opspuiten tot formaat meloen moet het maar kunnen. Mijn lippen zo groot als twee dikke vingers, maar spijt krijgen van het niet hebben van een kind accepteren we niet. Daar moeten we vrouwen voor in bescherming nemen. Er is ook een groep mensen dat spijt krijgt van cosmetische ingrepen.
Als ik spijt krijg van het niet hebben van een kind, dan is dat mijn probleem. Ik wil zelf de keuze hebben. Het is mijn lichaam. Ik weeg de kans dat ik spijt krijg mee in mijn oordeel om mij te laten steriliseren. Gekke wereld.
Artsen willen geen sterilisatie uitvoeren omdat er vrouwen zijn die spijt krijgen. Dat heeft niks met veiligheid te maken. Als ik mijn borsten wil laten opspuiten tot formaat meloen moet het maar kunnen. Mijn lippen zo groot als twee dikke vingers, maar spijt krijgen van het niet hebben van een kind accepteren we niet. Daar moeten we vrouwen voor in bescherming nemen. Er is ook een groep mensen dat spijt krijgt van cosmetische ingrepen.
Als ik spijt krijg van het niet hebben van een kind, dan is dat mijn probleem. Ik wil zelf de keuze hebben. Het is mijn lichaam. Ik weeg de kans dat ik spijt krijg mee in mijn oordeel om mij te laten steriliseren. Gekke wereld.
skadí wijzigde dit bericht op 31-08-2020 12:01
8.57% gewijzigd
Emboldened by the flame of ambition
maandag 31 augustus 2020 om 12:04
Als jij een neuscorrectie wil dan kun je dat gewoon laten doen. Artsen zullen vragen om er goed over na te denken etc., maar er is niks raars aan. Als er een gezondheidsrisico is dat bij jou groter is door vul het in, dan benoemt een arts het ook.
Mijn punt is dat je een sterilisatie gewoon moet kunnen laten doen, zoals een man dit ook kan laten doen. Als je volwassen bent en je hebt er een gesprek over met de arts, geef het wat bedenktijd en dan moet dit gewoon kunnen. Het is niet per se een goede of een slechte arts dit iets wel of niet doet. Dat is veel te simplistisch.
Je moet als vrouw de mogelijkheid hebben om dit uit te laten voeren.
Mijn punt is dat je een sterilisatie gewoon moet kunnen laten doen, zoals een man dit ook kan laten doen. Als je volwassen bent en je hebt er een gesprek over met de arts, geef het wat bedenktijd en dan moet dit gewoon kunnen. Het is niet per se een goede of een slechte arts dit iets wel of niet doet. Dat is veel te simplistisch.
Je moet als vrouw de mogelijkheid hebben om dit uit te laten voeren.
maandag 31 augustus 2020 om 12:07

maandag 31 augustus 2020 om 12:10
Er zijn ook veel trans die zich volledig laten verbouwen op hun 18e. Die kunnen na de ingreep ook geen kinderen verwekken/baren. Waarom doen ze dat wel op zo'n jonge leeftijd? En dat is nogal wat ingrijpender dan gewoon een sterilisatie.Eindelijkzwanger schreef: ↑31-08-2020 11:52De ervaring zal inderdaad leren dat er best veel vrouwen zijn die eerst roeoen nee ik wil niet en halverwege de 30 toch denken ik wil het wel. Ik denk dat de artsen dat soort vrouwen dan wel boos over zich heenkrijgen zo van hoe kan je nou een vrouw van 22 steriliseren. Ik was toen nog zo jong en nu ben ik veel ouder en wil ik het wel maar kan het niet meer.
maandag 31 augustus 2020 om 12:11
Eindelijkzwanger schreef: ↑31-08-2020 12:07Nee zo werkt het niet. Als een arts denkt het is niet verstandig om die neuscorrectie uit te voeren vanwege bv iets met kraakbeen ofzo dan zegt hij dat. En als de pt het perse wil dan doet de arts het nog niet.
Want stel het gaat mis en pt krijgt een vreselijke neus? Dan krijgt de arts de schuld.
Jij begrijpt of wil mijn punt totaal niet begrijpen.
Laat dit maar rusten.
maandag 31 augustus 2020 om 12:12
Daar zeg je inderdaad wel wat. Ik heb deze vergelijking nooit gemaakt, maar het lijkt inderdaad regelmatig te gebeuren bij mensen op jonge leeftijd. Het lijkt mij dan ook dat dit meegewogen moet worden (het niet kunnen krijgen van kinderen). Ik ken zelf niemand die dit ooit heeft gedaan dus ik heb geen idee hoe het in de praktijk werkt. Daarmee bedoel ik hoeveel gesprekken je hierover hebt etc.redbulletje schreef: ↑31-08-2020 12:10Er zijn ook veel trans die zich volledig laten verbouwen op hun 18e. Die kunnen na de ingreep ook geen kinderen verwekken/baren. Waarom doen ze dat wel op zo'n jonge leeftijd? En dat is nogal wat ingrijpender dan gewoon een sterilisatie.
maandag 31 augustus 2020 om 12:16
Als vrouw wordt je veel vaker minder serieus genomen met klachten dan wanneer je een man bent. Vaak wordt het aan de hormonen/spanningen/tussen de oren verweten. Vrouwen hebben vaker last van bijwerkingen van medicijnen omdat ze vaak niet getest worden op vrouwen, want door onze hormonen zijn we te lastig om een eenduidig antwoord te krijgen.
En dan roepen die vrouwen dat maar, jammerdebammer. Dan maar kijken of er een hersteloperatie mogelijk is, zo niet dan niet. We maken allemaal keuzes waar je later spijt van hebt, dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Ik kan zo geen concrete recente cijfers vinden mbt wie er vaker in verhouding een hersteloperatie willen, maar in absolute cijfers is het waarschijnlijk dat mannen de grootste groep is, aangezien zijn ook de grootste groep zijn die het laten doen.
Ik lees in een oud onderzoek dat er jaarlijks tussen de 40-50 mannen per 10.000 en voor vrouwen 9-17 per 10.000 bij de huisarts om een sterilisatieconsult vragen. Daarnaast staat er ook dat het aantal mannen dat spijt heeft, toe neemt naar mate ze zich vroeger hebben laten steriliseren.
artikel
Misschien zijn vrouwen wel zelfs zekerder omdat het veel meer moeite kost om een sterilisatie te krijgen? (Dat is speculatie.) Dit artikel geeft ook aan dat de richtlijn is (voor mannen en vrouwen) gelijk is!:
- Houd rekening met de bekende risicofactoren voor spijt na sterilisatie (leeftijd < 30 jaar, ontbreken van eigen kinderen of van een relatie.)
Genoeg vrouwen die kiezen voor een sterilisatie omdat ze klaar zijn met baren/pil/spiraal.
Ik heb even verder gegraven: artikel van het UMCG
Ongeveer 6% van de vrouwen krijgt spijt.
Volgens: Volgens Maxima MC krijgt ook tussen de 2-6% van de mannen spijt. Dus vergelijkbare percentages.
Alleen betreft het meer mannen omdat deze zich vaker laten steriliseren.
En dan roepen die vrouwen dat maar, jammerdebammer. Dan maar kijken of er een hersteloperatie mogelijk is, zo niet dan niet. We maken allemaal keuzes waar je later spijt van hebt, dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Ik kan zo geen concrete recente cijfers vinden mbt wie er vaker in verhouding een hersteloperatie willen, maar in absolute cijfers is het waarschijnlijk dat mannen de grootste groep is, aangezien zijn ook de grootste groep zijn die het laten doen.
Ik lees in een oud onderzoek dat er jaarlijks tussen de 40-50 mannen per 10.000 en voor vrouwen 9-17 per 10.000 bij de huisarts om een sterilisatieconsult vragen. Daarnaast staat er ook dat het aantal mannen dat spijt heeft, toe neemt naar mate ze zich vroeger hebben laten steriliseren.
artikel
Misschien zijn vrouwen wel zelfs zekerder omdat het veel meer moeite kost om een sterilisatie te krijgen? (Dat is speculatie.) Dit artikel geeft ook aan dat de richtlijn is (voor mannen en vrouwen) gelijk is!:
- Houd rekening met de bekende risicofactoren voor spijt na sterilisatie (leeftijd < 30 jaar, ontbreken van eigen kinderen of van een relatie.)
Genoeg vrouwen die kiezen voor een sterilisatie omdat ze klaar zijn met baren/pil/spiraal.
Ik heb even verder gegraven: artikel van het UMCG
Ongeveer 6% van de vrouwen krijgt spijt.
Volgens: Volgens Maxima MC krijgt ook tussen de 2-6% van de mannen spijt. Dus vergelijkbare percentages.
Alleen betreft het meer mannen omdat deze zich vaker laten steriliseren.