Bewust niet-werkende moeders?

10-07-2008 21:44 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik vraag me af of ze nog bestaan, kindjes die niet naar de creche gaan. En dus ook de moeders (en vaders) die ervoor kiezen om helemaal zelf voor hun kinderen te zorgen. Zelf heb ik een dochter van anderhalf, en op af en toe een dagje bij opa en oma na, zorgen haar vader en ik altijd zelf voor haar. Voor ons is dit een heel natuurlijke, logische en prettige gang van zaken.

Wij hebben een betaalbaar huis, het is voor mij dus niet nodig om te werken, waarschijnlijk heb ik daardoor makkelijk praten. Ik ben ook niet ambitieus op het werk-vlak, ben ook voor haar geboorte nooit een carrieremaakster geweest. In mijn omgeving ben ik praktisch de enige die het op deze manier doet, wie wil er hier zijn redenen kwijt om het ook zo (of juist totaal anders) aan te pakken?
Ik weet niet of je mijn moeder ook onder de groep "ouderen" kunt scharen waar jij het over hebt, ze is 61. Zij was de oudste in een gezin van 8 kinderen en moest na de lagere school van school. Haar vader vondt het maar onzin dat ze graag verder wilde leren. Een meisje ging toch trouwen en kinderen krijgen dus die "nieuwer wetse fratsen" waren nergens voor nodig. Toen ze trouwde werd ze ontslagen (zo ging dat in die tijd).

Ik ken geen groter pleitbezorger voor werkende moeders en de kinderopvang dan mijn moeder. Ze heeft het altijd heerlijk gevonden om voor ons te zorgen en wij hebben nooit het gevoel gehad dat ze liever iets anders wilde doen. Desondanks stimuleert zij mij om vooral te blijven werken door voor ons gezin klaar te staan als dat nodig is. Dus niet alle ouderen vinden het geweldig als je thuisblijft bij de kinderen. Wat mijn moeder wel geweldig vindt is dat vrouwen tegenwoordig de keus hebben.

Ook ik werk trouwens niet voor die 2e auto en en vele vakanties. Wij hebben ook een betaalbaar huis, wel een 2e auto (als je een pinda van 14 jaar oud zo mag noemen) en gaan 1x per jaar 3 weken op vakantie (ook low-budget). Ik werk wel voor mijn eigen voldoening en de leuke extra's die we ons als gezin kunnen permiteren van mijn extra inkomen.
quote:isabon schreef op 10 juli 2008 @ 21:56:

Hier wel een creche kind

Wij moeten wel zonodig twee keer per jaar op vakantie, hebben een duur huis, twee, wat zeg ik drie auto's voor de deur en de nieuwste bugaboo van 900 euro met alle accessoires.

En daarom sturen we ons kind naar de creche.Vind jij het ook zo vervelend dat die kinderen altijd zo nodig méé moeten op vakantie??? Mén, kan je nóg niet uitrusten. Of moet je weer naar zo'n vreselijk resort met kidsclub zodat je ze daar kan dumpen.
quote:Mariannanas schreef op 10 juli 2008 @ 22:23:

[...]

Er zijn ook nog mensen die om andere redenen werken dan alleen geld en de hypotheek Nééé, echt???
Ik vind financiele onafhankelijkheid een hele goede reden om te blijven werken als vrouw. Dat wil niet zeggen dat je je kind naar de creche moet doen. Jij en je man kunnen besluiten tot parttime werk en de zorgtaken verdelen. Ik vind het heel onverstandig om tijdelijk te stoppen met werken, het is moeilijk om te herintreden en als je huwelijk onverhoopt stukloopt, wat vaker gebeurt dan je denkt, dan ben je gedoemd tot de bijstand. Blijf gewoon werken al is het maar een dag. Een slimme meid hoort haar eigen geld te verdienen. Ook een goede les voor je kinderen
Volledig off topic, maar een half uur op de creche blijven bij brengen? Dat doet bij ons volgens mij helemaal niemand. Nou breng en haal ik nooit (dat doet vriend), maar volgens mij is hij echt met 5 min weg hoor en de andere ouders ook. Sta je dan met andere ouders te kletsen of speel je met je kind ofzo (serieuze vraag)?

Hopsa, ik werk zelf omdat ik mijn financiele zelfstandigheid wil bewaren. Zou het echt afschuwelijk vinden om van het salaris van vriend te leven (we delen ook alle kosten gewoon door 2, ondanks dat vriend meer uren werkt en ook meer verdient). Maar als jij het zo kan regelen, dan is dat toch hartstikke mooi! Onze oudste 2 vinden (vonden) het kdv best leuk, maar voor een baby vind ik hele dagen op het kdv toch wat minder ideaal.

Hier is Duitsland leef ik trouwens gewoon tussen de traditionele thuisblijfmoeders. Ik ken echt geen moeder met kinderen onder de 2 jaar die werkt hier in onze woonplaats. Wat meetelt is dat men hier ook nauwelijks officiele opvang kent voor kinderen onder de 2 jaar (in de grote steden is dat iets meer, maar niet zo mooi als in NL geregeld) en dat parttime werken ook nauwelijks mogelijk is (je werkt of op 400 euro basis, de bijbaan zeg maar, of fulltime).
Hallo Hopsa,

Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar even over het feit dat je blij bent dat je kind niet naar de creche hoeft.

Ik zag er ook best tegenop om min dochter naar de creche te brengen, en ze ging er voor het eerst naar toe toen ze 7 maanden was.

Ze is ondertussen 10 maanden en ik kan je vertellen dat ze het super vindt! Als ik haar kom ophalen is ze vaak druk aan het spelen. Als ze mij dan ziet krijgt ze een big smile en kruipt ze heel snel naar me toe ik krijg dan een dikke knuffel en kus, maar daarna wil ze gelijk weer op de grond om verder te spelen.

Oh, ja Fleurtje over brengen en halen doe ik ook maar 5 minuten.

Groetjes, Lenna
quote:Polleke27 schreef op 10 juli 2008 @ 21:49:

Ons dochtertje is nu 3 maanden, en ik hoef niet aan het werk! Vind het heerlijk. Veel mensen die ik ken, die een babytje van ongeveer dezelfde leeftijd hebben, gaan nu weer aan het werk.. ik moet er niet aan denken! We hebben er heel bewust voor gekozen om ons kindje niet naar de creche te sturen. We hoeven niet zonodig 2 keer per jaar op vakantie, de duurste kinderwagen, en twee auto's voor de deur.. en ik moet toegeven dat ik werken ook nooit zo heel denderend vond ;) Ben een echte huisvrouw, en er trots op ook!

Ik ben het ene geweest en doe nu het ander. Maar mag ik je even uit de droom helpen dat de keuze dat mijn man ik samen werken niet werd gemaakt om twee keer op vakantie te gaan, een duur huis (op 1 salaris gekocht) we tweedehands buggy's van MP hadden en het vertikken dan meer dan 1 auto te hebben en dan alleen voor buiten de stad!

Als je niet veroordeeld wilt worden, begin er zelf dan ook niet aan, want daar druipt je berichtje van!
quote:dropshot1000 schreef op 10 juli 2008 @ 22:17:

Fleurtje dat vroeg ik met ook al af. Of je echt een half uur blijft? Ik ben na een paar minuten wel weer weg hoor. Ik ga niet een half uur eerder de deur uit om op kdv te hangen.

Ja, serieus. Haar vader ook. En andere vaders en moeders ook. Ik vind het niet ok om haar te droppen en meteen weer te vertrekken. Speel nog wat met haar, doe overdracht bij de leidsters, klets wat met ze.
quote:hopsa schreef op 10 juli 2008 @ 22:24:

Trouwens, als ik met 'oudere' mensen in gesprek ben, en het onderwerp komt ter sprake of m'n dochter naar de creche gaat, zie je ze vaak helemaal opbloeien als dat niet het geval blijkt. Volgens mij vinden oude mensen het heel fijn om te merken dat er nog moeders zijn zoals zij het van vroeger gewend zijn. Die gaan dan ook meteen roepen dat het maar moderne fratsen zijn en zo.Tis maar hoe je het bekijkt. Mijn moeder wilde dolgraag blijven werken! Mocht niet van mijn vader, dat hoort niet. Daarnaast wilde maatschappij het ook niet! Ze komt nog wel uit de tijd dat ze 'mocht' blijven werken toen ze getrouwd was, maar toen mijn oudste broer geboren werd (1965) werd ze zonder pardon ontslagen. Verschrikkelijk vond mijn moeder dat. Dus laten die 'oudere' mensen nu niet net alsof gaan doen dat het zo fijne vrije keus was destijds!
Ik heb mijn zoon ook nooit gedumpt! Ik nam er de tijd voor, even een praatje met de leidster, hoe het verder gaat. Nu zit hij op school en wordt dat zelfs verwacht. Ik breng hem naar school, lees een boekje voor tot de bel gaat. Knuffel hem en fiets mezelf de tandjes om op tijd op mijn werk te komen, dat dan weer wel
Het komt er toch vooral op neer dat iedereen het moet doen zoals ze het zelf goed vindt? En wat eerder genoemd werd, het belangrijkst is misschien wel dat we nu in elk geval de keuze hebben. Mijn moeder nam meteen na haar trouwen ontslag, dat was toen normaal! De kinderen kwamen pas jaren later, maar schijnbaar was dat wat je toen gewoon deed als vers getrouwde vrouw. Huppekee, aan de slag als huisvrouw. Mijn moeder vraagt zich vandaag de dag nog regelmatig af wat haar toen bezielde, achteraf had ze graag meer zelf nagedacht, in plaats van te doen wat 'men' van haar verwachtte.
Hopsa, niet voor alle vrouwen was dat dus zo vanzelfsprekend!
Ik denk wel dat de verwachting tegenwoordig juist andersom ligt trouwens. Dus dat je als moeder in elk geval blijft werken.
Wat doe je dan al pas getrouwde vrouw in godsnaam de hele dag, als er geen kinderen zijn???
quote:fleurtje schreef op 11 juli 2008 @ 09:08:

Wat doe je dan al pas getrouwde vrouw in godsnaam de hele dag, als er geen kinderen zijn???Schort voor, poetsen zorgen dat alles blinkt en het eten op tafel staat als De Man thuis komt?
een cake breien, pantoffels poetsen en gordijnen haken
Nou, ja, ik denk het wel ja, maar mijn vader is helemaaaaal niet zo'n man die verwacht dat de aardappels dampend op tafel staan als hij thuiskomt van het werk.

Mijn moeder komt wel uit een gezin met een autoritaire vader, met ouderwetse opvattingen, dat zal ook wel met haar keuze te maken hebben gehad. Ze zijn ook gaan wonen in een heel oud huisje, waaraan toen nog veel moest gebeuren, en ik heb een heel handige moeder die naast dat ze de stofdoek hanteert dus ook muren kan metselen.
Dat is dan wel weer geemancipeerd, dat mijn moeder thuisbleef om in haar overall ta gaan staan buffelen...
Hahaha!

Ik moet wel eerlijk bekennen, ik was gisteren vrij en mijn man is maandag begonnen met een nieuwe baan. Ik schepte er toch veel plezier in het huis aan kant te maken en een kop thee met zijn favoriete koekje klaar te hebben staan. Die eerste week is altijd zo hondsvermoeiend. Het werd gewaardeerd, maar heb ook duidelijk gemaakt dat het geen gewoonte wordt
Mij gaat het persoonlijk ook niet om de emancipatie, maar om elkaars keuze de accepteren.

Thuisblijfmoeders kunnen met die leuke opmerkingen komen als ik hoef niet te werken voor de luxe dingen of mijn kinderen bij de creche te dumpen. Ik zorg er Helemaal zelf voor.

Werkendemoeders weten dan te vertellen dat het toch wel heel slecht is om financieel onafhankelijk te zijn (terwijl je net zo afhankelijk bent met een baan) en ze er niet aan moeten denken de hele dag thuis te zitten.

De vaders hoor je helaas nooit.

Hier maak ik toch uit op dat men de eigen keuze het beste vind (logisch), maar daarnaast de keus van een ander totaal niet weet te waarderen, accepteren er respecteren!

(zo nu hebben genoeg geeerd...)
En nog even over het financieel onafhankelijk zijn van je man, ik heb daar persoonlijk helemaal geen moeite mee. We weten allebei dat we het ook andersom hadden kunnen doen, maar dan was hij dus thuis, en hij heeft een heel erg leuke baan, waarmee hij ook veel meer verdient dan ik, terwijl ik juist het liefst met ons kind in de weer ben.

Bij ons speelt het geen rol eigenlijk, ik geef met plezier zijn geld uit zonder schuldgevoel.
Kind zit op school zijn verjaardag te vieren, ik ben vrij en ga nu nog even lekker tukkelen! Ben niet voor niets vrij dus zal er van genieten ook!
Gefeliciteerd!
Een half uur doen over het brengen/ophalen van je kind bij creche? Ga weg zeg, wat een tijdverspilling. Tenzij nodig omdat er iets is, breng ik kinderen, vertel aan de leidsters of er nog bijzonderheden zijn, speel nog een paar minuutjes met kinderen mee (tenzij ze meteen al met vriendjes verdwenen zijn, dat gebeurt ook vaak genoeg) en vertrek dan. Bij ophalen zelfde ritueel. Ik schuif ze niet zonder commentaar naar binnen, maar een half uur gaan staan neuzelen op de creche is zonde van mijn tijd, die ik hard genoeg kan gebruiken voor mijn werk.

Verder eensch met meds en eigenlijk ben ik wel eens benieuwd om van de thuisblijvende mensen hoe zij dat nou doen met sparen voor later. Want hier 2 bepaald geen minimumlonen, grote huizen/auto's of dure vakanties, maar toch echt geen geld om van 1 salaris ook daar ook nog pecunia voor opzij te leggen.
Ik denk nooit zo aan later, nooit gedaan, het is waarschijnlijk heel dom, maar ik vertrouw er altijd op dat alles wel op z'n pootjes terecht komt. Wij hebben natuurlijk ook wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering en dat soort dingen, en pensioen zijn we vast ook aan het opbouwen, maar heel eerlijk gezegd ben ik iemand die denkt 'oh, post van het pensioenfonds, hop, snel in de ordner voor het bij het oude papier belandt'.

Ik zou me vast meer moeten bezig houden met de financiele toekomst, maar niets vind ik oninteressanter dan dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven