Bijten op kleding
donderdag 26 februari 2026 om 17:50
Mijn zoontje van 9 bijt met fases op zijn boord van zijn truien. Voor de kerstvakantie 3 truien de boord helemaal kapot. Toen dachten we drukke tijd met Sinterklaas, kerst, toe aan vakantie. In de vakantie werd dit aanzienlijk minder. We waren op vakantie en toen deed hij het weer maar vooral omdat hij iets dan heel leuk vindt. Daarna heeft hij dit niet meer gedaan.
Gister en vandaag weer een trui kapot. Als je dan vraagt waarom doe je dat zegt hij dat hij heel veel zin heeft in het kinderfeestje van zijn vriend en dat hij morgen met een klasgenootje gaat afspreken waar hij niet eerder mee heeft afgesproken. Hij heeft daar dan heel veel zin in. Gister gebeurde het met buitenspelen na school, dus niet zozeer in de klas.
Het is dus niet constant, maar met fases.
Hebben jullie tips? Wat moeten we hiermee?
Ik vind het zonde van zijn kleding aangezien we niet iedere dag een nieuwe trui kunnen kopen.
Gister en vandaag weer een trui kapot. Als je dan vraagt waarom doe je dat zegt hij dat hij heel veel zin heeft in het kinderfeestje van zijn vriend en dat hij morgen met een klasgenootje gaat afspreken waar hij niet eerder mee heeft afgesproken. Hij heeft daar dan heel veel zin in. Gister gebeurde het met buitenspelen na school, dus niet zozeer in de klas.
Het is dus niet constant, maar met fases.
Hebben jullie tips? Wat moeten we hiermee?
Ik vind het zonde van zijn kleding aangezien we niet iedere dag een nieuwe trui kunnen kopen.
vrijdag 27 februari 2026 om 07:43
Alles wat je aandacht geeft groeit.
Ik heb nu ook een jongetje dat op zijn mouw bijt. Ouder wil dat ik hem steeds even herinner dat niet te doen. Werkt niet echt. Lezen vindt hij leuk en dan bijt hij niet. Hij mag vaker even lezen. Dus voor hem werkt afleiden.
Enige keer dat ik er iets van 'zeg' is als hij gaat praten met de mouw nog in zijn mond, want dan kan ik hem slecht verstaan. Meestal is een gebaar dan voldoende.
Ik heb nu ook een jongetje dat op zijn mouw bijt. Ouder wil dat ik hem steeds even herinner dat niet te doen. Werkt niet echt. Lezen vindt hij leuk en dan bijt hij niet. Hij mag vaker even lezen. Dus voor hem werkt afleiden.
Enige keer dat ik er iets van 'zeg' is als hij gaat praten met de mouw nog in zijn mond, want dan kan ik hem slecht verstaan. Meestal is een gebaar dan voldoende.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:55
Welnee.Verbena schreef: ↑27-02-2026 07:43Alles wat je aandacht geeft groeit.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 27 februari 2026 om 09:11
Nee hoor. En afleiden kan even helpen maar lost een probleem met prikkelverwerking niet op.Verbena schreef: ↑27-02-2026 07:43Alles wat je aandacht geeft groeit.
Onze oudste heeft het met nagelbijten maar vorig jaar gemerkt dat deel van de overprikmeling hier bij school hoort want in vakanties groeien zijn nagels wel. Hij krijgt ergotherapie om hiermee om te leren gaan.
You can only succeed when there is room to fail.
vrijdag 27 februari 2026 om 09:22
Mangogogo schreef: ↑27-02-2026 09:11Nee hoor. En afleiden kan even helpen maar lost een probleem met prikkelverwerking niet op.
Onze oudste heeft het met nagelbijten maar vorig jaar gemerkt dat deel van de overprikmeling hier bij school hoort want in vakanties groeien zijn nagels wel. Hij krijgt ergotherapie om hiermee om te leren gaan.
Dat denk ik ook niet, het spaart wel zijn trui en daar is het (in dit geval) de ouder om te doen. Het oplossen van het probleem is niet mijn taak of expertise.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 27 februari 2026 om 09:27
Inderdaad zeg.
Mijn dochter heeft het ook gedaan en die had een bijtketting. Ze heeft verschillende soorten gehad, want sommige beet ze gewoon dwars doorheen. Ook de speciale pen voor kauwers kreeg ze stuk. Uiteindelijk één ketting gevonden die echt werkte, een soort 'telefoonsnoer', en dat ging prima. Tot school hem op een gegeven moment afpakte, want 'gevaarlijk'. Maar toen ze vervolgens aan de rugleuning van haar stoel begon, hebben ze hem maar weer teruggegeven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 27 februari 2026 om 09:33
vrijdag 27 februari 2026 om 10:03
vrijdag 27 februari 2026 om 10:13
Hier staan ook nog goeie tips .
https://educadora-webshop.nl/5-tips-voo ... aterialen/
https://educadora-webshop.nl/5-tips-voo ... aterialen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 27 februari 2026 om 10:32
Nu ik dit lees realiseer ik me dat ik idd altijd op mijn haar beet en sabbelde.Lolalieve schreef: ↑27-02-2026 10:03M’n oudste doet het ook, hiervoor beet ze op haar haar en ze bijt ook op haar nagels. Van de logopediste heeft ze een armband met kraaltjes gekregen waarbij ze het kraaltje met haar tanden kan verplaatsen. Bij haar heb ik het idee dat het naast emotie regulatie ook met anxiety te maken heeft.
Kwam er zo'n harde plek in het haar als dat opdroogde.
Heb me nooit gerealiseerd dat dat vergelijkbaar is.
vrijdag 27 februari 2026 om 10:36
Gaat het een beetje met je??Boudica schreef: ↑26-02-2026 18:20Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Hij is geen 4, en met 9 heeft hij de verstandelijke vermogens om dit te snappen en te begrijpen dat zijn acties consequenties hebben.
Je link met speelafspraakjes volg ik niet, welke link leg jij daarbij?
vrijdag 27 februari 2026 om 11:07
vrijdag 27 februari 2026 om 15:33
Lori schreef: ↑27-02-2026 09:33"Heel veel zin" in iets hebben, kan ook spanning opleveren. Ik was een kind dat vroeger altijd ziek werd als er leuke dingen op stapel stonden. Hoe dan ook lijkt het me vrij duidelijk dat hij moeite heeft met emotieregulatie. Zou dat dan niet voorrang moeten hebben op de kapotte truien?
Ja zeker wel. Maar dat hoor je mij ook niet zeggen. Alleen dat ik het zonde vind. Dat is het ook het levert hem spanning op bij leuke dingen.
En ik vraag ook om tips en adviezen en heb ook contact gehad met een fysio/ergo om dit uit te zoeken
vrijdag 27 februari 2026 om 15:34
Ja hij heeft dan heel veel zin in iets. Dus vooral enthousiasme en enigszins spanning want het is wel nieuw/onbekend. Hij doet het niet standaard als hij iets heel erg leuk vindt.
vrijdag 27 februari 2026 om 15:44
Misschien is die tip van Renske dan wel een uitkomst , bepaalde truien bewaren voor dit soort momenten.
vrijdag 27 februari 2026 om 15:50
Ja prachtig allemaal, maar dat bijten is een symptoom he, van iets. En het lijkt me niet zo handig om dat iets dan maar te negeren in de hoop dat het vanzelf weg gaat, want zo werkt dat nou eenmaal niet. Ik dacht dat dat bij mensen werkzaam in het onderwijs zo zoetjes aan wel bekend was maar helaas.
Graftak!
vrijdag 27 februari 2026 om 18:48
Ik denk dat ik geen echt goede tips heb helaas... wel dat ik er zelf voor zou zorgen dat de truien altijd helemaal van katoen zijn en niet van een polyestermix of andere synthetische stof.
Als het de boorden van de mouwen zouden zijn kun je die tenminste nog afknippen en netjes omrollen. Dan heeft hij extra tshirts. Misschien valt dat hem aan te leren als het juist de boord bij zijn nek is nu?
Als het de boorden van de mouwen zouden zijn kun je die tenminste nog afknippen en netjes omrollen. Dan heeft hij extra tshirts. Misschien valt dat hem aan te leren als het juist de boord bij zijn nek is nu?
Lorem Ipsum
vrijdag 27 februari 2026 om 19:06
Ik vond ineens grote plukken haar op de grond en ik dacht echt dat ze zelf met de schaar in de weer was gegaan maar het was puur door kauwen. Ik ben blij dat ze dat niet meer doet want volgens mij verteert het niet goed.
vrijdag 27 februari 2026 om 19:17
Volgens mij wordt dat gewoon een soort haarbal. Komt er wel weer uit.
vrijdag 27 februari 2026 om 19:29
Als je kleren maar heel waren en je haar maar goed zat.Lady*Voldemort schreef: ↑27-02-2026 19:23Ik kauwde nagels. Maaar dan ook echt tot er misschien nog 3 mm nagel over was. Nagelriemen vrat ik ook op. Achteraf gezien ook niet echt normaal natuurlijk, maar in de jaren tachtig maakte niemand zich daar druk om.
vrijdag 27 februari 2026 om 19:37
Ja, herkenbaar.Lady*Voldemort schreef: ↑27-02-2026 19:23Ik kauwde nagels. Maaar dan ook echt tot er misschien nog 3 mm nagel over was. Nagelriemen vrat ik ook op. Achteraf gezien ook niet echt normaal natuurlijk, maar in de jaren tachtig maakte niemand zich daar druk om.
Sterker nog, in plaats van dat mensen zich afvroegen waarom ik bloederige stomppootjes had, kreeg ik een tik als ik beet óf werd me toegesnauwd dat ik vies en onhygiënisch was.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 27 februari 2026 om 19:41
Zo erg was het bij mij niet, mij lieten ze gewoon lekker mijn gang gaan (wat trouwens bij mij een onderdeel van het probleem was, het interesseerde ze gewoon niet). Maar ik snap niet dat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die niet zien dat er achter dat soort liefhebberijen dingen schuil gaan die je beter maar even uit kan zoeken. Vooral niet als die mensen ook nogin het onderwijs werken. We zijn nu potverdriedubbeltjes toch een jaar of veertig verder?
Graftak!
vrijdag 27 februari 2026 om 20:01
Ja, ik ben ook verbaasd. Dwangmatig gedrag is altijd iets om zorgvuldig mee om te gaan. Ik snap niet zo goed dat er alleen naar symptomen gekeken wordt.
Mensen in het onderwijs zijn niet per se opgeleid om km te gaan met dwang, psychische klachten of andere problematiek (ik in elk geval niet), maar met een beetje inlevingsvermogen en logisch nadenken kom je een heel eind.
Mensen in het onderwijs zijn niet per se opgeleid om km te gaan met dwang, psychische klachten of andere problematiek (ik in elk geval niet), maar met een beetje inlevingsvermogen en logisch nadenken kom je een heel eind.
vrijdag 27 februari 2026 om 20:05
Meh, ik weet niet hoor, maar zelfs in dat ene jaartje PABO dat ik in een zeer grijs verleden heb mogen genieten werd er wel enige aandacht besteed aan dit soort dingen. Plus dat je inderdaad zou verwachten dat mensen die graag met kinderen werken vanzelf wel iets zouden snappen van de mechanismen die achter bepaalde gedragingen schuil zouden kunnen gaan.Rabarbara schreef: ↑27-02-2026 20:01Ja, ik ben ook verbaasd. Dwangmatig gedrag is altijd iets om zorgvuldig mee om te gaan. Ik snap niet zo goed dat er alleen naar symptomen gekeken wordt.
Graftak!
vrijdag 27 februari 2026 om 20:11
Misschien op de pabo wel. Dat hoop ik ook. Maar mensen met een eenjarige lerarenopleiding zoals ik zijn vrij matig onderlegd op pedagogisch gebied. Dan moet je gewoon een beetje goed nadenken, dat helpt al een heel eind.Lady*Voldemort schreef: ↑27-02-2026 20:05Meh, ik weet niet hoor, maar zelfs in dat ene jaartje PABO dat ik in een zeer grijs verleden heb mogen genieten werd er wel enige aandacht besteed aan dit soort dingen. Plus dat je inderdaad zou verwachten dat mensen die graag met kinderen werken vanzelf wel iets zouden snappen van de mechanismen die achter bepaalde gedragingen schuil zouden kunnen gaan.
Juist voor prikkelgevoelige kinderen kan een wiebelige, onzekere of ongeïnteresseerde leerkracht een extra probleem zijn. Mijn kind (en ikzelf vroeger ook) had echt betere dagen bij juf X dan juf Y. Maar goed, dat weet jij ook allemaal wel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in