Bijten op kleding
donderdag 26 februari 2026 om 17:50
Mijn zoontje van 9 bijt met fases op zijn boord van zijn truien. Voor de kerstvakantie 3 truien de boord helemaal kapot. Toen dachten we drukke tijd met Sinterklaas, kerst, toe aan vakantie. In de vakantie werd dit aanzienlijk minder. We waren op vakantie en toen deed hij het weer maar vooral omdat hij iets dan heel leuk vindt. Daarna heeft hij dit niet meer gedaan.
Gister en vandaag weer een trui kapot. Als je dan vraagt waarom doe je dat zegt hij dat hij heel veel zin heeft in het kinderfeestje van zijn vriend en dat hij morgen met een klasgenootje gaat afspreken waar hij niet eerder mee heeft afgesproken. Hij heeft daar dan heel veel zin in. Gister gebeurde het met buitenspelen na school, dus niet zozeer in de klas.
Het is dus niet constant, maar met fases.
Hebben jullie tips? Wat moeten we hiermee?
Ik vind het zonde van zijn kleding aangezien we niet iedere dag een nieuwe trui kunnen kopen.
Gister en vandaag weer een trui kapot. Als je dan vraagt waarom doe je dat zegt hij dat hij heel veel zin heeft in het kinderfeestje van zijn vriend en dat hij morgen met een klasgenootje gaat afspreken waar hij niet eerder mee heeft afgesproken. Hij heeft daar dan heel veel zin in. Gister gebeurde het met buitenspelen na school, dus niet zozeer in de klas.
Het is dus niet constant, maar met fases.
Hebben jullie tips? Wat moeten we hiermee?
Ik vind het zonde van zijn kleding aangezien we niet iedere dag een nieuwe trui kunnen kopen.
donderdag 26 februari 2026 om 18:07
donderdag 26 februari 2026 om 18:20
Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Hij is geen 4, en met 9 heeft hij de verstandelijke vermogens om dit te snappen en te begrijpen dat zijn acties consequenties hebben.
Je link met speelafspraakjes volg ik niet, welke link leg jij daarbij?
Hij is geen 4, en met 9 heeft hij de verstandelijke vermogens om dit te snappen en te begrijpen dat zijn acties consequenties hebben.
donderdag 26 februari 2026 om 18:34
donderdag 26 februari 2026 om 18:35
Mijn jongste heeft dit ook jaren gedaan. Bijtkoord had toch niet het gewenste effect.
Zijn juf zat er bovenop en kreeg hem zover dat ie niet meer op zijn kleren kauwde.
Hij was overgegaan op nagels bijten.
Tot bloedens toe.
Maar zijn juf was tevreden. Ik niet.
Oftewel: er zijn alternatieven, maar wat mij betreft is het vooral zaak om het in context te zien en zolang die emotietegulatie lastig is zou ik em liever op zijn kleren laten kauwen dan bijv op zijn nagels.
Zijn juf zat er bovenop en kreeg hem zover dat ie niet meer op zijn kleren kauwde.
Tot bloedens toe.
Oftewel: er zijn alternatieven, maar wat mij betreft is het vooral zaak om het in context te zien en zolang die emotietegulatie lastig is zou ik em liever op zijn kleren laten kauwen dan bijv op zijn nagels.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 26 februari 2026 om 18:36
Dus dan gaat hij in kapotte kleren naar school en kan nog steeds zijn emoties niet goed reguleren.Boudica schreef: ↑26-02-2026 18:20Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Hoe gaat dit helpen denk je?
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
donderdag 26 februari 2026 om 18:41
Wat eenrare, harde reactie.Boudica schreef: ↑26-02-2026 18:20Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Dat is wat zoon zelf aangeeft.
donderdag 26 februari 2026 om 18:49
Hij weet dat hij dit niet moet doen maar doet dit uiteraard niet bewust. Anders zou hij er wel mee stoppen.
Het lijkt er op dat hij het vooral doet als hij ergens heel veel zin in heeft maar wat enigszins onbekend is. Stukje emotie regulatie.
Hij doet het ook niet continu.
Een therapeut is misschien goed om te raadplegen en kijken waar dit bij hem vandaan komt.
Alvast bedankt allemaal
Het lijkt er op dat hij het vooral doet als hij ergens heel veel zin in heeft maar wat enigszins onbekend is. Stukje emotie regulatie.
Hij doet het ook niet continu.
Een therapeut is misschien goed om te raadplegen en kijken waar dit bij hem vandaan komt.
Alvast bedankt allemaal
donderdag 26 februari 2026 om 18:57
Mijn jongste heeft ook jaren op zijn truien gekauwd. Met zijn verstandelijke vermogens was hoegenaamd niets mis, maar preken hielp niet. Ik kocht zijn truien meestal een maatje te groot zodat ik op een gegeven moment de boord om kon slaan en als de hele mouw op was kreeg ie een nieuwe trui. Ja, af en toe was dat vervelend want het geld groeide niet op mijn rug, maar die jongen deed het ook niet voor zijn plezier he.
Graftak!
donderdag 26 februari 2026 om 18:58
greenmoustache schreef: ↑26-02-2026 18:28Vaak is het een vorm van emotieregulatie. Stimming. Ik heb het veel gezien op mijn werk bij kinderen met autisme.
Stimming idd. Mijn kind deed het ook.
In ieder geval niet voor gaan straffen, maar de oorzaak proberen te achterhalen.
donderdag 26 februari 2026 om 19:00
Solomio schreef: ↑26-02-2026 18:35Mijn jongste heeft dit ook jaren gedaan. Bijtkoord had toch niet het gewenste effect.
Tot bloedens toe.
Precies. Als de mijne niet in zijn mouw beet, beet hij in zijn arm of hand. Dan liever een mouw hoor.
donderdag 26 februari 2026 om 19:03
donderdag 26 februari 2026 om 19:55
Mijn oudste deed dit. Ik was er zelf erg alert op, omdat ik als kind mezelf aangeleerd heb nagels te bijten en dat is een aan zelfbeschadiging grenzende vorm van emotieregulatie geworden (al weet ik dat forummers dit overdreven van mij vinden, ik zie dat zo en het is geen zeldzame mening). Ik heb eerst geprobeerd af te leiden, toen een andere manier om om te gaan met de frustratie gezocht (inderdaad een bijtketting), maar uiteindelijk zijn we gaan zoeken naar de oorsprong van de frustratie. We hadden het geluk dat die te vinden was én dat er iets aan te doen was. Dat loste het probleem op.
Ik zou dus ook echt uitzoeken hoe hij met prikkels omgaat en wat daar eventueel in geleerd of ontwikkeld kan worden. En omdat hij negen is, kun je gelukkig de dingen ook goed met hem bespreken.
Ik zou dus ook echt uitzoeken hoe hij met prikkels omgaat en wat daar eventueel in geleerd of ontwikkeld kan worden. En omdat hij negen is, kun je gelukkig de dingen ook goed met hem bespreken.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 26 februari 2026 om 20:02
Helemaal eens. Ik denk ook vooral de prikkelverwerking aanpakken.Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 19:55Mijn oudste deed dit. Ik was er zelf erg alert op, omdat ik als kind mezelf aangeleerd heb nagels te bijten en dat is een aan zelfbeschadiging grenzende vorm van emotieregulatie geworden (al weet ik dat forummers dit overdreven van mij vinden, ik zie dat zo en het is geen zeldzame mening). Ik heb eerst geprobeerd af te leiden, toen een andere manier om om te gaan met de frustratie gezocht (inderdaad een bijtketting), maar uiteindelijk zijn we gaan zoeken naar de oorsprong van de frustratie. We hadden het geluk dat die te vinden was én dat er iets aan te doen was. Dat loste het probleem op.
donderdag 26 februari 2026 om 22:48
Ik denk dat je het maar het best kunt accepteren dat het zo is. Ik vermoed dat het stress gerelateerd is. Mijn beide kinderen hadden of hebben dit ook in meer of mindere mate (gehad) en het wordt altijd erger in periodes waarin ze veel spanning of nieuwe dingen ervaren of die gepaard gaan met iets perfect willen doen en met sociaal contact.
Bijtkettingen waren helaas geen succes hier, die vond mijn jongste een vies smaakje hebben. Ik vind het bijten op de kleding overigens niet zo'n probleem, want ze hebben andere "tics" gehad met hun tong en tanden, die kwalijker waren voor henzelf (met tanden over onderlip schrapen > schrale mond bijv. en zo hebben we er wel meerdere gehad) dus ik denk laat gaan, laat gaan als het om een trui gaat.
Bijtkettingen waren helaas geen succes hier, die vond mijn jongste een vies smaakje hebben. Ik vind het bijten op de kleding overigens niet zo'n probleem, want ze hebben andere "tics" gehad met hun tong en tanden, die kwalijker waren voor henzelf (met tanden over onderlip schrapen > schrale mond bijv. en zo hebben we er wel meerdere gehad) dus ik denk laat gaan, laat gaan als het om een trui gaat.
donderdag 26 februari 2026 om 22:55
Deze jongen heeft moeite met emotieregulatie. Kan hij niets aan doen.Boudica schreef: ↑26-02-2026 18:20Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 26 februari 2026 om 22:59
Als ik dit soort reacties lees, hebben we npg een lange weg te gaan.Boudica schreef: ↑26-02-2026 18:20Aan een kind van 9 kan je uitleggen dat dit niet kan, en dat je geen nieuwe truien voor hem koopt. Dan maar even in kapotte truien naar school hoor.
Wat een onbegrip weer
donderdag 26 februari 2026 om 23:07
Dank je wel. We proberen dit inderdaad ook met hem te bespreken. Het is een heel gevoelig mannetje dus dit heeft zeker met emotie regulatie te maken. Gelukkig dat jullie zelf de oorsprong hebben gevonden en het probleem opgelost isRabarbara schreef: ↑26-02-2026 19:55Mijn oudste deed dit. Ik was er zelf erg alert op, omdat ik als kind mezelf aangeleerd heb nagels te bijten en dat is een aan zelfbeschadiging grenzende vorm van emotieregulatie geworden (al weet ik dat forummers dit overdreven van mij vinden, ik zie dat zo en het is geen zeldzame mening). Ik heb eerst geprobeerd af te leiden, toen een andere manier om om te gaan met de frustratie gezocht (inderdaad een bijtketting), maar uiteindelijk zijn we gaan zoeken naar de oorsprong van de frustratie. We hadden het geluk dat die te vinden was én dat er iets aan te doen was. Dat loste het probleem op.
donderdag 26 februari 2026 om 23:11
donderdag 26 februari 2026 om 23:20
donderdag 26 februari 2026 om 23:48
Dit vind ik wel een goede tip
vrijdag 27 februari 2026 om 06:46
Hier een zoon van 5 die ook al vanaf heel jong op al zijn kleding bijt en dan vooral rondom spannende momenten (zwemles nieuw, andere groep op de bso). Maar als hij niet bijt kan hij ook nog pittige driftbuien hebben.
Bijtketting werkt hier gelukkig wel goed.
Ik heb ons ingeschreven bij een kinderergotherapeut om de oorzaak van emotieregulatie aan te pakken. Hopelijk werkt het.
Bijtketting werkt hier gelukkig wel goed.
Ik heb ons ingeschreven bij een kinderergotherapeut om de oorzaak van emotieregulatie aan te pakken. Hopelijk werkt het.
Ik denk zo stil in mijn hoofd hè
vrijdag 27 februari 2026 om 07:30
Ik deed het vroeger zelf als kind. Ik herinner me niet dat het me hielp om mijn emoties te reguleren, maar ik kan me de smaak en het gevoel nog wel herinneren. Ik vond de smaak en het gevoel gewoon lekker. Het was niet iets om stress te verminderen of bij enthousiasme, maar net als snoep iets wat ik gewoon lekker vond.
Mijn jongste deed het ook, maar dan zonder het door te hebben. Een kauwketting werd hier alleen thuis gedragen, daarbuiten riep het schaamte op. Bij mijn jongste speelt emotieregulatie denk ik wel mee. Tenminste tegenwoordig gebeurd het nog incidenteel bij stress. Een aantal jaar geleden gewoon heel vaak ook in niet stressvolle periodes. Maar altijd bij tv kijken of gamen of zoiets en gebeurde dan onbewust. Als ik thuis zei pak je kauwketting maar, kreeg ik een verbaasde reactie: ‘huh kauw ik op mij capuchon?’ Maar thuis werd dan altijd de kauwketting als alternatief gepakt en later vaak al voor er op kleding werd gekauwd. Gelukkig blijft de meeste kleding nu in de puberteit heel en gebeurd het dus echt alleen nog heel incidenteel in een stressvolle periode en niet eens in elke stressvolle periode.
Mijn jongste deed het ook, maar dan zonder het door te hebben. Een kauwketting werd hier alleen thuis gedragen, daarbuiten riep het schaamte op. Bij mijn jongste speelt emotieregulatie denk ik wel mee. Tenminste tegenwoordig gebeurd het nog incidenteel bij stress. Een aantal jaar geleden gewoon heel vaak ook in niet stressvolle periodes. Maar altijd bij tv kijken of gamen of zoiets en gebeurde dan onbewust. Als ik thuis zei pak je kauwketting maar, kreeg ik een verbaasde reactie: ‘huh kauw ik op mij capuchon?’ Maar thuis werd dan altijd de kauwketting als alternatief gepakt en later vaak al voor er op kleding werd gekauwd. Gelukkig blijft de meeste kleding nu in de puberteit heel en gebeurd het dus echt alleen nog heel incidenteel in een stressvolle periode en niet eens in elke stressvolle periode.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in