Blijven zitten groep 4

05-02-2010 10:37 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 4 en nu blijkt dat ze waarschijnlijk dit schooljaar moet overdoen, want ze heeft problemen met taal en ze werkt vaak te langzaam, nu hebben wij om bijles gevraagd maar de juffrouw wil dat niet want dan mist ze teveel van de les.

Wij weten even niet meer wat we moeten? We vinden het niet erg dat ze blijft zitten maar thuis kan ze alles zonder problemen.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt

Elzen
Hoe bedoel je dat ze thuis alles zonder problemen kan? Je hebt thuis toch niet het lesmateriaal van school?

Heb je het idee dat ze op school wel wat op haar tenen moet lopen? Gaat ze met plezier naar school?

Het kan namelijk voor je dochter ook veel rust geven als ze een jaartje extra doet... maar misschien kan je ook vragen aan de juffrouw of er iets is waarmee je met haar kan oefenen.
En bijles na schooltijd? Er moet toch iets geregeld kunnen worden. Het schooljaar is nog lang niet voorbij, ze weten nu al dat ze blijft zitten maar er wordt niks aan gedaan...Vreemd! (of werkt het tegenwoordig allemaal anders :-S)
Perfectionisme is niet perfect...
Ik zou het er nogmaals met de juf over hebben, sluit me daarbij inhoudeljik aan bij de reacties die hiervoor zijn gegeven. En als juf geen zinvol antwoord kan geven, dan zou ik de directeur vragen naar het beleid van de school met dit soort zaken.

Is er op school geen IB'er of RT'er die hierin iets kan betekenen? Scholen hebben absoluut budget (maar besteden dat geld vaak ergens anders aan) en mogelijkheden om hierin iets extra's te doen, maar dat betekent dan wel een extra investering in werk en tijd van de juf.

Als het echt alleen op taal zit en niet op werkhouding, rekenen enz enz, dan lijkt mij blijven zitten toch wel wat rigoreus, misschien is er dan toch meer aan de hand. Ik zou dat in een gesprek goed naar boven proberen te halen.
Oh en je zou kunnen vragen aan juf of je wat lesmateriaal voor taal mee mag nara huis, zodat je thuis eventueel wat extra kunt oefenen. Dan krijg je misschien ook een beeld van hoe het er voor staat
@keeprunning, ze krijgt huiswerk mee omdat ze in de opdrachten te veel fouten maakt.

Ik ga nu elke dag een uurtje met haar aan het schrijven en lezen. Ze kan zich ook slecht concentreren, ze heeft een hele drukke klas.
Vraag eens even naar haar cito scores. Jij als ouder mag dit te allen tijde opvragen.

Wanneer ze veel D en E's heeft gescoord is ze een zwakke leerling.

Het rapport geeft niet altijd precies weer hoe het kind in de klas werkelijk functioneerd.

A = de "heule" slimme kids.

B = de snelle middenmoter

C = de middenmoot

D = langzame mindenmoot, "let op gevalletje", handelingsplannen

E = zwakke leerling, eigen leerlijn, extra instructie, handelingsplan of HGPD.
Elzen, elke dag een uur met een kind uit groep 4 oefenen is echt veel te veel.

Dat zou ik niet doen.

Hoe gaat het lezen? In welk AVi-niveau leest jouw dochter?
AVI zegt niet alles. Dat is waar ouders zich voornamelijk druk over maken. Kinderen kunnen van AVI1 zo naar 3 springen. Bovendien kan het kind de tekst wèl begrijpen maar misschien niet goed weergeven, koppeling van het lezen en de spraak.
En ik vermoed dat haar taal niet slecht is maar haar spelling.

Moet je met woordpakketten in de weer?
Ga een gesprek aan met de RT/IBer van de school. Vraag wat voor handelingsplannen er in het verleden zijn gemaakt. Vraag de cito-scores op.

Want de gebruikelijk wijze is, dat zwakkere kinderen tijdens schooluren met de RT/IBer gaan zitten om dingen door te nemen. Blijkbaar is de school nog erg klassikaal georienteerd als ze teveel van de les hierdoor zou missen, want het is raar dat er geen enkele mogelijk heid tot bijles/ondersteuning van de RT/IBer is. Of heeft ze dat wel, maar is het niet voldoende?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vroeg naar haar leesprestaties omdat een slechte spelling soms op dyslexie wijst.
Uiteraard is de cito score niet zaligmakend. Wel zal het kind daar uiteindelijk op worden "afgerekend".

Als juf moet jij een totaal beeld van het kind hebben, dàt geef jij weer in het leerlingvolgsysteem of eduscoop.

Bij twijfel kun je altijd nog meerdere toetsen afnemen (al zijn het kleine testjes (hulp) in je klas) of overleggen met de leerlingcoördinator.

Zijn er eigenlijk handelingsplannen?
quote:koko67 schreef op 05 februari 2010 @ 11:13:

Ik vroeg naar haar leesprestaties omdat een slechte spelling soms op dyslexie wijst.Soms ja.
quote:2Italy2 schreef op 05 februari 2010 @ 11:15:

[...]

Soms ja.Ja, dat zei ik.
Je hebt nog een paar maanden. Kijk het nog even aan, oefen thuis veel en bespreek dit over een tijdje nog eens met de juf.

Succes!
Ik zou ook proberen na te gaan wat er al bekend is en wat er al gedaan is om de achterstand van je dochter in te halen. Wat extra oefenen thuis kan echt de moeite waard zijn, maar overdrijf niet.

Een leerkracht zegt trouwens echt niet zomaar dat een kind blijft zitten. Bij ons op school blijven zwakke leerlingen alleen zitten als de leerkracht en de IB-er verwachten dat een jaar extra helpt. Als ze verwachten dat het kind het cognitief (op kennisgebied) toch zwaar blijft houden gaan ze verder op een eigen leerlijn. Maar die eigen leerlijnen zijn vaak verre van ideaal. De leerkrachten erna moeten altijd extra instructies geven (wat vaak niet gedaan wordt), de kinderen blijven altijd 'anders' en aantal kinderen vindt dit niet prettig.

Kinderen met een handelingsplan worden bij ons trouwens niet geholpen door de IB-er, dat moeten de leerkrachten in de klas zelf doen. De klassen werken daarom juist niet klassikaal, maar heel zelfstandig zodat de leerkracht tijd vrij kan maken om de zwakkere en sterkere leerlingen extra te begeleiden.
Wat een herkenning. Ik heb een paar dagen geleden een zelfde soort post geplaatst op het forum. Ik denk alleen dat het probleem met jouw dochter nog wat ernstiger is dan met de onze.

Wij hebben op eigen initiatief een juf benaderd die eens per week een uurtje met ons meiske zaken gaat doornemen. Ze doet dit op zo'n leuke en gezellige manier, dat het enorm vooruit gaat. Ze doet een spelletje en neemt "en passant" ook de spellingsregels nog door met haar. Ze legt geld neer en gaat rekenen met haar en leert haar direct automitiseren. Omdat onze MiniPink deze juf helemaal geweldig vindt, leest ze nu elke avond uit zichzelf. Ze pakt vaak haar puzzel- en rekenboekjes. En het gaat met grote sprongen vooruit.

Ons meisje heeft last van faalangst en daardoor presteert ze met Cito onder haar normale kunde.

Ik wens je heel veel succes. Ik weet wat je doormaakt.

PS Wij hebben besloten zelf geen tijd eraan te besteden, omdat ze bij ons ook gewoon moet kunnen relaxen. Het grappige is dat toen wij dit loslieten, zij leergieriger werd!
Volg je hart. Dat klopt.
Mijn zoon is blijven zitten, omdta hij ook te snel was afgeleid en sociaal achter liep met C-scores btw, dus nog niet onvoldoendes.
Mijn zusje is ook blijven zitten in groep 4 (zit inmiddels in groep 5), omdat ze niet mee kon met rekenen.

Ze moest in haar klas voor haar gevoel ook steeds presteren en dat lukte met rekenen dan niet, waardoor ze zich weer rot voelde en niet lekker in haar vel zat enz. Beetje een cirkeltje.

Toen ze mocht blijven zitten was dat voor haar een enorme opluchting. Dan kon ze alles nog eens rustig herhalen, zat er niet meer zoveel druk op. En omdat andere vakken haar dan minder moeite kostten, kon ze zich beter op rekenen concentreren. Het ging daarna ook veel beter met haar. Ze is weer een leuke gezellige vrolijke meid die het fijn vindt op school. Het hoeft dus niet altijd slecht te zijn.

Verder doe ik zelf pabo (3e jaars, dus weet nog niet alles, maar wel een beetje ). Ik liep afgelopen periode stage in groep 7 en 8. In groep 7 zat een meisje dat eigenlijk veel te zwak was voor groep 7 (ze rekende nog met groep 5 boekjes bijvoorbeeld), maar ook emotioneel was ze gewoon nog heel jong. Zij kon elke keer ook nét mee met de klas, waardoor ze nooit hoefde te blijven zitten. Maar daar hebben ze niet goed aan gedaan, want nu moet ze alsnog blijven zitten. En voor een kind in groep 7 heeft dat meer impact dan voor een kind in groep 4.

Ik zeg niet dat dat met jouw kind zo hoeft te gaan natuurlijk, maar let er in ieder geval mee op dat ze zichzelf later niet tegen gaat komen.
Mijn dochter zit op een dalton school, maar aangezien ze moeite heeft om binnen de tijd haar werk af te hebben gaat ze haar werk slordig doen en maakt ze fouten. Ons gevoel zegt ze kan het wel maar hoe word het volgend jaar.

Bij het lezen zit ze gewoon op niveau ze heeft nu M4.

Ze heeft nog steeds plezier in school en dat vind ik ook belangrijk.
Plezier in school is het belangrijkste, gelukkig dat ze dat nog steeds heeft.

Bij kinderen bij mij in de klas helpt het soms om tijdens het werk een streep onder een bepaalde hoeveelheid werk te zetten. Tot hier zeker afhebben, wat je daarna nog afkrijgt is extra knap. De druk is dan een beetje van de ketel.
Is een dalton school dan wel een goede school voor haar? (Ik snap wel dat je ook niet zomaar van school gaat wisselen, dat is wel erg ingrijpend, en andere scholen werken tegenwoordig ook vaak taakgericht).

Praten met de juf lijkt me verstandig. Heb er ook een beetje vertrouwen in dat leerkrachten leerlingen echt niet zomaar laten zitten, dat dit een weloverwogen keuze is. Als het goed is moet ze je dat kunnen uitleggen.

Blijven zitten is niet meteen iets negatiefs.
hoi,

ik ken het gevoel, bij ons is het nog niet helemaal bekend of ze blijft zitten maar nav het vorige gesprek op school lijkt het nu toch wel te zijn. Juf gaf ook aan dat we aan tafel moesten dus we horen het volgende week, lijkt wel of we naar de slachtbank moeten!! zo'n akelig gevoel bah. Maar goed wij snnappen er niks van, in groep 1 en 2 lag ze voor op de anderen en moest extra werkjes krijgen want er was geen uitdaging meer in de werkjes van gr 1 en 2. en dan nu dit?? ze geeft wel aan dat ze veel gestoord wordt door de kinderen in haar groepje, ze moet ze continu helpen en dan vergeet ze zichzelf. erg herkenbaar voor haar. Ook zitten er een paar zeer drukke kinderen in haar klas wat voor onrust zorgt en haar veel afleid.Maar wat nu. We gebruiken thuis de zelfde werkjes al van school, er is op internet zoveel te vinden, super materiaal!! en dan gaat het goed, met wat geduld maar niet om je ongerust over te maken.

Hoe vertel je je kind dat ze blijft zitten?? wie heeft er tips??
Hoi,

Wij hebben dus onze dochter een jaartje over laten doen, en wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan. Ze is nu veel gelukkiger en ze heeft een veel leukere klas.

Ze kan het nu veel beter aan en heeft haar werk af, ze zal nooit super goed worden in spelling, maar ze is daar wel 1 punt omhoog gegaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven