Bloeding maar toch nog een hartje.....

14-07-2009 13:44 114 berichten
Vorige week stelde ik een vraag voor mijn beste vriendin die zwanger is van haar eerste kind, die vraag ging over de vlokkentest of de vruchtwaterpunctie.

Afgelopen zaterdag kreeg mijn vriendin een bloeding, een hele heftige, en het gaat nog steeds door. De bloeding gaat gepaard met kramp en ook stolsels.

Gisteren heeft ze in het ziekenhuis een echo laten maken en toen bleek er toch een hartje te kloppen. Blijdschap natuurlijk, de groei van het kindje lag ook op schema en als je je de baarmoeder voorstelt als een cirkel dan ligt de baby op twee uur en de plas bloed (excuus voor de plastische beschrijving) op zeven uur. Men noemt het een 'hematoom' in het ziekenhuis.

Er kan niets worden gedaan behalve hopen dat de baby het gaat redden.

Nu is mijn vriendin heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Zijn er vrouwen die ook bloedingen hadden, eventueel ook zo'n hematoom en die haar kunnen vertellen hoe dat bij hun is verdergegaan?

Mijn vriendin is het meest nuchtere, rationele en reële mens wat ik ken, dus ook graag de niet zo goede ervaringen zijn erg welkom. 'Tell it like it is', is haar motto zo'n beetje

Hoe ging dat bij jullie na een bloeding en dan toch nog een hartslag en dus leven?

We kijken weer uit naar jullie reacties, het vorige topic heeft haar ook fantastisch geholpen.
quote:Solomio schreef op 14 juli 2009 @ 14:19:

Eleonora, mss een idee om je vriendin zich hier ook aan te melden, Kan ze zelf al die topics openen.

Het is niet zo'n forummer...

Ik ben hier door haar terecht gekomen ooit, zij leest hier zelf wel veel maar posten doet ze eigenlijk nooit. Ik doe het graag voor haar. Ben er toch!
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 14 juli 2009 @ 14:33:

[...]

Het is niet zo'n forummer...

Bestaan die mensen echt?

Ik ga hier altijd graag offtopic. Zit ook nog op een ander forum, daar ben ik moderator, moet ik toch iets meer opletten dat ik niet offtopic ga.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Miss Moneypenny schreef op 14 juli 2009 @ 14:30:

Heeft je vriendin al een onderzoek laten doen?

Als dat niet het geval is, dan mag dat nu ook even niet meer.

Mijn gynaecoloog doet geen vruchtwaterpunctie als je in de twee weken daarvoor bloedverlies hebt gehad.Bij 8 wkn is dat sowieso te vroeg.
quote:blumpke schreef op 14 juli 2009 @ 14:23:

Eleonora, lief van je dat je die topics voor haar opent! Heeft ze al een besluit genomen over die onderzoeken?

Hematoom komt heel veel voor, maar geeft meestal geen problemen. Zoals je het nu omschrijft (baby op 2u en hematoom op 7u) is het heel gunstig, zeker als de placenta ook bovenin zit.

Wat ze kan verwachten: bloedverlies zoals bij een menstruatie die gaat afnemen, na een paar dagen bruinig, soms bijna zwart. Totdat het hematoom weg is.

Wat ze kan doen: in elk geval haar standaard bloedonderzoeken laten verrichten als ze die nog niet gedaan heeft (als ze na de 10e wk nog steeds bloedverlies heeft en ze heeft negatief bloed, krijgt ze een anti-d prik) en geen sex hebben tot het bloedverlies zo goed als weg is.

Maar al met al, dus niet per see iets heel verontrustends (makkelijk om te zeggen van deze kant, i know).

Dank je wel Blum! Wat een goeie posting ook van jou!

Ze zou voor de vlokkentest gaan. Lief dat je het vraagt.

(f)
quote:Solomio schreef op 14 juli 2009 @ 14:34:

[...]

Bestaan die mensen echt?

Ik ga hier altijd graag offtopic. Zit ook nog op een ander forum, daar ben ik moderator, moet ik toch iets meer opletten dat ik niet offtopic ga.In mijn eigen topics mag dat van mij immer maar ik ga het hier ook maar even niet te veel doen
quote:arwen173 schreef op 14 juli 2009 @ 14:25:

hier ook een ervaring van een goede vriendin, bij 11 weken enorme bloeding, bleek ook heamatoom (vriendin was al medisch dus kreeg vaak echoos), heamatoom was heel goed te zien op de echo. Haar werd verteld dat in principe het los stond van de baby zeg maar, maar dat zo'n bloeding wel de baby mee kan nemen naar buiten (miskraam dus), 50 /50 werd gezegd. Het is bij haar goed gegaan, hele zwangerschap bleef heamatoom zichtbaar op de echoos en uiteindelijk bij de bevalling kwam er een soort extra tennisbal uit qua stolsel waarvan de gyneacoloog zei dat dat het heamatoom geweest was waarschijnlijk.

Overigens kreeg zij bij 11 weken ook geen extra advies of medicatie, en was het inderdaad gewoon afwachten en hopen. Sterkte!Ok, jij ook bedankt Arwen, ook weer interessant om te lezen, dat die hematoom dus gewoon kan blijven zitten zo'n hele zwangerschap lang........
quote:queenie1 schreef op 14 juli 2009 @ 14:17:

Mijn vriendin heeft ook gedurende de zwangerschap continue bloedingen gehad. Bij haar kwam dit door een voorliggende placenta. Uiteindelijk is hun zoon te vroeg geboren maar hij heeft het wel gehaald.

Bij mijn zus begonnen de bloedingen met 18 weken. Bij haar leefde het kindje ook nog maar is in diezelfde week overleden en toen is ze ingeleid om te bevallen.Ja, dat kan ook nog gebeuren, daarvan is mijn vriendin zich ook ten volle bewust, heftig hoor.......
quote:Miss Moneypenny schreef op 14 juli 2009 @ 14:30:

Heeft je vriendin al een onderzoek laten doen?

Als dat niet het geval is, dan mag dat nu ook even niet meer.

Mijn gynaecoloog doet geen vruchtwaterpunctie als je in de twee weken daarvoor bloedverlies hebt gehad.Miss M. ze leest alles, goed dat je het zegt van die tests en of die dan wel of niet door kunnen gaan, dat is dan een vraag die ze donderdag aan de vlos kan stellen! Dank je wel!
quote:Aruba schreef op 14 juli 2009 @ 14:32:

[...]

95% tot 97% is mij verteld. Dat zijn nog eens fijne cijfers om te horen toch.

Mén ja zeg......Wat een geweldige cijfers inderdaad.

Enig idee waar ik die vandaan zou kunnen halen?
quote:loomii schreef op 14 juli 2009 @ 14:31:

Ha leo!,

toen ik zwanger was van mini2 kreeg ik rond de 12de week bloedingen en dat heeft geduurd tot haar geboorte, bij 30 weken. Het was erg spannend en ik heb een flinke tijd plat moeten liggen (in het ziekenhuis), maar met mini2 ging het al die tijd voorspoedig en ze heeft helemaal niets overgehouden aan haar moeilijke start.

Sterkte sterks voor je vriendin!

Dank je wel ook lieve schat, wat bemoedigend (bijna) allemaal! Ik ben er helemaal huilerig van maar goed, ik ben dan ook HSP (<----- zie topic elders op het forum) en dan mag het.

Hai,

Heb even gegoogled. Dit is niet het stukje wat ik toen las, maar hier staat het ook. Net zo als Aruba beschrijft.

http://www.zwangerzap.nl/preview/74-75.pdf

Lief, dat je dit voor haar doet. Ze zal zeker blij zijn met zo'n fijne vriendin. (f)
ow, en ik stel je even een offtopic vraag, maar niet hier, wil je even op ons schoonmaak topic lezen?
quote:molie schreef op 14 juli 2009 @ 14:44:

Hai,

Heb even gegoogled. Dit is niet het stukje wat ik toen las, maar hier staat het ook. Net zo als Aruba beschrijft.

http://www.zwangerzap.nl/preview/74-75.pdf

Lief, dat je dit voor haar doet. Ze zal zeker blij zijn met zo'n fijne vriendin. (f)Ja, daar staat het zwart op wit, 95% kans dat het bloedverlies onschuldig is als de vrucht op de juiste grootte is voor de duur van de zwangerschap. Tssssssssss......
quote:molie schreef op 14 juli 2009 @ 14:45:

ow, en ik stel je even een offtopic vraag, maar niet hier, wil je even op ons schoonmaak topic lezen?Kom er aan!
...
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 15-07-2009 04:31
Reden: flauw en offtopic
% gewijzigd
Ik ben aan (onverklaarbare) bloedingen wel een kindje verloren. Kindje zelf was gezond, maar veel te klein, de vliezen zouden zijn ontstoken door een bacteriele infectie. Da's ook niet heel raar als je al maanden fors bloedt, lijkt me.

Hoop dat je vriendin's zwangerschap conform alle positieve berichten hier zal verlopen..
Heeft je vriendin inmiddels weer een echo gehad? En zo ja, hoe was die?
Hoi Leo

Mijn schoonzus heeft bij 12 weken een flinke bloeding inc. stolsels gehad.

Dacht dus ook aan een miskraam.

Op de echofoto was gelukkig het 'kindje' nog te zien en een donkere vlek. Bleek dus ook zo'n hematoom te zijn.

De rest van de zwangerschap ging goed en is ze 29 juni bevallen van een kerngezonde dochter.

Op de placenta was wel heel goed die plek te zien.

Sterkte voor jouw vriendin!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hoi,

Ik heb bij 7 weken een ongelooflijke bloeding gehad. Overigens zonder stolsels en pijn. Maar wel heeeeel erg veel bloed. Had psychisch ook al afscheid genomen. De gynaecoloog gaf me 20% kans dat het zou blijven zitten, het vruchtzakje hing echt aan een draadje. Er was op de echo ook ongelooflijk veel bloed te zien. Hematoom is trouwens gewoon een grote bloedprop, van het griekse aimatoma, aima is bloed. Om een lang verhaal kort te maken zijn advies was om plat te gaan tot de 12e week. Mijn zus is overgekomen uit Nederland (woon zelf in het buitenland en had echt hulp nodig voor de verzorging van mn 18 maanden oude dochter) en is hier nu nog steeds (en gezellig dat het is...haha). Vorige week weer voor een echo geweest en de gyn kon niet geloven dat het ZO goed ging. Van de hele loslating was niets meer te zien. Morgen ben ik precies 12 weken dus we zijn hier allemaal in de gloria.

Zo min mogelijk tillen, lopen, dingen doen etc. In Nld zijn ze niet zo van het plat liggen, dat weet ik, maar ik weet zeker dat het bij mij geholpen heeft. Suc6 ermee.
Leo, ik ben benieuwd hoe het met je vriendin gaat nu.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Meiden, excuses dat ik er een paar dagen niet ben geweest..... (f)

Hoe het gaat met mijn vriendin. Nou het hartje klopt nog steeds maar met haar zelf gaat het niet zo lekker. Ze is moe, slaapt niet goed, maakt zich zorgen enzovoort.

De bloeding is een paar dagen gestopt en nu toch weer begonnen. Niet hevig maar toch.....

Als het goed gaat, als het niet erger wordt of afneemt dan komt ze zondag hier naar toe, ik kan niet wachten om haar te zien.

Heel lief dat jullie blijven reageren, ik zal trouwer komen kijken hier en jullie bijpraten.
quote:marijo08 schreef op 23 juli 2009 @ 08:10:

Zo min mogelijk tillen, lopen, dingen doen etc. In Nld zijn ze niet zo van het plat liggen, dat weet ik, maar ik weet zeker dat het bij mij geholpen heeft. Suc6 ermee.

Marij, ten eerste, heel fijn dat het nu goed lijkt te gaan. Ik hoop heel erg dat het zo mag blijven allemaal en dat je gaat bevallen van een kerngezond kindje!

Mijn vriendin leest zich natuurlijk suf over dit onderwerp en leest dat in vele landen het doodnormaal is dat je plat gaat als dit aan de hand is. Hier wordt daar niet aan gedaan inderdaad. Het zou een hele discussie worden van voor en tegen als we daar te diep op ingaan maar feit is dus wel dat in andere landen daar het nut wél van wordt ingezien, zoals jij nu ook gemerkt hebt.

Mijn vriendin houdt zich dus inderdaad zo veel mogelijk aan wat jij ook al zegt en dan maar op hoop van zegen......
Plat liggen mag natuurlijk altijd, het wordt in Nl alleen niet aangeraden omdat er geen onderzoek is dat bevestigd dat het zinvol is. Maar als ze zich zo vervelend voelt, lijkt me dat al reden genoeg om daar aan toe te geven en te gaan liggen.

Spannend voor haar zeg!

Bloedverlies zal steeds terugkomen zolang het hematoom nog niet helemaal weg is en dan vooral op de momenten dat ze weer wat drukker bezig is. Dus ook daar valt wat over te zeggen. Succes in elk geval!
Toen ik 34 wkn zwanger was werd ik snachts wakker met heftige pijnen in mn onderbuik. Kon helemaal niks meer, had zon pijn. Volgende ochtend naar de VK, tja die keek me vreemd aan...Maar stuurde mij maar door naar t ZH. Daar stonden ze me op te wachten want ik had weeen.

Toen kreeg ik van dei banden om mn buik, tja uitslag was niet slecht maar zeker niet goed. Kreeg ik uitgebreide echo's daarop kregen ze te zien dat mn buik vol bloed zat. Ik bloedde nog niet want t bloed zat nog hoog.

Ik moest direct naar de OK voor een spoed KS, als ik een dag langer had gewacht of pijn had gekregen was mn dochter er niet meer geweest. Ik heb ontzettend veel geluk gehad...Ze heeft nog 3 wkn in t ZH gelegen want ze kon zelf niet ademen, haar longen waren nog niet rijp. En heeft de 1e 2 dgn ontzettend liggen vechten voor haar leven. Maar ze is nu 11 mnd en gelukkig helemaal gezond..
Ik wil je vriendins bezorgdheid niet voeden, maar ik ben wel een beetje verbaasd dat het protocol in NL blijkbaar geen "platte rust" voorschrijft.

Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap ook een zware bloeding gehad op 12 weken zwangerschap. Dit ging gepaard met buikkrampen, dus ik was overtuigd dat ik een miskraam zou krijgen. Tot onze grote verrassing zagen we de volgende ochtend op de echo echter een vrolijk bewegend foetusje, zwemmend in het enige hoekje van de baarmoeder dat niet onzichtbaar was geworden door de bloeding.

De oorzaak van de bloeding was op dat moment onduidelijk, maar ik werd naar huis gestuurd met het bericht dat het er hoopvol uitzag, en dat er statistisch gezien slechts een kans van 1 op 20 was dat het alsnog mis zou gaan. Wel kreeg ik een preventief antibioticum plus een kuurtje utrogestan mee (vaginale progesterontabletten om ongewenste contracties en mogelijk verlies van de vrucht door progesterontekort tegen te gaan). Daarbij kreeg ik 2 weken strikte bedrust voorgeschreven, opdat de bloeding sneller zou stoppen, om de kans op eventuele nieuwe bloedingen te beperken én om de baarmoeder de kans te geven om zich goed te herstellen. De bloeding werd gelukkig snel minder, en na anderhalve week werd ik iets minder strikt in het houden van de voorgeschreven rust. 10 dagen na de eerste bloeding kreeg ik tot mijn schrik echter een 2e, minder zware bloeding..

Gelukkig bleek de foetus echter ook deze bloeding glansrijk te hebben doorstaan, en na nog een extra week relatieve rust (die ik deze keer wél heel strikt heb "uitgezeten"!), heb ik mijn zwangerschap gelukkig verder zonder problemen kunnen voortzetten (2,5 maand geleden ben ik na 40 weken zwangerschap bevallen van een gezonde dochter).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven