Borstvoeding afbouwen/stoppen: wel of niet???!

01-10-2009 13:56 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon van bijna 14 weken en over enkele weken moet ik weer aan het werk. Ik werk drie dagen per week en m'n zoon gaat dan naar het kinderdagverblijf.

Op dit moment geef ik nog volledig borstvoeding: 5-6 voedingen per dag. Hoewel het kolven op zich best goed lukt zie ik er erg tegenop. Wat ook meespeelt is dat ik niet zo'n vooruitstrevende werkgever heb.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het afwegen van de ontelbare keuzes die ik kan maken, waarbij ik het beste wil voor mijn kind....daarom wil ik ook graag ervaringen horen over het combineren van bv en kv.

Talloze piekerdagen hebben mij de volgende opties opgeleverd:

1. Op werkdagen 1x een flesje kv en tussen de middag naar het kdv rijden om live te voeden (afstand werk-kdv is 15 autominuten), verder bv blijven geven;

2. Bv afbouwen door elke week 1 voeding meer te vervangen voor kv;

3. Ouderschapsverlof aanvragen voor 1 dag in de week, zoontje 2 dagen naar het kdv en alleen kv geven als hij echt honger heeft, verdere voedingen zoals bij optie 1.
Ik werk in de zorg en heb 7,5 maand borstvoeding gegeven. Bij ons was het erg lastig om 'pauze' in te lassen. Daarnaast was de kolfruimte een ruimte waar ik ook steeds clienten kon horen (niet bevordelijk). Daarom heb ik er voor gekozen om thuis te kolven (ik woon 10 minuten van mijn werk). Ik had ook nog eens de luxe dat mijn mdr thuis oppaste dus als het enigszins in het 'schema' paste probeerde ik live te voeden thuis. Verder zorgde ik dat ik dat vlak voor en vlak na mijn werk kolfte of voedde. Op die manier had ik voldoende in de koelkast staan voor als ik aan het werk was.

Ik weet nog dat mijn collegae het lastig vonden dat ik naar huis ging en het raar vonden dat ik niet gewoon in de kolf ruimte ging zitten. En waarom had ik 3/4 uur nodig terwijl een andere collega met 10 minuten kolven in de kolfruimte klaar was. Een van de collegae met de grootste mond kolft nu en kwam er laatst met mij op terug. Ze kon niet prettig kolven daar en dan duurde het ook nog allemaal langer dan verwacht enz. Dus laat je alsjeblieft niet weer houden door lastige werkgevers, collegae, enz. Ik neem aan dat je niet voor niets voor BV kiest. En je kunt het niet weer over doen. Ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik al met 7,5 maand gestopt ben.(had andere reden maar het gevoel blijft hetzelfde)
Is het misschien een idee om sowieso 1 dag ouderschapsverlof aan te vragen voorlopig en wel volledig borstvoeding te blijven geven? Dan heb je wat meer rust in je hoofd/lijf en hoef je maar 2 dagen te kolven.

Ik heb het zelf zo gedaan, even rustig aan beginnen en weer wennen aan het werken en vooral ook in combinatie met het kolven. Na een paar maanden was ik wel weer redelijk gewend, het kolven ging ook prima, waren echt 2 rustmomentjes per dag, lekker met een tijdschriftje erbij een half uurtje kolven en lezen. En een uurtje later beginnen (dus in totaal 2 uur, kolfrecht).

Ik was destijds niet de enige zwangere en ook niet de enige borstvoedende moeder, dus toen ik weer ging werken was er al een kolfruimte ingericht, gewoon een vergaderruimte die ook door andere mensen werd gebruikt. Maar de kolvers hadden voorrang en dat wist iedereen ook en er werd nooit moeilijk om gedaan. Mijn werkgever heeft er verder wenig over gezegd, was er vast niet zo blij mee, maar het hoort er gewoon bij als je borstvoeding geeft.
Ik kolfde trouwens juist altijd best aardig, in 2 keer zo'n 400--500 ml. Dochter kreeg meestal 2 keer 180 mee, later ook wel 2 keer 200, maar dat dronk ze nooit helemaal op.
quote:AlettaJacobs schreef op 01 oktober 2009 @ 14:08:

Die niet-zo-vooruitstrevende werkgever ken ik... Zelf ga ik vanaf 16 weken weer aan het werk. Ik wil zorgen dat ik tegen die tijd de dagvoedingen heb afgebouwd, zodat mijn kind op het kdv de fles krijgt en 's ochtends en 's avonds borstvoeding. Deze combinatie lijkt me ideaal.

Maar goed, dit is nog enigszins speculatief aangezien het kind nog niet geboren is.Heel triest dit.
Ik denk dat het meeste al gezegd is dus zal niet in herhaling vallen maar ik zou het persoonlijk eerst een paar weken aankijken. Afbouwen kan altijd nog.

Mijn ervaring:

Mijn kindje is nu bijna 11,5 maand en ik kolf niet meer op mijn werk. Tot een week voor de eerste verjaardag red ik het met mijn vriezervoorraad. Hij krijgt nog maar 1 flesje van 120 cc mee naar de opvang of voor papa/ oma. Daarna op werkdagen maar over op andere zuivel mocht dat nodig zijn. Ik wil dan nog op thuisdagen tussen de middag en 's morgen en 's avonds blijven voeden.

Ik zag ook erg op tegen het kolven op het werk. Gelukkig was de kolfruimte en koelkast goed geregeld en daardoor is het me ook erg meegevallen. Ik heb een dubbele elektrische kolf en dat gaat erg snel. Heb nog niet eens 10 minuten per kolfbeurt nodig. Wel kolfte ik op mijn vrije dagen een uur na de ochtendvoeding vaak wat bij. De eerste maand heb ik drie keer per dag gekolfd, daarna 2 keer en vanaf een maand of 9 1 keer tot ruim 11 maanden. Ik had officieel tot een jaar kolfrecht maar had er zelf echt genoeg van en merkte dat ik steeds minder kolfde overdag. Voor mij was het op een gegeven moment zo vanzelfsprekend dat mijn collega's al maanden dachten dat ik geen borstvoeding meer gaf en dus ook niet (meer) kolfde. Ik was niets minder lang van mijn plek af dan een collega die even ging roken en tja.. ik ging ook niet van mijn plek met de mededeling "ik ga even kolven". Ik heb een kantoorbaan en dus geen vaste pauzes. Iedereen is hier wel eens even van zijn plek af voor allerlei redenen (naar een andere collega, koffie halen, wc etc).

Tav je werkgever. Je hoeft geen toestemming te vragen hoor. Je hebt kolfrecht en dat is bij wet vastgelegd. Een mededeling aan je werkgever is voldoende. Als het kolven veel tijd in beslag neemt dan misschien wat werkzaamheden tijdelijk overdragen. Zelf heb ik tegen mijn leidinggevende (toen hij op kraamvisite) was gezegd dat ik bv gaf en mogelijk ging kolven als ik na mijn verlof nog wilde voeden. Daarna nooit meer over het kolven gehad. Waarschijnlijk denkt hij ook dat ik gestopt ben
Ik kolf al 11 weken fulltime (mijn zoontje is net vier maanden) omdat hij veel spuugt en zijn voedingen dus ingedikt moeten worden, maar ik zou zeggen: de positieve effecten van de bv gaan vóór! Je baas trekt hier aan het kortste eind hoor; je hebt er gewoon recht op! En je kind gaat toch voor!

als ik jou was, zou ik zo lang mogelijk blijven kolven, en niet overstappen op kv vanwege het niet willen/kunnen/mogen?? kolven op het werk!
Mandy heeft het inderdaad geweldig volgehouden. Vind ik echt superknap van d'r.

Mijn ervaringen zijn een stuk minder positief helaas.

Ik werk in de zorg en in mijn vorige baan stond ik alleen op een (woon)groep van 17 mensen met een matige verstandelijke handicap. Ik draaide slaapdiensten die duurden 19,5 uur bij elkaar. Met slapen erbij.

Ik kon kolven in het kantoor, wat op zich aardig geoutilleerd was (m.u.v. afwezigheid koelkast/vriezer), maar wat ik heel vervelend vond was dat ik de cliënten kon horen en het gevoel dat ik niet kon ingrijpen als er iets gebeurde. Als we wel met 2 man personeel stonden, dan was het vervelend dat de ander even niet in het kantoor kon. Ik vond het ook vervelend dat mijn kolf zo goed hoorbaar was (dus dekte hem altijd af).

Ik kolfde steeds mindere opbrengsten en de spanning was ook niet grappig. Ik kon niet weg (cliënten alleen), woonde ook zo'n 20 autominuten van mijn werk (waar mijn kind in dezelfde straat werd opgevangen). Dus kon geen oplossing verzinnen.

Omdat oudste te vroeg ter wereld kwam heeft hij ternauwernood 5,5 maand borstvoeding gehad (incl afbouwen)

De middelste heeft maar 2 maand borstvoeding gehad. Het idee om weer te moeten gaan kolven met dezelfde problemen stond mij vreselijk tegen en bovendien kotste deze baby de helft van de voedingen er weer uit, wat erg bewerkelijk was (papjes nutriton van tevoren geven waar oudste (20 mnd)dan tijdens het voeden van ging snoepen). Bovendien behoorlijk radeloos omdat baby2 tot einde zwverlof 8 uur per dag huilde (minimaal) en ik niet kon achterhalen waar dat door kwam. (niet door gebrek aan Rust en Regelmaat iig, want dat kende ik nog van de oudste)

De jongste, nog veel erger, heeft maar 2 weken (volledige) borstvoeding gehad......De vlos zei nog, laat haar niet te lang drinken (net na de geboorte), daar krijg je kloofjes van....En ik was eigenwijs, dus kloofjes, maar niet de goede zalf, dus veel pijn, tepelhoedjes, nog steeds pijn, afvallend kind -was nog lichter dan de 10% die ze in de eerste week was afgevallen en na week was bijgekomen- (terugnemende toeschietreflex ivm pijn en spanning?+ wéér veel melk teruggevend kind) Kortom. Borstvoeding is zo makkelijk nog niet en petje af voor mensen waar het wel bij is gelukt. Als ik ooit nog zwanger word (denk het niet), zal ik zeker weer beginnen en dan maar weer zien waar het schip strand. Ben in ieder geval blij dat ik kinderen krijg in deze ontwikkelde maatschappij. In de middeleeuwen waren ze waarschijnlijk óf doodgegaan óf heel iel en ziekelijk geweest. BRR, moet er niet aan denken.
Ik zou in mijn afweging ook meenemen hoe lang je bv wilt geven. Wil je langer dan een jaar bv gaan geven kun je je afvragen of je dat gaat redden als je overdag bv afbouwt. Is je doel een half jaar dan kan dat weer wat makkelijker.

In Amsterdam zit het borstvoedingscentrum (.nl) en die kunnen je goed helpen met dit soort schema's. Ik heb daar een cursus gevolgd over weer werken en kolven en bv geven en daar konden ze heel goed vertellen hoe je het beste kunt afbouwen zodat je overdag kv kunt geven.

Dat verhaal van dat laagje... BV maffia als ik ben, ik heb er nog altijd geen geweldig wetenschappelijk bewijs voor gevonden dus ik ben niet overtuigd en ik denk dan ook niet dat 1 a 2 flesjes kv per dag "schadelijk" zouden zijn voor de darmflora. Ik zou wel hypo-allergene fv geven.

Je werkgever heeft in theorie gewoon te voldoen aan de wettelijke regelingen, maar als dat niet gebeurt trek je zelf helaas toch aan het kortste eind. Je zou dan je kolftijd anders in kunnen delen, bijvoorbeeld een (half) uurtje later beginnen en een (half) uurtje eerder weg en tussen de middag live voeden. Dat kolven doe je dan thuis, tussendoor, misschien op een vast moment zodat je voor je lichaam een extra voeding inbouwt. Zo kan je je kindje wel gewoon alle mm geven die het nodig heeft zonder dat je in een vies hok moet zitten kolven.

Sterkte met kiezen en beslissen en weer werken. Ik vond het vreselijk om na mijn verlof weer te gaan werken terwijl ik de allerleukste baan ter wereld heb.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik vind het jammer (heel aardig uitgedrukt) dat er mensen zijn die het de mening/houding van werkgever belangrijker vinden dan het eten voor hun kind.
Dat is nog eens kort en bondig gezegd wat ik eigenlijk ook vind. Borstvoeding heeft veel meerwaarde op het geven van de fles. Hiermee stoppen omdat je de reacties van collega's en werkgever niet zo positief inschat lijkt me ook wel enigszins een verkeerd prioriteitenlijstje.

Je hebt recht om je kind te voeden zoals je wilt, doe dat dan ook!
Ik vind het een excuus om met iets te stoppen waar je eigenlijk toch niet zoveel zin in had, maar wat je niet aan anderen (en jezelf!) kon of wilde verkopen.
Natuurlijk ga ik mijn best doen om de bv zo lang mogelijk te geven. Ik weet ook dat bv het beste is. Maar er zit helaas nog steeds een verschil in je recht hebben en je recht krijgen. En dit zal vast de reden zijn dat zoveel moeders het voor gezien houden zodra ze weer moeten werken.

En wat te denken van het imago van bv in NL? Het lijkt wel of je steeds abnormaler wordt als je voor bv kiest!
quote:Lanski schreef op 02 oktober 2009 @ 12:38:

Natuurlijk ga ik mijn best doen om de bv zo lang mogelijk te geven. Ik weet ook dat bv het beste is. Maar er zit helaas nog steeds een verschil in je recht hebben en je recht krijgen. En dit zal vast de reden zijn dat zoveel moeders het voor gezien houden zodra ze weer moeten werken.

En wat te denken van het imago van bv in NL? Het lijkt wel of je steeds abnormaler wordt als je voor bv kiest!

Hmmmm. Ik geef nu 14,5 maand bv aan onze kleine meid, en een hoop mensen om me heen weten dat niet om dat de reacties nu niet meer onverdeeld positief zijn. Maar tot voor haar verjaardag reageerde de meerderheid met 'knap hoor' en was er een kleine minderheid die er misschien moiete mee had. Maar dat heeft me nooit weerhouden om het te blijven geven. Na een half jaar kostte het me ook geen enkele moeite meer, had ik geen last van gene en straalde ik dat wrs. ook uit.

Dat imago van bv in Nederland is volgens mij juist erg positief, maar een hoop vrouwen stoppen ermee omdat de voorlichting en begeleiding niet optimaal is.

Hierboven las ik ergens dat een vlos had gezegd dat een vrouw niet te lang moest voeden, want daar zou ze kloven van krijgen. Nou ja zeg! Iedereen die zich een beetje verdiept weet dat kloven komen van verkeerd aanleggen. En van dat niet te lang achter elkaar voeden, oftewel je kind ontploppen als het nog lekker ligt te drinken kun je een fikse borstontsteking oplopen.

Wat je zegt over je recht hebben en krijgen: Ik denk dat je dat toch echt af moet dwingen. Het recht is er, dus maak er gebruik van. ALs je de 1e bent in een bedrijf moet je misschien wat weerstand overwinnen, maar alle vrouwen na jou zullen je dankbaar zijn! Juist omdat vrouwen er moeilijk over doen en hun recht niet gebruiken werk je eraan mee dat borstvoeding als iets raars wordt gezien.

Gewoon doen, je laat je werkgever toch niet over zoiets belangrijks als de voeding van je baby beslissen?
quote:Katherina schreef op 02 oktober 2009 @ 13:47:

[...]

Wat je zegt over je recht hebben en krijgen: Ik denk dat je dat toch echt af moet dwingen. Het recht is er, dus maak er gebruik van. ALs je de 1e bent in een bedrijf moet je misschien wat weerstand overwinnen, maar alle vrouwen na jou zullen je dankbaar zijn! Juist omdat vrouwen er moeilijk over doen en hun recht niet gebruiken werk je eraan mee dat borstvoeding als iets raars wordt gezien.

Gewoon doen, je laat je werkgever toch niet over zoiets belangrijks als de voeding van je baby beslissen?Ik ben het helemaal met je eens, absoluut. Maar ik kan me wel voorstellen dat TO misschien niet degene wil zijn die de weg effent. Vers moeder, stijf van de hormonen, slaapgebrek, moe van alle nieuwe dingen. Ga d'r maar aan staan, hoor. Ik weet niet of het zou doen, hoor. Als ik terugdenk aan die eerste periode na de bevalling, toen ik weer begon met werken... Ik vroeg me alleen maar af hoe ik de dag door zou komen, laat staan dat ik behoefte had om zo'n strijd uit te vechten. OK, nu was dat in mijn geval ook niet nodig en ik weet niet wat ik zou hebben gedaan als het wel nodig was geweest. Ook al is het zo krom als een hoepeltje, ik kan me voorstellen dat je als individu daar geen trek in hebt.
Als iets je recht IS, is er helemaal geen sprake van dat recht KRIJGEN.
Ja, Fleurtje dat is wel zo. Maar als ik van rechts kom is het ook mijn recht dat ik voorrang krijg. Af en toe ben ik erg blij dat ik het niet heb genomen.
Vind ik niet echt een vergelijking, al heb je in theorie wel gelijk. In het verkeer ga ik er hier in Amsterdam sowieso niet meer vanuit dat ik voorrang heb, waar en wanneer dan ook. Al was ik op mijn werk de eerste zwangere, ik ging wél uit van dat recht. Bang dat ik dat recht niet zou krijgen? Nee, nooit geweest. Ooit gedacht dat werkgever moeilijk zou doen? Oh ja. Maar dat heeft me niet belet dat recht te laten krijgen. Het was nl niet voor mezelf, maar voor mijn kind.
Ik vind het eigenlijk wel een goede vergelijking. Ben ook vaak heel blij dat ik mijn recht (voorrang) niet heb genomen, anders zat ik nu niet te typen.

Ik vind het top dat jij er zo in staat, maar ik kan het heel goed begrijpen als iemand anders er niet zo in staat. En hee, je weet hoe maffia ik ben.
quote:Supersmollie1 schreef op 02 oktober 2009 @ 16:43:

Ik vind het eigenlijk wel een goede vergelijking. Ben ook vaak heel blij dat ik mijn recht (voorrang) niet heb genomen, anders zat ik nu niet te typen.

Ik vind het top dat jij er zo in staat, maar ik kan het heel goed begrijpen als iemand anders er niet zo in staat. En hee, je weet hoe maffia ik ben.

Maar ik vind voorrang krijgen niet echt te vergelijken; van het niet krijgen van voedingsrecht, ga je niet dood. Dus ja, bij voorrang krijgen bedenk ik me wel even voordat ik oversteek, maar als je opkomt voor je voedingsrecht is de consequentie niet dat je doodgereden wordt.

Ik begrijp eerlijk gezegd nooit zo goed als iemand die echt graag bv wil geven, er anders in staat; waarom is men zo bang voor de werkgever/werksfeer? Op deze manier zal het nooit normaal worden, dat voedingsrecht.
quote:fleurtje schreef op 02 oktober 2009 @ 17:00:

[...]

Maar ik vind voorrang krijgen niet echt te vergelijken; van het niet krijgen van voedingsrecht, ga je niet dood. Dus ja, bij voorrang krijgen bedenk ik me wel even voordat ik oversteek, maar als je opkomt voor je voedingsrecht is de consequentie niet dat je doodgereden wordt.

Ik begrijp eerlijk gezegd nooit zo goed als iemand die echt graag bv wil geven, er anders in staat; waarom is men zo bang voor de werkgever/werksfeer? Op deze manier zal het nooit normaal worden, dat voedingsrecht.

Ja, je hebt gelijk. Van niet kolven gaat er niemand dood (tenzij je door het niet kolven een hele ernstige BO oploopt die uitmondt in iets heel dramatisch gecompliceerds waarna je overlijdt aan de complicaties ).

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je al een k* werkgever hebt met wie je al niet echt lekker door een deur kunt dan snap ik toch wel dat je de strijd niet aangaat. Los van het feit dat het dan tijd is voor een nieuwe job.
Ik heb ook gebruik gemaakt van mijn kolfrecht en heb zelfs nog langer gekolft dan mijn recht is. Mijn schoonzusje was echter heel braaf (huh?) gestopt voor ze ging werken. Haar kind heeft dus na 14 weken geen bv meer gehad. Toen ze echter hoorde dat ik het wel deed is ze zichzelf nog eens ernstig achter haar oren gaan krabben en heeft geconcludeerd dat het eigenlijk heel stom was dat ze de quota op haar werk zo belangrijk vond.

Ik denk dus dat je in deze altijd het belang van je kind voorop moet stellen. Je kind kan niet kiezen of voor zichzelf opkomen.
Helemaal eens Katherine.

En ik ben wel een eiland, ik ben dus bloody Ibiza.

(En heb een bepaalde film iets te vaak gezien, geloof ik.)
1 x was echt wel genoeg
Lanski, je schrijft dat je werkgever niet enthousiast was over het feit dat jij wilt gaan kolven. Maar enthousiast hoeft toch ook niet? Jij hebt hem ervan in kennis gesteld, bij P&O weten ze ervan, dan is het toch goed?

Doe er zelf luchtig en open over, want het is niets abnormaals. Hoe gewoner en ontspannener jij ermee omgaat, hoe minder reden andere mensen hebben om zich er tegen af te zetten. Dus, hup, met je kolf en je melk over de gang, niks om je voor te schamen!
Ik ga ook wel kolven straks hoor! Maar ik heb zo'n ouderwetse werkgever die mij altijd wel aan de letter van de cao houdt maar als het eens andersom moet....zo moest ik ze eens een dik bedrag terug betalen omdat zij een fout hadden gemaakt. M'n rechtsbijstandverzekering zei toen dat ik in m'n recht stond, maar dat het waarschijnlijk ten koste van de arbeidsverhoudingen zou gaan als ik dat recht ook zou KRIJGEN. Vandaar dat ze het hebben geschikt. Dus ja, er is wel een verschil tussen recht hebben en recht krijgen.

Waarom wordt eigenlijk bij alle verhalen over kolfrechten onder werktijd vermeld: "na overleg met je werkgever?" Ik vind meedelen wel voldoende!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven