Borstvoeding afbouwen/stoppen: wel of niet???!
donderdag 1 oktober 2009 om 13:56
Ik heb een zoon van bijna 14 weken en over enkele weken moet ik weer aan het werk. Ik werk drie dagen per week en m'n zoon gaat dan naar het kinderdagverblijf.
Op dit moment geef ik nog volledig borstvoeding: 5-6 voedingen per dag. Hoewel het kolven op zich best goed lukt zie ik er erg tegenop. Wat ook meespeelt is dat ik niet zo'n vooruitstrevende werkgever heb.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het afwegen van de ontelbare keuzes die ik kan maken, waarbij ik het beste wil voor mijn kind....daarom wil ik ook graag ervaringen horen over het combineren van bv en kv.
Talloze piekerdagen hebben mij de volgende opties opgeleverd:
1. Op werkdagen 1x een flesje kv en tussen de middag naar het kdv rijden om live te voeden (afstand werk-kdv is 15 autominuten), verder bv blijven geven;
2. Bv afbouwen door elke week 1 voeding meer te vervangen voor kv;
3. Ouderschapsverlof aanvragen voor 1 dag in de week, zoontje 2 dagen naar het kdv en alleen kv geven als hij echt honger heeft, verdere voedingen zoals bij optie 1.
Op dit moment geef ik nog volledig borstvoeding: 5-6 voedingen per dag. Hoewel het kolven op zich best goed lukt zie ik er erg tegenop. Wat ook meespeelt is dat ik niet zo'n vooruitstrevende werkgever heb.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het afwegen van de ontelbare keuzes die ik kan maken, waarbij ik het beste wil voor mijn kind....daarom wil ik ook graag ervaringen horen over het combineren van bv en kv.
Talloze piekerdagen hebben mij de volgende opties opgeleverd:
1. Op werkdagen 1x een flesje kv en tussen de middag naar het kdv rijden om live te voeden (afstand werk-kdv is 15 autominuten), verder bv blijven geven;
2. Bv afbouwen door elke week 1 voeding meer te vervangen voor kv;
3. Ouderschapsverlof aanvragen voor 1 dag in de week, zoontje 2 dagen naar het kdv en alleen kv geven als hij echt honger heeft, verdere voedingen zoals bij optie 1.

zaterdag 3 oktober 2009 om 12:08
Nou, als je de 1e dag na je zwangerschapsverlof met kolf en al op de stoep staat en niemand weet ervan, kunnen ze nooit aan de 'eisen' voldoen, die aan het kolfrecht vast zitten. Dwz kamer met slot, water koelkast stoel en stopcontact. Ook moet een werkgever er voor kunnen zorgen dat er voldoende achtervang is als de vrouw aan het kolven is. Dus de roosters anders indelen. Dus het 'overleg' heeft meer met de praktische afhandeling te doen dan dat een vrouw voor zichzelf moet pleiten.
Overigens, wat je een paar dagen terug schreef, dat het voeden van je kind een opgave is die de ene dag zwaarder op je schouders drukt dan de andere, herken ik. Af en toe vroeg ik me ook af waar ik mee bezig was, waarom ik dat nu zo nodig moest. Ik besloot altijd om op dat moment niets te besluiten. Als ik me een week later nog zo zou voelen mocht ik stoppen. En wat denk je: een week later keek ik heel vertederd op mijn dochter neer als ze lag te drinken en was ik zo blij dat ik haar nog zelf voedde.
Wat heb je trouwens voor een werkgever? Het salaris moet toch wel geweldig zijn als je het bovenstaande over je kant hebt laten gaan?
Overigens, wat je een paar dagen terug schreef, dat het voeden van je kind een opgave is die de ene dag zwaarder op je schouders drukt dan de andere, herken ik. Af en toe vroeg ik me ook af waar ik mee bezig was, waarom ik dat nu zo nodig moest. Ik besloot altijd om op dat moment niets te besluiten. Als ik me een week later nog zo zou voelen mocht ik stoppen. En wat denk je: een week later keek ik heel vertederd op mijn dochter neer als ze lag te drinken en was ik zo blij dat ik haar nog zelf voedde.
Wat heb je trouwens voor een werkgever? Het salaris moet toch wel geweldig zijn als je het bovenstaande over je kant hebt laten gaan?
zaterdag 3 oktober 2009 om 13:50
Precies Lanski, je deelt het aan je werkgever mede maar je hoeft geen toestemming te vragen! Dat heb ik nooit gedaan. Achteraf heb ik zelfs nooit echt heel duidelijk erover gesproken. Afgezien van die ene keer tijdens de kraamvisite. Niet dat mijn werkgever het erg vindt schat ik zo in en het was voor mij zo vanzelfsprekend. De ruimte is er immers ook en het was amper een belemmering voor mijn werkzaamheden. Maar ik merk wel dat ik het niet aan de grote klok heb gehangen. Ben ik denk ik ook het type niet voor om dat te doen maar bij de volgende kolfperiode ben ik denk ik wel wat opener richting mijn directe collega's. Dan wordt het wellicht wat "normaler" gevonden.
zondag 4 oktober 2009 om 12:18
Tja, iedere werkgever heeft z'n voors en z'n tegens denk ik dan maar. Ik heb korte reistijd, leuk werk met veel vrijheid en inderdaad een goed salaris en arbeidsvoorwaarden. En last but not least heb ik zojuist in m'n cao gelezen dat ik maar liefst 1 jaar recht heb om te zogen of te kolven onder werktijd! Van het feit dat de chef wel eens belachelijke ideeën heeft of zich idioot gedraagt heb ik de ene periode meer last dan de andere.
Aangezien ik bij de eerste ook gekolfd heb ga ik ervan uit dat alle praktische zaken nog steeds geregeld zijn, maar uiteraard horen ze het van tevoren nog van me wat m'n plannen zijn.
Katherina: zo pak ik het inderdaad ook aan als ik de bv zat ben. Ik kijk het even aan en meestal ben ik een paar dagen later weer blij dat ik toch ben doorgegaan.
Aangezien ik bij de eerste ook gekolfd heb ga ik ervan uit dat alle praktische zaken nog steeds geregeld zijn, maar uiteraard horen ze het van tevoren nog van me wat m'n plannen zijn.
Katherina: zo pak ik het inderdaad ook aan als ik de bv zat ben. Ik kijk het even aan en meestal ben ik een paar dagen later weer blij dat ik toch ben doorgegaan.