Borstvoeding??Flesvoeding??? hellup???

14-10-2008 21:52 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
er zullen wellicht legio topics te vinden zijn over dit onderwerp, maar ik vind de zoekfunctie niet echt handig en om nou even wat duidelijk te hebben dacht ik, ik open een nieuw topic..

Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en heb een ( tot nu toe) redelijk zware zwangerschap inclusief zwangerschapsvergiftiging en al.

Ik heb van t begin af aan geroepen dat ik borstvoeding wil geven, maar na een gesprek met mijn echtgenoot ben ik hevig in de twijfel.

Om diverse redenen maar ook omdat ik bij het kraamzorg bureau heb aangegeven dat ik BV ga geven en daarom meer zorg krijg, vind ik eigenlijk dat ik t gewoon moet doen.

Mijn echtgenoot vind echter dat ik er nu al teveel druk op leg, en hij is bang dat ik dan helemaal uitgeput raak... hij zei letterlijk: je kan dan ook niet nog even een nacht doorslapen en mij de voedingen laten doen, want borstvoeding kan ik moeilijk geven!.. en ja daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in...het zou niet zo`n probleem voor hem zijn als ik nu gewoon goed slaap, maar de laatste 12 weken heb ik nog geen enkele nacht gewoon doorgeslapen wat ook niet echt bevordelijk is voor je gemoedstoestand!!

Daarnaast is hij van mening dat wanneer je een goede flesvoeding koopt hier alles in zit wat er ook zit in borstvoeding en ergens weet ik het niet meer...

mijn gevoel zegt me dat ik borstvoeding moet geven, dat is wat hoort, dat is er niet voor niks en je kan dat niet over 4 wken alsnog doen.... maar mijn verstand zegt me, ja hij heeft gelijk.....

Wat vinden jullie?? en wat denken jullie?? Ik hoor het graag!!

alvast bedankt!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:calvijn1 schreef op 14 oktober 2008 @ 22:14:

[...]

Ik zou zo'n opmerking dus wel waarderen. Tenmniste eerlijk

Neem van mij aan dat opdringerige pro-bv-verpleegsters aan je bed ook geen pretje is.

Ik ben dus bijna alleen maar pro-FV mensen tegengekomen in de medische hoek. Behalve dan de kraamverzorgende, gelukkig. In het ziekenhuis de eerste nacht wisten ze er de ballen vanaf en toen ik + baby spruw hadden, zei de huisarts letterlijk; joh, geef toch gewoon FV, doe niet zo moeilijk.

Het is dat je dan een rechte rug hebt maar qua support moet je het dus niet altijd hebben van de mensen om je heen, waar je van te voren van denkt dat ze er verstand van hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
Sommige mensen beweren zelfs dat het 's nachts wakker worden tijdens de zwangerschap dient als een voorbereiding op de nachtvoedingen.
Ben ook naar zo'n bv-voorlichtingsavond geweest.

Inderdaad een aanrader
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zelf had ik al een kind uit een eerdere relatie en met mijn huidige man samen hebben wij in april een mooie dochter gekregen (zijn eerste). Mijn eerste heeft 9 maanden bv gehad. Ik wilde deze baby ook bv geven. Mijn man vond het in de eerste instantie niet zo'n goed idee. Hij had dezelfde argumenten als jouw man. Flesjes zijn makkelijker, dan kan hij het ook doen, die zijn tegenwoordig toch minstens net zo goed, etc. etc.

Tóch ben ik bv gaan geven. Dochter is volgende week een half jaar oud. Krijgt nu al verschillende hapjes erbij. En als ik heb over 'afbouwen' of 'overgaan op de fles' dan heeft mijn man zoiets van 'waarom zou je?'.....

Hij ziet nu ook de voordelen van de bv. Geen geklooi met flesjes, je hebt het altijd en overal bij je en als het toch een keer zo uit komt dat hij alleen is met onze dochter dan kan hij altijd een flesje afgekolfde melk opwarmen. En als dat er niet is/was dan kon hij ook altijd een beetje flesvoeding aanmaken, dat heeft onze dochter inmiddels ook al een aantal keren gehad.

Voor mij zou er met een volgende baby absoluut geen twijfel meer zijn en voor mijn man inmiddels ook niet!

Succes met het maken van je keuze, groetjes,

Carrrie.
quote:Utah schreef op 14 oktober 2008 @ 22:24:

Sommige mensen beweren zelfs dat het 's nachts wakker worden tijdens de zwangerschap dient als een voorbereiding op de nachtvoedingen.Goh, dus mijn heupen moesten ook borstvoeding geven...had ik toen moeten weten
Ja, dat vind ik echt.
quote:calvijn1 schreef op 14 oktober 2008 @ 22:14:

[...]

Ik zou zo'n opmerking dus wel waarderen. Tenmniste eerlijk

Neem van mij aan dat opdringerige pro-bv-verpleegsters aan je bed ook geen pretje is.

Met eerlijk is niks mis, maar het is gewoon niet waar dat fv en bv even gezond zijn.

Biol, zoek van te voren vast het telefoonnummer van een lactatiekundige op, zodat je bij een eventuele moeilijke start snel aan de bel kunt trekken, en begin er gewoon aan. Stoppen kan altijd nog.

Ik vond zelf bv belangrijk, en ben eraan begonnen met het idee dat dat tijdens mijn verlof het enige was wat ik echt per se wilde doen (huis een puinhoop? Jammer dan, als ik overdag wilde slapen omdat de nachten onrustig waren, zou ik dat doen.) Dat was wel een ontspannen idee, en in de praktijk liep het hier gewoon heel soepel, maar misschien dat het jou de nodige rust geeft als je er met dezelfde instelling aan begint.
quote:Maleficent schreef op 14 oktober 2008 @ 22:23:

[...]

Ik ben dus bijna alleen maar pro-FV mensen tegengekomen in de medische hoek. Behalve dan de kraamverzorgende, gelukkig. In het ziekenhuis de eerste nacht wisten ze er de ballen vanaf en toen ik + baby spruw hadden, zei de huisarts letterlijk; joh, geef toch gewoon FV, doe niet zo moeilijk.

Het is dat je dan een rechte rug hebt maar qua support moet je het dus niet altijd hebben van de mensen om je heen, waar je van te voren van denkt dat ze er verstand van hebben.

Echt?

Ik ben in het Ikazia-ziekenhuis bevallen in Rotterdam en daar hebben ze een echt pro-bv-beleid.

Sommige verpleegsters waren een beetje te.
De meeste mannen zeggen in het begin enthousiast dat ze ' s nachts de flesjes wel willen doen, maar als je een paar weken bevallen bent en de man werkt alweer fulltime, wie staat er dan 's nachts te tobben met flesjes? Juistem. Dan kun je maar beter BV geven, lekker snel klaar.
Als ik jou was zou ik me er niet zo druk om maken en kijken hoe t loopt, je kan er nut och niks over zeggen. En idd zoals er al gezegd werd, jij bent dadelijk de mama, en dan slaap jij echt niet door je kindje heen hoor. Ook niet als papa opstaat, dus doorslapen forget it!!

Maar ik zou zeker de BV proberen en t een kans geven, ik heb dat ook zo gedaan!! Maar ik heb zelf niks met aanleggen , dus ik heb lekker gekolft en dat ging hardstikke goed, flessen vol had ik, super!!! Zo kon papa toch ook een flesje geven.

Maar maak je aub niet druk en kijk op t moment wat je doet en hoe je je voelt...

fijne zwangerschap gr.
Dat fv een hoop gehannes is met flesjes etc ben ik het overigens helemaal eens.

We hebben ook nog steeds niet echt de juiste fles gevonden, omdat zoonlief nog steeds moeite heeft om zonder lucht te happen te drinken.

Knus vind ik het voeden met een flesje wel. In mijn ogen maakt dat weinig verschil met bv.
Calvijn hahaha ik ben ook pas bevallen in het ikazia, en idd de volgende ochtend stond het kolf apparaat naast me bed zonder overleg hahaha maar ja het heeft me wel overgehaald om t te proberen en gelukkig maar want t kolven ging super!!!
quote:calvijn1 schreef op 14 oktober 2008 @ 22:27:

[...]

Echt?

Ik ben in het Ikazia-ziekenhuis bevallen in Rotterdam en daar hebben ze een echt pro-bv-beleid.

Sommige verpleegsters waren een beetje te.als het niet lukt dan lijkt me dat heel naar bij mij was het juist precies andersom. De eerste nacht in het ziekenhuis kreeg mijn kleintje al een fles omdat hij volgens de zuster vast huilde van de honger . Terwijl hij al 4 keer succesvol had gedronken. Voor ik het wist zat die fles erin. En nu heeft hij (nog steeds, is bijna 3) een koemelkallergie. Dat zal daar niet van komen, maar ik baal er achteraf nog best van. En ik had juist af en toe wat steun nodig en als mensen dan zeggen; geef toch de fles. dat wil je dan juist niet horen. Gelukkig is het allemaal 'vanzelf' goed gekomen.
ik vind zelf als je eenmaal het gehannes met flesjes onder de knie hebt, valt t allemaal wel mee...ik vind het wal makkelijk, 30 sec magnetron, poeder en schudden maar klaar...

Alleen dat poeder geeft enorme rotzoot in mn keuken op de aanrecht hahaha...maar ja toen ik kolfde lagen er overal kolfspullen hihi en iedere dag steriliseren, lekkende borsten hihi....
@calvijn: heb je de tommie tippie al geprbeerd? Heb ik erg goede ervaringen mee. Heb ook goede verhalen gehoord over dr. brown (wat 'luchthappen' betreft) maar geen ervaring mee.
The time is now
quote:missworld schreef op 14 oktober 2008 @ 22:31:

Calvijn hahaha ik ben ook pas bevallen in het ikazia, en idd de volgende ochtend stond het kolf apparaat naast me bed zonder overleg hahaha maar ja het heeft me wel overgehaald om t te proberen en gelukkig maar want t kolven ging super!!!

Wat toevallig haha

Klopt van dat kolfapparaat. Afentoe werd hij weggehaald omdat iemand anders moest kolven.

Wat je zegt over die melkpoeder klopt ook helemaal

@Malificent; lijkt me heel vervelend als dat gebeurt zonder overleg met jou.

Wat een verschil per ziekenhuis.

@Banba; bedankt voor de tip.

Heb het opgeschreven en zal eens kijken in de winkel.
Nog een tip: voor als je borstvoedingsvragen www.borstvoedingsforum.nl

en zoek een nummer op van een vrijwilliger bij je in de buurt van LLL of VBN die zijn gratis en hebben veel kennis!
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ze zijn niet overal verkrijgbaar.

dr. Brown is te koop bij prenatal en tommie tippie bij Etos
The time is now
Als bv lukt: doen!

En dat je man in kan springen bij nachtvoedingen: Hij kan instappen door jullie kindje uit bed te halen en bij jou aan te leggen, en de baby daarna weer in bed te leggen. Doe je het samen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je kunt kijken hoe het gaat met het geven van borstvoeding,maar flesvoeding is absoluut niet minder.Met borstvoeding moet jezelf ook heel erg opletten met wat je eet,anders kan daar de kleine weer heftig opreageren.Geef je flesvoeding dan weet je wat je kindje binnenkrijgt.Borstvoeding hoeft altijd geen voeding in te zitten.
Bedankt allemaal voor de reacties.... ik ga dan toch mijn gevoel maar volgen, ik ga gewoon starten met borstvoeding en gaat t niet, dan gaat het niet... dat zien we dan wel weer...

iemand had alle redenen waarom wel, als zijnde samentrekkende baarmoeder etc etc geschreven.. bedankt voor deze reactie, dit heeft me wel heel erg met de neus op de feiten gedrukt... maakt t toch weer wat makkelijker...

mijn echtgenoot bedoelt het echt goed, en maakt zich oprecht zorgen om me... maar steunt me ook, in wat ik ook doe... dus we gaan voor BV en kunnen daarna altijd nog over stappen over FV.....

nogmaals dank!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Fijn dat je bv gaat proberen, heel veel succes met de as. bevalling!
Ja, dat vind ik echt.
Hoi,

Ik zag dat je al veel reactie's hebt gehad!

Toch wou ik nog even reageren.

Ik zelf wou ook heel graag bv geven en heb dat ook een half jaar gedaan, alleen dronk zoonlief niet aan de borst ivm schisis. (open-gehemelte-lip en kaak) Dit wist ik tijdens de zwangerschap al en heb gekolfd. Wat ik er mee zeggen wil is dat als je je goed voorbereid, (voorlichtingen bijwonen, boeken lezen.) en weet dat het misschien niet allleen maar rozegeur en maneschijn is je al een heel eind komt.

Ik ben begonnen met de bv en dacht eerst maar kijken hoe het de eerste week gaat en daarna steeds weer gekeken hoe het ging.

De lat niet te hoog leggen voor jezelf. Je man zou een goede steun kunnen zijn als hij weet hoe belangrijk het voor je is.

En idd ik las al dat iemand je aanraade om alvast te kijken naar een lactatiekundige of contact persoon van hart voor borstvoeding. Mocht het tegen de tijd nodig zijn, dan kun je meteen hulp vragen.

succes met het maken van je keuze.

Groetjes Inniemama
Succes Biol (ook nog met bevallen trouwens ).

Probeer jezelf niet teveel op te leggen. Ik denk dat het jezelf 'verplichten' bv te geven, alleen maar druk en stress oplevert.

Het zijn van een goede moeder hangt echt niet af van de voeding die je je kind geeft.
The time is now
quote:Banba schreef op 14 oktober 2008 @ 23:00:

Succes Biol (ook nog met bevallen trouwens ).

Probeer jezelf niet teveel op te leggen. Ik denk dat het jezelf 'verplichten' bv te geven, alleen maar druk en stress oplevert.

Het zijn van een goede moeder hangt echt niet af van de voeding die je je kind geeft.En hier ben ik het overigens volmondig mee eens!
Ja, dat vind ik echt.
dank je wel banba en mamasaar voor de toevoegende lieve woorden!!! ik neem t allemaal mee in m`n achterhoofd...

enne mamasaar, wat een schattige avatar heb je... Purkie rules!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven