borstvoedingmaffia?

29-05-2008 10:28 399 berichten
Ik kreeg laatst naar mijn hoofd dat ik borstvoedingmaffia ben :cry: (op een forum welliswaar, maar toch).

Nou legde ik alleen maar uit hoe fijn ik het zelf vind om borstvoeding te geven, maar blijkbaar ben je dan meteen maffia. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Is het een soort schuldgevoel van mensen waarbij het niet gelukt is borstvoeding te geven, of die er niet eens aan begonnen zijn? En dat dan dan wordt afgereageerd als er een vrolijke borstvoedende moeder langskomt? Ik voelde me best aangevallen eerlijk gezegd.

Ik wil niet weer de discussie starten over wel/geen borstvoeding, dat moet iedereen maar zelf weten. Maar wie heeft er nou het gevoel dat er een borstvoedingmaffia bestaat, en hoe komt dat?

bestaat er borstvoedingmaffia?

Totaal aantal stemmen: 97

ja, en ik voel me er vaak door aangevallen (12%)
ja, maar ik heb er zelf geen last van (40%)
ja, ik ben er zelf lid van (16%)
nee, dat is een bedenksel (24%)
geen idee, heb ik geen ervaring mee (7%)
Alle reacties Link kopieren
misschicken schreef op 29 mei 2008 @ 12:39:

[...]

Vul je de rest van de dag ook vast even voor me in?

Ja hoor, ik had ze gelezen, maar zit inmiddels ook nog wat anders te doen.
Maar begrijp je het verschil Misschicken? Want zo kwam het uit je postings echt niet over.
misschicken, jij begrijpt overduidelijk niet hoe wetenschappelijk onderzoek en statistiek in elkaar steekt.

Wat anders: het lastige is vaak dat mensen die overstappen op kunstvoeding (of daar direct al mee beginnen), zo vaak bevestiging lijken te zoeken voor die keuze. Dus dan komen er opmerkingen als: "Tja, ik kan er niets aan doen immers, ik heb nou eenmaal niet genoeg voeding, toch?" Of "Ik ben nou eenmaal veel relaxter als ik flesvoeding geef, en flesvoeding is nét zo goed, niet?"

Ik wíl me helemaal niet bemoeien met de keuze van een ander. Ik hoef helemaal geen invloed te hebben op de keuzes van een moeder. Ik zit vaak, na al talloze dergelijke gesprekken gevoerd te hebben, niet te wachten op een discussie.

Maar ik heb geen keus. Mensen weten mijn standpunt. En dus maakt het niet uit wat ik doe. Als ik voorzichtig weerleg dat de voeding 'op' is, als ik opper dat er, als ze het wil, écht nog wel wat te doen is aan de productie, of als ik beschroomd aangeef van mening te zijn dat het nou niet helemáál zo is dat flesvoeding nét zo goed is, dan komt er een discussie op gang. En mijn ervaring is dat mensen op dit vlak zelden van gedachten veranderen. Uitzonderingen daargelaten.

Maar ik heb de laatste tijd ook wel eens mijn mond gehouden. Had hetzelfde effect. "Oh, je geeft geen antwoord? Ja, we kunnen niet allemaal zo geweldig borstvoeden als jij, hoor. Nu hoef je me heus niet te veroordelen..."

Nou ja, je snapt het wel.

Hier op het forum gebeurt dat ook steeds. Mensen vragen meningen en worden woest als die meningen dan niet overeen komen met wat ze wilden horen. Vreemd vind ik dat. Of eigenlijk, misschien is het wel logisch. Maar zég dan ook dat je alleen bevestiging wil, en geen tegengas.

Ik vind discussies en gesprekken erg leuk en boeiend. Mensen mogen me alles in mijn gezicht zeggen, ik ben niet zo snel op mijn tenen getrapt. Sterker nog, een beetje pittig vind ik wel leuk. En rekening houden met een ander wil ik ook best. Maar ik kan niet mijn mening veranderen voor een ander. Dát gaat me echt te ver.
Ik geloof niet dat mijn punt helemaal overkomt. Het gaat mij niet om de feiten (want dat zijn idd gewoon feiten en daar valt niet over te twisten). Het gaat mij erom dat ik het raar vind dat er uberhaupt zo'n discussie kan ontstaan over het geven van voeding. Waarom allemaal argumenten opsommen over de negatieve aspecten van fv? Jij geeft lekker bv, prima, jouw keuze. Wat interesseert het jou dat Miepje die 200 km verderop woont fv geeft vanwege een 'kulreden'? Dat moet ze toch lekker zelf weten? En ik snap dan de reactie 'het is een forum, dus discussieren is juist de bedoeling'. Echter, over sommige zaken vind ik op deze manier discussieren gewoon heel raar. Het komt heel veroordelend op mij over allemaal. En als het nou ging om moeders die willens en wetens hun kinderen verwaarlozen op wat voor manier dan ook, dan begrijp ik het. Maar dat idee krijg ik nou niet bepaald van de gemiddelde fv-moeder.
Lievelust schreef op 29 mei 2008 @ 12:38:

Als we allemaal zouden leven naar de zgn statistieken zou het een saaie boel zijn NL...wees nou eens blij met wat je zelf hebt en doet en laat iemand anders zijn eigen ding doen.

Wie doet dat dan niet? En, waarom dan uberhaupt nog ergens over discussieren? Of kom je alleen op een forum voor kletspraats met je maandgroepgenootjes?

Ik discussieer graag en hoor juist ook graag meningen waar ik het niet mee eens ben. Extra leuk nog als ze goed beargumenteerd zijn. Dat geeft stof tot nadenken. Kan ik mijn eigen mening heronderzoeken, herformuleren en herbeargumenteren. Dat houdt me scherp.

Nogmaals, ik doe mee aan een andere discussie over alleenstaand ouderschap. Als ik een huilie zou zijn, zou ik nu helemaal beledigd zijn en me ter verantwoording geroepen voelen door wat er daar wel eens gezegd wordt.

Dus, dat leven en laten leven hippiegezeik gaat net zo goed op voor meningen op een forum. Laat anderen lekker hun eigen mening hebben en hun eigen discussieding doen, Lievelust!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)

adem in...adem uit....je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen hoor, ik kan perfect lezen en ben goed op de hoogte van alle bv/kv perikelen hier en in mijn omgevening en net als jij zeg ik wat mijn menig hierin is....het is een vrij land blablabla.....

Er zijn wetenschappelijke bewijzen en statistieken voor alles en iedereen hier in NL, de kleinste dingetjes worden hier langs de meetlat gelegd.
Het valt me ook altijd dat het de fv-moeders zijn die termen "slecht" in de mond nemen als het gaat om hun eigen functioneren. Ik bedoel; in bv/fv-discussies zijn het altijd fv-moeders die zeggen dat ze "heus geen slechte moeders zijn" (of iets in die geest).
Ik zal niet zo heel snel commentaar geven als iemand mij meldt FV te gaan geven. Hoogstens tips. En als iemand zegt 'ik wil geen BV geven, want dat vind ik onzin' , dan wordt ik wel wat geirriteerd ja.

Had een vriendin die 2 kinderen heeft. Ze wilde BV geven, maar beide keren binnen 2 weken gestopt zonder dat er enorme problemen waren. Gek genoeg kon ik het beide keren al voorspellen vóórdat ze begonnen was. En wat zegt ze dan tegen mij 'ach ja, bij jou lukt het gewoon makkelijk, ik kan nou eenmaal geen BV geven'. Terwijl het bij mij 2x ellende is geweest en ik alles uit de kast heb moeten trekken om het vol te houden. En zij eigenlijk nergens last van had, ja, een beetje gevoelige tepels en ze vond dat haar kind om de 4 uur moest komen en niet zelf moest bepalen wanneer het wilde eten.

Dat vind ik zó'n onzin en verdraaiing van de feiten..
Lievelust schreef op 29 mei 2008 @ 12:45:

[...]

adem in...adem uit....je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen hoor, ik kan perfect lezen en ben goed op de hoogte van alle bv/kv perikelen hier en in mijn omgevening en net als jij zeg ik wat mijn menig hierin is....het is een vrij land blablabla.....

Er zijn wetenschappelijke bewijzen en statistieken voor alles en iedereen hier in NL, de kleinste dingetjes worden hier langs de meetlat gelegd.
Ik was niet denigrerend. Het leek me gewoon erg handig als je de discussie echt zou lezen, voor je wat neerplempt.
Fausto schreef op 29 mei 2008 @ 12:43:

IkEn ik snap dan de reactie 'het is een forum, dus discussieren is juist de bedoeling'. Echter, over sommige zaken vind ik op deze manier discussieren gewoon heel raar. Het komt heel veroordelend op mij over allemaal. En als het nou ging om moeders die willens en wetens hun kinderen verwaarlozen op wat voor manier dan ook, dan begrijp ik het. Maar dat idee krijg ik nou niet bepaald van de gemiddelde fv-moeder.

Maar goed, dat wordt dan ook weer helemaal niet gezegd, dat fv-moeders hun kinderen verwaarlozen. Ik vraag me echt af waar dat gekleurde lezen bij jou vandaan komt, als je inderdaad zelf geen moeder bent.

In principe kun je volgens mij overal over discussieren. In een land met vrijheid van meningsuiting. Ik vind het juist een heel gedegen en actueel onderwerp, aangezien in Nederland het percentage bv-gevende vrouwen nog steeds heel erg laag is en het aantal vrouwen dat binnen een aantal weken stopt heel erg hoog.
En gezien het feit dat overgewicht een maatschappelijk probleem aan het worden is, een groot deel van de bevolking wel érgens allergisch voor is, flesvoeding duur en slecht voor het mileu is lijkt het mij zeker wel de moeite waard om te zorgen dat er meer info over BV wordt gegeven en dat FV moeders eens ophouden met verkondigen dat FV net zo goed is en dat BV 'mooi meegenomen is als het toevallig lukt'.
Inad schreef op 29 mei 2008 @ 12:43:

[...]

Wie doet dat dan niet? En, waarom dan uberhaupt nog ergens over discussieren? Of kom je alleen op een forum voor kletspraats met je maandgroepgenootjes?

Ik discussieer graag en hoor juist ook graag meningen waar ik het niet mee eens ben. Extra leuk nog als ze goed beargumenteerd zijn. Dat geeft stof tot nadenken. Kan ik mijn eigen mening heronderzoeken, herformuleren en herbeargumenteren. Dat houdt me scherp.

Nogmaals, ik doe mee aan een andere discussie over alleenstaand ouderschap. Als ik een huilie zou zijn, zou ik nu helemaal beledigd zijn en me ter verantwoording geroepen voelen door wat er daar wel eens gezegd wordt.

Dus, dat leven en laten leven hippiegezeik gaat net zo goed op voor meningen op een forum. Laat anderen lekker hun eigen mening hebben en hun eigen discussieding doen, Lievelust!
Ik ben blij dat je weet hoe het forum in elkaar steekt en ik ben het met je eens dat een forum er voornamelijk is om te discussieren, maar elke keer duikt dit onderwerp weer op en elke keer weer wordt door beide kanten met modder gegooid en dat is niet de insteek van een discussie. We zijn allemaal volwassenen (nou ja, de meesten dan toch), dus ik neem aan dat er ook op een normale manier gediscussieerd kan worden (getuige ook de meeste andere topics hier) zonder meteen met z'n allen (voor en tegen) op de barricaden te gaan..dat heeft niks met hippiegezeik te maken.
Ik ben ervan overtuigd dat voor de één het geven van fv beter is, terwijl voor de ander bv het meest ideaal is. Ik spreek hierbij uit ervaring, want heb beide kanten meegemaakt.

Bij mijn eerste dochter kwam de bv totaal niet op gang. Drie weken lang ellende: tepelkloven, borstontsteking, bloederige toestanden, ik lag met hoge koorts op bed, dochter huilde veel, dronk slecht en groeide niet genoeg dus moest er bijgevoed worden. Toch bleef huisarts, kraamhulp en later de wijkverpleegster erop aandringen om maar door te zetten, borsten goed leeg te laten drinken, ‘het komt wel op gang’ want ‘het is véél beter dan fv’. Toen ik na drie weken pijn en koorts en met een huilende baby, midden in de nacht huilend tegen haar schreeuwde ‘drink dan door, je doet je moeder pijn!’ zat ik de volgende dag bij de huisarts, kreeg medicijnen om de bv z.s.m. de laten stoppen, pijnstillers, koortsremmers en heb ik een bus melkpoeder gehaald. Binnen drie dagen voelde ik me beter, dronk en sliep mijn dochter beter en begon ik te genieten van de kleine wurm en begon ze te groeien als kool. Achteraf denk ik dat ze vooral veel huilde en slecht dronk omdat ik zo gespannen als een veer en vaak huilend de borstvoeding probeerde te geven. Ik vond het heel jammer dat er in die eerste drie weken niemand was die tegen mij, als jonge en onervaren moeder, zei dat fv een goed alternatief is. Had mij heel wat ellende bespaard. Jammer dat er in zo’n geval door je omgeving ook gezegd wordt dat bv toch wel érg goed is voor je kind. Ik wil dat niet omschrijven als ‘maffia’, maar ik voelde me als onervaren moeder wel min of meer verplicht om die o zo gezonde borstvoeding te geven, want je wilt toch het beste voor je kind? Nou, voor mijn oudste dochter was flesvoeding veel beter.

Dochter twee kwam en met knikkende knieën heb ik het weer geprobeerd. Ik stond toen zelf in ieder geval steviger in mijn schoenen en had besloten te stoppen op het moment dat het weer mis zou lijken te gaan. Geen mens zou mij ervan weerhouden te stoppen. Maar het liep als een tiet en ik heb haar ruim een jaar aan de borst gehad.

Beide dochters zijn nu kerngezonde tieners. Toch heeft mijn jongste (bv-) dochter last van hooikoorts en allergieën (niet in heel ernstige mate, maar toch), terwijl mijn oudste (fv-) dochter praktisch nooit ziek of verkouden is. Dus dat argument gaat ook niet altijd op.

Toch heb ik jaren later nog eens een discussie gehad met iemand die lid was van de vereniging Borstvoeding Natuurlijk, die me toch nog wist te vertellen dat ik door had moeten zetten, dat er wel manieren waren geweest om het toch te laten slagen, dat zij ervan overtuigd was dat iedere vrouw onder elke omstandigheden borstvoeding kan geven en eigenlijk ook zou moeten geven omdat bladiebla. Als er een bv-maffia bestaat, was zij the godfather ;-)

Ach, wat ik er maar mee wil zeggen: leven en laten leven hoor. En je niet laten beïnvloeden door wat voor maffia dan ook, doe waar je je goed bij voelt, is ook het best voor je kind.
Dat is jouw gekleurde mening over het verloop van deze discussie, Lievelust.

En logisch dat het er in bepaalde discussies (bijv. werkende ouders v. thuisblijfouders, bv - fv, alleenstaande ouder v. twee-oudergezin enz enz) feller aan toegaat dat in een ' werkt het parapluutje van de Bugaboo goed?' topic. Dat zijn onderwerpen die mensen meer raken vanwege verder strekkende gevolgen dan de keuze voor een Urban Jungle of een Quinny wandelwagen.

Ik vind de bv-fv discussies meestal erg interessant, juist omdat er vaak goed geargumenteerd wordt. Alleen zo jammer van die overdreven huili-reacties vaak.
Alice, ik zou de verschillende postings met uitleg over statistiek even lezen, echt reuze interessant.
Even een ander voorbeeld. Mijn zoon van 16 maanden is dol op zijn fopspeen. Eigenlijk vind ik al vanaf dat hij een jaar is dat dat ding eigenlijk alleen is voor het slapen en hij 'm overdag niet meer nodig heeft. En toch stop ik regelmatig dat ding erin, want lekker rustig als hij ziek of hangerig is, gevallen is, gewoon zeikerig is aan het eind van de dag etc.

Ik weet heel goed dat zonder speen beter is. Maar in dit geval kies ik ervoor om heel lui en laks niet dat te doen wat het beste voor hem is.

Als daar een discussie over zou ontstaan kan ik er echt niet van wakker liggen als mensen dat veroordelen. En dan zou ik ook echt niet de behoefte voelen om mezelf te gaan verdedigen en de feiten die aangedragen worden onderuit te gaan halen ('buurjongetje had toen hij 5 was nog een speen en die heeft een kaarsrecht gebit' of vergelijkbare onzin).

Vanwaar die behoefte om de feiten steeds te bagataliseren of alles af te doen als een maffia-aanval?
Ah ik zie dat ik inmidels geen huilie meer ben maar bevorderd ben tot overdreven huilie.

Ik kom me even afmelden voor deze discussie, veel plezier nog meisjes. ;-)
AliceInWonderland schreef op 29 mei 2008 @ 12:53:

doe waar je je goed bij voelt,
Heeft dit keer nog best even geduurd voordat deze kwam... ;-)
AliceInWonderland schreef op 29 mei 2008 @ 12:53:

Beide dochters zijn nu kerngezonde tieners. Toch heeft mijn jongste (bv-) dochter last van hooikoorts en allergieën (niet in heel ernstige mate, maar toch), terwijl mijn oudste (fv-) dochter praktisch nooit ziek of verkouden is. Dus dat argument gaat ook niet altijd op.

Niemand heeft ooit gezegd dat ELK kind wat fv krijgt allergieen en andere narigheid krijgt, en dat ELK kind wat bv krijgt daarvan gevrijwaard blijft.

Maar over de gehele linie is er een duidelijk verschil, en dat is geen argument, maar een feit.
Eowynn_ schreef op 29 mei 2008 @ 12:28:

Flesvoedingsmoeders zijn geen slechtere moeders dan BV moeders, ze geven alleen slechtere voeding. En voordat iemand me afschiet, zoonlief krijgt ook KV momenteel. Maar omdat ik nou toevallig KV geef ga ik niet opeens roepen dat KV net zo goed is als BV. Dat is het niet. Vind ik jammer, maar er zat niets anders op. Het alternatief was niet eten, en dat lijkt me helemaal geen optie.

Heel goed.

Mijn dochter heb ik kv gegeven, mijn zoon 14 maanden lang bv. Achteraf had ik zo'n spijt bij dochter dat ik me niet meer in bv verdiept had.

Zo zonde gewoon. Ik was moe, ze dronk niet goed ( niet goed aangeleerd )zoog mijn tepels aan flarden en de kraamverpleegster zei "zullen we maar flesjes doen, dit is zo'n gedoe" .

Een paar jaar later kwam mijn zoon, en had ik van tevoren al heel veel gelezen over bv. En na de keizersnee was het eerste wat ik wilde aanleggen, geen flesjes oid. Ik heb geeist dat er een pro-bv verpleegster kwam ( verpleger in ons geval X-D ) en de beste man heeft me de 3 dagen in het zh elke voeding dat hij er was begeleid. Thuis kreeg ik een kraamverzorgster die ook erg pro bv was.

Dankzij hun heb ik het 14 maanden volgehouden.

Bij dochter slechts 3 dagen.. zo zonde.

Ik voel me geen slechte moeder omdat zij wel kv kreeg, maar liever had ik gehad dat ik ze allebei bv had gegeven, voor een lange tijd.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Zie mijn fopspeenvoorbeeld Alice (en Misschicken, fijn dat je nog even vertelt of je het verschil nou begrepen hebt). Het gebit van een buurjongetje zegt niks over dat van mijn zoon en is geen tegenargument voor het FEIT dat een fopspeen om verschillende redenen gewoon niet te lang en teveel gebruikt moet worden.
misschicken schreef op 29 mei 2008 @ 12:59:

Ah ik zie dat ik inmidels geen huilie meer ben maar bevorderd ben tot overdreven huilie.

Ik kom me even afmelden voor deze discussie, veel plezier nog meisjes. ;-)

Ja, want als er in het algemeen gesteld wordt dat er in dit soort discussies overdreven huilie-achtig gereageerd wordt, dan gaat dat natuuuuuurlijk over jou. Logisch ook.

:hello:
Ik vertel innmiddels wel aan zwangere vrouwen mijn ervaring met bv en kv. Ook dat ik bv veel fijner vond.

Wat ze daar verder mee doen moeten ze zelf weten. Ik vind het wel jammer als er snel gestopt wordt, maar ga er niets van zeggen :)
Gekleurde mening of niet, het is mijn mening en als ik het goed begrepen heb is een discussie er juist voor om je al dan niet gekleurde mening te uiten en of dat dan in de ogen van sommige mensen een 'huilie' reactie is of niet..dat doet er toch niet toe, elke mening is er een.
oh, die zwangere vrouwen zijn dan vriendinnen \ familie he, ik ga geen wildvreemde mensen aanpreken over bv of kv X-D
Ik zou er irl ook niets over zeggen, Boro. Goed trouwens, dat het de tweede keer goed ging.

Ik bemoei me irl sowieso niet zo met de keuzes van anderen. Des te fijner om er wel in zijn algemeenheid over te kunnen discussieren op discussiefora.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven