Kinderen
alle pijlers
borstvoedingmaffia?
donderdag 29 mei 2008 om 10:28
Ik kreeg laatst naar mijn hoofd dat ik borstvoedingmaffia ben (op een forum welliswaar, maar toch).
Nou legde ik alleen maar uit hoe fijn ik het zelf vind om borstvoeding te geven, maar blijkbaar ben je dan meteen maffia. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Is het een soort schuldgevoel van mensen waarbij het niet gelukt is borstvoeding te geven, of die er niet eens aan begonnen zijn? En dat dan dan wordt afgereageerd als er een vrolijke borstvoedende moeder langskomt? Ik voelde me best aangevallen eerlijk gezegd.
Ik wil niet weer de discussie starten over wel/geen borstvoeding, dat moet iedereen maar zelf weten. Maar wie heeft er nou het gevoel dat er een borstvoedingmaffia bestaat, en hoe komt dat?
Nou legde ik alleen maar uit hoe fijn ik het zelf vind om borstvoeding te geven, maar blijkbaar ben je dan meteen maffia. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Is het een soort schuldgevoel van mensen waarbij het niet gelukt is borstvoeding te geven, of die er niet eens aan begonnen zijn? En dat dan dan wordt afgereageerd als er een vrolijke borstvoedende moeder langskomt? Ik voelde me best aangevallen eerlijk gezegd.
Ik wil niet weer de discussie starten over wel/geen borstvoeding, dat moet iedereen maar zelf weten. Maar wie heeft er nou het gevoel dat er een borstvoedingmaffia bestaat, en hoe komt dat?
donderdag 29 mei 2008 om 12:29
Neersabelen?? OMdat ik het een kulreden vind? Dat is mijn goed recht, om het een kulreden te vinden. Als je daar niet tegen kunt moet je jezelf niet in discussies met anderen gaan begeven.
Zoals Tilalia al zegt zijn dit gewoon wetenschappelijke feitjes. En ik slinger niet, ik noem ze gewoon als argument in een discussie. Nogal overdreven om daarvan te gaan steigeren naar mijn mening.
Maar daar gaat de hele discussie toch over? Als ik het zou komen melden in een 'ik geef fv, hoeveel scheppen nutrilon bladerbla'topic zou het raar zijn ja, maar hier is het nb het onderwerp van discussie.
Je had mij voor de gek kunnen houden...
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
donderdag 29 mei 2008 om 12:30
MissChicken, snap je er nou echt zo weinig van? Iedereen heeft kans op longkanker, maar als je rookt maak je die kans veel groter. Maar dat wil niet zeggen dat je het ook persé kríjgt. Er zijn ook genoeg mensen die roken zónder longkanker, maar dat zegt niets over het risico op longkanker als je rookt.
donderdag 29 mei 2008 om 12:31
Wanneer iemand als reden geeft 'geen gedoe aan mijn lijf' en er wordt daar op gereageer met 'vond je bevallen en je zwangerschap dan geen gedoe aan je lijf' 'wat een kulreden' en vervolgens een hele opsomming van ziektes en toestanden, dan vind ik idd dat iemand behoorlijk ter verantwoording wordt geroepen.
donderdag 29 mei 2008 om 12:32
Misschicken, allergieen, darmkanker e.d zijn ook geen feiten. De kans erop is alleen groter, dat is gewoon bewezen. Dat jouw kinderen gezond zijn zegt niet zoveel. Mijn dochter heeft 22 maanden bv gehad en wel af en toe eczeem. Dat zegt ook niet zoveel.
Jouw kinderen hebben wat dat betreft dus geluk gehad en de mijne pech -want fv geeft niet automatisch de genoemde problemen en bv gaat niet automatisch alles tegen.
Maar over de gehele linie, kijkend naar grote groepen kinderen gaat het wel degelijk op.
donderdag 29 mei 2008 om 12:32
ummm..puur discussietechnisch, niet inhoudelijk..maar je snapt statistiek niet.
Het is een FEIT dat je kinderen gezond zijn, gelukkig.
Maar dat is exemplarisch, dwz het is maar 1 voorbeeld.
Statistisch hebben FV kinderen meer kans op bepaalde problemen, dat is statistisch dwz een gemiddelde uit een heleboel voorbeelden. Das ook een FEIT
BV kinderen kunnen ook die problemen hebben, en FV kinderen HOEVEN ze niet te hebben. Dus die twee feiten spreken elkaar niet tegen.
donderdag 29 mei 2008 om 12:33
Sorry hoor, maar statistiek is echt ie3ts anders dan individuele gevallen.
Jouw gezondheid en die van je kinderen zit al in die statistiek verwerkt. En dan is het nog steeds zo dat kv het risico op bepaalde ziekten verhoogd.
In het kader van "Mijn opa heeft zn hele leven 2 pakjes sigaretten gerookt en is kerngezond" maakt roken niet gezond en de onderzoeken die zeggen dat het juist heel ongezond is geen onzin, maar je opa wel een mazzelaar. Want iedereen weet dat roken de kans op kanker verhoogt.
donderdag 29 mei 2008 om 12:35
Waarom, ik vraag haar toch niet, joh geef ga jij jezelf eens verantwoorden??
Ik zeg alleen dat IK het een kulreden vind, dus, ik stel niet eens dat het perse een kulreden IS, maar dat IK dat vind. En vervolgens vraag ik haar gewoon of ze bevallen geen poeha aan haar lijf vindt. Wat is daar dan weer aanvallend aan? Ik vond zwanger zijn en bevallen namelijk best poeha aan mijn lijf, zeker dat checken of er al ontsluiting was, het hechten, de nacontroles met het gevinger wat erbij hoort.
Ik zeg alleen dat IK het een kulreden vind, dus, ik stel niet eens dat het perse een kulreden IS, maar dat IK dat vind. En vervolgens vraag ik haar gewoon of ze bevallen geen poeha aan haar lijf vindt. Wat is daar dan weer aanvallend aan? Ik vond zwanger zijn en bevallen namelijk best poeha aan mijn lijf, zeker dat checken of er al ontsluiting was, het hechten, de nacontroles met het gevinger wat erbij hoort.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
donderdag 29 mei 2008 om 12:36
Dit is een denkfout. De feiten over de gezondsheidsvoordelen van borstvoeding komen uit onderzoek waarin (tien?)duizenden kinderen zijn betrokken. Daar zijn ongetwijfeld kinderen bij zoals de jouwe, die flesvoeding hebben gekregen en geheel allergieloos door het leven gaan. En ook kinderen die borstvoeding hebben gekregen en toch om de haverklap ziek zijn. Maar je kunt alleen algemene uitspraken doen als je heel veel kinderen onderzoekt. En dan blijkt dus dat gemiddeld borstvoedingskinderen minder allergieen hebben, minder overgewicht, etc.
Om het aloude voorbeeld maar weer eens aan te halen: dat mijn opa 95 is geworden ondanks een pakje sigaretten per dag, betekent niet dat roken gezond is. Juist om dit soort anekdotisch bewijs te overstijgen, moet je onderzoek doen aan grote groepen.
donderdag 29 mei 2008 om 12:39
Ga eens lezen!
Het gaat niet om geen andere mening mogen hebben, het gaat om geen statistiek snappen, of juist vinden dat andere mensen hun mening niet mogen verkondigen en al helemaal niet in een dicussie, etc. Feiten mag je ook niet melden, want het is absoluut niet nodig dat andere mensen een ge`ïnformeerde keuze maken, etc.
donderdag 29 mei 2008 om 12:39
ik zag ooit een oncoloog op tv over dit argument. Die zei: als ik twintig studenten 1 voor 1 een drukke snelweg laat oversteken zonder te kijken, dan zal eentje het wel overleven. Een snelweg oversteken is nog steeds heel slecht voor de gezondheid, en niemand zal zeggen: hij heeft het overleefd dus ik doe het ook want het is niet gevaarlijk.
Die ene student is vergelijkbaar met uw oude opa van 93 die rookt.
donderdag 29 mei 2008 om 12:40
Maar Lievelust, de discussie begint al verkeerd. BV is beter. Dat is een feit. Sommige mensen denken dat flesvoeding net zo goed is/vinden het niet nodig want gedoe etc. Feiten en meningen lopen constant door elkaar en dat geeft ruis in de discussies.
Volgens mij krijgt er niemand commentaar die gewoon eerlijk zegt te weten dat bv beter is, maar toch te kiezen voor flesvoeding. Het zijn de fabels die erbij gehaald worden die de bv-maffia triggeren om "erop te duiken".
donderdag 29 mei 2008 om 12:41
Lievelust, ik vind Fleurtje met grote regelmaat wel erg stellig, maar hier heeft ze het toch echt over 'wellicht' en 'misschien' hoor. En eerlijk gezegd kan ik ook niet echt andere redenen bedenken om je zo aangevallen te voelen.
Als ik voor mezelf ergens een besluit over genomen heb, dan kan ik er echt niet wakker van liggen wat mensen op een forum daarvan vinden.
donderdag 29 mei 2008 om 12:42
Ja, laten we ons vooral NIETS aantrekken van statistiekjes. Dat lijkt me heel erg slim, gezond en verstandig.
Om even op het milieu-aspect terug te komen: dat zijn ook statistiekjes. Zeespiegelstijging is ook statistiek. CO2 ook. Broeikaseffect ook.
Koop maar alvast een boot, want je zal em nodig hebben, als niemand zich helemaal niets meer gelegen laat liggen aan statistiekjes.
Is tijdverspilling, statistiek. Onzin. Ambtenarij. Bureaucratie. Bangmakerij.
Nìks van aantrekken!