Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
donderdag 2 augustus 2007 om 21:15
donderdag 2 augustus 2007 om 22:13
Euh, ik heb pas 1x gesmeerd en moet straks nog voeden, dus ik weet het nog niet. Heb het idee dat de huid misschien iets minder prikt, maar durf het nog niet met zekerheid te zeggen. Lief dat je ernaar vraagt!
Overigens nog bedankt voor je tip over Lansinoh-creme. Ik ken het spul inderdaad wel, maar ben er door alle andere dingen met LK en nu het gifmengsel niet meer aan toegekomen en ga nu vooralsnog maar geen 2 dingen tegelijk proberen.
Welterusten .
Overigens nog bedankt voor je tip over Lansinoh-creme. Ik ken het spul inderdaad wel, maar ben er door alle andere dingen met LK en nu het gifmengsel niet meer aan toegekomen en ga nu vooralsnog maar geen 2 dingen tegelijk proberen.
Welterusten .
vrijdag 3 augustus 2007 om 20:13
Nou, inderdaad, wat zou dat handig zijn. Al zou ik dan gaan voor "balsemio", meteen alles genezen. Welk een utopie.
Schurk zit aan de Daktaringel (hij vindt het viesssss!) en ik ben aan het smeren. Tot op heden merk ik eigenlijk weinig verschil. Misschien gaat het wel iets beter met weer de goede aanlegtips in het achterhoofd, maar ik sta nog niet te juichen over heel veel minder pijn of zo. Gaat vast nog komen, heeft vast even tijd nodig, toch toch toch?
Schurk zit aan de Daktaringel (hij vindt het viesssss!) en ik ben aan het smeren. Tot op heden merk ik eigenlijk weinig verschil. Misschien gaat het wel iets beter met weer de goede aanlegtips in het achterhoofd, maar ik sta nog niet te juichen over heel veel minder pijn of zo. Gaat vast nog komen, heeft vast even tijd nodig, toch toch toch?
vrijdag 3 augustus 2007 om 20:59
(En tadaa, Schurkje had net een zeldzame keer dat hij op dit tijdstip wilde drinken en ik heb hem net gewoon links pijnvrij (:o) en rechts met toch het idee van echt minder pijn gevoed. Kinders, wat een verademing. Tijdens het drinken links wist ik ineens weer hoe het ook kan voelen, een kind dat lekker bij je ligt te drinken zonder dat je zit te krimpen en hopen dat hij snel klaar is!)
zaterdag 4 augustus 2007 om 20:32
zaterdag 4 augustus 2007 om 20:48
quote:
(het gaat goed, het gaat echt goed! Links nog steeds pijnloos, rechts toch zeker voor de helft minder pijn. En nu hopen dat de stijgende lijn doorzet. Als dat zo is, is het gifmengsel van meneer Newman wel een soort wonderzalfje.
Lief dat je steeds zo belangstellend bent, peppie!)
Ik ben d`r echt blij om!
(het gaat goed, het gaat echt goed! Links nog steeds pijnloos, rechts toch zeker voor de helft minder pijn. En nu hopen dat de stijgende lijn doorzet. Als dat zo is, is het gifmengsel van meneer Newman wel een soort wonderzalfje.
Lief dat je steeds zo belangstellend bent, peppie!)
zondag 5 augustus 2007 om 17:42
Athena: fijn dat het middeltje zo goed helpt. Zelf heb ik (nog) geen last van tepelkloven gehad, maar heb gehoord dat dat erg,erg,erg pijnlijk is.
Ik heb nog even een vraagje: Ik laat mijn dochter nu steeds aan 2 borsten drinken. Ik geef de eerste borst tot ze loslaat of niet echt meer drinkt maar meer sabbelt; dan houd ik haar even rechtop en kijk of ze moet boeren. Daarna geeft ik de andere borst totdat ze deze loslaat of meer aan het sabbelen is.
Zou ik er vanuit kunnen gaan dat de eerste borst leeg is zodra zij stopt met drinken? Meestal is dit na ongeveer een kwartier a 20 minuten.
Daarna drinkt ze aan de andere borst nog 10 a 15 minuten denk ik.
groetjes, peetje
Ik heb nog even een vraagje: Ik laat mijn dochter nu steeds aan 2 borsten drinken. Ik geef de eerste borst tot ze loslaat of niet echt meer drinkt maar meer sabbelt; dan houd ik haar even rechtop en kijk of ze moet boeren. Daarna geeft ik de andere borst totdat ze deze loslaat of meer aan het sabbelen is.
Zou ik er vanuit kunnen gaan dat de eerste borst leeg is zodra zij stopt met drinken? Meestal is dit na ongeveer een kwartier a 20 minuten.
Daarna drinkt ze aan de andere borst nog 10 a 15 minuten denk ik.
groetjes, peetje
zondag 5 augustus 2007 om 21:11
Jessica, het is inderdaad heerlijk om (weer) pijnvrij te kunnen voeden. Ik was bijna vergeten hoe goed dat voelt en hoop dat het zo doorzet nu.
Peetje: wanneer je kindje na 15-20 minuten drinken aan de ene borst loslaat, is het prima om je andere borst aan te bieden. Als ze echt geen honger meer heeft, merk je dat snel genoeg, maar zo te lezen drinkt ze aan de andere kant dan ook nog wel aardig.
Het kan/zal dus inderdaad zo zijn dat die borst dan "leeg" is of dat ze vindt dat de melk te langzaam stroomt en graag nog even aan een volle borst wil drinken.
Als ze dat kwartier (of zelfs langer) aan 1 borst drinkt, krijgt ze ook voldoende vette achtermelk binnen, dus helemaal prima lijkt me.
Ik vraag me dan ook eigenlijk af waarom je wilt weten of je borst leeg is, want zo te lezen doe je het helemaal goed en is je kindje ook tevreden?
Peetje: wanneer je kindje na 15-20 minuten drinken aan de ene borst loslaat, is het prima om je andere borst aan te bieden. Als ze echt geen honger meer heeft, merk je dat snel genoeg, maar zo te lezen drinkt ze aan de andere kant dan ook nog wel aardig.
Het kan/zal dus inderdaad zo zijn dat die borst dan "leeg" is of dat ze vindt dat de melk te langzaam stroomt en graag nog even aan een volle borst wil drinken.
Als ze dat kwartier (of zelfs langer) aan 1 borst drinkt, krijgt ze ook voldoende vette achtermelk binnen, dus helemaal prima lijkt me.
Ik vraag me dan ook eigenlijk af waarom je wilt weten of je borst leeg is, want zo te lezen doe je het helemaal goed en is je kindje ook tevreden?
zondag 5 augustus 2007 om 23:30
maandag 6 augustus 2007 om 12:00
woensdag 8 augustus 2007 om 09:11
quote:Inad schreef op 01 augustus 2007 @ 21:53:
[...]
Universe, nog nieuws? (ben nieuwsgierig).
Ik heb gemaild naar degene die Syntocinon op de NL markt brengt en antwoord terug gekregen, dat het dus idd niet uitmaakt wanneer je ermee begint.
Ik wilde dit mailtje graag aan de huisarts geven om te laten zien dat ze ongelijk heeft .... maarrrr er staat ook in dat het aan de huisarts is om het middel in te zetten ja/nee, want die kent mijn dossier.
Nou dan weten we het wel met de huisarts, dan kan ik op mijn
schrijven!
[...]
Universe, nog nieuws? (ben nieuwsgierig).
Ik heb gemaild naar degene die Syntocinon op de NL markt brengt en antwoord terug gekregen, dat het dus idd niet uitmaakt wanneer je ermee begint.
Ik wilde dit mailtje graag aan de huisarts geven om te laten zien dat ze ongelijk heeft .... maarrrr er staat ook in dat het aan de huisarts is om het middel in te zetten ja/nee, want die kent mijn dossier.
Nou dan weten we het wel met de huisarts, dan kan ik op mijn
schrijven!
woensdag 8 augustus 2007 om 22:22
Hoi hoi, even een vraag.
Als ik afkolf, hoeveel moet ik dan geven aan mijn zoon van 6 maanden.
Hij weegt nu zo'n 8.5 kilo en krijgt 4 voedingen en kleine beetjes bijvoeding.
Moet ik inderdaad aanhouden; gewicht in kilo's x 150 : aantal voedingen
Dus;
8.5 x 150 : 4 = 318 CC
Dat lijkt me een beetje veel. Ik gaf altijd zo rond de 200 CC, maar dat was met 5 voedingen. Ik ben overigens afgelopen weekend gestopt met de laatste voeding en kolf nu elke keer af om een vooraadje op te bouwen.
Jammer dat de smilies van het borstvoedingsforum hier niet bij zitten!!!
Bedankt alvast!
Als ik afkolf, hoeveel moet ik dan geven aan mijn zoon van 6 maanden.
Hij weegt nu zo'n 8.5 kilo en krijgt 4 voedingen en kleine beetjes bijvoeding.
Moet ik inderdaad aanhouden; gewicht in kilo's x 150 : aantal voedingen
Dus;
8.5 x 150 : 4 = 318 CC
Dat lijkt me een beetje veel. Ik gaf altijd zo rond de 200 CC, maar dat was met 5 voedingen. Ik ben overigens afgelopen weekend gestopt met de laatste voeding en kolf nu elke keer af om een vooraadje op te bouwen.
Jammer dat de smilies van het borstvoedingsforum hier niet bij zitten!!!
Bedankt alvast!