Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
woensdag 1 augustus 2007 om 13:47
woensdag 1 augustus 2007 om 13:49
woensdag 1 augustus 2007 om 13:59
Sorry, nog even een nabrander. Dannas, ik ben eerlijk gezegd even kwijt hoe oud madammeke nu precies is en of het al nodig is, maar wat wij bij Schurk met een maand of 9 hebben gedaan toen hij eigenlijk vooral nog aan de borst wilde drinken en daardoor tijdens bijvoedingsmomenten gewoon te vol zat om nog iets te willen, is hem frustreren. Dat klinkt heel lullig en ik moest er ook wel even bij slikken toen we het erover kregen, maar het werkte wel. Hem werd dan na bijvoorbeeld een slaapje niet direct de borst geboden, maar eerst iets anders (fruit, wat groente of een boterham). En daarna kreeg hij bij wijze van toetje nog de borst, langer of korter, zoals het voor hem voldoende was op dat moment.
Het gekke was dat op het moment dat wij besloten dat echt te gaan doorvoeren omdat zijn groeicurve helemaal afvlakte, daar ineens goed in meeging en dat het aantal borstvoedingen binnen een week daalde van 5-6 per etmaal naar nog 3 en later 2 voedingen.
Het gekke was dat op het moment dat wij besloten dat echt te gaan doorvoeren omdat zijn groeicurve helemaal afvlakte, daar ineens goed in meeging en dat het aantal borstvoedingen binnen een week daalde van 5-6 per etmaal naar nog 3 en later 2 voedingen.
woensdag 1 augustus 2007 om 14:02
Universe, kun je niet via een andere arts aan die spray komen? Moet je huisarts niet toevallig binnenkort op vakantie? Wat een onzin dat nutramigen beter zou zijn. Wel lastig als de tsr te lang op zich laat wachten. Helpt tepelmassage niet een beetje? Hier helpt dat iig als de tsr met kolven te lang uit blijft, omdat ik te gespannen ben.
Dannas, ja extra water was wel de bedoeling om er bij te laten geven. Ik oefen nu ook al met water uit een kopje, dat vindt ze helemaal geweldig. Ik heb haar net weer om moeten kleden voor ze naar bed ging, want ze had zichzelf aardig ondergekonied. (hoe nat kan je worden van een bodempje water, haha) En uit een flesje drinkt ze het ook wel. Maar verder denk je dus dat het wel kan. Gelukkig is mijn man de eerste week dat ik moet werken thuis, maar moet wel van alles doen, dus Inge gaat wel naar het kdv. Als ze het er dus niet mee redt kan hij haar altijd ophalen of extra melk uit de vriezer halen en dat brengen.
Athena, o dus als ze goed groeien is er niets aan de hand. Maak me er hier ook geen zorgen om gelukkig, want het gaat nu eindelijk goed met de bijvoeding. Moet wel zeggen dat ze nu ook meer aankomt dan de afgelopen tijd. Maar als ik de bv-curve invul dan volgde ook ze gewoon haar lijntje met een klein dipje erin.
Dannas, ja extra water was wel de bedoeling om er bij te laten geven. Ik oefen nu ook al met water uit een kopje, dat vindt ze helemaal geweldig. Ik heb haar net weer om moeten kleden voor ze naar bed ging, want ze had zichzelf aardig ondergekonied. (hoe nat kan je worden van een bodempje water, haha) En uit een flesje drinkt ze het ook wel. Maar verder denk je dus dat het wel kan. Gelukkig is mijn man de eerste week dat ik moet werken thuis, maar moet wel van alles doen, dus Inge gaat wel naar het kdv. Als ze het er dus niet mee redt kan hij haar altijd ophalen of extra melk uit de vriezer halen en dat brengen.
Athena, o dus als ze goed groeien is er niets aan de hand. Maak me er hier ook geen zorgen om gelukkig, want het gaat nu eindelijk goed met de bijvoeding. Moet wel zeggen dat ze nu ook meer aankomt dan de afgelopen tijd. Maar als ik de bv-curve invul dan volgde ook ze gewoon haar lijntje met een klein dipje erin.
woensdag 1 augustus 2007 om 15:12
Athena, Madammeke is nu 7 maanden (en een paar dagen) en we zijn nu zo'n 6 weken bezig met bijvoeding. Er zit dus echt nul progressie in. Het frustreren heb ik ook al geprobeerd, maar maar een keertje ofzo, want ze werd wel erg boos. En verder allerhande mogelijkheden geprobeerd. Wel pureren, niet pureren, eigen gemaakt of een biologisch potje (vanwege de KMA, ben verder niet vies van Olvarit ofzo), in haar mond stoppen, zelf laten eten, nu ja de hele rimram zeg maar. Maar het helpt allemaal niks.
Ik heb Stefan net een mail gestuurd, ben benieuwd wat zijn mening is. Maar wat ik wel merk is dat Madammeke ineens flink meer gaat drinken en ook echt grote flessen (280 cc in één keer twee nachten geleden!). Ze heeft dus duidelijk meer behoefte aan eten want waar ze voorheen max 600 cc op een dag dronk ging ze gisteren over de liter heen. k-kunstvoeding ook. Moet je daar weer op letten, dat ze weer niet teveel krijgen. Enfin, heb dus wel het gevoel dat er behoefte bestaat aan meer vullend voedsel, alleen ik krijg het er niet in. Schijnt wel iets typisch allergische kindjes te zijn, maar toch. Misschien moeten we wel gaan frustreren hoor. Wie weet is dat de truuk. Maar dan mag ik wel een paar dagen vrij nemen, want om dat nu door de oppas te laten doen (en dan is het wel weer heel onhandig dat ik 5 dagen werk).
Ik heb Stefan net een mail gestuurd, ben benieuwd wat zijn mening is. Maar wat ik wel merk is dat Madammeke ineens flink meer gaat drinken en ook echt grote flessen (280 cc in één keer twee nachten geleden!). Ze heeft dus duidelijk meer behoefte aan eten want waar ze voorheen max 600 cc op een dag dronk ging ze gisteren over de liter heen. k-kunstvoeding ook. Moet je daar weer op letten, dat ze weer niet teveel krijgen. Enfin, heb dus wel het gevoel dat er behoefte bestaat aan meer vullend voedsel, alleen ik krijg het er niet in. Schijnt wel iets typisch allergische kindjes te zijn, maar toch. Misschien moeten we wel gaan frustreren hoor. Wie weet is dat de truuk. Maar dan mag ik wel een paar dagen vrij nemen, want om dat nu door de oppas te laten doen (en dan is het wel weer heel onhandig dat ik 5 dagen werk).
woensdag 1 augustus 2007 om 17:10
Dannas, of je moet dat frustreren misschien gewoon af en toe weer eens proberen. Bij Schurkje mislukte het namelijk ook een keer of 4 en als je dan met een hongerig en geirriteerd (gefrustreerd
) kind zit, dan is het zoveel handiger om dan toch maar weer een fles of tiet erin te stoppen. Been there, done it , got the t-shirt
.
Bij Schurk lukte het dus met 9 maanden ineens wel en of dat nu aan zijn leeftijd lag of aan het feit dat we dit keer echt helemaal vastbesloten waren vanwege stagnatie in groei, weet ik niet. Maar het kan/zal echt nog komen, sommige kinderen raken pas echt later geinteresseerd in vaste voeding.
Bij Schurk lukte het dus met 9 maanden ineens wel en of dat nu aan zijn leeftijd lag of aan het feit dat we dit keer echt helemaal vastbesloten waren vanwege stagnatie in groei, weet ik niet. Maar het kan/zal echt nog komen, sommige kinderen raken pas echt later geinteresseerd in vaste voeding.
woensdag 1 augustus 2007 om 20:23
Bedankt voor de reacties.*; Ik had haar weer aangelegd en toen is ze ook vrij snel gaan slapen.
Heb ik toch nog een vraagje. Net heb ik een half uur de ene borst gegeven, merkte dat ze toen niet echt meer dronk en heb haar dus losgekoppeld. Ze had dat halve uur wel redelijk doorgedronken. Toen heb ik haar in bed gelegd maar ze begon te huilen. Na heel even gewacht te hebben ben ik gaan kijken en merkte dat ze nog honger had.
Dus heb ik de andere borst gegeven omdat ze die eerste volgens mij al leeg had gedronken. Aan de tweede borst heeft ze ook weer 20 minuten fink gedronken, totdat ik merkte dat ze niet echt meer dronk en daarna heb ik haar weer losgekoppeld.
Is dat ook normaal, dat ze 2 borsten leeg drinkt? Of zou het weer kunnen zijn omdat het tegen de avond loopt en ze weer aan het clusteren is?
Ik denk dat ik dan bij de volgende voeding gewoon de borst weer aanbied waar ze mee is begonnen, omdat ze aan de tweede dus ook flink heeft gedronken.
Tegen één uur vanmiddag was het eigenlijk een beetje hetzelfde, alleen had ze toen aan de eerste borst niet echt effectief gedronken volgens mij (wel een half uur aangelegen), en aan de tweede borst wel (zo'n 20 minuten, daarna sliep ze ook).
Ik vind borstvoeding geven wel leuk hoor, maar ben toch wel erg onzeker over sommige dingen. Ik vraag me steeds af of ik het wel goed doe. Heb ook al een aantal boekjes gelezen en daar staat wel in dat je eigenlijk niet teveel borstvoeding kan geven.
groetjes, peetje
Heb ik toch nog een vraagje. Net heb ik een half uur de ene borst gegeven, merkte dat ze toen niet echt meer dronk en heb haar dus losgekoppeld. Ze had dat halve uur wel redelijk doorgedronken. Toen heb ik haar in bed gelegd maar ze begon te huilen. Na heel even gewacht te hebben ben ik gaan kijken en merkte dat ze nog honger had.
Dus heb ik de andere borst gegeven omdat ze die eerste volgens mij al leeg had gedronken. Aan de tweede borst heeft ze ook weer 20 minuten fink gedronken, totdat ik merkte dat ze niet echt meer dronk en daarna heb ik haar weer losgekoppeld.
Is dat ook normaal, dat ze 2 borsten leeg drinkt? Of zou het weer kunnen zijn omdat het tegen de avond loopt en ze weer aan het clusteren is?
Ik denk dat ik dan bij de volgende voeding gewoon de borst weer aanbied waar ze mee is begonnen, omdat ze aan de tweede dus ook flink heeft gedronken.
Tegen één uur vanmiddag was het eigenlijk een beetje hetzelfde, alleen had ze toen aan de eerste borst niet echt effectief gedronken volgens mij (wel een half uur aangelegen), en aan de tweede borst wel (zo'n 20 minuten, daarna sliep ze ook).
Ik vind borstvoeding geven wel leuk hoor, maar ben toch wel erg onzeker over sommige dingen. Ik vraag me steeds af of ik het wel goed doe. Heb ook al een aantal boekjes gelezen en daar staat wel in dat je eigenlijk niet teveel borstvoeding kan geven.
groetjes, peetje
woensdag 1 augustus 2007 om 20:29
Peetje, je kan ook echt niet teveel BV geven. Wat ik altijd deed was loskoppelen zodra Madammeke niet meer echt dronk. Dus zodra er echt lange pauzes zaten tussen de slokken en ze meer lag te sabbelen dan echt te drinken, koppelde ik los en legde ik haar aan de andere borst aan. Ik begon wel altijd met de borst waarmee ik de vorige voeding geeindigd was, ook al dronk ze meestal beide borsten goed leeg. Mijn Madammeke heeft altijd beide borsten bijna helemaal leeg gedronken, dus het kan heel goed dat jouw kindje dat ook doet.
Ik zou je kindje dus niet eindeloos laten sabbelen en af en toe een slok laten nemen aan 1 borst, maar loskoppelen zodra er niet echt meer gedronken wordt en dan dus van borst wisselen.
En overvoeren kan echt echt echt niet. Gewoon lekker aanleggen zodra je kindje er om vraagt. Is goed voor de productie en je kindje gaat vanzelf goed drinken.
Ik zou je kindje dus niet eindeloos laten sabbelen en af en toe een slok laten nemen aan 1 borst, maar loskoppelen zodra er niet echt meer gedronken wordt en dan dus van borst wisselen.
En overvoeren kan echt echt echt niet. Gewoon lekker aanleggen zodra je kindje er om vraagt. Is goed voor de productie en je kindje gaat vanzelf goed drinken.
woensdag 1 augustus 2007 om 20:34
Peetje, het kan best zijn dat je kindje nu wel aan 2 borsten toekomt en
die ook (min of meer) leeg wil drinken. Bij mijn jongste begon dat pas
met een week of 3, maar de oudste wilde al heel snel (ergens in de 2e
week na geboorte) echt 2 borsten leeglebberen. Nu bood ik sowieso al
meteen 2 kanten aan om de productie zo goed mogelijk te stimuleren,
maar op een gegeven moment merk je dan ook dat je kindje dat zelf wil.
Let er alleen op dat ze dan ook echt (naar jouw idee) goed aan de 1e
borst heeft gedronken, om te voorkomen dat ze teveel voormelk
binnenkrijgt, wat weer voor krampen kan zorgen.
Onzekerheid over alles en bv in het bijzonder is heel herkenbaar hoor,
maar als je de stelregel aanhoudt dat je je kindje bij elke kik kunt
aanleggen (in het begin al helemaal!) en als je ziet dat ze tevreden is, goed groeit en voldoende plast, dan kun je er gewoon vanuit gaan dat het snor zit.
Voor de liefhebbers: de apotheek is de hele middag bezig geweest met mijn zalfrecept. Er schijnen ingredienten in te zitten die inmiddels uit de handel zijn en over de (overlappende) werking van sommige bestanddelen was ook wat twijfel. Maargoed, morgen wordt het klaargemaakt en bezorgd. Ben heel benieuwd, mag wel een wondermiddel zijn na al die moeite. Ze moesten ook best wel lachen bij de apotheek toen ik er vanmiddag even was.
Voor Schurk ligt de Daktaringel al klaar. Al twijfel ik nog steeds aan spruw, maargoed, preventie kan ook goed zijn. Huisarts had ook zijn bedenkingen bij die mogelijkheid, maar zei keurig dat ik nu gewoon op 1 deskundige moet afgaan: de lactatiekundige, want anders weet iedereen wel iets anders te roepen. Pas als ik met haar adviezen niet verder zou komen, zou er verder gekeken moeten worden.
Afijn, heb hem haar complimenten en mijn eigen waardering gemeld over zijn insteek en medewerking. Mag zo iemand ook wel eens horen, nietwaar .
die ook (min of meer) leeg wil drinken. Bij mijn jongste begon dat pas
met een week of 3, maar de oudste wilde al heel snel (ergens in de 2e
week na geboorte) echt 2 borsten leeglebberen. Nu bood ik sowieso al
meteen 2 kanten aan om de productie zo goed mogelijk te stimuleren,
maar op een gegeven moment merk je dan ook dat je kindje dat zelf wil.
Let er alleen op dat ze dan ook echt (naar jouw idee) goed aan de 1e
borst heeft gedronken, om te voorkomen dat ze teveel voormelk
binnenkrijgt, wat weer voor krampen kan zorgen.
Onzekerheid over alles en bv in het bijzonder is heel herkenbaar hoor,
maar als je de stelregel aanhoudt dat je je kindje bij elke kik kunt
aanleggen (in het begin al helemaal!) en als je ziet dat ze tevreden is, goed groeit en voldoende plast, dan kun je er gewoon vanuit gaan dat het snor zit.
Voor de liefhebbers: de apotheek is de hele middag bezig geweest met mijn zalfrecept. Er schijnen ingredienten in te zitten die inmiddels uit de handel zijn en over de (overlappende) werking van sommige bestanddelen was ook wat twijfel. Maargoed, morgen wordt het klaargemaakt en bezorgd. Ben heel benieuwd, mag wel een wondermiddel zijn na al die moeite. Ze moesten ook best wel lachen bij de apotheek toen ik er vanmiddag even was.
Voor Schurk ligt de Daktaringel al klaar. Al twijfel ik nog steeds aan spruw, maargoed, preventie kan ook goed zijn. Huisarts had ook zijn bedenkingen bij die mogelijkheid, maar zei keurig dat ik nu gewoon op 1 deskundige moet afgaan: de lactatiekundige, want anders weet iedereen wel iets anders te roepen. Pas als ik met haar adviezen niet verder zou komen, zou er verder gekeken moeten worden.
Afijn, heb hem haar complimenten en mijn eigen waardering gemeld over zijn insteek en medewerking. Mag zo iemand ook wel eens horen, nietwaar .
woensdag 1 augustus 2007 om 20:56
hallo allemaal, ik heb en dochtertje van 3 en een halve week oud en ik geef haar borstvoeding uit een flesje omdat zij niet aan mijn borst kon en wilde drinken. Dit betekent dat ik veel af moet kolven en dat ging tot nu toe perfect... ik had genoeg productie en zelfs een overschot die ik netjes in de vriezer deed. Maar sinds deze week is de productie drastisch gedaald zelfs zo erg dat ik de voedingen niet meer rond krijg, gelukkig heb ik nog wat in de vriezer liggen. ik baal hier erg van, want het ging zo goed. ik kolf nu zo'n 6 keer per dag, maar er komt bijna niks meer uit. Wie weet wat ik hier aan kan doen?
woensdag 1 augustus 2007 om 21:53
quote:Al twijfel ik nog steeds aan spruw, maargoed, preventie kan ook goed zijn.Ik dacht toen ik het voor het eerst las júist 'spruw, spruw'.
Ben benieuwd. Hoop dat de middeltjes helpen. Uitzonderlijk, dat moelijk samen te stellen, haf verboden middel:)
En hoop dat beter aanleggen ook helpt.
Universe, nog nieuws? (ben nieuwsgierig).
Ben benieuwd. Hoop dat de middeltjes helpen. Uitzonderlijk, dat moelijk samen te stellen, haf verboden middel:)
En hoop dat beter aanleggen ook helpt.
Universe, nog nieuws? (ben nieuwsgierig).
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
woensdag 1 augustus 2007 om 21:59
quote:
quote: athena reageerde
Al twijfel ik nog steeds aan spruw, maargoed, preventie kan ook goed zijn.
Ik dacht toen ik het voor het eerst las júist 'spruw, spruw'.
Echt waar joh? Grappig, zelfs de lactatiekundige twijfelde, maar vond drastische preventie toch wel nodig toen ze mij door het plafond heen had zien gaan van pijn tijdens het voeden (volgens mij schrok het beste mens zich een apezuur, haalde meteen Schurkje bij me weg en ging zingend met hem lopen om mij even rust te geven, terwijl ik juist zoiets had van: laat nou ook maar doordrinken nu de eerste allerpijnlijkste hap is genomen
).
En eerlijk is eerlijk, ik mag ook wel even de loftrompet steken voor mijn vent die, alhoewel zijn overtuiging er niet is, me helemaal steunt met dit traject, vanmorgen vrij heeft genomen zodat ik de oudste niet hoefde meenemen naar LK en vanmiddag thuis heeft gewerkt, zodat ik ook nog langs ome dokter en apotheek kon zonder grut mee te hoeven slepen.
quote: athena reageerde
Al twijfel ik nog steeds aan spruw, maargoed, preventie kan ook goed zijn.
Ik dacht toen ik het voor het eerst las júist 'spruw, spruw'.
Echt waar joh? Grappig, zelfs de lactatiekundige twijfelde, maar vond drastische preventie toch wel nodig toen ze mij door het plafond heen had zien gaan van pijn tijdens het voeden (volgens mij schrok het beste mens zich een apezuur, haalde meteen Schurkje bij me weg en ging zingend met hem lopen om mij even rust te geven, terwijl ik juist zoiets had van: laat nou ook maar doordrinken nu de eerste allerpijnlijkste hap is genomen
En eerlijk is eerlijk, ik mag ook wel even de loftrompet steken voor mijn vent die, alhoewel zijn overtuiging er niet is, me helemaal steunt met dit traject, vanmorgen vrij heeft genomen zodat ik de oudste niet hoefde meenemen naar LK en vanmiddag thuis heeft gewerkt, zodat ik ook nog langs ome dokter en apotheek kon zonder grut mee te hoeven slepen.
woensdag 1 augustus 2007 om 22:01
Mari, ik weet - behalve het advies om goed op te letten dat je voldoende blijft drinken en (voor zover je dat nog niet deed) anders eens te kijken of flink wat afleiding in vorm van tv of een boek tijdens het kolven wil helpen - niet zoveel wat je nog kan doen om kolfproductie nog verder op te krikken.
Misschien moet je ongesteld worden?
Pssgeleden heeft iemand nog een topic met dezelfde vraag geopend, omdat hier ook niemand een antwoord had. Zal vast nog wel te vinden zijn in ergens tussen de 1e en 4e pagina.
Misschien moet je ongesteld worden?
Pssgeleden heeft iemand nog een topic met dezelfde vraag geopend, omdat hier ook niemand een antwoord had. Zal vast nog wel te vinden zijn in ergens tussen de 1e en 4e pagina.
woensdag 1 augustus 2007 om 22:05
Ik heb het topic even opgezocht en voor je omhooggehaald mari. Heb het niet doorgelezen, maar misschien kun je er nog iets zinnigs uithalen.
Zag na mijn vorige bericht pas dat je kindje pas 3,5 week oud is, dus mogelijkheid van menstruatie lijkt me een niet zo waarschijnlijke, al zullen er misschien ook wel vrouwen zijn die ondanks bv al zo snel weer de pineut zijn.
In elk geval: succes ermee.
Zag na mijn vorige bericht pas dat je kindje pas 3,5 week oud is, dus mogelijkheid van menstruatie lijkt me een niet zo waarschijnlijke, al zullen er misschien ook wel vrouwen zijn die ondanks bv al zo snel weer de pineut zijn.
In elk geval: succes ermee.
donderdag 2 augustus 2007 om 09:20
Peetje, mijn zoon heeft eigenlijk vanaf het begin (aan) 2 borsten (leeg)gedronken. Als ik jou was zou ik altijd beginnen met de borst waar ze het laatste aan heeft gedronken, ook al was ie goed leeg van de laatste voeding. En dat laaaaaaaaaang drinken/sabbelen was hier in het begin ook zo. Geniet er maar van, het is hier (zoon is 6,5 maand) echt uitzondering geworden dat er lang en tevreden gedronken wordt. Meestal is het een soort van WOIII-tafereel :o ;) Onzeker, zeker over bv: check! En ondanks het bv-handboek van de LLL heb ik heul veel aan dit topic gehad! Succes!
Mari, is het een idee om langzaamaan weer te gaan proberen om je dochtertje aan te leggen? Of is dat geen optie? Heb verder geen verstand van (fulltime) kolven maar succes!
Universe, eensch met de rest hier; zo snel mogelijk een andere huisarts! In de tussentijd; een aantal hier boden Bloempje aan om Syntocinon te sturen. Mischien willen ze dat ook naar jou sturen? Een *; voor alle ellende.
Athena, wat goed zeg dat iedereen (huisarts, apotheek, maar bovenal vent! ) zo fantastisch meewerkt. Ik hoop echt dat het zalfje z`n werk gaat doen. *;
Mari, is het een idee om langzaamaan weer te gaan proberen om je dochtertje aan te leggen? Of is dat geen optie? Heb verder geen verstand van (fulltime) kolven maar succes!
Universe, eensch met de rest hier; zo snel mogelijk een andere huisarts! In de tussentijd; een aantal hier boden Bloempje aan om Syntocinon te sturen. Mischien willen ze dat ook naar jou sturen? Een *; voor alle ellende.
Athena, wat goed zeg dat iedereen (huisarts, apotheek, maar bovenal vent! ) zo fantastisch meewerkt. Ik hoop echt dat het zalfje z`n werk gaat doen. *;
donderdag 2 augustus 2007 om 10:16
Punkertje, fijn dat het allemaal goed gaat!
Ik heb geen idee of het met een handkolf te doen is, maar eigenlijk is 's ochtends ene kant kolven terwijl kind aan andere kant drinkt wel de meest lucratieve manier. Ten eerste omdat je 's morgens de meeste melk hebt en ten tweede omdat je meelift op de tsr die je kindje veroorzaakt door het drinken. Misschien kun je het gewoon eens proberen als je wat handigheid in het kolven hebt gekregen, ik heb op die manier echt liters voorraad kunnen aanleggen voordat ik begon met werken.
Ik legde Schurk altijd na het kolven nog even aan die borst aan; hij kreeg er dan meestal wel nog voldoende uit om verzadigd te zijn en soms leidde het ertoe dat hij wat sneller weer honger had.
Lukt kolven tijdens het voeden niet, dan zou ik het na het voeden doen. Tussendoor heb ik nooit zo'n handige mogelijkheid gevonden, omdat Schurkje zo onregelmatig dronk dat ik geen idee had waneer het "tussendoormoment" dan viel (heb weleens 1,5 uur na een voeding zitten kolven en natuurlijk meldde meneer zich een kwartier na die kolfsessie. Niet handig).
Mijn gifmengseltje wordt vanmiddag afgeleverd en alhoewel ik eigenlijk alleen na de voedingen moet smeren, ga ik mooi meteen wat smeren als ik thuis ben. Van de voedingsmomenten zoals de (pakweg) laatste 5 moeten er echt niet veel meer volgen, want dan stop ik alsnog acuut. Zover is het nu al. Stelt u zich een schaar voor die je tepel erafknipt en vooral het gevoel dat dat geeft en u hebt enig idee
.
Ik heb geen idee of het met een handkolf te doen is, maar eigenlijk is 's ochtends ene kant kolven terwijl kind aan andere kant drinkt wel de meest lucratieve manier. Ten eerste omdat je 's morgens de meeste melk hebt en ten tweede omdat je meelift op de tsr die je kindje veroorzaakt door het drinken. Misschien kun je het gewoon eens proberen als je wat handigheid in het kolven hebt gekregen, ik heb op die manier echt liters voorraad kunnen aanleggen voordat ik begon met werken.
Ik legde Schurk altijd na het kolven nog even aan die borst aan; hij kreeg er dan meestal wel nog voldoende uit om verzadigd te zijn en soms leidde het ertoe dat hij wat sneller weer honger had.
Lukt kolven tijdens het voeden niet, dan zou ik het na het voeden doen. Tussendoor heb ik nooit zo'n handige mogelijkheid gevonden, omdat Schurkje zo onregelmatig dronk dat ik geen idee had waneer het "tussendoormoment" dan viel (heb weleens 1,5 uur na een voeding zitten kolven en natuurlijk meldde meneer zich een kwartier na die kolfsessie. Niet handig).
Mijn gifmengseltje wordt vanmiddag afgeleverd en alhoewel ik eigenlijk alleen na de voedingen moet smeren, ga ik mooi meteen wat smeren als ik thuis ben. Van de voedingsmomenten zoals de (pakweg) laatste 5 moeten er echt niet veel meer volgen, want dan stop ik alsnog acuut. Zover is het nu al. Stelt u zich een schaar voor die je tepel erafknipt en vooral het gevoel dat dat geeft en u hebt enig idee
donderdag 2 augustus 2007 om 10:25
donderdag 2 augustus 2007 om 10:43
quote:Klinkt wel heel spannend, jouw gifmengsel. Heb net Harry Potter uitgelezen en stel me helemaal een bubbelende, van kleur veranderende substantie voor, in een kookpot, die al mysterieus dampend bij je wordt afgeleverd ;)Als ze Snape dan maar thuislaten
.
(Voor alle zekerheid: mocht je deel 7 hebben uitgelezen, ik wacht op de Nederlandse vertaling omdat ik alle boeken in het Nederlands heb en ik wil helemaal niks weten van wat er in het laatste boek gebeurt).
(Voor alle zekerheid: mocht je deel 7 hebben uitgelezen, ik wacht op de Nederlandse vertaling omdat ik alle boeken in het Nederlands heb en ik wil helemaal niks weten van wat er in het laatste boek gebeurt).
donderdag 2 augustus 2007 om 11:36
quote: athena reageerde 01-08-2007 13:43:49Voor w.b. de bijvoeding wel 1 nuance: zolang je kind goed groeit, tevreden is en zich ontwikkelt is het helemaal niet erg als ze weinig of niks van bijvoeding binnenkrijgen. Het is dus gewoon alleen oppassen als de groei stagneert of je kindje niet tevreden meer lijkt. Ook dan wordt nog vaak genoeg aangehaald dat dat niet aan (een gebrek aan) bijvoeding kan liggen en daar zit dus kennelijk een fout idee dat heel veel mensen hebben (ook hier op het forum).ik ben meer een meelezer dan een schrijven hier, maar heb een paar weken geleden gereageerd toen mijn zoon bij 6 maanden was afgevallen in plaats van gegroeid. Voelde me natuurlijk superschuldig, maar meer borstvoeding wilde hij toen echt niet.. Maar met de bijvoeding gaat het super, en hij is weer aan het groeien, oke, minimaal , maar er is weer groei.Ik ben blij om dit te lezen, want het ergert me als mensen zo hard schrijven dat bijvoeding altijd alleen maar bijvoeding is, maar voor sommige kinderen is het echt nodig... Mijn kind is blijkbaar toch niet zo gek... (of ik...)bedankt voor deze nuancering athena!!!
donderdag 2 augustus 2007 om 13:39
Dannas,
Misschien mosterd maar: mijn oudste snapte w.b. bijvoeding alles meteen. Bij mijn jongste (bijna een jaar) echter zat er ook weinig progressie in. Tot het plotseling (echt van een op andere dag) wel lukte. Daarna (ca. 8,5 maand) begonnen we met brood en ja hoor, weer lukte het niet. Ze ging wel meer melk drinken. Na een maand proberen heb ik heb het maar even gelaten voor wat het was, geen zin in meer frustratie en het brood aanbieden even gestaakt. Sinds ze ruim 10 maanden is eet ze brood (gelijk de eerste keer dat ik het probeerde lukte het prima, een halve boterham, jippie). En nu eet ze per dag ca. driekwart boterham. Nog steeds geen groot liefhebber van bijvoeding dus (zelden dat ze een heel potje leegeet). Sinds ze meer brood eet, drinkt ze ook weer minder melk. Het gaat langzaam maar we komen er wel. Ze groeit goed. Misschien is jouw dochter net zo'n type?
Misschien mosterd maar: mijn oudste snapte w.b. bijvoeding alles meteen. Bij mijn jongste (bijna een jaar) echter zat er ook weinig progressie in. Tot het plotseling (echt van een op andere dag) wel lukte. Daarna (ca. 8,5 maand) begonnen we met brood en ja hoor, weer lukte het niet. Ze ging wel meer melk drinken. Na een maand proberen heb ik heb het maar even gelaten voor wat het was, geen zin in meer frustratie en het brood aanbieden even gestaakt. Sinds ze ruim 10 maanden is eet ze brood (gelijk de eerste keer dat ik het probeerde lukte het prima, een halve boterham, jippie). En nu eet ze per dag ca. driekwart boterham. Nog steeds geen groot liefhebber van bijvoeding dus (zelden dat ze een heel potje leegeet). Sinds ze meer brood eet, drinkt ze ook weer minder melk. Het gaat langzaam maar we komen er wel. Ze groeit goed. Misschien is jouw dochter net zo'n type?
donderdag 2 augustus 2007 om 18:43
Hoe kom ik van die tepelhoedjes af? Mijn meisje is nu 2 weken oud en alleen het eerste uur na de geboorte is het gelukt de tepel goed in haar mond te krijgen. Ik heb grote borsten en platte, ingetrokken tepels. Met een groot tepelhoedje drinkt ze uitstekend, maar ik lees nu op internet dat ik als de sodemieter moet zorgen dat ze zonder gaat drinken. Inmiddels heb ik meer tepel, dwz ze steken uit. Toch vindt ze daar niks aan, want het geeft niet zo veel grip als een tepelhoedje. Hoe krijg ik haar toch zo ver dat ze zonder tepelhoedje leert drinken?