Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Peanutje schreef op 13 februari 2010 @ 16:12:

Heb er een op marktplaats gevonden.Wow, echt? Hoe duur?
Niet die met de tas trouwens. Hoogste bod was 7,50 tot nu toe. Ze vragen 20.

Die met die tas wel op een belgische marktplaats gevonden.
Ik heb geen idee wat het normaliter kost, maar ik zou het meteen doen voor 20 als ik jou was. En die met die tas?
Die met die tas staat geen prijs bij en ook nog geen bod. Heb geboden op die andere.
Spannend, hoeveel? 20?
Nee ben begonnen met 10 aangezien het vorige bod 7,50 was. En anders ga ik ze morgen ofzo wel mailen of bellen.
Niemand ervaring met een hangwiegje boven of naast het bed( als soort Co. Sleep idee?)

ben zelf nogniet over uit.
Wij hebben de Leander wieg, ovaal. Hangt naast ons bed. Heel fijn. Dochter is ruim drie maanden maar past prima!
Goed om te horen ! Heb je om bepaalde reden leander gekozen i p v kindeklein? De tweede is nml goedkoper.

Hij leek me ( als je hem naast je bed hangt) te gebruken als Co. Sleeper.

Leuk te horen dat hij bevalt!
Nooit over nagedacht! We hebben deze geleend en er zelf een hemeltje bij gemaakt , werkt super, het is net een klein tentje.
Overigens is een co sleeper makkelijker. Met zo n hangwieg moet je altijd wel uit bed. Met een co sleeper is her gewoon liggen, schuiven, aankoppelen en klaar.
Dames, jullie hebben me al eerder heel goed geholpen, ik hoop dat jullie dat nu weer willen doen...

Mijn zoon van vier maanden is verkouden. Hij is best vrolijk, en maakt niet een heel zieke indruk. Alleen wil hij nauwelijks drinken. Aan de borst een paar slokjes, en heb er vandaag (dus over de gehele dag) drie flesjes van 60cc met moeite in weten te krijgen. Aan de borst drinkt-ie echt nauwelijks, hij gaat vooral een beetje blazen en 'praten'. Of lachen zelfs, maar drinken ho maar. Z'n neus heb ik wel schoon gemaakt, maar dat levert niks op.

Iemand tips? Is dit erg? Waar moet ik op letten? Ik kolf maar wel een beetje af en toe (maar helaas ben ik daar niet zo goed in).
gebruik je neusspray? speciale voor babies mag je gewoon gebruiken en kan de boel even open maken zodat hij wel kan drinken. Verder geen tips helaas. Sterkte!
Hai nelladella

mijn dochter was ook verkouden, ik heb haar neus doorgespoeld met zoutwareroplossing. Dus niet met spray, dat helpt niet. Zodra je hebt gespoeld hebben ze weer een half uurtje "lucht", vond het goed helpen.

Sterkte met de verkouden patient!
Dank, alleen gaat dat nu niet meer lukken... Ben alleen en heb twee kinderen in bed liggen nu. Dit is dus wel een herkenbaar probleem?
Jahoor, baby s zijn wel vaker verkouden helaas! Die spray waar arwen het over heeft werkt ook goed, maar dat is iets minder "natuurlijk", zoutwareroplossing is lichaams eigen. Waar je op moet letten is of ie voldoende plasluiers heeft en allert is, als ie suf is, weinig plast dan even aan de bel trekken bij de Huisarts.
Hij heeft net het hele bed ondergespuugd. Hoe zorg ik ervoor dat-ie vocht binnenkrijgt?
Agossie, wat zielig.

Blijven aanleggen, alles wat hij een klein beetje binnenhoudt is winst. Er blijft nl. toch zo'n 40 % in de maag achter bij spugen (aldus mijn huisarts) en dat neemt hij dan op. Ik wacht meestal even een kwartiertje-half uurtje, en probeer het dan nog eens. Verder inderdaad opletten of hij alert is en plast.

Overigens komen verkoudheid en spugen hier de laatste tijd wel samen voor. Kon te maken hebben met het slijm dat in het maagje terecht komt, of de lucht die wordt gehapt doordat het neusje niet vrij is.

Neusspray voor baby's is ook gewoon zoutwateroplossing net vandaag nog gekocht.

(verder, super dat je nog steeds borstvoeding geeft (naast kv, toch?), da's de beste ORS die er is)
quote:wen schreef op 13 februari 2010 @ 20:13:

Agossie, wat zielig.

Blijven aanleggen, alles wat hij een klein beetje binnenhoudt is winst. Er blijft nl. toch zo'n 40 % in de maag achter bij spugen (aldus mijn huisarts) en dat neemt hij dan op. Ik wacht meestal even een kwartiertje-half uurtje, en probeer het dan nog eens. Verder inderdaad opletten of hij alert is en plast.

Overigens komen verkoudheid en spugen hier de laatste tijd wel samen voor. Kon te maken hebben met het slijm dat in het maagje terecht komt, of de lucht die wordt gehapt doordat het neusje niet vrij is.

Neusspray voor baby's is ook gewoon zoutwateroplossing net vandaag nog gekocht.

(verder, super dat je nog steeds borstvoeding geeft (naast kv, toch?), da's de beste ORS die er is)

Dank voor je reactie. Hij is alert en heel vrolijk, onbegrijpelijk. Houdt alleen nu even niks binnen. Weigert fles, en wil graag aan borst, alleen vooral om te 'spelen'.

Inderdaad, borst naast fles, helaas. Maar ja, 't is wel meer borst gelukkig, en ik hoef er in ieder geval niet uit 's nachts.
Ik begrijp dat ook niet hoor, dochter spuugde alles onder, en gaat vervolgens vrolijk zitten lachen en babbelen. (later in de nacht verging haar het lachen wel, toen het spugen aanhield, maar toch)

Tja, helaas... je kunt het ook anders zien: gelukkig kun je doorgaan met borstvoeding geven doordat je gedeeltelijk bij kunt voeden
Wen, was mijn zoekactie nog zinvol? Stond jouw ding ertussen?

Nelladella, ik heb bij zo'n kleintje zelf liever druppels dan spray. Vond de spray nogal hard binnenkomen. Althans, als ik zelf even in de lucht sprayde spoot het zo hoog dat het nogal met kracht lijkt binnen te komen. Vond de druppels dus iets vriendelijker.

Mini is volcontinu verkouuden, de weken dat er geen snot is zijn minder vaak dan weken dat er wel snot is. Op zijn tijd gaven we haar ook xylo... druppels. Ik vergeet de naam altijd, is gewoon otrivin eigenlijk, en wij deden het alleen op doktersadvies in het eerste jaar. Nu doen we het incidenteel ook op eigen initiatief. Maar zoals je het omschrijft is hij nog niet doodziek, maar vooral flink verkouden. Wen heeft gelijk, er blijft altijd wat achter als ze spugen.
Oh ja, sorry! Ik had me er nog prima mee vermaakt 't was de tweede die ik bedoelde (al heette hij anders dacht ik...)

Goed gevonden dus
Xylometazoline oxytocine, als ik het goed onthouden heb

(vroeger uit mijn hoofd geleerd toen ik van de drogist naar huis liep met neusspray voor mijn moeder )
ik lees het terug, ben duidelijk teveel in borstvoedinssferen

geen oxytocine maar hydrochloride...

Leuk dat ik hem heb gevonden, en als het meezit heeft Peanut hem binnenkort in huis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven