Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Nacht was prima, ze kwam 1x om 4 uur en daarna weer om 9 uur. Ik merk wel dat ik nu net zo veel tijd nog kwijt ben aan voeden als voorheen aan kolfen en voeden. Ze drinkt gewoon best lang aan de borst (bijna een uur met tussenpauzen).

Ik heb vannacht ook nog even gekolfd, ik werd nl. echt wakker in een plas melk. En had er nog zoveel druk op nadat ze gedronken had.
Nacht was prima, ze kwam 1x om 4 uur en daarna weer om 9 uur. Ik merk wel dat ik nu net zo veel tijd nog kwijt ben aan voeden als voorheen aan kolfen en voeden. Ze drinkt gewoon best lang aan de borst (bijna een uur met tussenpauzen).

Ik heb vannacht ook nog even gekolfd, ik werd nl. echt wakker in een plas melk. En had er nog zoveel druk op nadat ze gedronken had.
Foxymama: Ik had ook een negenmaandendip. Werd gek van de onderbroken nachten, soms wel vier maal aanleggen. Mijn advies: Kijk het nog een weekje aan, en besluit dan wat je wilt. Laat het voor nu waar mogelijk even los. Mijn kleintje is na een buikgriep en een periode waarin ze aan me vastgeplakt leek, ineens meer gaan eten, en daarmee zijn de borstvoedingen weer hanteerbaarder geworden. Wees wel lief voor jezelf, als het echt niet meer gaat, dan stoppen, dan is het goed zo.
Dilemma, dilemma....

Ik ga eind maart vier dagen naar Fez, zonder man en kind, ik heb er zin in! Maar. Hoe doe ik dat dan met de borstvoeding? Kolf mee? Voor die tijd afbouwen? Ik word al verdrietig als ik eraan denk geen bv meer te geven. Ze is eind maart ruim elf maanden. Ik voorspel dat mijn omgeving verwacht dat ik stop, ik zie er tegenop om me te moeten verdedigen. Ik heb nooit de verwachting gehad dat ik zo lang zou voeden als ik nu doe. En het beeld van het voeden van een kind dat veel tanden heeft en zelf mijn shirt omhoog doet spreekt me ook niet aan.

Heeft iemand eens met dit dilemma gezeten, en hoe ben je ermee omgegaan? Is het haalbaar om vier dagen te kolven tijdens een stedentrip? Ik voed nu een keer of vijf/zes, vraag me af of het voldoende zou zijn om tegen die tijd driemaal te kolven (ik hoop dat ze dan ook minder voedingen op een dag heeft dan nu). Ik ben benieuwd naar je ervaringen/advies.
Eierdoppie, je hoeft je toch niet te verdedigen? Toen ik dat nog deed, was er altijd iemand het er niet mee eens, tot ik het volgende zei: ik heb meer moeite met de druk van buitenaf om te stoppen, dan dat ik en Dochterlief daar al aan toe zijn. Dus zolang wij het prettig vinden, gaan we ermee door.

Nooit meer wat gehoord. Dochter is nu 19 maanden, en bijt me niet en trekt ook niet zelf mijn shirt omhoog, netzomin als ze zelf brood uit de kast pakt. Netjes vragen en dan beslis ik.

Wat betreft je reis: als je 's ochtens en 's avonds in elk geval kolft, en overdag nog een keer tussendoor, hou je je producite wel aan de gang. Zodra je thuis bent, zul je wel wat regeldaagjes in moeten lassen, maar dan moet het goed gaan. Toen dochter hier 9 maanden oud was, zijn wij 2 nachtjes weggeweest, en dat ging prima.

Veel plezier op je reisje en laat je niet ontmoedigen door andermans mening!
Ik heb wel eens een motor-weekend van 4 dagen en een weekendje kamperen met klof gedaan hoor eierdoppie. Als je door wilt gaan gewoon doen! 3 keer kolven was bij mij bij 11 maanden ook genoeg, maar toen kolfde ik op mijn werk ook nog maar 1 keer dat is misschien wel een verschil. Zoonlief had wel koemelk allergie, dus kunstvoeding was niet echt een optie, maar dat was ook helemaal niet nodig gelukkig.
Annekdote: Liko discussieert met een mannelijke en vrouwelijke collega over doorslapen en borstvoeding en probeert zijn collega te overtuigen dat hij geluk heeft gehad met zijn 2 oudste kinderen en dat met 6 maanden nog een nachtvoeding willen volstrekt normaal is bij kinderen die BV krijgen.

Zijn nieuwe collega uit de VS valt van zijn stoel!! Het effect van BV of KV of doorslapen kan in de VS blijkbaar echt niet bij de lunch besproken worden, het gaat immers over borsten .... Nou wist ik dat ze preuts waren maar dit ... :-s
quote:germanwings schreef op 17 februari 2010 @ 10:33:

Ik heb vannacht ook nog even gekolfd, ik werd nl. echt wakker in een plas melk. En had er nog zoveel druk op nadat ze gedronken had.Heerlijk GW, een voeding per nacht. Dat je nog zoveel tijd kwijt bent wordt ws vanzelf wel minder. Ze moet ook even wennen en zal met de tijd effectiever gaan drinken.
Omdat we de 3000 berichten overschreden zijn heb ik een nieuw topic geopend. Svp daarin verder gaan, ik ga Angel vragen om deze te sluiten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven