Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 5 maart 2010 om 21:22
Mardejo, kun je niet ergens anders laten wegen? Ik kan in mijn nabije omgeving zo 3 plekken verzinnen waar ik mijn baby kan laten wegen (mijn vorige verloskundigepraktijk, de lactatiekundige, het ouder kind centrum).
Mini dronk op het kdv 2 flessen van 100 cc op mijn werkdag, dan was ze daar van 9 tot 5 ongeveer. Zodra ik thuis kwam moest ze wel meteen aan de borst.
Mini dronk op het kdv 2 flessen van 100 cc op mijn werkdag, dan was ze daar van 9 tot 5 ongeveer. Zodra ik thuis kwam moest ze wel meteen aan de borst.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 5 maart 2010 om 21:36
vrijdag 5 maart 2010 om 21:48
Grappig, ik heb er nooit over nagedacht dat ik mijn gekolfde flesjes incognito in de koelkast zou moeten zetten. Bij de sauna lever ik 'm zo af aan de bar, en op mijn werk zet ik 'm zo weg. Overigens weet ik wel dat er mensen zijn die het raar vinden om zo'n flesje tegen te komen. Ik ben een beetje een zendeling denk ik. Ze wennen er maar aan, haha.
vrijdag 5 maart 2010 om 21:56
eierdoppie: dat had ik laatst toen een collega met de borstschelpen zag schoonspoelen. Ze werd er ook heel ongemakkelijk van.
Hoe doen anderen dat? Ik kan het alleen doen in de centrale keuken, dus ja, ik ontkom er niet aan dat anderen dat zien.
Supersmollie: Het CB zit relatief dichtbij (15 minuten wandelen), dus dat is het probleem niet zo. Een ouder-kind centrum ken ik niet. Wat is dat? Misschien dat als het mooi weer is, ik a.s. woensdag of donderdag er wel op de gok heenloop in de hoop dat ik even mag wegen (meten vind ik niet zo nodig), Dat kan ik zelf ook wel aflezen, dan heeft die dame achter de balie er ook geen werk van. .
Hoe doen anderen dat? Ik kan het alleen doen in de centrale keuken, dus ja, ik ontkom er niet aan dat anderen dat zien.
Supersmollie: Het CB zit relatief dichtbij (15 minuten wandelen), dus dat is het probleem niet zo. Een ouder-kind centrum ken ik niet. Wat is dat? Misschien dat als het mooi weer is, ik a.s. woensdag of donderdag er wel op de gok heenloop in de hoop dat ik even mag wegen (meten vind ik niet zo nodig), Dat kan ik zelf ook wel aflezen, dan heeft die dame achter de balie er ook geen werk van. .
vrijdag 5 maart 2010 om 23:03
Bedankt voor de tips! Ik twijfelde aan koeltas in koelkast ivm of het dan wel koud genoeg is, maar dat zal wel idd....folie vind ik ook een goede!
Gek idd dat het zo intiem voelt. Maar ik heb dat eigenlijk alleen op mijn werk vooralsnog omdat het allemaal mannen/jongens zijn. En zij geven er verder geen aanleiding toe, het is echt puur een gevoel... Tja, het is maar melk. Maar wel melk uit mijn borsten. Ofzo. Raar hè?!
Gek idd dat het zo intiem voelt. Maar ik heb dat eigenlijk alleen op mijn werk vooralsnog omdat het allemaal mannen/jongens zijn. En zij geven er verder geen aanleiding toe, het is echt puur een gevoel... Tja, het is maar melk. Maar wel melk uit mijn borsten. Ofzo. Raar hè?!
zaterdag 6 maart 2010 om 13:33
Mardejo; ook hier alleen een centrale keuken (nou ja, keukentje annex koffieruimte). En ik vind het aan de ene kant ontzettend genant om daar m'n kolf te staan uitspoelen, aan de andere kant heb ik rationeel heel erg zo iets van: 'ja jammer dan, baas regelt nou eenmaal niks beters, dus jullie kijken er maar lekker tegenaan!". Zelfde voor de melk. Ik vind het best raar staan in de koelkast, maar, jammer dan, niet mijn verantwoordelijkheid.
zaterdag 6 maart 2010 om 14:52
Ik ben er wéér ingetuind: sinds maandag of zo een kanjer van een productiedip, en ik maar zoeken naar de oorzaak. Verkoudheid, reis, drukte, vermoeidheid, te weinig drinken, te weinig aangelegd?
Nee hoor, ik ben gewoon vanochtend ongesteld geworden. Roep ik hier altijd zo hard 'moet je ongesteld worden?' als iemand een dip heeft, voor mezelf denk ik er evengoed niet aan
(nou ja, een cyclus van 30 dagen is voor mij ook ongekend kort, zou de PCO een optater hebben gehad van de bevalling en misschien weg zijn?)
Nee hoor, ik ben gewoon vanochtend ongesteld geworden. Roep ik hier altijd zo hard 'moet je ongesteld worden?' als iemand een dip heeft, voor mezelf denk ik er evengoed niet aan
(nou ja, een cyclus van 30 dagen is voor mij ook ongekend kort, zou de PCO een optater hebben gehad van de bevalling en misschien weg zijn?)
zaterdag 6 maart 2010 om 17:47
Zitah, ik gebruikte 4x10 maar ik weet dat vrouwen ook 3x30 slikken. Het ligt er ook maar aan hoeveel je kind moet drinken. Die van mij hoeft nog niet zoveel.
Ben trouwens helemaal weer zonder domperidon dus het is goed op gang gekomen ermee.
Borstvoeding.com: Jack Newman schrijft over het algemeen hoge doseringen Domperidon voor. Niet iedereen is het daar mee eens. Zo ook Thomas Hale niet. Beide artsen zijn het niet met elkaar eens, en lijken dat ook niet te gaan worden. Het Kenniscentrum Borstvoeding is geneigd Thomas Hale te volgen.
Thomas Hale schrijft maximaal 4 x 20 mg/dag Domperidon voor en Newman begint weliswaar met 3 x 10 mg/dag maar hij voert de hoeveelheid indien nodig op tot 3 x 30 mg/dag of 4 x 40 mg/dag
Ben trouwens helemaal weer zonder domperidon dus het is goed op gang gekomen ermee.
Borstvoeding.com: Jack Newman schrijft over het algemeen hoge doseringen Domperidon voor. Niet iedereen is het daar mee eens. Zo ook Thomas Hale niet. Beide artsen zijn het niet met elkaar eens, en lijken dat ook niet te gaan worden. Het Kenniscentrum Borstvoeding is geneigd Thomas Hale te volgen.
Thomas Hale schrijft maximaal 4 x 20 mg/dag Domperidon voor en Newman begint weliswaar met 3 x 10 mg/dag maar hij voert de hoeveelheid indien nodig op tot 3 x 30 mg/dag of 4 x 40 mg/dag
maandag 8 maart 2010 om 09:36
Wen: haha, toch ongesteld dus! Zou mooi zijn als de PCOS is opgehoepeld en plaats heeft gemaakt voor een fijne regelmatige én kortere cyclus! Niet dat het tof is om vaker ongesteld te zijn, maar toch ook weer wel kan ik me voorstellen
Hier nog even een zeurmomentje: ik belde vanmorgen de apotheek om te vragen wanneer ik weer bv mag geven nadat mijn antibiotica op is. Uuuuuuh....blijkt dat het medicijn dat ik voor die stomme spruw heb gekregen nog twee (!) weken in mijn systeem blijft en ik nog twee (!!) weken geen moedermelk mag geven. Dat was handig geweest om even van te voren te vermelden, want het middel is nu duidelijk erger dan de kwaal.
Heb ha en lk nu om een tweede en derde opinion gevraagd, want als ik het echt twee weken niet mag geven, kan dat heel goed het einde van de bv betekenen
Ik kan echt wel janken. Ik wil niet stoppen. Maar mijn productie is sinds gister weer gekelderd en ik wil het best wel weer proberen op te krikken dmv clusterkolven etc, maar niet als ik het nog twee week weg moet gooien. Ik denk gewoon echt niet dat ik dat trek.
Hier nog even een zeurmomentje: ik belde vanmorgen de apotheek om te vragen wanneer ik weer bv mag geven nadat mijn antibiotica op is. Uuuuuuh....blijkt dat het medicijn dat ik voor die stomme spruw heb gekregen nog twee (!) weken in mijn systeem blijft en ik nog twee (!!) weken geen moedermelk mag geven. Dat was handig geweest om even van te voren te vermelden, want het middel is nu duidelijk erger dan de kwaal.
Heb ha en lk nu om een tweede en derde opinion gevraagd, want als ik het echt twee weken niet mag geven, kan dat heel goed het einde van de bv betekenen
maandag 8 maart 2010 om 09:48
jawel sophy, kom op, dat kan je wel! 2 weken melk weggooien is verschrikkelijk, echt heel erg, maar 2 weken gaan voorbij en dan heb je alles tenminste niet voor niks gedaan! hou vol en ik vind je sowieso een kanjer dat je al zover gekomen bent. Fulltime kolven vind ik al een prestatie, maar fulltime kolven en weggooien vind ik echt ontzettend knap, maar daarom moet je nu doorzetten. (even voor de duidelijkheid, je moet niks hoor en als je vandaag stopt snap ik je volkomen, maar ik denk dat je helemaal niet wil stoppen, dus vandaar even een peptalk)
Vraag inderdaad wel een second opinion, van qwertu en smollie weet ik dat heel veel medicatie toch wel mag bij bv ook al zeggen huisartsen van niet, er is een of ander naslag werk, misschien dat iemand anders dat hier weet en dat je toch je melk mag geven over een paar dagen. Ik hoop het voor je en hoe dan ook, sterkte!!
Vraag inderdaad wel een second opinion, van qwertu en smollie weet ik dat heel veel medicatie toch wel mag bij bv ook al zeggen huisartsen van niet, er is een of ander naslag werk, misschien dat iemand anders dat hier weet en dat je toch je melk mag geven over een paar dagen. Ik hoop het voor je en hoe dan ook, sterkte!!
maandag 8 maart 2010 om 10:03
maandag 8 maart 2010 om 10:23
Sophy, lekker dan, dat ze je dat niet even van tevoren hebben verteld. Ik sluit me helemaal bij Arwen aan, jij wilt zo te lezen niet stoppen, dan kom je die twee weken echt door! Desnoods kom je hier elke dag een peptalk halen. En vraag idd even na of het voor de volle twee weken geldt, misschien is het ook wel zo dat je met de helft van het spul nog in je lijf al wel weer mag voeden. Het naslagwerk is van Thomas Hale.
Lika, oei, da's een duur grapje. Dus je bent in de buurt vandaag? (zeker geen tijd voor een bakkie )
Lika, oei, da's een duur grapje. Dus je bent in de buurt vandaag? (zeker geen tijd voor een bakkie )
maandag 8 maart 2010 om 10:32
ik ben inderdaad in de buurt wen! Maar met kolf kopen, kolven, crematie (niet dichtbij hoor, ik ga voor vrienden) en even bij mijn werk (andere vestiging) langs denk ik inderdaad dat ik geen tijd meer over houd voor een bakkie. Jammer, want was wel gezellig geweest!
Net gehoord dat ze hem niet hebben gevonden. Ik vraag me echt af wat degene die hem meegenomen heeft denkt bij het open maken ik denk dat ik maar van het ergste uit ga en weer een dubbelzijdig electrische koop. Die gooi ik wel weer op marktplaats als ze hem wel vinden...
Net gehoord dat ze hem niet hebben gevonden. Ik vraag me echt af wat degene die hem meegenomen heeft denkt bij het open maken ik denk dat ik maar van het ergste uit ga en weer een dubbelzijdig electrische koop. Die gooi ik wel weer op marktplaats als ze hem wel vinden...
maandag 8 maart 2010 om 13:45
Lika: djiez dat is pech! Wat moet iemand er mee idd zou je denken? Hopelijk komt ie nog terecht!
Lk durft niet te adviseren, ondanks dat het in het Amerikaanse naslagwerk als 'mag wel' wordt vermeld. In NL wordt geadviseerd van niet. Ze gaat nu een kinderarts raadplegen, dus ben benieuwd. Mijn ha belt me ook nog terug, maar beiden moeten dan wel met een heel stevig advies komen van wel geven, anders neem ik het risico niet.
Ik heb de apotheek gevraagd hoe het kan dat me dit niet is verteld, want het is nogal een grove fout aangezien het volgens hen absoluut niet bij de baby mag komen. Tja, er ging geen signaaltje af in het systeem. Ik had idd een punt. Fijn.
Maar goed, gedane zaken enzo.......ik moet nu beslissen of ik dan wil afbouwen of niet. En ik neig idd naar niet, want 'ze' hebben nu al twee week moedermelk door Sophietje haar neusje geboord die ze erg goed kan gebruiken, dus als ik nu stop krijgt ze helemaal niets meer. Dus. Maar het valt me wel zwaar. Mijn productie is gehalveerd, dus de motivatie om op te gaan krikken moet echt uit mijn tenen komen. En over twee weken moet ik ook weer aan het werk en dan is ieder kwartiertje dat ik met kolven bezig ben kostbare tijd en toch een beetje verloren tijd, ook al is het voor een goed doel.
Fijn dat dit topic er dan is om even te spuien en weer een beetje motivatie terug te vinden, want ik merk dat maar weinig mensen in mijn omgeving écht begrijpen waarom het me zo verdrietig maakt en waarom ik zo ver ga, in hun ogen.
Dus heel erg bedankt! Want Arwen, je hebt gelijk: ik WIL NIET STOPPEN
Lk durft niet te adviseren, ondanks dat het in het Amerikaanse naslagwerk als 'mag wel' wordt vermeld. In NL wordt geadviseerd van niet. Ze gaat nu een kinderarts raadplegen, dus ben benieuwd. Mijn ha belt me ook nog terug, maar beiden moeten dan wel met een heel stevig advies komen van wel geven, anders neem ik het risico niet.
Ik heb de apotheek gevraagd hoe het kan dat me dit niet is verteld, want het is nogal een grove fout aangezien het volgens hen absoluut niet bij de baby mag komen. Tja, er ging geen signaaltje af in het systeem. Ik had idd een punt. Fijn.
Maar goed, gedane zaken enzo.......ik moet nu beslissen of ik dan wil afbouwen of niet. En ik neig idd naar niet, want 'ze' hebben nu al twee week moedermelk door Sophietje haar neusje geboord die ze erg goed kan gebruiken, dus als ik nu stop krijgt ze helemaal niets meer. Dus. Maar het valt me wel zwaar. Mijn productie is gehalveerd, dus de motivatie om op te gaan krikken moet echt uit mijn tenen komen. En over twee weken moet ik ook weer aan het werk en dan is ieder kwartiertje dat ik met kolven bezig ben kostbare tijd en toch een beetje verloren tijd, ook al is het voor een goed doel.
Fijn dat dit topic er dan is om even te spuien en weer een beetje motivatie terug te vinden, want ik merk dat maar weinig mensen in mijn omgeving écht begrijpen waarom het me zo verdrietig maakt en waarom ik zo ver ga, in hun ogen.
Dus heel erg bedankt! Want Arwen, je hebt gelijk: ik WIL NIET STOPPEN
maandag 8 maart 2010 om 13:52
sophy, daar kan ik me alles bij voorstellen. Mijn ervaring is en blijft dat in real life, dus niet op het viva forum waar het gek genoeg anders is, maar in het echte leven begint bijna iedereen na de bevalling met borstvoeden, is het knap als je het na je verlof nog geeft, is het apart als je het na 6 maanden nog geeft en ben je gek als je na een maand of 9 nog geeft. Als je in het echte leven dus voor de kat zijn viool kolft en dat dus een maand moet volhouden alleen maar omdat jij wil dat je baby bv krijgt, kan ik me de reacties goed voorstellen. Of althans, ik kan het me niet voorstellen, maar ik vind het voorspelbaar dat je ze gaat krijgen. En natuurlijk maakt het je verdrietig. Ik snap dat heel goed, en met mij meer hier op dit topic, dus hier kan je lekker spuien, klagen en verdrietig zijn en weer motivatie vinden!
maandag 8 maart 2010 om 13:53
Ik zit met het volgende; Mijn meisje is nu 8 maanden en krijgt zo'n 4 borstvoedingen per dag. Soms 1 flesje thee of sap erbij op een dag en wat yoghurt. Ik kolf op werkdagen, als ik dan werk krijgt ze 1 fles afgekolfde melk (en natuurlijk fruit/groente).
Maar nu mag ik eigenlijk niet meer kolven op t werk vanaf 9 maanden. Maar wat geef ik haar dan te drinken als ik er niet ben? Ik een flesje kv de enige optie? Ik heb helaas ook geen echte voorraad:(
Of krijgt ze genoeg melk als ik haar voor en na het werk voed en 's avonds. Dus nog 3x per dag? Dat wil ik namelijk nog wel even volhouden.
Maar nu mag ik eigenlijk niet meer kolven op t werk vanaf 9 maanden. Maar wat geef ik haar dan te drinken als ik er niet ben? Ik een flesje kv de enige optie? Ik heb helaas ook geen echte voorraad:(
Of krijgt ze genoeg melk als ik haar voor en na het werk voed en 's avonds. Dus nog 3x per dag? Dat wil ik namelijk nog wel even volhouden.