Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
kolven in je eigen tijd (pauze dus) is dat een optie?
Sophy, je kunt er eventueel nog een medicatieconsult aan wagen bij eurolac. Kost bij mijn weten 5 euro. Gonneke weet het echt wel.

En goeie peptalk van Arwen, ik lees hetzelfde in jouw post als zij.
Inderdaad, Sophy, vraag een consult aan dij Gonneke ... van Euolac, via die website is ze te bereiken. Zij is echt de expert in Nederland als het gaat om medicijnen bij borstvoeding.

Ik snap je helemaal dat je je goed klote voelt onder deze situatie. Spui hier je grieven maar hoor, wij luisteren naar je. Ik vind je een enorme bikkel, je man mag je wel een standbeeld geven!

Hou vol, anders is het nu ook voor niks geweest.
Sophy, om je even moed in te praten, toen mijn produktie daalde bij het tepelhoedje heb ik een dag geinvesteerd in clusterkolfen, daarna zat ik gelukkig al weer op mijn oude produktie. Dus zet op, je kunt het!
Kolven in mijn eigen tijd zou evt kunnen, dan zou dat tijdens de lunch moeten. Hier heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. En ik heb erg vaak avonddienst, dan kan het eigenlijk helemaal niet meer, omdat er dan geen rekening meer mee gehouden is in het rooster.
@ Zusje, kun je niet kijken of je productie het aankan om de dag zonder kolven door te komen? Rond tien / elf maanden begon Mini afgekolfde melk te weigeren, wilde alleen nog the real deal. Ik geloof dat wij toen water en slappe thee bij hebben gegeven, maar eigenlijk dronk ze gewoon niet zo veel overdag. ('s nachts des te meer).
ik kolf vanaf het begin in mijn eigen pauze, vind ik zelf wel zo rustig. En ook bij avonddienst kan je het toch na je eten doen? ipv kopje koffie met de rest ga jij even kolven. En of dat nou om 18.00 uur is om 19.00 uur maakt dan niet zoveel uit.

Maar als je er geen zin in hebt, zit er weinig anders op dan of kv geven op proberen het te redden zonder kolven of extra te kolven op vrije dagen. Veel meer smaken zijn er niet.
Ik denk dat veel kv kindjes minder zuivel krijgen op een dag dan de kleine van zusje als ze nog 3 keer blijft voeden. Feitelijk laat ze dan maar 1 voeding vallen. Misschien dat haar productie het ook wel aan kan om op vrije dagen dan gewoon 4 keer te voeden. Zusje, hoeveel werk je? Ik denk dat er een redelijke kans is dat dat lukt als je productie altijd redelijk is geweest en je niet 5 dagen per week werkt of zo.

Het ligt er wel een beetje aan hoe goed de kleine al bijvoeding eet. Mijn oudste at nog niet heel veel bij 9 maanden, maar ik geloof dat die ook niet echt representatief is.

En natuurlijk het moment van de dag. Ik kan me voorstellen dat je voor het slapen gaan 's avonds wel echt melk wilt geven, maar misschien dat het voor die keren dat het nodig is wel lukt met een keer extra kolven bij thuiskomst?
lika,.ik volg je niet, welke smaak is er nog meer dan? jouw optie is toch niet kolven en kijken of ze het redt daarmee? en dan op vrije dagen wel vaker voeden?
Mijn kolf is trouwens terecht. Ik ben nu op weg naar huis via Enschede of all places.... Maar goed, fijn dat hij terecht is in ieder geval en ik ben weer een handkolf rijker
oh nou haal je net die ene zin weg, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde toch?
Je hebt gelijk arwen, ik had niet goed gelezen en had mijn bericht dus ook al weer gewijzigd
quote:Lika schreef op 08 maart 2010 @ 16:26:

Mijn kolf is trouwens terecht. Ik ben nu op weg naar huis via Enschede of all places.... Maar goed, fijn dat hij terecht is in ieder geval en ik ben weer een handkolf rijker oh wat fijn, maar wat een omweg! had je al wel een handkolf gekocht of nog net niet?
Ja, ik had al wel een handkolf gekocht. Kruimelientje had vanmorgen om half 7 voor het laatst gedronken, dus dat was wel erg lang geweest anders. Die meneer van de winkel heeft zelfs speciaal voor mij de winkel open gedaan (maandag morgen dicht maar hij was er toevallig). Lief he?
ai, duur grapje dit. Maar gelukkig dat hij gevonden is. En veel plezier in de trein, je zit er nog wel even in
Lieve BV-maffiosi alhier, ik heb hulp nodig! Ik ben zeven dagen geleden bevallen en heb heel erg overproductie. Picture: ik kolf rechterborst helemaal leeg, opbrengst = 100 cc. Drie kwartier later wordt elevpopje wakker, zit de borst alweer vol. Ik leg haar aan (de melk loopt as usual in stralen langs haar mond terwijl ze drinkt), in tien minuten zuipt ze zich vol en slaapt daar vervolgens 4 uur op. Ik kolf nu steeds heel even voor zodat ze de tepel wel kan pakken, maar mijn productie wordt daar natuurlijk niet minder van. Ik weet we dat het een kwestie van afwachten is en dat behoefte en aanbod vanzelf op elkaar afgestemd raken.

Het probleem is vooral links. Als ze links drinkt krijgt ze ook zoveel binnen, maar met kolven krijg ik er amper wat uit (20 cc). Die is wel constant gestuwd met veel harde plekken, die ik dus alleen weg krijg als ik haar aanleg (en niet met de kolf, ook niet met warme compressen erop en masseren tijdens het kolven). Probleem is dat ik daar enorme kloven heb. Omdat die borsten zo vol zijn heeft ze soms moeite met happen en dat levert kloven op, maar afkolven van te voren heeft links weinig effect. Aanhappen kost dus altijd veel moeite (en pijn) en mijn kloven krijgen weinig tijd om te genezen omdat een voeding links overslaan gelijk veel stuwing betekent die ik met de kolf niet goed weg krijg.

Iemand goede ideeën? Ik zou het liefst die hele linkerborst buiten werking zetten, want rechts heb ik zat, daar hapt ze beter en die kloofjes genezen snel. Maarja, dat is een recept voor een borstontsteking natuurlijk.

Man is momenteel op pad om medela borstbeschermers te halen zodat die kloof links in elk geval de hele dag aan de lucht kan drogen en sneller geneest, en ik laat ze altijd al allebei zo lang mogelijk bloot (met een laagje melk erop). Ik heb bepanthen in huis gehaald, maar de eerstvolgende voeding was aanleggen helemaal een drama want hoewel er niks meer van de zalf te zien was bliefde mevrouw dat echt niet. Ik had bovendien het idee dat het met een laagje melk erop de volgende voeding beter hersteld was dan met zalf.

Veel dank alvast voor de tips!
Elev, ik zou links niet te snel afschrijven want ik ken zat verhalen waarbij na een periode van veel te veel melk er ineens 'gewoon' genoeg of zelfs te weinig was. Over een tijdje ben je echt wel blij als je gewoon met 2 borsten kunt voeden. Verder heb ik niet veel tips voor je, behalve echt zo weinig mogelijk kolven. Dan stabiliseert je productie zich het snelste. En blokvoeden: in een periode van 4 uur geef je alleen links of alleen rechts. Maar zo te hoen komt je kleintje al om de 4 uur dus dat haalt niet heel veel uit dan...
elev, het komt (waarschijnlijk) echt wel goed. Ik had in mijn kraamtijd (gefeliciteerd trouwens) ook enorme produktie en echt dagen maximale stuwing gehad waarbij ik echt het hoognodige afkolfde. Ik kon op een paar dagen 400 cc per borst in 1 keer kolven en dan nog voeden daarna!! En nu, 9 weken later is produktie echt helemaal normaal. Ik heb geen last gehad van kloven, dat is wel een groot verschil natuurlijk. Ik zou even niet voeden met links, wel kolven daar en een lactatie kundige raadplegen, zit er geen verbonden aan je kraambureau die je nu makkelijk kan vragen om raad?
Dankjulliewel! Hoopvol om te lezen dat overproductie (Arwen, WOW!) vanzelf afneemt. Zo weinig mogelijk kolven doe ik al (vooral links, doet kolere-pijn ), maar ik heb ervaring met een borstontsteking dus daar ben ik wel bang voor. Morgen is mijn laatste dag kraamzorg en dan gaat de kz de lactatiekundige inderdaad voor me bellen (vandaag was het daar te laat voor).
was niet leuk meer hoor bij mij, goeie genade, kon me nauwelijks bewegen van ellende, zulke enorme joekels van borsten die op knallen stonden en dat zeker een week ofzo. Kolfde zo min mogelijk, maar ja, ik wilde wel een explosie voorkomen

Maar echte overproduktie bestaat ook hoor, dus goed dat je er even naar laat kijken, misschien zijn er nog tips. Ik heb overigens toen ook gelezen op borstvoeding.com, daar stond ook een goed stuk over overproduktie.
Hoi Elev,

Gefeliciteerd!

Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn, ook veel overproductie en kloven links. Ik weet nog, zo'n week of 10 geleden, dat ik écht écht écht nog nooit zo'n erge pijn had gehad. Niet tijdens weeën, keizersnee, wortelkanaalbehandeling... Nog nooit zo'n pijn als toen tijdens het aanleggen of kolven links. En die borst maar voller en voller raken.

Ik weet het nog, rationeel, maar het gevoel van toen kan ik me nauwelijks meer herinneren! Je hebt er niks aan, maar ook bij mij is het dus overgegaan. Mijn productie is nog steeds ruim voldoende (mwah, 200 cc per borst in 10 min met handkolf), maar dat hele belachelijke is eraf.

Zorg dat je die kloven kwijtraakt en dan wordt het allemaal beter
Elev, ik kreeg in het ziekenhuis koude kompressen voor na de voeding/het kolfen om de productie iets te remmen. Weet niet of het wat deed, maar was in ieder geval heel aangenaam.
Ik kreeg van de kraamverzorgster koude gekneusde witte kool bladeren. Hielp ook heel goed!!
Pfff, mag ik even zeuren? Het gaat wel niet echt over borstvoeding, maar ik heb inmiddels heel nederland gezien :( Ik heb mijn kolf inmiddels terug maar men wat heb ik het gehad! Ik ben eindelijk in een trein die me dichter bij huis brengt ipv verder weg maar ik moet nog even. Ik stapte om half 4 in het noorden op de trein en ben om half 10 thuis straks, dat idee. Ik wil gewoon thuis zijn bij mijn kindjes die de komende 2 dagen ook al naar het kdv moeten. Welke muts laat dan ook haar kolf in de trein liggen :(
Lika, je bent nu bijna thuis! Hopelijk staat er een lekker koppie thee voor je klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven