Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Elev,

Wat fijn dat je zo'n goede productie hebt (ondanks de ellende die daarbij hoort)! Ik kan je helaas niet helpen bij de kloven,want daar heb ik geen ervaring mee. Hopelijk krijg je daar van andere goede tips voor.

Wel: Geniet van je goede productie en leg een lekkere voorraad aan in de vriezer.

Ik had in het begin ook een enorme productie (moest door omstandigheden fulltime kolven) en heb de eerste maand 3 liter melk in de vriezer opgebouwd. Zoon is nu bijna 5 maanden en ik kom op werkdagen aanmerkelijk melk te kort met kolven en ben maar wat blij dat ik kan aanvullen uit de vriezer.

Geniet van de voeding en je kindje!
hey lika, zo dacht ik er ook over. Op dagen dat ik vrij ben 4x voeden en op dagen dat ik werk 3x voeden en niet kolven. Als ik dagdienst heb kan ze het wel redden zonder melk misschien. Dan krijgt ze yoghurt/sap of thee als drinken. Eten gaat er ook goed in gelukkig:)

Maar als ik avonddienst heb heeft ze toch wel een flesje melk nodig voor de nacht. Dan kom ik er misschien toch niet onderuit om een flesje kv te geven. Of ik zou op vrije dagen een keertje moeten kolven. Maar dan wordt het verschil tussen werkdagen en vrije dagen wel groot. Ik hoop dat mijn borsten dit allemaal aankunnen!

Ik werk trouwens 3 dagen.
zusje, maar kun je dan niet kolven als je thuis komt uit je avonddienst?
ja dat lijkt me ook een oplossing. Precies hoe ik het ook doe op werk. Ik hou er niet van om tijdens mijn werk te kolven, wat ik doe is voeden voor vertrek, kolven wat er nog in zit, kolven tijdens mijn pauze en kolven als ik thuis kom. Zeker na een avonddienst zonder kolven moet je wat kunnen kolven als je thuis komt, dat kan je dan bij een volgende dienst toch geven?
Vraagje, bij mijn eerste, 9 jaar terug, heb ik wat afgeweken van het toen bestaande ent schema. Ik ben gestart met 3,5 maanden.

Ik vraag me af of het schema in die 9 jaar erg veranderd is. Ik ben voor enten maar vond dat ze vrij vroeg begonnen ook bij bv gevoede babies en enige bescherming hebben die wel.

Iemand ervaring met het nieuwe systeem?
Lika, ik neem aan dat je inmiddels thuis bent? Hopelijk een warme ontvangst!

Viooltje, ik weet niet hoe het toen was, maar het is nu 2 maanden - 3 maanden - 4 maanden - 11 maanden - 13 maanden (BMR) als ik het goed heb.
@viooltje, je mag uitgesteld prikken, wij doen alles 1 maand later, zit er net iets meer vet op de beentjes.

Heb wel eens gehoord dat ze zo snel beginnen met enten omdat het dan iets

goedkoper is, er is dan minder vaccin nodig per baby omdat ze iets lichter zijn.
Ja dat kan ik zowiezo doen kolven na mijn avonddienst. Vaak is de opbrengst dan wel om te huilen, maarja het is toch weer een beetje.

Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan!
even een vraagje: Stefan Kleintjes zegt dat niet is aangetoond dat eten je bv beinvloed of dat je baby er iets van merkt. Ik heb twee dagen geleden preischotel gegeten en mijn kind is twee dagen van slag met winden en krampjes. Wat is jullie ervaring en welk eten/ drinken blijf je af??

Ik heb ook regelmatig sambal/ peper en daar merk ik niks van.
Ik ben inderdaad weer thuis wen en apricot (nou ja, aan het kolven op mijn werk met mijn gisteren verloren kolf ). Mijn schoonmoeder zat met een lekker warm kopje thee klaar, dat maakte veel goed!
Fabindia, ik heb nog nooit echt iets gemerkt van eten (behalve bij zoon met koemelk allergie dan). Maar op zich kan het nnatuurlijk, al vind ik 2 dagen wel lang om aan 1 maaltijd toe te schrijven.
hmm, volgens mij heeft dochterlief hier weer spruw, ze heeft in ieder geval het weer op d'r billen in d'r mond zie ik (nog) niets.

Heb van mijn tepels niet echt last maar had dat de vorige keer ook niet. Twijfel nu een beetje of ik weer de miconazol smeren zal. Ik vraag het de lk ook nog wel vandaag en bel morgen ook nog wel even met de kinderarts, maar mss heeft iemand hier nog suggesties?
kleine update: zoontje drinkt de afgelopen dagen (vanaf vrijdag) minimaal 1 x en soms zelfs 2 keer een volledige voeding uit de borst. het enige jammere is dat hij er erg veel tijd voro nodig heeft om d etepel goed te pakken en het dus nog veel tijd kost. Met mijn oudste in de buurt merk ik dus dat ik er te weinig geduld voor heb en dat het dan dus even niet lukt.

Vandaar dat ik het toch nog afwissel met BV uit de fles en het kolven. Maar ik heb goede hoop dat hij beter aan de borst komt de komende dagen en ik over kan gaan op meer voedingen per dag uit de borst. Dat scheelt dan zoveel tijd!!

Supersmollie: dank voor de link/video over het aanleggen, ik neem nu geen genoegen meer met zuinige happen en dat werpt blijkbaar zijn vruchten af!
Fabindia, dochter had hier last van de uiensoep en van lasagna uit een pakje. SK is mijn borstvoedingsgoeroe, daar niet van, maar je mag heus zelf conclusies trekken op basis van je bevindingen.

Elev, ik heb 3 tips voor je: de 1e: bel een lactatiekundige.

de 2e: ga blokvoeden, dus 2 voedingen achter elkaar de zelfde borst. Dan krijg je stuwing (auw) maar stuwing is een sein voor je lichaam om minder melk aan te maken. Probeer zo min mogelijk tussentijds de spanning weg te kolven, behalve als je het echt niet meer houdt.

de 3e: 's morgens je borsten resetten: Na je eerste voeding je borsten helemaal leegkolven.

En als laatste: de melk die je nu kolft kun je nog 3 maanden goed houden in de vriezer.
quote:Fabindia schreef op 09 maart 2010 @ 10:05:

even een vraagje: Stefan Kleintjes zegt dat niet is aangetoond dat eten je bv beinvloed of dat je baby er iets van merkt. Ik heb twee dagen geleden preischotel gegeten en mijn kind is twee dagen van slag met winden en krampjes. Wat is jullie ervaring en welk eten/ drinken blijf je af??

Ik heb ook regelmatig sambal/ peper en daar merk ik niks van.

Precies, er is niet aangetoond dat jouw eten je baby beïnvloedt, maar ook niet aangetoond dat het keihard niet zo is. Heb ergens gelezen (weet niet meer waar, kan voedingscentrum zijn) dat je grofweg kunt stellen dat datgene wat bij jou klachten veroorzaakt ook bij je kind klachten kan (let op kan) veroorzaken. Prei en ui e.d. zijn bekende gasvormers, maar ik vind 2 dagen ook wel lang. Ik zelf heb vrij snel last van ui en knoflook en bij mezelf is dat dan die avond, de volgende ochtend weer voorbij. Bij Mini heb ik nog nooit een verband kunnen leggen.

Er zijn wel dingen die ik tijdens bv geven vermijd, maar dat heeft niets met krampjes te maken. Zo drink ik bij voorkeur decaf.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Viooltje weet niet hoe het 9 jaar geleden ging maar ik stel de entingen een half jaar uit en volg dan gewoon het schema wat in het ggd-boekje staat. (Als je maar voor het 1e jaar begint anders moet je zelf betalen begreep ik).

Fabindia mij is vertelt dat eten niet van invloed is zolang je eet wat je tijdens je zwangerschap ook at en ik heb nooit gemerkt dat mijn menu van invloed was. Maar als je zelf denkt dat het verband met elkaar houdt zou ik gewoon voorlopig even zonder prei-taart door het leven gaan
Lika, mooi dat jullie allebei weer terecht zijn (jij en je kolf dan ) Lief van je schoonmoeder!

kaboinkie, dat biedt wel weer perspectieven, toch? Kun je het live voeden proberen te oefenen als je oudste kindje slaapt? Een baby komt vaak nog wel eens voor een voeding 's avonds, dan heb je wat meer rust. Zet 'm op, hè, hopelijk ben je dan snel helemaal live.
Bedankt! Ik ga denk ik rond 4 mnd starten als de kleine er is.
ik lees hier nu al een paar keer over je borsten resetten, helemaal leeg kolven als middel om de produktie te minderen. Werkt dit echt zo? ik doe dit als ik weer ga werken elke werkdag, sochtends helemaal leeg kolven voor ik vertrek, maar als dat eigenlijk een signaal is voor je lichaam om minder melk aan te maken doe ik dat niet meer.
Mag ik jullie mening? Zoals ik gister schreef raden apotheek en huisarts aan om nog twee weken niet te voeden nav medicijngebruik. Lactatiekundige durfde niet te adviseren en heeft kinderarts Erica P*ost geraadpleegd. Zij zegt dat het geven van bv bij dat medicijn geen problemen geeft. Het heeft een zogenaamde L2 code in het Thomas Hale naslagwerk.

Ik merk dat ik het wel spannend vind om de melk te geven. Ik heb besloten om sowieso 3 dagen te wachten, want dan is de stof in mijn systeem gehalveerd. Zouden jullie de melk daarna wel geven? Ik vind het zo lastig omdat apotheek zo duidelijk nee zegt.

Germanwings: ik zoou gewoon weer die zalf smeren. Dan zie je wel of het over gaat of niet. Heeft ze geen witte aanslag in haar mondje?

Lika; hoera voor de kolf! Beetje jammer van de afstand, maar toch hoera voor de kolf!

Kaboinkie: hoera voor het drinken uit de borst! Het gaat vast snel sneller en makkelijker! Even wennen! Maar petje af voor joou en borstdrinkende baby!
GW: ik kan je Gentiaan Violet aanraden. Ik heb het 5 dagen gebruikt, en het was al snel weg!

(Of het ook wegblijft is natuurlijk maar de vraag....)
Sophy, om welk middel gaat het? En is dit middel i.p. wel/ook voor kinderen/baby's toegelaten? Dan zou ik het denk ik wel geven, zeker als je nog 3 dagen wacht en het gehalveerd is. Dan krijgt je mini mss een minimale hoeveelheid nog binnen, maar dan mss wel in een lagere dosering dan wanneer het zelf het medikament zou nemen. Denk dat het dan niet zoveel kwaad kan. (Begrijp je wat ik bedoel?)

Dochter heeft hier geen witte aanslag in mond, had ze de vorige keer ook maar minimaal, wel heeft ze dus weer candida op haar billen en schaamlippen. Daar smeer ik dus ook al weer, de lk heeft ook nog even gekeken, maar zag ook niets in haar mondje. Aan mijn tepels zie/merk ik niets, maar dat had ik de vorige keer ook.......... Vorige keer schreef de kinderarts ook niets voor mij voor, pas bij navraag werd me gezegd dat ik de mondgel ook wel op mijn tepels kon smeren. Dus heb er eigenlijk niet zoveel zin in om daar weer heen te bellen.
Gonien, hoe gebruik ik dat gentiaan violet? En kan ik dat gewoon bij de apotheek halen? (zou het ook zo heten in het duits?)
Dag deskundige medeforummers!

Morgen is mijn zoontje 4 weken oud en ik geef bv. Het gaat hartstikke goed, heb voldoende productie. Heb de eerste 2 weken een prof. kolf gehuurd om af en toe de druk weg te kolfen, had toen een enorme snelheid met kolfen (in de zin van 5 minuten kolfen en 70 cc vanuit 1 borst) De afgelopen 2 weken niet gekolfd want vraag /aanbod was erg in overeenkomst.

Mijn baby woog 4540 gram bij zijn geboorte en vandaag wederom gewogen en hij woog 5650 gram (vorige week nog 5300 gram, hij gaat als de brandweer )

Afijn, lactatiekundige zei dat ik na 4 / 5 weken mag gaan proberen om baby borstvoeding met een flesje te gaan geven, zo nu en dan, om aan de fles te laten wennen.

Vandaag heb ik mijn kolf binnen gekregen welke ik via een forummer van hier heb gekocht. Heb 'm net even geprobeerd en heb 50cc in de vriezer gemikt...

Maar nu komt de vraag. Hoeveel ga ik de baby geven in een flesje? Ik heb echt geen flauw benul over hoeveel cc een baby drinkt.. Ik heb geen boek over bv dus kan niets nazoeken. Wil ook liever geen boek, ben ik niet zo van... vraag het liever aan jullie

Dus graag jullie adviezen hoeveel ik kan gaan geven en hoe doe ik dat dan met kolven, kolf ik tussendoor extra? Kolf ik in plaats van? Ik heb geen flauw idee...

Alvast hartelijk dank..

Lika... wat een verhaal dat je je kolf in de trein liet liggen.... Maar gelukkig is ie terecht
DTEEZ!
Ik heb het besteld via www.eurolac.net Ze hebben bij de apotheek ook wel GV, maar dit heeft een (te hoog) alcoholpercentage heb ik begrepen.

Je gebruikt het 3-7 dagen lang. Ik heb het dus 5 dagen gebruikt.

Elke middag (dus 1x per dag) smeerde ik wat in zoons mond met een wattenstaafje (elke keer schone kant nemen) beetje in wangzak links, rechts, en tongetje. Daarna voeden, als het goed is, is je tepel dan ook paars.

Zo behandelt je kind jou als het ware.

Als je maar aan 1 kant voedt (zoals ik) dan moet je de andere kant zelf nog even insmeren.

Ik merkte al na 1 dag verschil!

Ik vond de paarse kleur op zoons mondje erg meevallen trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven