Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 16 maart 2010 om 21:01
dinsdag 16 maart 2010 om 21:24
Sorry ben even weg geweest, dus vandaar geen reactie. Maar er zijn dus niet echt kolftips. Ik heb nu aantal dagen niet gekolfd en gaat eigenlijk heel goed. Ik let nu veel op 'op de tocht' zitten. Maar dat is hier (in de tropen) best lastig, want volledig uit de wind zitten is gewoon snik heet!
Nog een borstvoedingsvraag. (goh ik had zoooo graag ook zo'n les gehad als waar vele van jullie het over hebben) Op het internet is het een beetje tegenstrijdig. Ik mag toch nu in principe alles weer eten...gerookte zalm uit vacuumverpakking, rauwe vis, half gebakken vlees etc etc
Wat fijn toch zo'n vraagbaak!
Nog een borstvoedingsvraag. (goh ik had zoooo graag ook zo'n les gehad als waar vele van jullie het over hebben) Op het internet is het een beetje tegenstrijdig. Ik mag toch nu in principe alles weer eten...gerookte zalm uit vacuumverpakking, rauwe vis, half gebakken vlees etc etc
Wat fijn toch zo'n vraagbaak!
dinsdag 16 maart 2010 om 21:26
quote:wen schreef op 16 maart 2010 @ 21:03:
Oh nee Apricot?
Nah, niet helemaal. Maar geef toe, D&V is wel nóg besmettelijker. En dan heb ik de Bondolino van vriend en de RS in onbruik nog niet eens meegerekend...
Heb het doekentopic sowieso een tijd links laten liggen, omdat dragen ten tijde van abces-verhaal niet ging. Niet leuk! En in die tijd groeide Ot wel lekker 250 gr. per week. Oei, dat voelde ik wel toen ik weer "mocht".
Oh nee Apricot?
Nah, niet helemaal. Maar geef toe, D&V is wel nóg besmettelijker. En dan heb ik de Bondolino van vriend en de RS in onbruik nog niet eens meegerekend...
Heb het doekentopic sowieso een tijd links laten liggen, omdat dragen ten tijde van abces-verhaal niet ging. Niet leuk! En in die tijd groeide Ot wel lekker 250 gr. per week. Oei, dat voelde ik wel toen ik weer "mocht".
dinsdag 16 maart 2010 om 21:43
Xasi, ik heb even teruggelezen voor je vraag. Als je vaak dreigende borstontsteking en ruim voldoende melk hebt, zou ik niet elke dag gaan kolven als het niet nodig is. Wel als er dus een BO dreigt kolven inzetten als middel, maar niet standaard elke dag.
En ja, je mag alle ranzigheid die je maar wilt weer eten Er zijn wel mensen die merken dat hun baby last heeft van krampen als ze bepaalde voedingsmiddelen eten, maar dat hoeft niet, en gaat meer om koolsoorten, koolzuur (zit het 'm in kool?) ui e.d. Als dat zo is, dan merk je het vanzelf wel.
Rauw vlees/vis is tijdens de zwangerschap niet verstandig omdat er bepaalde bacteriën in kunnen zitten, maar die worden niet overgedragen via borstvoeding. Dus ga maar los met de sushi, rauwmelkse kazen en ander spul!
(behalve alcohol natuurlijk )
Apricot, ja dat geef ik grif toe, met alleen het draagdoekentopic hier had ik niet al 16 verschillende doeken gehad (niet tegelijk hoor! wel zonder andere dragers mee te tellen...)
En ja, je mag alle ranzigheid die je maar wilt weer eten Er zijn wel mensen die merken dat hun baby last heeft van krampen als ze bepaalde voedingsmiddelen eten, maar dat hoeft niet, en gaat meer om koolsoorten, koolzuur (zit het 'm in kool?) ui e.d. Als dat zo is, dan merk je het vanzelf wel.
Rauw vlees/vis is tijdens de zwangerschap niet verstandig omdat er bepaalde bacteriën in kunnen zitten, maar die worden niet overgedragen via borstvoeding. Dus ga maar los met de sushi, rauwmelkse kazen en ander spul!
(behalve alcohol natuurlijk )
Apricot, ja dat geef ik grif toe, met alleen het draagdoekentopic hier had ik niet al 16 verschillende doeken gehad (niet tegelijk hoor! wel zonder andere dragers mee te tellen...)
dinsdag 16 maart 2010 om 21:45
dinsdag 16 maart 2010 om 22:10
Bedankt Katherina en Wen. Ik werd er een beetje onzeker van, want ik wil niet stoppen met bv, en werd bang dat ik binnenkort genoodzaakt zou zijn. Ik dacht namelijk dat het vooral de periode voor de menstruatie was die de productie deed teruglopen.
Het gaat inmiddels ook al wat beter; ik heb mijn dochter op 1 voeding na de hele dag zelf gevoed (en dat terwijl ik op de dagen met de oudste -zoals vandaag- juist meestal kolf).
Het gaat inmiddels ook al wat beter; ik heb mijn dochter op 1 voeding na de hele dag zelf gevoed (en dat terwijl ik op de dagen met de oudste -zoals vandaag- juist meestal kolf).
dinsdag 16 maart 2010 om 22:26
Wen, 't is net forum-memory, hè? En ik denk niet dat je mijn forumnaam daar kende. Ik spotte jou laatst toen ik een post van hier en verkoop daar van je Karma koppelde. Yamuna meende ik een tijd terug te herkennen toen ik iets voorbij zag komen over de o zo lieve hond van de buren...
Als we toch helemaal off-topic gaan qua D&V: weet iemand waarom sommige mensen een sterretje bij hun nick hebben staan daar? Op een geboortekaartje heeft dat een speciale betekenis, vandaar dat ik het daar niet graag wilde vragen.
Als we toch helemaal off-topic gaan qua D&V: weet iemand waarom sommige mensen een sterretje bij hun nick hebben staan daar? Op een geboortekaartje heeft dat een speciale betekenis, vandaar dat ik het daar niet graag wilde vragen.
dinsdag 16 maart 2010 om 22:29
dinsdag 16 maart 2010 om 22:54
ah fijn !! Dan ga ik binnenkort maar eens los op de sushi!! hmmmm jammie!! o en gerookte zalm en en en word er helemaal blij van.
Zal netjes de cocktailtjes laten staan.
Wen thanks voor de tip wbt kolven. Dit is nu ook wat ik doe, als ik weer bobbels voel kolf ik af. En als ik vriend fles laat geven (met mijn voeding) dan kolf ik de voeding die ik eigenlijk zou geven af.
Wil nog wel even kwijt dat ik borstvoeding ideaal vind! Kan overal naar toe zonder rekening te houden met flesjes en s nachts is het even aan 'ploppen' drinken en weer weg leggen! Geen gedoe van flesjes opwarmen!
Snap niet waarom mensen geen BV geven. (in het begin dan, kan me wel voorstellen dat je het na een tijd zat bent)
Zal netjes de cocktailtjes laten staan.
Wen thanks voor de tip wbt kolven. Dit is nu ook wat ik doe, als ik weer bobbels voel kolf ik af. En als ik vriend fles laat geven (met mijn voeding) dan kolf ik de voeding die ik eigenlijk zou geven af.
Wil nog wel even kwijt dat ik borstvoeding ideaal vind! Kan overal naar toe zonder rekening te houden met flesjes en s nachts is het even aan 'ploppen' drinken en weer weg leggen! Geen gedoe van flesjes opwarmen!
Snap niet waarom mensen geen BV geven. (in het begin dan, kan me wel voorstellen dat je het na een tijd zat bent)
woensdag 17 maart 2010 om 00:01
Ik ben er nog steeds heel blij mee, kind valt - troost is nabij, kind is ziek, wil niets drinken en houdt niets binnen - mijn melk wel, kind is 's nachts aan het spoken - domweg aanleggen en ze pit weer verder.
Ik vraag me dan ook wel eens af hoe andere mensen dat doen, ik zou het zeker op die momenten nog niet kunnen missen
Ik vraag me dan ook wel eens af hoe andere mensen dat doen, ik zou het zeker op die momenten nog niet kunnen missen
woensdag 17 maart 2010 om 09:38
Wen, echt een goed geheugen, dus! En dat je voor mij het halve voorstelrondje hebt gelezen...
Ik vroeg me dat laatst, wederom tijdens nachtvoeding , ook af hoe flessen-ouders dat doen. Ot is een hongerig kind en drinkt zo'n 1300-1500 cc per dag bij mij. Tenminste, dat is wat ik kolfde toen ik een dag weg was, dus ik neem aan dat hij dat op zijn minst drinkt. Met een fles mag ik maar een liter per dag geven. En net als jij zegt: in slaap helpen, troosten, etc. Moet er niet aan denken dat ik dan geen bv in de aanbieding zou hebben.
Xasi, jij gaat helemaal los, zo te lezen. Geniet er lekker van!
Ik vroeg me dat laatst, wederom tijdens nachtvoeding , ook af hoe flessen-ouders dat doen. Ot is een hongerig kind en drinkt zo'n 1300-1500 cc per dag bij mij. Tenminste, dat is wat ik kolfde toen ik een dag weg was, dus ik neem aan dat hij dat op zijn minst drinkt. Met een fles mag ik maar een liter per dag geven. En net als jij zegt: in slaap helpen, troosten, etc. Moet er niet aan denken dat ik dan geen bv in de aanbieding zou hebben.
Xasi, jij gaat helemaal los, zo te lezen. Geniet er lekker van!
woensdag 17 maart 2010 om 10:09
woensdag 17 maart 2010 om 13:17
Bij wijze van spreken hoor Apricot, heb je wel eens gezien hoeveel mensen zich al hebben voorgesteld? Ik heb snel even de laatste maanden gescand.
Vanmorgen ook op het CB geweest, ook weer goedgekeurd. De arts zei niets over voeding, toen ik voor de prikken vast mijn shirt losmaakte zei ze: oh ja, da's wel handig, dan kan ze er zo meteen na de prikken bij. Ik heb een super CB-arts.
Verder heb ik me gisteren enorm op zitten winden over een ander topic, van een forumster die het zwaar vindt nu ze twee kinderen heeft icm haar werk en slaaptekort. In het merendeel van de reacties wordt niet eerst gezocht naar een oplossing voor huishouden, werk of slaapgebrek, nee, stoppen met de borstvoeding is blijkbaar wat je als allereerste moet proberen, en je bent gek als je dat blijft doen als je alles eventjes zwaar vindt. En ineens was het me weer helemaal duidelijk waarom zoveel mensen in Nederland al voor of met de drie maanden stoppen, als borstvoeding van iedereen de schuld krijgt als je het pittig vindt, is het verdomd moeilijk jezelf te blijven motiveren. Gelukkig staat TO stevig in haar schoenen en geeft ze meerdere malen aan juist wel te willen blijven voeden, dat ze de oplossingen op andere vlakken zoekt zoals hulp in de huishouding.
Maar het is in mijn ogen echt absurd dat de voeding van een jonge baby (en daarbij alle andere positieve effecten van borstvoeding) blijkbaar door veel mensen als minder belangrijk wordt gezien dan het huishouden! Borstvoeding als leuk extraatje...
't gaat me aan het hart.
Germanwings, ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er in Duitsland net zo tegenaan wordt gekeken? Omdat ik vaak hoor dat een jaar voeden daar veel normaler wordt gevonden, is dat werkelijk zo en merk je dat ook in hoe mensen erover praten?
Vanmorgen ook op het CB geweest, ook weer goedgekeurd. De arts zei niets over voeding, toen ik voor de prikken vast mijn shirt losmaakte zei ze: oh ja, da's wel handig, dan kan ze er zo meteen na de prikken bij. Ik heb een super CB-arts.
Verder heb ik me gisteren enorm op zitten winden over een ander topic, van een forumster die het zwaar vindt nu ze twee kinderen heeft icm haar werk en slaaptekort. In het merendeel van de reacties wordt niet eerst gezocht naar een oplossing voor huishouden, werk of slaapgebrek, nee, stoppen met de borstvoeding is blijkbaar wat je als allereerste moet proberen, en je bent gek als je dat blijft doen als je alles eventjes zwaar vindt. En ineens was het me weer helemaal duidelijk waarom zoveel mensen in Nederland al voor of met de drie maanden stoppen, als borstvoeding van iedereen de schuld krijgt als je het pittig vindt, is het verdomd moeilijk jezelf te blijven motiveren. Gelukkig staat TO stevig in haar schoenen en geeft ze meerdere malen aan juist wel te willen blijven voeden, dat ze de oplossingen op andere vlakken zoekt zoals hulp in de huishouding.
Maar het is in mijn ogen echt absurd dat de voeding van een jonge baby (en daarbij alle andere positieve effecten van borstvoeding) blijkbaar door veel mensen als minder belangrijk wordt gezien dan het huishouden! Borstvoeding als leuk extraatje...
't gaat me aan het hart.
Germanwings, ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er in Duitsland net zo tegenaan wordt gekeken? Omdat ik vaak hoor dat een jaar voeden daar veel normaler wordt gevonden, is dat werkelijk zo en merk je dat ook in hoe mensen erover praten?
woensdag 17 maart 2010 om 13:32
Ik heb wel het idee dat het hier normaler is om langer te voeden, ik heb hier eigenlijk van nog bijna niemand gehoord dat het raar is dat ik al 2 maand fulltime kolf. Dat heb ik wel al van nl-se vrienden en familie gehoord.
En de meeste vrouwen bij het bv-groepje voeden ook al redelijk lang en/of zijn van plan om langer (meer fsn 6 mnd) te voeden, is natuurlijk ook makkelijker vol te houden als je een jaar (of langer thuis blijft). Ik ben wat dat betreft wel een uitzondering in de zin dat ik 'al' weer ga werken als dochter 5 maanden is.
En de meeste vrouwen bij het bv-groepje voeden ook al redelijk lang en/of zijn van plan om langer (meer fsn 6 mnd) te voeden, is natuurlijk ook makkelijker vol te houden als je een jaar (of langer thuis blijft). Ik ben wat dat betreft wel een uitzondering in de zin dat ik 'al' weer ga werken als dochter 5 maanden is.
woensdag 17 maart 2010 om 13:33
helemaal eens met je wen. En ik ben dat eeuwige gezanik over bv maffia ook zo spuugzat, degenen die dat het hardst roepen, roepen nu het eerst om te stoppen met bv en over te gaan op fv. Moet je eens een topic over krampjes ofzo binnen stampen en zeggen, oh ja, maar dan moet je ook bv geven, veel lichter verteerbaar. Bah. Gelukkig was TO daar ook heel duidelijk over.
woensdag 17 maart 2010 om 14:13
ik las net een oude margriet van mijn moeder en daar stonden foto's in uit het leven van Job Cohen. En er was 1 foto waarop je zijn vrouw ziet met ontblote borst en een babytje eraan. Dat vind ik nou leuk.
Ik heb dat topic trouwens helemaal gemist Wen, van die borstvoedende moeder die het zwaar vond om alle ballen in de lucht te houden.
Ik heb dat topic trouwens helemaal gemist Wen, van die borstvoedende moeder die het zwaar vond om alle ballen in de lucht te houden.