Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
merelien,

Mijn nachten zijn nu, nu zoon de fles krijgt, goed. Op een enkel speentje na. Maar vriend is regelmatig weg (ook 's nachts) en dan komt alles op mij neer. Bovendien heb ik veel slaap nodig en huppelt hier ook nog een aandachtopeisende peuter. Dus 's nachts kolven is me nog een brug te ver.

Meiden, heeft iemand hier nog een tip voor:

zoon om 19 uur eerst aan de borst gevoed (ivm peuter en kolven kostte even te veel tijd); zoon was in 8 minuten klaar en het voelde alsof er nog wel wat voeding was. Aangevuld met 60 cc fles (ging op).

Net om 22.15 gekolfd: Bijna een dubbele opbrengst.

Kortom: zoon drinkt de borst niet goed leeg. Wat kan ik daaraan doen?
Hapt hij goed aan Mardejo? Grote hap, lipjes naar buiten gekruld?
Mardejo, kan het zijn dat je productie weer aan het stijgen is door al dat kolven wat je doet?

Ik denk n.l. dat het te kort door de bocht is om te denken dat je zoon je borsten niet goed leegdrinkt, als je 3 uur later opeens veel kolft.

Als je op dat moment lekker ontspannen was, en misschien in bad hebt gezeten of al hebt geslapen, kan het heel goed daarvan komen, dat je opeens goed kolfde.

En ik vind jullie inderdaad bikkels! Knap hoor, vrouwen, om het zo vol te houden, terwijl het bij tijd en wijle zo moeilijk is.
Mereliena, door crisis-ontslag ben ik zal sinds het begin van mijn zwangerschap thuis. Daar heb ik flink van gebaald, want zo had ik het niet uitgedacht, natuurlijk, toen we gingen proberen. Maar het is zo gelopen en ik zit nog steeds in de WW. Alleen nu vind ik het echt een zegen! Als ik had moeten werken had ik dat halfjaar mss helemaal niet gehaald. Of was er aan onderdoor gegaan. Als klink wil dat vrouwen minstens een halfjaar bv geven, laat 'm dat regelen dat dat ook praktisch veel makkelijker kan. Lang verhaal om te zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.

Mardejo, ik hoop voor je dat die hoge opbrengst een teken is van stijgende productie, zoals Katherina zegt. En een maand is echt eerder om dan je denkt! Twee maanden geleden telde ik elke dag af tot het halfjaar in zicht kwam. Achteraf bezien is het voorbij gevlogen.
hey meiden,

bedankt voor alle tips en vooral bemoediging, het is fijn dat er meer mensen kwaad worden van zo'n kraamhulp...

hier nog steeds voedingen om 23:00 en 5:30. 's avonds vraagt ze wel meer, vanaf 18:00 uur wil ze om de anderhalf/2 uur maar als ze dan zo goed slaapt vind ik het prima!

ik blijf hier meelezen.

morgen bij CB naar weegmoment zodat ik een beetje weet hoe het gaat. ben benieuwd...
die avonden waarin je baby vaker en meer wil drinken zijn heel normaal en kunnen zeker zo'n 4 maanden duren, of langer natuurlijk.
Kom hier met regelmaat langs en wil allereerst even melden dat ik erg veel aan dit topic heb!

Meestal lees ik gewoon mee en dat is al supernuttig maar soms stel ik wél een vraag... nu dus ook weer;)

Over anderhalve maand ga ik weer aan het werk, mn dochter is dan 5 mnd. Ik wil dan gewoon volledig bv blijven geven en ga dus kolven. Heb nu een Medela mini electric maar dat schiet niet echt op (ik kolf momenteel maar af en toe dus nu kan het wel). Wil dus graag een dubbelzijdige en las net in een ander topic (heb het hier geloof ik ook al eens gelezen) dat germanwings de ameda lactaline personal heeft, bevalt die kolf goed? En wie heeft nog meer ervaring met deze kolf? Is nl. een stuk goedkoper dan een dubbelzijdige medela..... En germanwings, mocht je dit lezen; jij schreef dat je die kolf voor ¤ 100,00 online had besteld, waar? Ik kan het niet vinden nl. Dank alvast voor jullie reacties!

groet, Kersje

NB; nog even ter verduidelijking; mn huidige kolf heb ik overgenomen van nichtje maar is al oud en het motortje doet het niet goed meer, dus moet sowieso een nieuwe.
anoniem_49382 wijzigde dit bericht op 18-03-2010 17:17
Reden: NB toegevoegd
% gewijzigd
Ik heb een jaar 3 dagen in de week gekolfd met de avent handkolf. Ging erg goed, maar de lc was er erg verbaasd over.
Kersje, de pomp bevalt mij goed, ik kolf ft, had eerst een van ameda gehuurd, maar dit werd me iets te gortig (2 euro per dag), dus toen toch maar een gekocht.

Ik heb hem op www.juvalis.de gekocht, ik woon zelf in dld en hoefde ook geen verzendkosten te betalen, weet niet hoe dit is bij verzenden naar NL.
@ germanwings, dank, wat een snelle reactie! Ik ga eens even op de website spieken..... Heb schoonfam. in Duitsland dus wie weet kan het via hen.
Waar woon je anders in NL? Man werkt nl in NL en hij zou hem anders ook voor je mee kunnen nemen.
Kersje, ik heb die ameda ook, bevalt idd goed!
Is die Ameda inclusief slangetjes, schelpen etc?

Ik heb nl. een dubbele kolfset van Medela met soft schelpen in huis omdat ik in het ziekenhuis en in de kraamweek de Medela Symphony had gehuurd om de BV op gang te krijgen. (elke 2 uur voorkolven, aanleggen en nakolven - dag en nacht - en vervolgens de gekolfde melk met fingerfeeding aan mijn meisje geven)

Vind het een beetje zonde om dat niet meer te gebruiken, heeft toch bijna 50 euro gekost. Maar ja, een kolf kopen van bijna 300 euro terwijl eentje van 100 euro ook prima is, is ook weer zo wat.

Ik ga na mijn verlof 4 dagen per week werken en wil op die dagen dus gaan kolven. Op dit moment kolf ik met een Avent Isis handkolf, maar dat zie ik niet zitten voor 4 dagen per week.
Bij mij was die voor die 100 euro incl. borstschelp slangetjes etc.
Bengal, ik had in eerste instantie ook alleen de Avent handkolf. Werkte prima vond ik, en ik kolf makkelijk, dus ging goed. Maar mijn tijd (op het werk) is kostbaar, dus ik heb er uiteindelijk een Avent Isis IQ electrische kolf bij gekocht (enkel). Vind het ideaal: met de handkolf de TSR opwekken aan de éne kant, en dan de electrische aan de andere kant ook aanzetten. Het is allemaal van 1 en hetzelfde systeem en dat vond ik handiger (gebruik ook VIA).
Wat een geweldig topic zeg.

Graag zou ik ook even mijn verhaal kwijt willen en hoop ik dat jullie advies kunnen geven.

Mijn dochter is nu 8 weken en tot voor kort verliep de borstvoeding soepel. Echter sinds een paar dagen is het drama. Ze lijkt onverzadigd en voor mijn gevoel drinkt ze teveel. Bovendien drinkt ze enorm gulzig en met veel lucht (ik hoor de bubbels door haar lijfje gaan bij het slikken). Boeren lijkt haar ook niet meer te lukken en het gevolg is dat ze het heel benauwd krijgt en dat ze veel spuugt. Vandaag na een lange wandeling met de kinderwagen zat ze bij mij op schoot en opeens stikte ze bijna. Mijn hart stond stil. Ze kreeg het helemaal benauwd en na een heftige klopbeurt van mij kwam er melk uit haar mond en neus tegelijkertijd.

Ze was helemaal van slag (en eerlijk gezegd ik ook).

Ongeveer vijf minuten liet ze een enorme boer.

Ze drinkt minimaal 10 keer op een dag en haar minder laten drinken lijkt geen optie. Ze krijst alles bij elkaar als ze haar zin niet krijgt. Zelfs bij het wisselen van borst begint ze te krijsen.

Ze lijkt goed aan te komen en produceert gemiddeld 7 poepluiers per dag die tevens ook goed gevuld zijn met urine.

Helaas woon ik in het buitenland en dus geen kraamhulp of LK tot mijn beschikking. Borstvoeding is iets wat ik mijzelf heb "aangeleerd" en eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik het goed doe. Overal lees ik dat de lipjes gekruld naar buiten moeten staan. Het onderlipje van L staat dat ook maar het bovenlipje lijkt eerder een beetje naar binnen te staan. Kan dit de reden zijn dat ze met lucht drinkt? En zo ja, hebben jullie enig idee hoe ik dat kan veranderen?

Als ze erg gulzig drinkt, koppel ik haar trouwens af en wacht ik even tot ze rustig wordt en leg ik haar weer opnieuw aan. Dit kan echter niet te lang duren omdat ze dan begint te krijsen en dan zijn we nog verder van huis.

Pff, lang verhaal...hopelijk hebben jullie goede tips. Alvast bedankt.
Bengal: mijn lk raadde de ameda aan als beste na de medela symphony. Alles is inclusief, ik heb alleen 1 softschelpje van siliconen bijbesteld om te proberen of mijn tepels wat ontlast kunnen raken, maar doe kost 12,95. De reserve onderdelen zijn ook erg aardig geprijsd vind ik. Ik heb de kolf gekocht voor 139e.

Peri: geen tips helaas! Wel heel eng lijkt me! Kun je evt telefonisch of per e-mail advies vragen aan een lk? Bij mij kost een gesprek volgens mij 70 ct per minuut, kan zeker de moeite waard zijn denk ik! Succes!
Peri, ik kan je helaas niet helpen, maar het lijkt me vreselijk om je kind zo te zien. HOpelijk heeft iemand tips om je te helpen.

Hier nog steeds weinig toename in de productie. Ik heb me voorgenomen om dit weekend nog 1 kolf-offensief in te zetten om de productie te verhogen. Behalve dat hebben we niets gepland. Hopelijk lukt dat.

Wen: Zoon neemt niet een reuzegrote hap, maar lipjes zijn wel gekruld, zeker de onderste.

Katherina: Ik heb na vanavond nog nagekolfd en er kwam amper iets uit. Dus het lijkt dat je daarin gelijkt hebt, hij drinkt het wel leeg en gisteravond produceerde ik goed. Ben benieuwd wat het vanavond (zo meteen) oplevert.
Peri wat een verhaal zeg! Zou het kunnen dat de melk heel hard stroomt in het begin en dat het daaromzo snel naar binnen wordt gewerkt? Je zou dan de eerste druk kunnen wegkolven en haar daarna aanleggen. Verder na een voeding lang rechtop houden en zachtjes wrijven en kloppen op de rug. Of haar op je schoot zetten en zachtjes rondjes draaien met haar rompje met de klok mee.

Ik zou zeker een mail of bel consult bij een LK vragen, welk land woon je?

Sterkte!
Heeft er hier iemand ervaring met johannesbroodpitmeel in afgekolfde moedermelk?

Dochter spuugt hier nog steeds zo veel, denk aan meermaals per dag omkleden en met een beetje pech kan ik mezelf ook nog eens omkleden omdat ze over mij (of nog liever, over de bank...) spuugt.

Wie weet hoeveel je dan in een flesje melk doet?
Rechtop houden doen we al en ook haar matrasje staat omhoog.

Mereliena, kun je iets nader omschrijven hoe ik haar op schoot moet houden?

Vannacht is trouwens "rustig" verlopen. Geen vervelende toestanden en ook tegen de ochtend was ze rustig. De laatste dagen begon ze tegen een uur of zes nl heel hard te kreunen en zich uit te rekken.

Het enige probleem is dat de nachtvoeding en alles wat erbij hoort heel veel tijd in beslag neemt. Voeden, rechtop houden, boeren, luier verschonen (ze poept nl altijd na de nachtvoeding), kleertjes verschonen omdat ze zo nat is van het spugen, etc. Door dit alles is ze klaar wakker en kan ze niet meer in slaap komen. Vannacht heb ik haar om 02.00 uur gevoed en eindelijk viel ze om 03.30 uur weer in slaap. Om 6 uur meldde ze zich weer en was ze klaarwakker *gaap*.
Peri zeker pittig dat het snachts zo veel tijd kost, de

ervaring leert wel dat het steeds makkelijker gaat worden als ze iets ouder wordt, dat poepen 's nachts stopt meestal wel en hopelijk het spugen ook! Dan is het aanleggen en terugleggen en slapen.

Neem de baby als volgt op schoot; zittend met haar rug tegen jouw

buik, jullie zitten dan allebei. Jouw handen steunen om haar rompje. Vervolgens ga je zelf

rondjes draaien met je eigen romp. Zij draait dan ook mee, op deze manier draai je de boertjes er meestal makkelijk uit ( ik zeg meestal want ieder kind is anders)

sterkte ik hoop dat het helpt!

Hier baalmoment, de voorraad is zo geslonken doordat ze veul meer drinkt dan dat ik kolf op mijn werk dat er misschien vandaag een beetje kv in moet )-: en dat juist op het moment dat ze verkouden is, grrrr baal er echt van vanwege het feit dat kv meer slijm vormt dan mm en dat kan ze nou net niet hebben. Zo nog maar extra kolfsessie inlassen( die is meer psychisch dan nodig, zo van dat ik er alles aan heb gedaan, want veel extra ml 's

leert het niet op helaas)
Peri.

Over dat half stikken kan ik ook meepraten, dochter heeft daar ook een handje van.

Wat ik deed is haar om de 5 happen met lucht afkoppelen en niet verder laten drinken totdat ze had geboerd.

Ik heb haar wel eens uit bed gehaald en de melk was uit haar neusje gelopen.

Ik ben er nu wel aan gewend dat ze dat doet.

En ik vraag haar alleen maar; gaat het? Geen reanimatie of heimlich?

Maar sterkte, die baby's kunnen zo verrekte gulzig zijn.

Gaat nergens meer over.
Peri als je twijfelt kan je natuurlijk ook een keer langs een arts gaan om te laten checken of alles goed is, is er iets an zuigelingen zorg in het land waar je woont?
Peri, dat van die nachtvoeding is volgens mij niet heel vreemd hoor, zo verliep het hier ook vaak. Wat wij al vrij vlot gedaan hebben: voor elke voeding een slabbetje (of 2) om zodat in ieder geval het shirtje en rompertje droog bleven.

Ook het 10 x per dag willen drinken en het ongeduld als je niet NU meteen haar te drinken geeft, is hier niet onbekend (Bloem dronk liefst 12 x op een dag tot ze wat ouder was). 10 x Drinken is normaal.

Het kan zijn dat er een groeispurtje aankomt en ze daarom ineens meer wil drinken.

En wat Mereliena zegt, als je je zorgen maakt even langs een arts misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven