Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Op de afdeling zeiden ze nu dat ze dat niet doen omdat dat te zwaar zou zijn / ingewikkeld ofzo. En het zou geen belemmering zijn voor de bv.
Voor wie te zwaar? Voor hen of voor jouw dochter?

Volgens mij is het wel een belemmering. Ik heb nu niet zo veel tijd om te zoeken naar artikelen, maar er is genoeg over te vinden lijkt me. Misschien kan een lk voor je bellen met hen?
viooltje ik zou zsm contact opnemen met een LK

laat je goed informeren !
Viooltje, van harte! Wat fijn dat ze niet in de couveuse hoeft!

En wat Yam zegt, wat stom dat ze in het ziekenhuis zo met jullie omgaan, ik word daar ook verdrietig van. Zo hoort het niet in een ziekenhuis te gaan tegenwoordig.

Met een fles voeden is gewoon niet de bedoeling (het kan wel belemmerend werken voor de bv, hoeft niet maar kan wel), en al helemaal niet als jij hebt aangegeven dat niet te willen. Te zwaar of te ingewikkeld? Onzin, ze hebben er kennelijk gewoon geen zin in. Ook dat ze je iets hebben gegeven dat niet samengaat met borstvoeding, grrrrr.

Ik zou ook zeggen: bel een LK om voor je op je strepen te laten staan, als je man dat niet kan op dit moment (van jou kun je het niet verwachten als net bevallen vrouw).

link naar zoekpagina voor LK in jouw buurt
Viooltje gefeliciteerd! Wat fijn dat het allemaal redelijk gaat. En wat belachelijk van het ziekenhuis!!! Lk bellen hoor! Sommige zh hebben er een in dienst. Als jij niet wil dat er met een fles gevoed wordt hoort dat niet te gebeuren. Moeilijk en ingewikkeld zal allemaal wel, worden ze voor betaald. Man goed instrueren dat hij er wel wat van zegt en als je je er up to voelt even bellen met hoofd vd afdeling. Desnoods schrijf je een briefje voor op de baby dat ze niet met een fles gevoed wil worden

Hè dat is wel rottig meid. Maar laat je niet vd wijs brengen. Echt hoor, jouw wil is gewoon wet.

Gaat het met jou een beetje? Qua geOndheid enzo? Succes hè?!
Niet belemmerend? MIjn dochter is bij volgens mij ong. dezelfde zwangerschapsduur geboren, had ook wel een zuigreflex maar wilde na een flesje nooit meer wat anders.

Vind het gewoon heel triest, jij had toch van tevoren alles doorgesproken, oa nav tips die hier gegeven werden? Vind ik het heel jammer dat er dus schijnbaar niets mee gedaan wordt, ik hoop dat je haar nog aan de borst krijgt! Succes!
Viooltje gefeliciteerd! 2 kilo en niet in de couveuse, betekent toch ook dat het goed gaat met je dochter!!

Jammer dat ondanks je plan er toch niet naar is geluisterd. Zo onnodig. Maarja, snel overleggen met de verpleging en ze geen flesje meer laten geven tenzij daar een medische noodzaak voor is.

Succes!!
[quote]HayatM schreef op 15 juli 2010 @ 15:21:

Bedankt Supersmollie voor je advies, ik denk trouwens dat je gelijk hebt. Vandaag moest de kleine man wennen op het kdv en heb ik gekolfd, in 10 minuten 400 ml, dus denk idd dat hij een beetje te veel krijgt :-). En tsr is ook snel en overdonderend,/quote]

Ik weet dat overproductie heel vervelend is, maar...400cc in 10 minuten???? Ik ben jaloers!

Hoe gaat het nu met de flessen? Heb je al verschillende soorten geprobeerd?
Ha meiden, ik bespaar jullie de rest maar geloof me wat dit betreft. We hadden alles doorsprokrn met de lactatiekundige( is op vakantie ) de artsen, de verpleging.

Een plan gemaakt. Vertelt hoe belangrijk het is voor mij.

Nu heb ik lsten bellen, met ze gesproken maar ze doen het niet. Ze vinden het onzin en zeggen dat ze borst zal pakken maar hebben me nu al twee dagen niet laten aanleggen, verder veel tegenstrijd

echt super vermoeiend alsof ik een jankerd ben terwijl ik niet zo ben

viool, ik kan me je tranen voorstellen, waarom stel je dan zoiets op? Ik hoop dat er nog naar je geluisterd gaat worden
He bah wat naar zeg. Ik denk dat je nu het best een lk van buiten het zk kunt laten bellen met hen om ze het nut van cupfeeden en aanleggen te laten inzien.

Sterkte!
Och viool wat ontzettend naar voor je. Dat ze zo star zijn snap ik echt niet. Ook al zien zij het nut niet, dat doet helemaal niet ter zake. Het gaat erom wat jij wil voor je kind. Ik zou ook een lk laten bellen. Maar ik kan me je tranen zo goed voorstellen. Dikke knuffel voor jou!

Lukt kolven wel goed?
Oh en even praktisch: voeden ze met een breastflowfles? Want dat zou wel kunnen helpen en is makkelijk te realiseren.

Mijn man heeft op een neo afdeling gewerkt en zegt dat het echt van den zotte is. Je zou zelfs een overplaatsing kunnen aanvragen maar dat is nu misschien geen optie en veel gedoe. Als je ooit de puf hebt zou ik hier zeker werk van maken. Ik hoop dat ze toch nog naar je gaan luisteren. Je hebt niet zoveel aan dit verhaal maar ik hoop dat het je een beetje sterkt in het idee dat jij niet gek bent maar zij. Vind het echt sneu voor je
Yamuna, off topic: yamo was een Heel Groot Drama vandaag :( strandwandeling gemaakt en ze heeft aan 1 stuk door gekrijst. Wat had ik spijt dat ik de kinderwagen niet mee had. Zodra ze uit de yamo gewoon op de arm was, was ze stil. Raar hè?
quote:viooltje schreef op 16 juli 2010 @ 17:09:

Ha meiden, ik bespaar jullie de rest maar geloof me wat dit betreft. We hadden alles doorsprokrn met de lactatiekundige( is op vakantie ) de artsen, de verpleging.

Een plan gemaakt. Vertelt hoe belangrijk het is voor mij.

Nu heb ik lsten bellen, met ze gesproken maar ze doen het niet. Ze vinden het onzin en zeggen dat ze borst zal pakken maar hebben me nu al twee dagen niet laten aanleggen, verder veel tegenstrijd

echt super vermoeiend alsof ik een jankerd ben terwijl ik niet zo ben

*ploft uit haar vel *

zijn ze nou helemaal van de pot gerukt !

Viooltje het is jóu dochter. als jíj wilt borstvoeden dan is dat jou recht !

Het is hun plicht om je daarbij zoveel mogelijk te helpen en ondersteunen. (dus cupfeeden, jou de gelegenheid geven om aan te leggen)

Er moet een verdomd goede (medisch noodzakelijke) reden zijn om met de fles KV te geven.
quote:Sophy schreef op 16 juli 2010 @ 17:51:

Yamuna, off topic: yamo was een Heel Groot Drama vandaag :( strandwandeling gemaakt en ze heeft aan 1 stuk door gekrijst. Wat had ik spijt dat ik de kinderwagen niet mee had. Zodra ze uit de yamo gewoon op de arm was, was ze stil. Raar hè?
Weet je ik volg het ook niet, voor ks en bloeddrik mag ik niet van de afdeling maar beloofd was dat als zij fit is en dat is ze !!!! Ze naar mij zou komen. Nou ze zijn lovend over haar hoor!

Maar in praktijk werkt het dus niet. Mijn man had ook beloofd dat het echt goed zou komen maar uiteindelijk heeft hii niet de bevoegdheid met hasr te reizen en door de andere kinderen etc geen tijd om hier te zijj en bewaard zijn dagen voor als ik thuiskom volgende week en later zij denk ik.

Mijn bv is nu gestopt terwijl ik gister, zelfde dag ks, savonds melk had. Dat spuitje is wel gegeven. Maar dat ik niet kan aanleggen vind ik onbegrijpelijk. Ik ga nu morgen er heen heb besloten dat dat MOET en ik doe het ook.

Maar ik voel me echt klote
Och meid toch. Wat is dit kut. Heb je iemand anders in je omgeving die je nu in kan schakelen om je te helpen?
Ik vind het ook echt onbegrijpelijk Viooltje! Harteloos vind ik het, eerlijk gezegd. Jij zit in een positie waarin je niet je bed uit kunt, dan horen ze je de mogelijkheid te bieden om haar zelf te voeden als dat medisch gezien niet onmogelijk is.
viooltje blijven kolven hoor, het komt wel weer op gang.

dit soort stress en de afwezigheid van je meisje doet de productie geen goed , maar het is zeker nog niet het einde hoor !

Ik hoop dat je je gesterkt voelt met onze reacties.
quote:viooltje schreef op 16 juli 2010 @ 18:35:

. Ik ga nu morgen er heen heb besloten dat dat MOET en ik doe het ook.

Je dochter heeft er recht op, en jij ook !
Jeetje viooltje, zo wordt er mooi met jullie gesold. Ik vind het echt niet kunnen. Toen je een maand geleden kwam vertellen dat je er zo mee bezig was, vond ik het fantastisch dat je je zo goed had voorbereid. Het kon haast niet fout gaan dacht ik.

Elk ziekenhuis heeft een klachtenbemiddelaar he? Ik zou zeker iets ondernemen want je bent hartstikke machteloos. (waar lig je dan kom ik eraan geen grap trouwens als je het zou willen )

Ik wens je alle kracht toe, maak je niet te druk om je productie, blijf kolven dan komt het heus goed.
Viooltje wat een rotsituatie! Gewoon om de 3 uur proberen te kolven hoor, je melk moet nog goed op gang komen en dat gaat je echt wel lukken. En dan hoop ik dat je je dochter ook snel aan kan gaan leggen... veel succes en sterkte!
@ Viooltje: Gefelicteerd met de geboorte van jullie dochter. En wat ontzettend vervelend dat het zo gaat in het ziekenhuis. Ik sluit me aan bij de andere dames: probeer zo goed mogelijk voor jezelf op te komen en schakel evt een laktatiekundige in!

Vanochtend is de laktatiekundige bij me thuis langsgekomen. We hebben K. een paar keer aangelegd en K. hapt goed aan en weet heel goed hoe ze het moet doen aan de borst. Omdat ik niet genoeg melk heb, is de verwachting dat ze om de twee uur zal komen en we na elke keer nog bij moeten voeden met kunstvoeding (max 60cc).

Wel leuk die verwachting, maar ik zit al de hele dag met een ontevreden, huilerig en soms ook echt driftig meisje. Zo ontzettend zielig en ik word er ook erg verdrietig van. Vanmiddag tegen half vijf kon ik er niet meer tegen en toen heb ik K. aan mijn vriend gegeven met de instructie: Als ze honger heeft, mag je haar een flesje geven. Ik was behoorlijk uitgeput en ben gaan slapen. Vriend heeft K. meer dan 150cc gegeven, verdeeld over 2 uur. K. was namelijk ontroostbaar en bleef maar zoeken en sabbelen op haar knuistjes.

Rond 7 uur was ze weer heel erg onrustig, huilerig en heb ik haar weer aangelegd. Vervolgens is ze heerlijk in slaap gevallen en ze slaapt nu nog steeds!

Ik ben een beetje bang voor de avond en de nacht. Ik trek het niet als dat net zo verloopt als de ochtend en de middag. Iemand nog tips om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de avond of de nacht?
Helianthus, hoe gaat het kolven? Ik denk dat ik -maar pas op, want dit is misschien vloeken in de kerk- de nacht even zou afwachten en als ze echt elke twee uur of minder komt zou ik afwisselen met flesjes en om de 3? uur kolven.

Als je bij zo'n kleine baby elke twee uur moet voeden slaap je helemaal niet meer, want met die hele voeding ben je zo ook een half uur kwijt. Gebroken nachten horen erbij, maar er is wel een grens. Maargoed, het is aan jou wat je vol kunt houden en ik zou dat heel moeilijk aan kunnen (maar heb ook een gezondheidsprobleem en een peuter erbij, dat zeg ik er direct bij).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven