Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Lieve meiden bedankt voor jullie onvermoeibare adviezen!

Ik ga even uitproberen wat het beste werkt voor me, de ziploc spreekt me ook wel aan, Fabindia. Niet zo'n grote vriezer hier en dat lijkt me wel ideaal qua ruimte en ook ivm verdwaalde stukjes ijs en broodkruimels idd. Ziploc gebruik je één keer toch?

Kon het niet laten om toch dat artikel te lezen --> naar Heleen

Ik heb trouwens deze voedingsbh:

En kwam er vandaag achter dat je daar ook heel goed je borstschelpen in kwijt kan

@Appeltje; ik bedacht me nog dat ik toen onze spruw maar niet over ging een tijdje mijn tepels heb ingesmeerd met kokosolie (bv bij de natuurwinkel). Dat is vast in een pot, en als je er wat afschraapt wordt het vloeibaar. Dat schijnt ook goed te zijn tegen schimmels. Ruiken je tepels wel een beetje naar kokos... Ik weet niet zeker of het heeft geholpen, maar het verzachtte wel.
anoniem_107205 wijzigde dit bericht op 23-07-2010 22:44
Reden: bennietzogoedmetdieplaatjes
% gewijzigd
Over het invriezen van voedingen: hoe groot is bij jullie de voorraad? Ik denk dat ik redelijk aan het doorslaan ben, maar ik kolf nou eenmaal meer dan BritBaby drinkt... En ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om iets weg te gooien!

Eigenlijk wilde ik kolven voor de moedermelkbank, maar die is nog niet in gebruik helaas. Als ik nog een keer de kans krijg daar melk te doneren ga ik het zeker doen.

Voorlopig heb ik m'n eigen melkbankje...
Brit, ik ken iemand, die heeft zoveel gekolfd dat het bij haar ouders in de vriezer stond. Ze is nu gestopt met kolven (kolfde fulltime) en is nog lekker haar voorraden aan het opmaken, dus haar kind krijgt nog borstvoeding, is nu 8 maanden.
Brit, hier denk ik ongeveer 40 voedingen in de vriezer. Ik kolf elke ochtend nog een voeding af, omdat zoon dan maar 1 borst drinkt. Ideaal. Ik kan het ook niet weggooien, zo zonde, en kolven moet ik dan toch want die borst staat echt op ploffen omdat zoon (3 maanden) in de nacht niet meer wakker wordt voor een voeding.

Bij eerste zoon had ik een nog grotere voorraad. Toen ik stopte met BV heb ik zo nog enkele weken BV kunnen geven.
@cardamom; etos flesjes passen ook goed op de ameda!

En Heleen Mees ...... o wat kan ik daar boos om worden!

Hier nog een borstvoeding-bijvoedingsvraag: dochter is bijna 8 maanden, krijgt ook 8 mnd BV op verzoek. Uiteraard zijn we al even aan het bijvoeden en dat gaat steeds beter. Moet 'bekennen' dat we het wel héél rustig aan doen, maar inmiddels krijgt onze dame dagelijks fruit, groente en daarnaast als tussendoortjes rijstewafel en korstjes/stukjes brood. En zeker nog zo'n 5 á 6 borstvoedingen, inclusief de nachtvoeding. Ik weet dat tot een jaar bijvoeding BIJvoeding is, maar hoor overal om me heen over even oude kindjes die echt al helemaal mee-ontbijten, - lunchen etc. Pap doe ik sowieso niet aan trouwens. Zit ik op de goede weg of moet ik toch meer af van de BV en me meer gaan richten op een schema van vaste maaltijden?

Oftewel: BV als uitgangspunt en de rest erom heen, of andersom?!

Hoor graag advies en ervaringen!
Brit, als je je melk wilt doneren, er bestaat een moedermelknetwerk dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. De aanvrager van melk moet ondersteund worden door iemand uit de gezondheidszorg.

Misschien is dat wat voor jou?

Mijn voorraad is nooit groter geweest dan een stuk of 10 Avent Via-bekertjes, op zijn grootst, de meeste tijd was het 4/5 bekertjes.

Kersje, bij ons ging het precies zo. Bloem ging pas rond een maand of 9 echt wat hoeveelheden eten, dat je na het eten denkt 'he er zitten tien rijstkorrels minder in haar bordje' Geen pap, ook. Rond de 7 maanden zijn we brood gaan geven, rond de 11 maanden at ze ook daadwerkelijk een boterham bij het ontbijt (een halve, meestal). Wij hadden dus BV als uitgangspunt en de rest er omheen. Ze groeide er prima op (op een buikgriep na dan), heeft de middellijn van de WHO-curve braaf gevolgd. Ik was zelf heel blij met het langzame tempo omdat ik lang borstvoeding wilde geven en de voedingen wel kon gebruiken qua productie, en omdat ik denk dat een langzame overgang naar volledige maaltijden juist goed is.
@kersje : Mijn dochtertje is 9 maanden en dit is haar dagschema:

7.00 BV

8.00 stukje brood ( ongeveer een vierde deel. Volgens mij heeft ze geen honger, maar vindt ze het gewoon gezellig om met ons allemaal aan tafel te ontbijten. )

09.30 Flesje met ranja en een koekje of iets dergelijks.

10.00- 13.00 slapen.

13.00 Fruithap.

15.30 Ranja met tussendoortje

16.00-17.30 slapen.

17.30 Avondeten ( aardappels met groenten, en begin nu langzaam met vlees en vis )

19.30 fles BV.

Ze krijgt dus 2 keer per dag nog melk. Op deze leeftijd moeten ze 300 cc melk/zuivel per dag binnenkrijgen is mij gezegd, en dat klopt ook wel ongeveer. Ze krijgt 180 cc in de fles. Wat ze uit mijn borst haalt weet ik niet, en dan nog de boter/toetjes enz.

@ Brit : Wat betreft veel voeding kan ik meepraten. Bij mijn zoontje heb ik 9 maanden gevoed, en toen had ik nog voor een week of 4 voorraad in de vriezer ( 3 flessen per dag van 200 cc )

Bij mijn dochtertje is het helemaal erg. De eerste 3 maanden van haar leven heb ik volledig gekolfd.Mijn man kon elke dag ongeveer 300cc melk vanuit het ziekenhuis mee naar huis nemen. De melk lag overal! Bij mijn tante in de vriezer, bij ons in de vriezer, en we kregen van mijn oma ook nog een vriezer die helemaal vol lag! Inmiddels is de kleine meid dus 9 maanden, en krijgt ze s`morgens BV en s`avonds BV uit de fles. Ik kolf niet meer, dus de voorraad begint nu wat te slinken. De vriezer die we van oma hadden ligt wel nog helemaal vol, en onze eigen vriezer ligt voor een derde vol. Ik denk dat als ik helemaal gestopt ben dat ze nog wel een maand of 3 vooruit kan!

Vond en vind BV wel het meest geweldige ter wereld! Heerlijk dat momentje samen. Vind het echt erg dat het bijna voorbij is!
Dank wen en bloemetje. Dan gaan we gewoon lekker zo door!

Wil inderdaad niet dat de BV er nu al door in de knel komt. Ik wil in ieder geval doorgaan met kolven op mn werk tot mn kolfrecht 'op' is, dus dat is nog 2 maanden nu. En daarna hoop ik dat mn productie stabiel genoeg is om zelf de ochtend- en avondvoedingen (en evt. nacht) te kunnen blijven doen.... Wat is dan trouwens slim; de voedingen overdag helemaal weg laten, ook thuis? Of die wel geven op mn dagen thuis (werk 3 dagen)? Misschien drinkt ze trouwens tegen die tijd zoveel minder BV overdag dat het niet zoveel uitmaakt, maar ben wel benieuwd of mn lijf slim genoeg is om dat allemaal te kunnen regelenl. Hoe ging dat bij jullie?
Gerr: ik maak mijn dochter (6 maanden) altijd wakker voor een late voeding als ik naar bed ga. Dat kan 23:00 zijn, maar ook wel eens 12 uur. Ik weet niet wat er gebeurt als ik haar niet wakker maak. Misschien eens proberen.

Ik zou het gewoon eens proberen om haar wakker te maken. Misschien slaapt ze tot later door. Gaat ze snel weer slapen als je haar in bed legt? Dat maakt misschien ook wel uit.
tot wanneer moet je je kindje eigenlijk wakker maken in de nacht voor een voeding? Vannacht was de eerste nacht dat het nodig was trouwens, meestal komt ze vanzelf wel. Van de vk en de kraamverzorgster moet ik haar na 6 uur iig wakker maken 's nachts, maar tot wanneer geldt dat? UKje is pas 12 dagen oud, dus het kan heel goed dat het nog even nodig is, maar mijn lieve prutje wakker maken, dat is ook geen pretje, arme ding slaapt dan zo lekker...
Ik kom hier ook even langs voor advies.

Mijn dochter is nu ruim 3 maanden en de borstvoeding loopt als een tierelier. Het enige wat niet goed gaat, is kolven. Soms zit ik wel een uur met dat apparaat aan mijn tiet en heb ik in totaal maar 60cc (heb overigens een enkele elektrische kolf). Volgende maand moet ik weer werken en ik wil heel graag doorgaan met de borstvoeding. Op zich heb ik wel de hoop dat het kolven op mijn werk makkelijker gaat (aangezien het dan in plaats van een voeding is en niet zoals nu tussen voedingen door) alleen is er ook nog het probleem dat Miniprofje de fles nog niet geweldig vindt. Ze drinkt daar nauwelijks uit. Dit wil ik van te voren dus wel met haar oefenen, maar ik kolf niet genoeg om haar én te laten leren uit een flesje te drinken én alvast voorraad op te bouwen voor als ik ga werken (en voor die tijd wil ik eigenlijk ook heel graag een dagje op pad zonder Miniprofje). Iemand misschien tips?
ik zou zowiezo iemand anders dan jij de fles laten geven, papa bijvoorbeeld. Jou associeert ze toch met borst en melk.Kolf eens op een rustige avond, ipv haar aanleggen, en dat paps dan het flesje geeft...heb je vast meer cc'tjes! Druist misschien tegen je gevoel in, maar het is wel een fijn idee dat ze uit een fles kan drinken, als je bent werken

flessen die ik adviseer, Difrax of Dodi
Appeltje: voor spruw naar de huisarts, voor een recept voor jou en de baby, anders kom je er niet vanaf...is echt pijnlijk voor jullie beiden, meestal nystatine of daktarin
@proffille ja kan bij dr huisarts vragen voor een receptje voor syntocinon spray, dit helpt om sneller een tsr te krijgen en bijkomend voordeel is dat het de productie ook iets stimuleert. Op welk moment kolf je? Na de eerste ochtend voeding is vaak het beste moment qua oprengst.

Kolven op het werk is wennen, zorg voor goede kolfset en rustige plek, dubbele kolf is prettig want dan maak je optimaal gebruik van de tsr. Een slot op de deur is ook erg prettig in de kolfruimte, verder een fotootje van beeb is ook altijd goed om bijdehand te hebben!

Succes
Ik kom weer met een ego-bericht, want ik heb weer eens hulp nodig...

Ik vrees dat ik een BO heb; erg pijnlijke onderkant van borst, harde plek erin die niet helemaal weg gaat en voel me echt niet tof. Elke 2 uur de borst goed legen, warmte en rust is natuurlijk het devies.

Maar zoontje slaapt net sinds een paar dagen door en komt nog maar 5/6 x p.d. om een voeding (heerlijk natuurlijk, maar deze combi is ws ook de oorzaak van de BO) en drinkt maar 1 borst per voeding. Wakker maken om te voeden op mijn verzoek werkt niet, dan lacht hij alleen maar een beetje naar mijn tepel 2e borst als toetje heeft hij geen interesse in. Dat wordt dus kolven.

Mijn vragen:

* moet ik ook 's nachts elke 2 uur die borst leegkolven? (geen probleem, alleen nogal vermoeiend en voel me al beroerd)

* stijgt mijn productie niet enorm als ik opeens elke 2 uur die borst leegkolf? Ben nl. nogal bang voor (opnieuw) overproductie

Manlief heeft er trouwens de P in; "het zoveelste hoofdstuk in het 'fijne' hoofdstuk borstvoeding" Geloof dat hij liever heeft dat ik stop, maar dat is met een BO niet slim en wil ik zelf nog helemaal niet...
ogg, als ik een (dreigende) bo kolfde ik s nachts alleen als ik wakker werd van de pijn, ik ging geen wekker zetten.

En wat voor 'last' heeft jouw man er nu van? In ieder geval een
GW, man baalt dat het weer iets is dat niet goed gaat bij de bv...het loopt niet probleemloos en bij oudste zoon ook veel gedoe, waardoor ik ruim 8 mnd ft heb gekolfd, wat mij toen veel verdriet kostte (en onzekerheid over productie zodra ik een dagje minder kolfde)

Vind het nu zelf redelijk gaan, wel met veel ups and downs, maar wil het nog wel een tijd volhouden. Liefst een jaar, maar eerst maar eens zien of we de 6 mnd halen; zoon is pas 7 weken

Ik ga iig je advies opvolgen en lekker proberen te slapen vannacht. Morgen weer verder met elke 2 uur kolven.

Bedankt voor de Had ik stiekem een beetje nodig, want wil ook zo graag dat de bv zonder alle gedoe komt en gewoon genieten.
Ja, was bv maar altijd makkelijk en zonder problemen.... Maar 8 mnd ft gekolfd.... respect hoor.

Dan zul je deze bo ook wel weer overleven, en als je bij man niet lekker kunt klagen kom je gewoon lekker hier klagen!

Hoop op een goede nachtrust voor je!
thanx!
OGG, succes met het bevechten van de BO en de moed erin houden!

Kersje, ik heb tot een jaar gekolfd, dochter ging/gaat ook alleen ochtenden naar het KDV, en daarna kon ik makkelijk drie/vier uur zonder voeden dus ik geloof niet dat ik daar echt iets zinnigs over kan zeggen. Iemand anders misschien?

Allis! Ik ga je heel snel bellen, wil graag je kleine meisje zien natuurlijk.

Dat 's nachts wakker maken is ivm de bloedsuikerspiegel, als er te lang tussen voedingen zit kan die gevaarlijk laag worden. Maar ook voor je productie op de langere termijn (+3 maanden) is het belangrijk dat er niet te lang tussen de voedingen zit, je productiecapaciteit wordt bepaald in de eerste weken, het is het mooiste als er niet langer dan 4 uur tussen voedingen zit.

Wat ik gehoord heb is dat als een kind na de kraamweek over het geboortegewicht heen is, goed groeit en niet wordt ingebakerd, je volledig op verzoek mag voeden. Dan hoef je dus niet wakker te maken. Je moet haar dan wel goed kunnen horen, bij je op de kamer of met een babyfoon.
Raspberry, meestal geeft Profman inderdaad de fles, maar als het dan niet lukt, leg ik haar uiteindelijk toch aan. Misschien lukt het kolven daarom wel niet, omdat ik onbewust in gedachten houd dat ik haar weer moet aanleggen. Toch maar een keer doorzetten dan.

Mereliena, bedankt voor de tips! Ik probeer het eerst nog even zelf en anders ga ik toch maar bij de huisarts die spray vragen.
Hallo dames, ik heb een vraag aan jullie van zeer praktische aard: ik ben op zoek naar een speldje/klemmetje voor op de voedingsbh, om te onthouden welke borst er aan de beurt is. Ik heb ze ooit op een site van een webwinkel zien staan maar kan het nu nergens meer vinden. Het liefst heb ik universele klemmetjes die je op alle voedingsbh's kunt gebruiken.

Waarschijnlijk deze week beval ik van mijn 2e kind, en bij de 1e heb ik 9 maanden bv gegeven. Hopelijk gaat het nu weer lukken. Maar ik weet nog goed dat ik maar niet kon onthouden waar ik was gebleven, zucht ik werd er gek van. Tijdje met veiligheidsspeldjes gewerkt, maar daar gaat een bh toch snel van stuk.

Ik weet het, het is een non-probleem vergeleken bij borstontstekingen en dergelijke, maar toch hoop ik dat ik een oplossing vind!

Groetjes, Panda
Gewoon een klein (kinder) haarspeldje?
Bijvoorbeeld hier

Ik gebruik nu de syntocinon om te kolven en ik merk echt veel verschil. Het leek even te duren voor het werkte, maar nu gaat het goed. Bedankt voor de tips!
Even update: oviool drinkt nu super aan de borst (35 wk nu )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven