Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:wen schreef op 25 oktober 2010 @ 15:21:

Jannes, kan het zijn dat er een verstopping in je linkerborst zit? Dat kan geloof ik wel eens borstweigeren uitlokken. Of dat je misschien toch net anders aanlegt / vasthoudt aan die kant. Wat ook kan: oorpijn aan die kant, dan komt er druk op het oortje als je kind zo op z'n zij wordt gelegd om aan te leggen.

Vervelend! En wat balen zeg, van die voedingen...

Dank je wel. Ik denk dat het inderdaad anders aanleggen is geweest. ik gebruik nu een ander kussen en nu gaat het wel weer goed!
Brr, flesweigeren. Hier ook dochter is 5 maanden en dronk tot voor kort gewoon uit een flesje. Volgende week ga ik weer werken en gisteren had ze een wenochtend bij de oppas. Ze wilde niet drinken.. :( Dus een voeding overgeslagen en in de middag gewoon weer aan de borst. Ging goed.

Donderdag heeft ze weer een wenochtend, hoop dat het dan wel goed gaat want volgende week ga ik weer werken en dan ben ik 4 dagen/week 10 uur zonder haar (mijn vriend heeft wel papa dagen maar hij kan natuurlijk niet borstvoeden )

Zou het kunnen dat bevroren en weer ontdooide + verwarmde melk anders smaakt als verse melk ?
Razzmatazz; bevroren en weer ontdooide melk kan zeker anders smaken dan melk die niet is ingevroren. Hier ruikt en smaakt ingevroren melk soms een beetje zepig. Er is verder niks mis mee, maar sommige baby's vinden dat niet lekker en drinken het dan niet.

Kun je de melk ook gewoon in de koelkast laten staan ipv invriezen? In de koelkast blijft het nl 5 dagen goed en dan heb je dat probleem niet. Je kunt ingevroren melk geloof ik ook verhitten waardoor de bijsmaak verdwijnt, maar daarmee verdwijnen ook allemaal waardevolle voedingsstoffen. Googel maar eens, er is wel info over te vinden.
Misschien een idee om nu elke dag een flesje te geven? Ik geef mijn zoon nu elke middag 50ml uit de fles, daarna krijgt hij borst. Drinkt hij de fles niet krijgt hij ook de borst niet, beetje hard maar het werkt hier. Gister weigerde hij de fles en was heel boos. Na een half uurtje in de box natuurlijk wel de borst gegeven, maar pas toen hij niet meer zeurde. Tuitbeker snapt hij niets van, gewoon bekertje vindt hij wel leuk, maar hij was drijfnat :-)
Mijn 2e kind heeft bij mij altijd de fles geweigerd en ging met

5 maanden uit een tuitbeker drinken. Ik had ouderschapsverlof en ging weer werken toen kind 5 maand oud was en ik gaf nog volledig borstvoeding. Dit ging zo lekker dat ik pas na 4 maanden een handkolfset kocht van Avent en ging oefenen met kolven. Dit ging eerst heel moeilijk ,maar lukte toch. Vervolgens dronk het kind niets uit de fles. Toen ik weer ging werken dronk ze alleen bij de oppas (3 x per week) een half flesje moedermelk uit zo'n Aventflesje, terwijl ik bijna 8 uur van huis was. Weliswaar vertrok ik 's ochtends wat later en kwam iets eerder uit mijn werk, maar waren toch lange dagen en ze dronk niets (maar huilde ook niet). Ook op mijn werk kolfde ik. Zo maakte ik gebruik van het kolfrecht. Thuis 's avonds en op mijn vrije dagen gaf ik alleen borstvoeding.

En dat terwijl mijn 1e kind (6 weken BV) jaren ''verslaafd'' was aan flessen opvolgmelk en/ of pap erbij...
Hebben jullie hier nog advies of tips over?

Ik heb last van mn rug en wil er eigenlijk een warmtepleister op doen, staat er ineens (toen ik in de winkel keek stond het er écht nog niet!) op de verpakking dat je hem niet mag gebruiken als je bv geeft! Of nee, er staat dat je advies aan je arts moet vragen. Nou vind ik het wat ver gaan om hem op dit uur lastig te vallen met deze vraag, dus ik hoop op jullie deskundigheid....

Nou staat er ook dat je je huisarts moet vragen voor je een simpele pcm wil nemen en dat is toch redelijk overdreven, dus ik hoop eigenlijk dat zo'n pleister ook weinig kwaad kan.

Ik ben al druk aan het verzinnen waar het gevaar precies in schuilt met zo'n ding, maar ik snap niet zo goed hoe de cayennepeper uit de pleister in mn melk moet komen. (Ik weet wel dat BritBaby daar pissig van zou worden!)

Voorlopig neem ik maar gewoon een hete douche en zet ik BritMan aan het werk met midalgan (ja bijsluiter gelezen en veilig verklaard!). Die pleister bewaar ik wel tot ik zeker weet of het kan......

Iemand toevallig ervaring??
het kolven gaat hier niet zo. eigenlijk niks terwijl vioolbaby veel en vaak drinkt en goed groeit. Ik vind het ook nogal zenuwopwekkend gedoe ( sorry ik schaam me rot sommige kolven voortdurend ) Natuurlijk heb ik de eerste week volop gekolfd maar dat is alweer drie maanden terug.. mijn lijf lijkt het vergeten..

Hoe ga ik efficient kolven? Elke dag 1 keer? Wanneer? en hoe kom ik aan een voorraad (die heb ik wel nodig)

Verder vraag ik me af of ik op mn werkdag genoeg heb aan 1 afgekolfde voeding en bijv een combi met een pap/kv met 6 maanden??

Bijv. om 8 uur zelfvoeden, 12 uur kolfflesje en om 4 uur pap en daarna thuis weer zelf voeden?
Wat een stress viooltje! Ik heb niet teruggelezen (kom normaal niet op deze pijler) dus ik weet niet hoe oud vioolbaby is. Moet je alweer werken? Krijg je de noodzakelijke melk als je aan het werk bent niet bij elkaar gekolfd?

Je hebt het recht om een kwart van je werktijd te besteden aan kolven. Ga dan vaker kort kolven, dan heb je vaak ook meer productie. Als het toeschietreflex een probleem is dan kun je oxytocine neusspray gebruiken.

En doe maar in de flesjes wat je gekolfd hebt! Veel moeders willen flesjes geven van 200 cc of zo (komt door de flesvoedingsgewoontes). Als jij op een dag op je werk 300 cc kolft en je baby krijgt twee flesjes terwijl je aan het werk bent dan worden dat twee flesjes van 150 cc. Kolf je 260 cc dan zijn het twee flesjes van 130 cc. De rest drinkt hij/zij wel weer bij als je weer thuis bent.

Vanaf 6 maanden kan 1 voeding ook groente of fruit zijn (liever dan pap of KV). Dat scheelt weer in het kolven!

Maak je niet zo druk. Gewoon doen!

(zegt een moeder die bij de eerste ook heel wat borstvoedingsstress gehad heeft en ook geen kei was in kolven...)
Britannia, even de medicijnlijst op borstvoeding.com raadplegen (onder 'problemen' geloof ik). Ik hou meestal aan wat er in die lijst staat. Zo mocht ik een plaatselijk smeerseltje tegen voetschimmel niet gebruiken omdat het in de melk kan worden uitgescheiden. Maar het blijkt code L2 te krijgen, en dat is veilig, dus dan smeer ik.
Das inderdaad een goeie Wen, ik dacht eigenlijk meteen; zal wel zijn om zich extra in te dekken. Ik gebruik in ieder geval wel af en toe tijgerbalsem, daar zit ook cayenne in denk ik? Mmmm, misschien ook maar even checken, maar heb nog nooit iets gemerkt van last bij Cardason.

Viooltje, ik probeer nu 's ochtends te kolven om een voorraadje aan te leggen, op de dagen dat ik vrij ben. En er is ook een formule voor hoeveel je in de flesjes kan doen (ben ik even kwijt, zal nog eens kijken...).

Cardason is nu 8 mnd, en ik merk dat hij minder vaak om voedingen vraagt overdag (hij eet nu 's ochtends fruit, tussen de middag een boterham met boter en 's avonds groente). Ik leg uit gewoonte nog om de 3 uur ongeveer aan. Maar hoe gaat dat als hij minder gaat drinken, blijft mijn productie dan op pijl? Sla ik dan gewoon op een gegeven moment een voeding over, of gaat er meer tijd tussen zitten? Ik merk dat ik zo graag wil blijven voeden dat ik er misschien een beetje overspannen mee om ga nu... Maar die productie zou er nu toch wel zo'n beetje tegen moeten kunnen om minder vaak te voeden overdag?

Britannia, Britbaby is even oud toch? Jullie drink/voedfrequentie is al minder vaak schreef je pas, blijft je productie wel op pijl?
@ikdoehet , thanks en het zit meer tussen de oren inderdaad, dat het nu moet. Maar over 3 weken de eerste keer twee dagen achtereen ( misschien aansluitend weg ) daarna pas in januari weer met regelmaat 1 of 2 dagen. Ik denk dat hier zat moeders zijn die voor vijf dagen kolven. En baby is alweer drie maanden en goed in het spek dus is het heel aso te denken dat als die eerste 2 dagen niet zo lopen ( met fles ) dat ze handig genoeg is dat daarna in drie dagen samen op de bank met een kan thee en boek in te halen ? Kijk ik visualiseer nu heel de tijd 10 gevulde flessen en daarvan wordt ik stik zenuwachtig. Maar jouw reactie helpt wel, doen en is het weinig, is het weinig
Ze zal als ze echt dorst heeft ook kv pakken of water toch ?
de formule is 150 ml per kg gewicht van je baby en dan verdelen over het aantal voedingen.

Dus als je baby 7 kg is 150 ml x 7 (is 1050 ml) verdelen over het aantal voedingen. Als dat er ook 7 zijn mag er 150 ml in de fles.

Mooie formule, alleen werkt Skippy niet zo met formules (mijn hemel, nu al niet wiskundig aangelegd )

Vaak drinkt hij maar 50 ml per voeding.... Gelukkig gaan ze er op mijn KDV heel soepel mee om en krijgt hij dan gewoon wat vaker een voeding aangeboden. Ze deden het zelf al in een ander flesje zodat er niet zoveel weggegooid hoefde te worden. Ben ik zo blij mee, een meedenkend KDV! Al geef ik nu zelf maar flesjes met 50 ml mee, is net zo handig
Adem halen en ontspannen Viool

Als je gespannen gaat kolven lukt het ook niet (helaas). Gewoon lekker koffietijd kijken en gewoon proberen. Lukt het, mooi zo, lukt het niet ook even goed. Dan probeer je het een andere keer weer. Wat je ook kunt doen is één borst geven, één borst kolven (vergt wat oefening, zeg ik eerlijk)

Probeer het met een filmpje van je viooltje erbij, dat kan ook helpen.

bij mij komt de TSR meestal als ik mijn mond even laat hangen. Ziet er stom uit, zo'n open bekkie maar helpt wel.

Succes!
Thnx voor de tips over m'n pleister! Ik heb al ff gekeken maar capsicum staat niet in de lijst. Ik ga nog wel ff googelen.

Cardamom: ja BritBaby is ook 8 mnd nu. Hij krijgt smorgens en savonds een 'hele' voeding en tussen de middag drinkt hij ongeveer een halve. Ik kolf op m'n werk niet meer, maar voor ik naar bed ga wel altijd nog. Tot nu toe heb ik niet het idee dat ik te weinig heb. Vannacht heeft het arme ukkie ook nog regelmatig een slokje gehad omdat hij overstuur was van dw pijn in z'n mond. Vanmorgen had ik gewoon weer genoeg voor het ontbijt.

Ik heb natuurlijk ook minder nodig nu. En ik heb heel heel geleidelijk afgebouwd hoor!

Ik maak me er ook niet te druk om, want ik heb genoeg in de vriezer om nog ongeveer 2 mnd door te komen....
Och Viool toch... Ik heb nu alleen m'n telefoon dus ik zal wat advies voor je schrijven als ik het Sprookjesbos heb overleefd vandaag .

Echt, als ik je een paar potjes kon geven om te helpen, zou ik het zo doen.....

Kolven deed ik in het begin vaak met Baby in de buurt, maar wel met een boekje erbij, inet of tv. Dan zit je niet op je melk te letten en dat scheelt soms al.

Ik kom nog bij je terug! Nou vind ik het ook lullig dat ik het lekker over m'n melkfabriek heb terwijl het bij jou helemaal niet wil... Maar ik ga je helpen!!
Dank je wel voor je reactie Ademas ! Het probleem is eigenlijk dat ik al best wel veel voedingen in de vriezer heb staan (en het zonde vind om ze weg te gooien LOL). Volgende week ga ik weer werken (4 dagen/week) en ik geen recht op extra kolftijd op het werk heb (woon in het buitenland) Ik kan dus één keer per dag op m'n werk kolven (in m'n lunchpauze) en voorderest moet het thuis.

Ik kan al kolven en voeden tegelijkertijd, dus dat moet hopelijk te doen zijn, maar heb dus wel een bevroren voeding per dag nodig

Dochterlief is nu 5 maanden en over een maandje gaan we bijvoeden. Maar ik neem aan dat je dan nog niet direct een voeding door een fruithapje kan laten vervangen ?

Nou ja, ik zie het wel. Kan in ieder geval elke dag versgekolfde melk meegeven als ze de bevroren melk niet lekker vindt. En lukt het echt niet, dan ga ik over op kv.

Viooltje, ik heb ook moeite met kolven hoor, volgens mij is dat wel normaal. Maar al doende leert men. Nu ik het vaker doe, heb ik ook de indruk dat mijn borsten "weten" hoe het werkt En wat belangrijk is, doe het wanneer je niet gestrest bent, wanneer je borsten niet te vol zitten en zet de kolf goed op je borst zodat de tepel in het midden zit en het goed vacuum trekt. (Althans zo werkt het bij de Avent handkolf)

Zorg ook dat je lekker zit en dat je het niet koud hebt. Wat bij mij ook hielp in het begin was voeden en kolven tegelijkertijd (baby in rugbybalhouding op een kussen)

Succes !
Net 20 cc gekolfd. ik denk dat het ook komt door de stress associatie eerste dagen in t ziekenhuis van baby( die periode was gewoon zwaar k... Ondanks dat baby superborstbaby bleek en fit heb ik toch aardig wat stress gehad)

nu zonder er nader op in te gaan, zijn er toch nog wat factoren die maken dat ik blokkeer. Dat merk ik gewoon, was bii eerste dagen het doel van kolven dat ze aan de borst moest, nu is het doel dat ze er even af is! Dat wil ik denk ik emotioneel gezien niet, verstandelijk super handig, zelfs voor leuke dingen maar lijfelijk schreeuwt het nee ! Ik ben ook erg voor een half jaar baby gewoon aan de borst maar ik weet de praktijk is anders en oefenen moet ook.

Die 20 cc pfff. Nou over uurtje nog eens 20 en dan vries het in. Maar aan die 8x150 ???? Jeeeee
Vanaf januari moet dit lukken, 9 uur zelf, 12 uur fles en om 4 uur weer zelf voeden. Eerste baby was flesweigeraar en at dan 2 dagen smiddags papje of fruit en haalde om 4 uur beide borsten ( niet gekolfd ) leeg.

Nu alleen dus de voorraad voor binnenkort.

Trouwens wat bijzonder toch dat het meestal wel meteen goed gaat!

Ik bedenk me dat het bij de eerste ( zonder stress) ook moeizaam ging hoor

en misschien niet zo gek idee van

@razzmatazz dat je borsten moeten wennen.

En wat ik al noemde, het eigenlijk nog niet willen werken ... Pas als ik er ben ga ik het weer leuk vinden en ik heb nog geluk dat ik het eerste jaar 1 en 2 dagen kan.

Ik heb nml niks te klagen over mijn werk maar heb zo'n schat van een babywolk die wil ik heel de dag wel zien gewoon! Bij de eerste vond ik het rond half jaar weer fijn om wat op mezelf te doen dus misschien ben ik straks blij met mn werkdag. Hoe is dat nu hier met degene die uit hun verlof zijn ? Het is gewoon een andere fase
quote:fussie schreef op 27 oktober 2010 @ 08:58:

de formule is 150 ml per kg gewicht van je baby en dan verdelen over het aantal voedingen.

Dus als je baby 7 kg is 150 ml x 7 (is 1050 ml) verdelen over het aantal voedingen. Als dat er ook 7 zijn mag er 150 ml in de fles.

Mooie formule, alleen werkt Skippy niet zo met formules (mijn hemel, nu al niet wiskundig aangelegd )

Vaak drinkt hij maar 50 ml per voeding.... Gelukkig gaan ze er op mijn KDV heel soepel mee om en krijgt hij dan gewoon wat vaker een voeding aangeboden. Ze deden het zelf al in een ander flesje zodat er niet zoveel weggegooid hoefde te worden. Ben ik zo blij mee, een meedenkend KDV! Al geef ik nu zelf maar flesjes met 50 ml mee, is net zo handig

Met een maximum van ongeveer een liter, dat wordt vaak vergeten en het is ook een flesvoedingsformule!

Geven wat je kolft is het advies voor borstvoeding. Eventueel wel wat vaker kolven als je niet zo'n held in kolven bent....
quote:ikdoehet schreef op 27 oktober 2010 @ 11:29:

[...]

Met een maximum van ongeveer een liter, dat wordt vaak vergeten en het is ook een flesvoedingsformule!

Dat maximum geldt natuurlijk niet voor borstvoeding, voor de duidelijkheid.

De formule is een hele grove richtlijn, waarmee je de eerste keer een beetje kunt bepalen hoeveel je kunt meegeven. Sommige baby's drinken veel meer per keer, anderen veel minder.

Razzmatazz, nee, je kunt beter niet meteen een voeding vervangen door een fruithap. Het is echt bijvoeding, dus naast de normale voedingen, zodat de darmen rustig kunnen wennen aan het verwerken van ander voedsel dan melk. Eerst eens een paar lepeltjes proberen, kijken of er geen allergische reactie komt (paar dagen hetzelfde voedingsmiddel geven). Of stukjes geven, dan knaagt je kind er vanzelf al kleine beetjes af zodat er geen grote bups naar binnen gaat in één keer.
Wauw Britannia, 2 maanden

Ik moet het maar een beetje loslaten en er op proberen te vertrouwen dat Cardason en mijn borsten er samen wel uitkomen

Er mag nu na 8 mnd. natuurlijk best wat langer tussen gaan zitten.

En Viooltje hou vol! Het komt wel, je moet er gewoon even aan wennen, zowel lichamelijk als geestelijk. Ben ook niet zo'n held met kolven, en was vorige maand in paniek doordat de voorraad op was. Maar nu groeit die ook weer gestaag... (Heel langzaam, maar wel gestaag...)
Hai dames!

Een paar maanden geleden heb ik hier af en toe meegeschreven vooral voor tips ivm overproductie. Inmiddels is mijn dochter 12 maanden en ze krijgt sinds een maand of 3 geen BV meer. Heb al in geen maanden meer meegelezen in dit topic maar nu dacht ik verrek, ik ben nu toch ook ervaringsdeskundige. Wie weet kan ik ook eens met een zinnig antwoord komen! Dus bij deze, ik ga proberen geregeld mee te lezen en wie weet kan ik ergens een oplossing bieden.

Overigens een compliment aan alle dames die dit topic lopende houden. Denk dat jullie een grote steun kunnen zijn voor moeders die BV lastig vinden en wellicht overwegen te stoppen.
Hallo dames,

Hier een actieve lezer en een iets minder actieve schrijfster ;) Maar nu wil ik och graag jullie advies of ervaringen lezen.

Ik geef mijn dochter nu al bijna 7 maanden borstvoeding en ik wil dit voorlopig ook nog blijven doen. Alleen heb ik het idee dat mijn lichaam er een beetje klaar mee is. De laatste tijd gaat het kolven steeds moeilijker. Mijn borsten lijken ook minder vol te zitten (ze voelen echt een stuk leger).

Dochterlief wordt de laatste dagen steeds wakker 's nachts en wil dan weer aan de borst, terwijl ze voorheen doorsliep. Hierdoor krijg ik toch het idee dat ze te weinig binnen krijgt. (ka natuurlijk ook toeval zijn) Dat mijn lijf onder de borstvoeding te lijden heeft is een ding wat zeker is. Ik weeg al maandenlang 45 kilo bij een lengte van 1,63. Normaal gesproken weeg ik 50/52 kilo. Sinds ik ben begonnen met de borstvoeding ben ik dus ruim 5 kilo afgevallen en ik kan het er niet bij eten. Ik heb het gevoel dat mijn reserves nu echt op zijn en dat mijn productie daardoor terug loopt. Zou het nog zin hebben om mijn dochter vaker aan te leggen om te kijken of ik de productie weer een beetje op gang kan brengen of zou dat niet werken? (nu mijn dochter weer 2x per nacht een voeding krijgt dacht ik dat mijn borsten dan na een dag of 3 daaraan gewend zouden zijn en een stuk voller zouden 'voelen' maar ik merk nog niets, daardoor twijfel ik of vaak aanleggen nog wel helpt om de productie weer op gang te helpen)

Is er nog een mogelijkheid om alleen de ochtend en avond voeding te geven de de rest te vervangen voor kv, of zou mijn lijf er dan helemaal mee stoppen?

Ergens denk ik; "ik kap ermee, het is mooi geweest, het lukt niet meer" maar mijn gevoel zegt; ik wil er niet mee stoppen!! En ik kan wel janken als ik eraan denk om te stoppen.

quote:Jazzme schreef op 27 oktober 2010 @ 16:12:

Hai dames!

Een paar maanden geleden heb ik hier af en toe meegeschreven vooral voor tips ivm overproductie. Inmiddels is mijn dochter 12 maanden en ze krijgt sinds een maand of 3 geen BV meer. Heb al in geen maanden meer meegelezen in dit topic maar nu dacht ik verrek, ik ben nu toch ook ervaringsdeskundige. Wie weet kan ik ook eens met een zinnig antwoord komen! Dus bij deze, ik ga proberen geregeld mee te lezen en wie weet kan ik ergens een oplossing bieden.

Overigens een compliment aan alle dames die dit topic lopende houden. Denk dat jullie een grote steun kunnen zijn voor moeders die BV lastig vinden en wellicht overwegen te stoppen.

Ah tips voor overproductie! Dat is wat voor mij. Ik heb al vanaf het begin teveel melk en kolf dan ook met gemak nog 150 cc 's morgens uit de borst waar mijn zoon uit gedronken heeft. Sorry voor de dames (viooltje bv) voor wie dit zo lastig gaat. Mijn zoontje verslikt zich ook regelmatig. Groeit wel als kool, dat dan weer wel. Wat te doen: 's morgens na de voeding leegkolven, zodat het wat leger voelt? Of juist niet? Ik heb ook al wel eens gehoord dat je liggend op je rug moet voeden, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Zeker niet met mijn cup zeeeeer groot! Wat hielp bij jou?

Mijn kolftip (bij mijn vorige 2 kinderen ging het kolven ook wel eens lastig): Probeer een aantal keren te gapen of doe je ogen dicht en denk aan stromende melk. Ik stelde dan voor dat het flesje helemaal volliep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven