Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
wat een lief aanbod fussie !

soms word ik zo blij van vivaforum
Ik heb hem zelf deze keer (gelukkig!) niet nodig dus het ding staat hier toch maar. En als je er dan iemand mee kan helpen, mooi dan toch?

Yamuna, erg OT hoor, maar jij had ook veel last van je bekken toch na je zwangerschap? Is het bij jou weer goed gekomen?
Fussie, wat een gigantisch lief aanbod!

Ik heb net even gekeken wat het precies inhoud, maar ik denk eigenlijk dat ik er misschien niet zoveel aan heb. Het 'probleem' met onze kindjes is bij de een dat hij alleen als hij goed genoeg wakker is goed hapt, is hij te slaperig, dan houd hij zijn mondje stijf dicht, ook al heeft hij vlak daarvoor op de arm nog liggen zoeken en happen. Eenmaal bij mama valt hij meteen in slaap... Vanmiddag ook weer, eerst helemaal wakker en willen drinken, ik neem hem in positie, zijn oogjes vallen dicht en zijn mondje gaat niet meer open. Op een gegeven moment hapte hij één keer, hij zuigt, valt in slaap, en de moedermelk stroomt zo uit zijn mondje. Als hij wakker genoeg is heeft hij geen moeite om ruim voldoende te drinken per keer. Maar dat wakker zijn hè?

De ander kan ook heel goed aan de borst drinken, zij hapt juist heel mooi, maar is ook vaak te moe om verder te gaan. Als ze wel wakker genoeg is drinkt ze prima, alleen nog net niet genoeg voor een hele voeding (ongeveer de helft tot drie kwart). De rest krijgt ze dan via een sonde.

Ik heb net weer gekolft, en de productie van mijn 'mindere' borst komt weer wat op gang. Ik denk eigenlijk dat het met name de verandering is en het feit dat ik gisteren en eergisteren door alle drukte te weinig heb gekolft. Ik ga eerst proberen om door na iedere voeding mijn mindere borst weer goed af te kolven de boel weer wat meer op de rit te krijgen.

Maar nogmaals super bedankt voor je aanbod!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Lieve meiden,

ik geef nu 6 weken borstvoeding en het valt me best zwaar..

Met name het gegeven dat ik mijn borsten continue voel. Ze zijn erg gevoelig en de tepels met name.. als ik gewoon op straat loop voel ik ze steeds. Is dit herkenbaar en wanneer wordt dit minder of hoort dit gewoon bij borstvoeding?

Verder heb ik geregeld last dat mijn tepels vurig en extra gevoelig zijn... purelan en bethaden gebruik ik dan steeds tussen de voedingen door. ´s nachts gebruik ik dan soms een tepelhoedje omdat ik ´s nachts wat minder secuur aanleg maar ene tepelhoedje schuurt volgens mij behoorlijk, evenals de medela kolf heb ik gemerkt...
Ilske het gevoel wordt wel minder al heb ik het niet zo erg als jij gehad. Je kindje gaat ook minder beurten per dag drinken waardoor de rustmomenten langer worden.

Heb je goede zachte zoogcompressen erin? Hema zijn zacht. Goed je tepel recht naar binnen erin drukken voor je alles eroverheen doet.

Ps nog gefeliciteerd hè!
Het wordt echt minder! Zolang het geen pijn is bij aanleggen/drinken maar gewoon gevoeligheid is het op zich ok. Ik had de eerste weken ook steeds last van mijn tepels, heel wat Bepanthen gesmeerd, en inmiddels kan m'n dochter zo slecht aanhappen als ze wil, ik voel het niet meer. Eelt gekweekt denk ik

Purelan is inderdaad ook heel fijn, eigenlijk beter nog dan Bepanthen maar ik vond het verkoelende van Bepanthen ook wel heel fijn. Het beste is om er niets op te doen behalve wat van je eigen melk, en dat aan de lucht te laten drogen.

Het is moeilijk te zeggen wanneer het minder wordt, dat verschilt per persoon. Maar je bent nu al 6 weken bezig, je kind zal steeds beter weten hoe het drinken gaat en je tepels minder belasten, en je tepels wennen eraan. Over een paar weken is het waarschijnlijk al een stuk beter.

Wat ook fijn is: topless lopen en topless slapen.

Als je kolf niet fijn aanvoelt zou je eens kunnen kijken of je de goede maat borstschelp hebt.

En vergeet ook niet dat het gewoon ook wel zwaar ís, je hebt een verse baby, bent in je eentje verantwoordelijk voor de productie van voeding en zit nog vol met hormonen. Laat je verder lekker verwennen door je partner, een voetmassage schijnt heel goed te helpen tegen gevoelige tepels
Ik heb een pietlut vraag;

op borstvoeding.com staat dan ontdooide melk 24 uur houdbaar is in de koelkast. Gaat die tijd pas in als het flesje helemaal ontdooid is of meteen of halverwege?

Ik heb nm vanorgen een bevroren fles in de koelkast gezet en de plannen zijn gewijzigd.
phoehee,kun je anders niet je kind die melk gegeven en dan zelf toch afkolven ook al ben je wel gewoon bij je kind? Ik zou geen risico lopen, melk uit de vriezer bederft wel vrij snel is mijn ervaring.
Ik zou het anders (liever) morgenochtend op de wen-dag van het kdv meegeven. Het flesje is nog ijs nu met wat randjes vloeibare melk.

Maar kan dit?
Het lijkt me dat de tijd ingaat op het moment dat het ontdooid is. Dus voor die ontdooide randjes gaat het wat eerder in dan voor de nog niet ontdooide melk. Als het vanmiddag nog maar amper ontdooid was, zou ik het voor morgen direct in de ochtend wel aandurven.
Ik heb de fles vandaag maar gegeven en gekolfd, ik twijfelde zo. Stom om hem een fles te geven met volle borsten. Ik vond het ook echt onhandig, hij huilt want honger en dan die half bevroren fles verwarmen. Daar ben ik dan nog heel onhandig in dus te heet want even geproeft. Goor! Gelukkig smikkelde hij er wel van in 9 minuten ipv 40.
ik kom even iets met jullie delen, want ik ben TROTS! Hier staat namelijk een hele vreemde prijsvraag...... die inmiddels wel gewijzigd is... Want - anders dan dat er nu staat - was het 1e antwoord op de vraag 'Wat kan darmkrampjes veroorzaken bij pasgeboren baby’s?' aanvankelijk 'de voedingsstoffen uit borstvoeding'.... Ik dacht dat ik het niet goed gezien had..... Aangezien de prijsvraag mede uit naam van Nutricia is heb ik gisteravond een mailtje naar Nutricia gestuurd met daarin de opmerking dat ik het een erg suggestief antwoord vind en dat ze dan op zn minst als antwoordmogelijkheid 'de voedingsstoffen uit kunstvoeding' zouden moeten toevoegen of te vervangen door 'voedingsstoffen in het algemeen'. En dat ze door de suggestiviteit (is dat een correct woord?!) m.i. ingaan tegen het WHO advies... Vanmorgen werd ik gebeld door Nutricia; ik had volkomen gelijk, excuses. En de prijsvraag is dus aangepast! Het helpt dus blijkbaar wel om te reageren! Het excuus was overigens dat de prijsvraag was bedacht door de redactie van het tvprogramma en dat Nutricia verzuimd heeft het te controleren, maar dat ze zelf natuurlijk nóóit zo'n antwoord zouden formuleren.....
kersje goed dat je van je hebt laten horen !

al was je niet de enige hoor

op diverse fora bleek dat nutricia het heel druk had aan de telefoon, op de mail en de chat

en natuurlijk zouden ze dat zelf nóóóóóit zo formuleren
Nee, had al het vermoeden dat ik niet de enige was.... Gelukkig maar! Zag later aan de overkant ook een draadje.....
Toch een superactie Kersje!

Nee, Nutricia zou dat nooooit doen, die willen het liefste dat elke moeder borstvoeding geeft
Goeie actie Kersje! Echt zooooo vaaag dat op deze manier heel slinks weer reclame gemaakt wordt voor kv. Heb jij je al aangemeld op het lactivisten forum?

Hier een lekkere actie van de week. Een spugend mannetje dat wel graag aan de borst wou. Gevolg: hele golven over me heen. Ik dacht eerst: toch maar aanleggen, want bv geneest alles, maar na die golf toch maar even niet. Meneertje ging wel lekker slapen na een uur zingen van de oever van de rotte en barbapappa. Helaas midden in de nacht schrok hij van een kokhalsende moeder die net de wc niet haalde oeps... Toch maar weer aangelegd na een uur huilen en mama zelf klappertandend wiegen (lekker stel) en dat bleef binnen. Toen ik twee uur later weer moest rennen, werd hij wel even wakker, maar was weer ingeslapen voor ik met weer een schone pyjama aan terug kwam. De hele familie is nog een paar dagen aan de diarree, dus ik denk maar dat er iets heerst... Verder hier alles goed hoor
Vraagje voor alle ervaringsdeskundigen hier

Mijn dochtertje van 9 weken slaapt sinds 1 week de nacht door. Heerlijk Ik geef haar de laatste voeding om 21u en dan slaapt ze tot 7 of 8 uur. Ik vraag me af of dit niet te lang is? Ze doet het verder prima, ik zit overdag rond de 5 a 6 voedingen. De late voeding van 24u was er al vrij snel af, ze is dan erg moe dus van drinken kwam altijd weinig. Dus ze sliep vanaf 6wk van 21u tot 4u en dan kwam ze om 8u weer. Nu slaat ze die van 4 uur dus over. Dit betekend dat ze wel een nacht maakt van bijna 10 uur....

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Zuster, met 9 weken kun je bij een goed drinkend en aankomend kind gewoon volledig op verzoek voeden. Dus als ze doorslaapt is dat prima! Geniet ervan, zou ik zeggen

Fab, wat een ellende he? Hier ook net een buikgriep achter de rug: eerst Bloem, twee dagen later vriend, en weer twee dagen later ik. Gelukkig om de beurt dus. Maar voeden terwijl ik de misselijkheid op voel komen, dat kan ik niet opbrengen. Bloem was heel erg verdrietig dat ze niet mocht drinken, gelukkig kwam vriend snel met een flesje melk aanzetten. Ik heb een vorige keer wel eens haar snel af moeten koppelen om me over het teiltje te buigen was ook geen aanrader.

En inderdaad: wel aanleggen = snel weer spugen en bed verschonen, maar niet aanleggen voelt dan ook weer zo ontaard want het is wel vocht he? Al zijn we behoorlijk handig geworden in het grijpen van bakjes, Bloem omhoog houden, lamp aandoen en hydrofiel erbij grijpen.
Hallo dames, ik kom weer even langs met een vraag hoor!

Mijn zoon is net een jaar geworden, en sinds gisteravond weigert hij de borst. Gister leek hij zich niet zo lekker te voelen, was een beetje jammerig. Soms probeerde hij een paar slokjes, maar liet dan al snel weer los. Een flesje wilde hij ook niet. Hij heeft toen wel fruit met yoghurt gegeten. Vannacht wilde hij ineens weer heel fanatiek drinken, maar deze ochtend weigert hij weer pertinent. Eten doet hij wel, en hij lijkt verder ook prima in orde.

Komt dit jullie bekend voor? En hoe ging dat toen verder? Ik zit met heel volle borsten en kolven lukt me niet. Hij trekt soms wel als een soort gewoonte m'n trui omhoog, maar dan trekt hij weer snel z'n hoofd weg, of sabbelt even om vervolgens weer te stoppen.

Mijn oudste is gestopt zodra hij kon lopen, maar die kreeg veel minder bv op dat moment, dus dat was zo erg niet. Deze zoon loopt ook sinds een week. Ik vind 't wel jammer als 't nu helemaal voorbij is (ik wilde doorgaan tot hij zelf zou stoppen, maar had niet gedacht dat 't zo snel zou zijn), maar ik ben wel bereid dat te accepteren. Mijn probleem voor nu is vooral die volle borsten. En wat is er met hem aan de hand??
hier ook een vraag, mijn dochter vindt mijn rechterborst (de stieftiet) blijkbaar niet zo leuk meer. ze laat los (met een nare plop die behoorlijk zeer doet) en sabbelt/klooit maar wat. Soms doet ze het links ook. Maar 's nachts drinkt ze aan beide kanten prima, dus het lijkt me niet dat het pijn is. Misschien komt de melk gewoonniet hard genoeg, of vindt ze het gewoon leuk om te klooien?
Hallo dames,

Zou ik (nog een keer) gebruik mogen maken van jullie wijze raad?

Om verschillende redenen wil ik gaan afbouwen met de borstvoeding. Ik heb verschillende schema's gezien, maar kom er niet helemaal uit.

Onze zoon is 6,5 maand en er ligt nog wel een voorraadje in de diepvries, dus ik denk dat we het tot een maand of 8 gaan redden.

Op dit moment drinkt hij (bij benadering):

- 08.00uur bv

- ong. 11.00uur bv of een fruithapje

- ong. 12.30uur bv of fruithapje (ivm chreche wisselt het)

- ong. 15.45uur bv

- ong. 18.00/18.30uur groentehapje

- 20.30uur bv

De ochtend en de avondvoeding wil ik blijven geven. De afgelopen dagen heb ik de middagvoeding 'laten schieten' (als ik het goed begrijp moet je beginnen de één na laatste voeding te laten vervallen) en de ochtendvoeding steeds wat later gekolfd. Ik red het nu dus met 1x kolven. (ongeveer om 12.30-13.00uur).

Hoe moet ik het nu aanpakken met deze keer kolven? Moet ik dit steeds wat langer uitstellen, zodat ik in feite naar de avondvoeding toewerk? Of moet ik helemaal niet meer kolven? Of doe ik het zowieso helemaal verkeerd?

Alvast bedankt!

groeten,

mieke
Allis, mijn zoon bliefde de stieftiet ook minder, overdag. 's Nachts, als ik liggend voed, was het geen probleem. Ik ben toen eens gaan kijken of ik m aan de stiefkant anders vast hield, en dat bleek, heel subtiel, wel zo te zijn. Waarschijnlijk had hij aan de stiefkant meer het gevoel achterover te gaan vallen, en was hij onrustiger. Je zou kunnen kijken of er bij jou ook zoiets is. Ze krijgt natuurlijk ook de leeftijd om de wereld om haar heen steeds interessanter te gaan vinden, dus het kan ook goed zijn dat een te langzame melkstroom haar gewoon niet kan boeien.
ja, ze ligt me inderdaad wel eens gewoon aan te grijnzen ipv te drinken, en ik zal eens opletten of ik haar anders aanleg. Overigens voed ik ook 'snachts zittend, liggend wil slecht lukken. Ik zit dus in het logeerbed met een goed kussen in mijn rug en een dekentje enzo, heel gerieflijk al zeg ik het zelf. Had er eerst wel moeite mee, wilde net als Fussie slapend kunnen voeden maar nu zijn we er beiden aan gewend en gaat het heel relaxed.
Had niet gedacht hier al zo snel te verschijnen, maar heb vandaag voor het eerst last van stuwing..

Om 5 uur vanmorgen was er nog niets aan de hand, maar werd om half 8 wakker met een natte bh, de melk lekte er doorheen.

Muffin kan het niet bijbenen, verslikt zich steeds, nou ja, jullie kennen het vast wel.. Nu heb ik een uur na het voeden aleer een tiet als een Picasso: zo vol dat de tepels naast mijn oren staan.

Volgens de kraam is kolven niet verstandig en ik zie het zelf niet zitten om er diepvries spullen op te leggen..

Heeft iemand tips?
quote:stukje_cake schreef op 21 oktober 2010 @ 21:40:

Nu heb ik een uur na het voeden aleer een tiet als een Picasso: zo vol dat de tepels naast mijn oren staan.

Heeft iemand tips?

onder de warme douche leegmasseren.

Gekneusde witte koolbladeren in je BH (platmeppen met koekenpan/ deegroller)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven