Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Rocky dit las ik aan de "overkant" op de borstvoedingspijler

Ik hab laatst een deens forum ontdekt wat een beetje op deze lijkt. Ze hadden daar een draadje met een recept voor de zogenaamde Melkbom (Mælkebomben). Er wordt gezegd dat als je hier 2 eetlepels per dag van eet je melkproductie omhoog gaat (bij veel mensen in ieder geval). De meeste waren er behoorlijk enthousiast over en sommige hadden het er zelfs over dat ze nogal overproductie kregen, dus maar weer stopten met dat spul eten...

Ik heb het nog niet geprobeerd en om eerlijk te zijn weet ik niet of ik er nou echt in geloof. Aan de andere kant... baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij...

Heeft iemand hier weleens van gehoord en of geprobeerd?

Hier is in ieder geval het recept:

MÆLKEBOMBEN

25 g boter

25 g durum meel

25 g ongezoute pistache nootjes of pompoenpitten

25 g sesamzaad

25 g amandelen

25 g kokosmeel

Bereiding:

Pistachenootjes en amandelen erg fijn hakken. Sesamzaad fijn maken. Boter smelten in een steelpan (mag niet bruin worden). Alles goed door elkaar roeren en daarna in de koelkast af laten koelen. Eet 1-2 eetlepels per dag. (bijvoorbeeld door de yoghurt)

er staan nog geen ervarings verhalen bij

maar het lijkt me appetijtelijk om te proberen!

(durum is harde tarwemeel waar pasta van gemaakt word)

ook zou je borstvoedings thee kunnen proberen.
Flowerfield je kan eerst proberen met de neusspray, als dat niet afdoende is kun je eventueel domperidon erbij proberen
Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Misschien lukt het. Plan was toch wel om nog even door te gaan.
Iemand nog tips? Zoontje weigert al een week of 3 steeds de borst ivm verkoudheid die maar niet minder wordt. Heel soms lukt het wel, maar vaak bijt hij als ik hem probeer aan te leggen. T loopt dus even niet erg lekker.

Stoppen wil ik nog niet, maar ik had na de oudste voorgenomen niet meer ft te gaan kolven (toen 10 mnd gedaan) en ben daar nu toch alweer een paar weken. mee bezig.

Ik heb het eigenlijk even gehad, zie weinig hoop dat zoon weer een de borst gaat drinken en sta opbergen punt van stoppen. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet! Ik heb dus even advies, tips, een hart onder de riem nodig en hoop dat jullie dat kunnen bieden.

Dusseh, kom maar op
he wat vervelend opgoedgeluk !

veel bloot huid op huid contact

's avonds gordijnen dicht , verwarming graadje hoger fleece dekentje en lekker bloot tegen bloot knuffelen?

en dan niet pushen om aan te happen. gewoon lekker ongedwongen, samen badderen en douchen ,...

vaak pakken ze dan vanzelf weer de borst.

eventueel even contact opnemen met VBN of LLL ?
Lastig opgoedgeluk. De tips van Yamuna zijn goede. Hopelijk wordt het gauw beter. Kan me voorstellen dat je niet fulltime wil kolven.
Ja, misschien dat ik dat maar even moet doen. Gewoon lekker huidjes tegen elkaar en dan hopen dat het beter gaat. Even een momentje zoeken dat de oudste slaapt ofzo, want een loslopende peuter is op zo'n moment niet echt rustgevend

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook wat 'angstig' word voor wanneer hij wel aanhapt, omdat de laatste keren slechts een hap was om te 'bijten' (naja, bijten....hij zet een soort heel gemene tepelklem, autsj!)

Soms denk ik wel eens; hij krijgt nu al 6,5 maand alleen bv (bijvoeding blieft meneer nog niet) en dat is toch mooi, afbouwen zou geen ramp zijn (en op sommige punten ook eigenlijk wel prettig). Maar dat zijn egoïstische redenen en ik wil niet om egoïstische redenen stoppen. Bv is gewoon het beste wat ik mijn mannetje kan geven en waarom zou ik daar nu al mee stoppen? Gevoelsmatig ben ik dus ook erg in dubio. Ik wil het beste voor mijn kindje, maar het moet ook 'wel leuk blijven' . Nu ben ik te gestresst door het hele gebeuren en dat is ook tegenover de oudste en mijn man niet eerlijk.
op goed geluk , heb je draagdoek ( sorry weet niet meer precie wie wel en wie niet )
Opgoedgeluk, bij twijfel niet doen. Als je er nu echt, echt, echt klaar mee zou zijn dan zou je niet twijfelen toch? Misschien de week bedenktijd nu in laten gaan en morgen een LK bellen?
Hi Opgoedgeluk,

Wat vervelend! Als aanvulling op bovenstaande tips nog het volgende:

Heb je iets om het neusje goed vrij van snot te krijgen? Bij mijn zoontje hielp de otrivin daar eigenlijk niet goed tegen. We hebben nu xylometa en dat werkt heel goed. Het lost ook slijm op, zodat hij weer vrij kan ademen.
Opgoedgeluk (ik hoor meteen Carrie Tefsen) is het misschien rustgevend als je jezelf een termijn geeft? Bijvoorbeeld 10 maanden net als bij je oudste? Dat is in het ergste geval nog 3,5 mnd ft kolven. En misschien voelt dat eerlijker tegenover je kleine. Als hij weer aan de borst gaat kun je altijd nog anders beslissen.
Oh opgoedgeluk ik smeerde vanmorgen wat baby-luuf boven mijn borst voor meer lucht. Hij vond het wel lekker denk ik.
Yam, ik heb inderdaad draagdoeken. (en toevallig net mijn zelfgemaakte Mei Tai af ) We gaan nu eerst even de sneeuw in (reiswieg op slee vastgemaakt, gaat prima. Een draagdoek durf ik nu in de sneeuw echt niet aan, ik loop toch al niet stabiel ivm de BI (petje af als jij dat wel durft)). Even lekker frisse lucht en frisse moed die longen in laten stromen. Maar hier in huis is de draagdoek nu inderdaad wel een goed idee met het borstweiger verhaal. Had ik nog niet aan gedacht

phoehee en jannes; voor zijn neusje gebruik ik nu neusspray en fysiologische zoutoplossing. Op zich lijkt zijn neusje wel open te zijn. Maar ik zal jullie tips zeker in gedachten houden, bedankt!

Flowerfield, je hebt helemaal gelijk. Bij twijfel niet stoppen, anders krijg je spijt. Voorlopig gaan we dus nog even door. Ik hoop alleen wel dat deze fase weer heel snel voorbij is, want dit is niet tof. En bv is fijn, maar dan wel live voeden. Mijn kolf en ik hebben een zeer serieuze haat-liefde relatie

Goed, wij gaan even een sneeuwneus halen
(poe, wat hebben jullie veel geschreven *bladert een paar pagina's terug*)

Yamuna, phoe hee en wen, bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te weten dat dochter nu op het hoogtepunt zit qua drinken en dat het binnenkort waarschijnlijk weer wat makkelijker gaat worden. Ik ga inderdaad eerst maar volhouden tot 6 maanden, lekker overzichtelijk, en dan wel weer verder kijken. Ik heb bijna vakantie (dus even niet kolven), heb ook nog best wel wat bv in de vriezer zag ik net, dus die zes maanden moeten wel lukken. En over een week of twee gaan we beginnen met bijvoeden (hoewel, als ik de rapley ervaringen lees, er in het begin nog niet zoveel eten ook echt ingaat).

Ik heb overigens al vaker vragen gepost en vind het iedere keer weer super dat er zo wordt meegedacht
Ik vindh et ook wel een fijn idee dat het met 5 maanden de top is qua voedingshoeveelheid. Dat maakt de druk wat minder hoog om gewoon lekker door te gaan!

Overigens lijkt hier de domperidon goed aan te slaan, gelukkig. Vanmorgen na het voeden heb ik nog 100 ml kunnen kolven. Ben ik erg blij mee, Skippy is morgen 5 maanden, dus nog minstens één maand lekker volledig te gaan. Maar liever ga ik nog langer door
Dus 5 maand is de top? Hoe merk ik dat? Mijn meisje is nu 4mnd en het gaat super hier Maar begrijp ik goed dat ze straks misschien meer gaat drinken? Ik geef haar nu afgekolfd 150cc en daar heeft ze meer dan genoeg aan. Wordt dit dan ook meer? Of is na 5mnd de "piek" geweest en kom je dan in stabiel vaarwater..... Hier afgelopen week wel regeldagen. Ze wilde weer drinken rond 24u. Nu is ze sinds twee dagen weer super tevreden en aller vrolijkst

Ik ga ook voor minimaal 6mnd en eigenlijk langer. Ik wil mijn eigen moeder verslaan want ik heb zelf 9mnd BV gehad....

Ik kreeg hier de tip om tegen verkoudheid wat afgekolfde melk in het neusje te doen. Dat helpt hier super! Tijdens het "inspuiten" in haar gezicht blazen en ze inhaleert de melk als het ware. Snotjes komen direct naar buiten Het helpt ook direct.

Ben benieuwd naar de ervaringen van het heerlijke recept van Yamuna
Help! Ik heb hier een klein meisje wat de borst weigert! Ze begint al te krijsen als ik haar richting mijn borst breng. En aangezien we hier een dame met pittig karakter hebben, leidde het net tot een driftbui van ruim driekwartier. (niet dat ik haar steeds weer probeerde aan te leggen, heb het aan beide borsten geprobeerd en ben toen gestopt). Ze is bijna 4 maanden oud en het ging na een spruwinfectie en een flinke regelnacht vorige week weer zo lekker. Ik geniet er altijd zo van.

Moet eerlijk zeggen dat het ook heel naar voelt, alsof je afgewezen wordt.

Maar ik vind het vooral vervelend voor haar, dat ze er zo overstuur van raakt.

Moet ik juist wel of niet afgekolfde melk geven?

Wat zijn de tips bij borstweigeren?
heeej!

Nou .. haha .. OP is een groot woord...

ik leg trouwens niet meer aan omdat onze kleine heel erg last van reflux heeft.. en dat is nou net het probleem denk ik. Ik KOLF dus alles af... (nog steeds hoor trouwens) en dat iedere 2 / 3 uur.

Maar dan komt er dus steeds minder borstvoeding merk ik nu... smorgens is het top.. maar eind van de dag is het weinig. Te weinig voor de eetlust van Luca.

Het is maar 1 flesje nutrilon per dag trouwens.. de rest is borstvoeding hoor, ik stop nog niet.

Morgen naar de kinderarts in het ziekenhuis.. als we medicatie voor de reflux krijgen (nu gebruiken we johannes pitmeel in zijn flesjes) .. dan kan ik hem weer gaan aanleggen :-)
Zonnetje, doe je wel aan klusterkolven?

Bijv. een dag lang iedere 2 uur kolven (ook 's nachts) of bijv. als je kolft 7-5-3-1 te kolven? Daarmee simuleer je regeldagen en gaat je produktie als het goed is weer omhoog. Verder vooral veel drinken! (evt. borstvoedingsthee).

Je zou ook kunnen overwegen de JBPM met een lepeltje te geven en verder wel gewoon live aan de borst te voeden.

Eksner, helaas geen tips, ik had ook een kind dat hysterisch werd als ze alleen mijn tiet maar zag
quote:eksner schreef op 19 december 2010 @ 20:43:

Help! Ik heb hier een klein meisje wat de borst weigert! Ze begint al te krijsen als ik haar richting mijn borst breng. En aangezien we hier een dame met pittig karakter hebben, leidde het net tot een driftbui van ruim driekwartier. (niet dat ik haar steeds weer probeerde aan te leggen, heb het aan beide borsten geprobeerd en ben toen gestopt). Ze is bijna 4 maanden oud en het ging na een spruwinfectie en een flinke regelnacht vorige week weer zo lekker. Ik geniet er altijd zo van.

Moet eerlijk zeggen dat het ook heel naar voelt, alsof je afgewezen wordt.

Maar ik vind het vooral vervelend voor haar, dat ze er zo overstuur van raakt.

Moet ik juist wel of niet afgekolfde melk geven?

Wat zijn de tips bij borstweigeren?

- Wel afgekolfde melk geven, je kindje laten scheuren van de honger kan nooit de bedoeling zijn.

- het kan te maken hebben met de "viermaanden dip"

- het kan te maken hebben met dat je menstruatie weer op gang komt ( andere smaak, andere geur)

-eventueel nieuw/ ander doucheprodukt gebruikt?

Advies : veel ongedwongen huid contact jij ontbloot bovenlijf, kindje alleen luiertje aan en lekker knuffelen onder fleecedekentje op de bank/ in de draagdoek/ samen badderen/ douchen, niet forceren om aan te leggen als je kindje wil kan ie er zelf bij
zonnetje ik sluit me aan bij de tips van German wings.

als je zo vroeg al gaat beginnen met bijvoeden met de fles is dat echt het ondermijnen van je produktie !

dus als je langer wilt voeden, zou ik toch kijken of je niet een lactatiekundige langs kunt laten komen. en terughoudend zijn met het bijvoeden met kunstvoeding.

Natuurlijk is het niet de bedoeling om je kindje te laten scheuren van de honger als je echt echt echt niet genoeg bij elkaar kan kolven en dan is kunstvoeding een prima aanvulling.
Na zes maanden wordt het beter? Bij mijn oudste wel iets, maar verwacht ook niet al teveel van bijvoeding: oudste zoon ging van 7 voedingen wel weer naar 6, maar hield het daar vervolgens bij tot hij een maand of 8 was - en dat waren echt zes flinke voedingen, want hij dronk flessen van meer dan 200ml gekolfde melk.

De jongste is nu ongeveer 5,5 maand, en de afgelopen week heeft hij zijn voedselbehoefte kennelijk flink verhoogd: ineens drinkt hij 7 of 8 keer op een dag, op het kdv ging er op 1 dag bijna 600 ml doorheen en ik ben in een week bijna 2 kilo afgevallen. Tijd om voorzichtig te beginnen met bijvoeding, maar hij heeft diarree, dus daar wachten we nog maar even mee tot zijn darmen weer op orde zijn.

Ik blijf hoe dan ook wel bv geven: er zijn aanwijzingen dat beginnen met bijvoeden terwijl je bv geeft, de kans op allergieen verkleind (google maar op koala study), dus daar drink ik nog maar een poosje drie liter thee per dag voor om zelf niet uit te drogen
Miffy, ik wilde ook net zeggen dat die 5 maanden een richtlijn zijn, geen harde grens 5/6 maanden voorbij, en hoppa, je kind gaat gegarandeerd minder drinken. Zo werkt het helaas niet, maar in zijn algemeenheid is rond de 5 maanden dus de piek.

Zonnetje, als ik het goed onthouden heb helpt de JBPM ook niet echt toch? Eerlijk gezegd zou ik dat de deur uitgooien, je kind de hele dag rechtop dragen in een doek en gewoon aanleggen tot je een kinderarts gezien hebt (overigens moet je ook dan nog alert blijven want sommige kinderartsen hebben van borstvoeding echt geen kaas gegeten schijnt het)

Eind van de dag is ook een heel logisch moment voor een baby om zich vaak te melden: het clusteren gebeurt vaak einde middag / begin van de avond.

Rocky, jeetje, dat is wel heftig zeg. Ben je inmiddels wel opgeknapt?

Je kunt inderdaad in bijna elke situatie wel weer je borstvoeding op peil krijgen als je in het begin maar voldoende hebt gevoed. Afhankelijk van de situatie kost dat weinig tot heel veel moeite, maar het kan. Vond ik ook altijd wel (een beetje) rustgevend. Je hebt de melkproducerende cellen in het begin geactiveerd, die doen het gewoon, alleen als er een tijdje weinig melk gemaakt wordt (door weinig vraag of weinig productie) worden ze lui. Dan moet je ze dus weer wakker maken. (ok, deze uitleg is misschien niet helemaal fysiologisch correct maar ach)
Mijn dochter is over twee dagen 7 maanden en ik geef nog steeds volledige borstvoeding. Nu krijgt ze sinds ruim een maand ook bijvoeding. Met 5,5 maand zijn we met fruit begonnen en met 6 maanden met groentehapjes. Gaat allemaal prima! Qua borstvoeding kreeg en krijgt ze nog altijd op verzoek. Ik ben niet zo goed in schemaatjes, en sinds ik dat heb losgelaten gaat het eigenlijk allemaal zoveel relaxter. Natuurlijk kijk ik af en toe wel op de klok dat er ongeveer evenveel tijd tussen de voedingen zit, maar de tijden waarop ze drinkt (en slaapt) zijn vaak elke dag anders, ook omdat de dagen gewoon allemaal anders zijn (thuis, kdv, weekend). Maargoed voorheen was het dus ongeveer om de 4 uur een borstvoeding en vaak ook 's nachts nog wel 1 a 2 keer. Hoe laat ze overdag dronk hing er vanaf hoe laat ze 's nachts was geweest en hoe laat ze vervolgens 's ochtends had gedronken. Er was een tijd dat we een redelijk vast schema hadden, toen sliep ze namelijk door van 20.00 tot 6.00 zonder tussenvoedingen, en kreeg ze haar eerste voeding rond 6.00 uur, dan 10.00, 14.00, 18.00 en 20.00 uur. Maar sinds ze 4 maanden is slaapt ze niet meer door en komt ze meestal 's nachts weer 1 of 2 keer. Maakt ook niet uit, dat vind ik juist zo'n uitkomst aan borstvoeding, ik neem haar dan bij me in bed en voed haar liggend. Maargoed, waar ik nu heen wil is dit. Ik heb er een beetje moeite mee hoe ik nou over moet stappen van borstvoeding op vast voedsel. Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar er komt nog weinig van terecht. Ze is nu dus 7 maanden en ik lees dat tot 8 maanden de borstvoeding nog het belangrijkste is. Maar vanaf 8 maanden zou ik elke week 1 borstvoeding moeten gaan afbouwen en vervangen door een andere maaltijd. Dat is al over een maand, help!!! Moet ik dan stoppen met borstvoeding? Want als ik alleen 's ochtends en 's avonds nog maar kan voeden, heb ik dan nog wel genoeg? En moet ik dan overdag nog een keer kolven? Ik kolfde voorheen 3 x op mijn werk, nu nog maar 2 x. Maar dat ga ik dan ook afbouwen neem ik aan?

Ook lees ik dat ze 's ochtends en 's avonds pap mogen/moeten en/of borstvoeding. Maar als ik nou nog borstvoeding wil geven, komt dat dan in de plaats van pap, of moet ik die pap maken van mijn borstvoeding?

Het is nu zo dat ik de hapjes ertussendoor doe, maar ook niet elke dag op hetzelfde moment, maar gewoon net hoe het die dag uitkomt. Dus soms 's ochtends het fruithapje, soms 's middags. Soms voor een voeding, soms erna. Haar groente krijgt ze tegelijkertijd met ons warme eten. En voor ze naar bed gaat (na haar badje) nog een (borst)voeding. Kortom het is een beetje een rommeltje hoe het nu gaat. Zelfs mijn man valt het op, die weet ook niet waar hij aan toe is en wat ze nou 'moet' want het is elke dag en avond anders. Als je 'voed op verzoek' dan maken die tijden en schema's niet zo uit, maar nu ze ook vast voedsel moet krijgen loopt het een beetje in de soep. Ik heb er dus moeite mee om van dat borstvoeding op verzoek naar een vaster schema over te stappen waarbij de vastere voedingen straks de overhand gaan krijgen. Wanneer mag ik nu nog borstvoeding geven en wanneer moet ik dat nou doen, is dat voor, of na, of tussen de maaltijden in, of helemaal niet meer alleen maar 's ochtends en 's avonds (en 's nachts) nog? Bij wie kan ik terecht met zulke vragen? Want de eerste vraag die ik krijg als ik iemand een vraag stel is meestal: Hoe doe je het nu? En dan komt er een heel verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is eigenlijk. Hoe bouw ik een voor iedereen duidelijk schema in, waarbij mijn dochter niets te kort komt qua bijvoeding (ze vindt het heerlijk trouwens, die vaste happen) maar waarbij ik ook nog zo lang mogelijk door kan gaan met borstvoeding geven? Mijn streven was een half jaar trouwens, maar nu dat moment bereikt is wil ik nog helemaal niet stoppen! Heb het nu bijgesteld naar 9 maanden of misschien zelfs wel een jaar.

Sorry voor mijn warrige verhaal, maar kan iemand er missschien iets mee? Tips? Herkenning? Bedankt alvast!
quote:LusyB schreef op 19 december 2010 @ 23:16:

Ik heb er een beetje moeite mee hoe ik nou over moet stappen van borstvoeding op vast voedsel. Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar er komt nog weinig van terecht. Ze is nu dus 7 maanden en ik lees dat tot 8 maanden de borstvoeding nog het belangrijkste is. Maar vanaf 8 maanden zou ik elke week 1 borstvoeding moeten gaan afbouwen en vervangen door een andere maaltijd.

Onzin, de borstvoeding mag het belangrijkste blijven tot een jaar. Ander zou je inderdaad snel van de borstvoeding af zijn.

quote:Dat is al over een maand, help!!! Moet ik dan stoppen met borstvoeding?

Nee, gewoon doorvoeden zoals je nu doet

quote:Want als ik alleen 's ochtends en 's avonds nog maar kan voeden, heb ik dan nog wel genoeg?

Er zijn mensen die het best redden om zo een tijd door te voeden, maar jij wilt dat kennelijk niet, en het is ook wel een risico, het is zeker niet gezegd dat het lukt

quote:En moet ik dan overdag nog een keer kolven? Ik kolfde voorheen 3 x op mijn werk, nu nog maar 2 x. Maar dat ga ik dan ook afbouwen neem ik aan?

Niet als je zo doorvoedt als je nu doet Je kolft gewoon de voedingen die je thuis normaal zou geven. Tenzij je kolfrecht afloopt en je werkgever niet meewerkt om door te kolven, natuurlijk

quote:Ook lees ik dat ze 's ochtends en 's avonds pap mogen/moeten en/of borstvoeding. Maar als ik nou nog borstvoeding wil geven, komt dat dan in de plaats van pap, of moet ik die pap maken van mijn borstvoeding?

Je hoeft geen pap te geven, brood is ook prima. Je kunt pap maken met borstvoeding als je dat wilt, gebruik dan Biobim (dat bindt over het algemeen goed met moedermelk). Ik heb nooit pap gegeven, geef gewoon borstvoeding 's ochtends en daarna eet ze een boterham.

quote:Het is nu zo dat ik de hapjes ertussendoor doe, maar ook niet elke dag op hetzelfde moment, maar gewoon net hoe het die dag uitkomt. Dus soms 's ochtends het fruithapje, soms 's middags. Soms voor een voeding, soms erna. Haar groente krijgt ze tegelijkertijd met ons warme eten. En voor ze naar bed gaat (na haar badje) nog een (borst)voeding.

Zo heb ik het ook gedaan hoor, in het begin. Na een tijdje kwam er vanzelf meer vaste vorm in, toen merkte ik dat ik haar altijd 's avonds wat gaf (rond de 7 maanden denk ik), en later dat ze tussen de middag eigenlijk altijd een broodje kreeg (zo rond de 8 maanden denk ik), en nog weer een maand of wat later bood ik 's ochtends altijd een broodje aan. Ze zat er wel altijd bij als wij aan het eten waren, daardoor groeide het vanzelf dat ze op die momenten ook wat te eten kreeg. Geen schema voor nodig hoor Alleen dat ellendige fruitmoment in de ochtend, dat krijg ik er nog steeds maar met moeite in (ze is bijna 2!). Ik eet zelf nooit iets rond die tijd dus ik moet er echt aan denken.

quote:Wanneer mag ik nu nog borstvoeding geven en wanneer moet ik dat nou doen, is dat voor, of na, of tussen de maaltijden in, of helemaal niet meer alleen maar 's ochtends en 's avonds (en 's nachts) nog?

Zo vaak ze wil als jij dat ook wilt. Laat je niet wijsmaken dat je voedingen af zou moeten bouwen, dat doet ze zelf wel als ze meer vaste voeding gaat eten. Hier duurde het zeker tot ze bijna een jaar was voor er voedingen af gingen, en nu krijgt ze nog steeds meestal vier voedingen op een dag/nacht (wederom, bijna twee jaar oud).

In het begin is het handig om eerst borstvoeding te geven en dat voedsel aan te bieden zodat de ergste honger weg is, ik ben daar niet zo strak mee geweest, meestal deed ik het zo maar soms kwam het ook anders uit. Na een maand of twee (denk ik) draaide dat vanzelf om. En verder was het wel eens zo dat ze nét schreeuwende honger had een half uur voor het eten klaar was, jammer dan, dan kreeg ze gewoon de borst, hoe oud ze ook was.

quote:Bij wie kan ik terecht met zulke vragen?

Hier

quote:Want de eerste vraag die ik krijg als ik iemand een vraag stel is meestal: Hoe doe je het nu? En dan komt er een heel verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is eigenlijk.

En da's ook wel een beetje het idee van voeden op verzoek, tenzij je kind er een schema in brengt is er ook gewoon geen touw aan vast te knopen.

quote:Hoe bouw ik een voor iedereen duidelijk schema in, waarbij mijn dochter niets te kort komt qua bijvoeding (ze vindt het heerlijk trouwens, die vaste happen) maar waarbij ik ook nog zo lang mogelijk door kan gaan met borstvoeding geven? Mijn streven was een half jaar trouwens, maar nu dat moment bereikt is wil ik nog helemaal niet stoppen! Heb het nu bijgesteld naar 9 maanden of misschien zelfs wel een jaar.

Je hoeft dus helemaal geen schema in te bouwen als je daar geen trek in hebt, dat komt vanzelf. Over hoe je wél een schema in kunt bouwen als je dat wel zou willen heb ik geloof ik niet echt tips want geen ervaring mee

Voor je borstvoeding is het het beste om zo lang mogelijk op verzoek te blijven geven, en borstvoeding nog even voorop te stellen bij de voedingsbehoefte.

quote:Sorry voor mijn warrige verhaal, maar kan iemand er missschien iets mee? Tips? Herkenning? Bedankt alvast!

Dat warrig valt best mee als je het zo in stukjes knipt

Hopelijk kun je hier iets mee? Je kunt ook op borstvoeding.com kijken voor meer borstvoedingsvriendelijke bijvoedingstips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven