Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Lusy/Kaetje, ik zou me niet te druk maken om het opwarmen van moedermelk hoor. Mijn lactatiekundige (een hele goede overigens ) heeft mij ook geleerd dat je bv gewoon met heet water mag opwarmen. Je moet dan alleen wel goed in de gaten houden dat de melk neit te heet wordt en inderdaad regelmatig tussendoor even 'zwenken' (dus niet schudden), om zo de vorming van 'hotspots' tegen te gaan. Dan is het geen probleem hoor.

Kaetje, om je vraag te beantwoorden over hoe je vriezervoorraad op te maken: ik heb toen ik bij de oudste stopte met ft kolven zodra mijn productie te laag werd om hem nog elke voeding van bv te voorzien, een combi gegeven van bv en kv.

De voeding op het kdv kreeg hij vanaf dat moment meestal kv mee, omdat ik heel graag zelf degene wilde zijn die de bv opmaakte (en dus niet de leidster van het kdv) Misschien erg mutserig en emo van mij, maar dat voelde wel het beste.

De combi bv en kv heb ik uiteindelijk gedaan omdat hij op die manier nog wat langer moedermelk zou krijgen, gevoelsmatig klopte dat gewoon beter voor mij. Had ik eerst de vriezervoorraad opgemaakt, dan had hij nog 1 maand bv gehad nadat ik stopte met kolven, nu heeft hij daarna nog ruim 3 maanden bv gehad (2 voedingen bv per dag).

Ik had net als jij een enorme overproductie en ben eigenlijk gewoon eens gaan kijken wat er zou gebeuren als ik een keertje minder kolfde. Toen bleek dat dat voor mijn productie niet zo heel veel uitmaakte. Weer een keer kolven minder en toen ging ik er pas echt wat van merken. Alleen al die 2 keer minder kolven gaven mij zoveel meer vrijheid, dat ik het ft kolven nog wel wat langer kon volhouden. Misschien kun je dat ook eens proberen?

Ik gebruikte ook de bakjes van Avent. Dure business, omdat ik op een gegeven moment meer dan 160 voedingen in de vriezer had staan. Maar ik kocht ze vaak als er mamamazzeldagen ofzo waren. Later heb ik een deel ervan weer gebruikt voor fruithapjes etc. en nu wordt een groot deel wederom hergebruikt voor mijn 2e zoontje.

Ik heb nu wel wat minder overproductie dan bij de oudste , dus heb nog wel een bakje of 80 liggen. Ik zal eens denken of ik die evt. wil verkopen, ze zijn allemaal schoon en gesteriliseerd en kunnen zo weer een ronde mee.
Zoonlief wordt trouwens een steeds ferventer borstweigeraar

Gisterochtend beet hij eerst, maar dronk daarna gelukkig wel een paar slokken, maar sinds toen heeft hij totaal geen interesse meer in mijn borsten Hij hapt gewoon niet eens meer, terwijl hij wel duidelijk honger heeft!

Man, dit is zo frustrerend!!! Ik ben er een beetje verdrietig van. Voel me ook nogal afgewezen....
Ik heb het 2x gehad maar inderdaad, afgewezen voelen.
Vraagje, onze zoon van nu 10 dagen oud doet het op zich goed op de borstvoeding. Ik had een overproductie waardoor ik iom lactatie deskundige naar een borst per voeding ben gegaan. Nu is de overproductie gestopt en ben ik weer met 2 borsten per voeding verder gegaan.

Heb nu alleen het idee dat mijn rechter borst (veel) minder produceert dan links en dat hij daar ook slechter van drinkt. Geeft het snel op zeg maar.....

Kan ik iets doen om de productie van de rechter borst te stimuleren?
Hier even een paar mindere dagen We beginnen de dag prima, meisje drinkt dan goed. Maar vanaf een uur of twee in de middag is het pet. Ze huilt veel, wil dan graag drinken lijkt het. Tussen het drinken door steeds de tepel loslaten en dan "huilen" vervolgens de tepel weer pakken en een paar slokken drinken.

Eerst dacht ik nog dat ze niks kreeg. Maar als ik knijp spuit de melk er uit, dus dat is het niet....

Ze slaapt veel...mij iets te veel... Ik heb haar gisteravond om 18u30 in bed gelegd en om 9u30 maar wakker gemaakt vanmorgen... Ook de slaapjes overdag zijn meestal wel 2 a 3 uur.

Wel voldoende plasluiers, gelukkig...

Ze is ruim 18wk nu en was twee weken te vroeg. Ze probeert zich om te rollen van rug naar buik (andersom kan ze al )

Is dit de wel bekende "4 maanden sprong?" Hoe kan ik haar het beste de BV aanbieden als ze al huilend aan de borst hangt? Ik vind het werkelijk hartverscheurend als ze zo hard aan het huilen is met de tepel in haar mondje.....bah!

Weet het even niet.....

X
Zuster en als je haar tussendoor even rechtop houdt en tegen je aan troost? Hier helpt dat wel eens bij wat geprut en tegengestribbel. Vaak drinkt hij daarna beter.
Heb ik ook geprobeerd. Dan gaat het weer een paar minuten goed en begint het weer van voor af aan.... S'ochtends dus geen last, dan is er melk in overvloed Maar vooral in de loop van de dag....

Is dat lange slapen wel goed? Of moet ik haar wakker maken?

* Zucht *
@ Iloveviva, ik weet niet of je een borst meer kunt stimuleren, maar ik heb hetzelfde. Mijn rechterborst geeft ook veel minder dan de andere. Daar ben ik achter gekomen zodra ik dubbelzijdig electrisch ben gaan kolven; ik heb bijna altijd links meer dan rechts. Soms scheelt het de helft! Links heb ik dan soms wel 120 cc en rechts maar 60. Mijn linkerborst is ook groter (altijd al geweest) maar blijkbaar zijn de melkkliertjes ook meer ontwikkeld in die borst. Ik heb dan ook altijd twee borsten gevoed, zodat ze ze allebei goed leegdronk en ze iig allebei even vaak en evenveel werden gestimuleerd. Maar het verschil is altijd gebleven. Volgens mij komt dat vaker voor hoor.

Wat betreft het melk opwarmen, ik ben weer iets gerust gesteld. Ik kook altijd water met de waterkoker, giet het dan in een kommetje waar het bekertje van Avent met de melk weer in staat. Het water kookt dus niet, maar is wel heet. Af en toe even zachtjes omschudden idd (ik wist wel dat je moedermelk niet te hard moet schudden) om de warmte te verdelen. En op deze manier is de melk echt binnen 2 minuten warm. En natuurlijk heb ik ook volop live gevoed, dus dan is dat niet aan de orde, dus het zal wel goed zijn. Maar ik ga er in het vervolg wel op letten.

Bedankt voor de tip over dat boek van Stefan Klein. Ik zal eens kijken of ik het tweedehands kan kopen. Ik heb nu Opperdepop van de AH en dat vind ik ook zo'n leuk boek. Daar heb ik bijna alle receptjes van 6-7 maanden al van gemaakt qua groenten, echt leuk! Maar dat boek gaat natuurlijk niet zo uitgebreid in op het eten op zich, maar meer over het voedsel zelf en de recepten natuurlijk.

@ Opgoedgeluk, 160 voedingen in de vriezer??? wow dat is veel! Kom ik aan met mijn 12 voedingen haha. Die bekertjes van Avent zijn idd super, ze stapelen ook goed ja. En je kunt er ook heel eenvoudig een flesje van maken, dat deed ik in het begin nogal eens, toen ik nog geen echt flesje had gekocht. Wel doe ik ze vaak te vol zodat ze overstromen als ik ze open moet draaien (waarbij ik je soms wat kracht moet zetten, gaat soms best lastig vind ik) en ik vind het ook irritant dat het vettige gedeelte van de melk in het dekseltje gaat zitten
Zuster, hadden wij deze week ook, naast het niet voldaan zijn (wat ik eerst schreef). Blijkt een concentratieding te zijn, zodra iemand iets zegt of een geluidje maakt gaat ze piepen want afgeleid. Kan kennelijk veel meer volgen nu... Ik ben dus steeds alleen, zonder iphone , met haar in aparte kamer met weinig licht gaan voeden en dat hielp enorm. Gaat nog steeds beter zo, vooral als ze moe is, na 15 u ofzo, maar met mensen erbij lukt ook.

Zal ook wel moeten ook want morgen reizen we terug van vakantie, dus 3x in t openbaar voeden... Al zoek ik inmiddels soms ook een fijne toilet op, dan zijn we sneller klaar en tevredener!

Oh ja, en hier 16wkn.
@ Zuster, ik herken het niet, maar je meisje is wel vlot zeg! Nu al omrollen. Mijn dochter deed dat pas met 6,5 maand Maargoed dat was je vraag niet. Wakker maken zou ik zelf niet doen, heb ik ook nooit gedaan (behalve als het niet anders kon) maar slapen van 18.30 tot 9.30 is idd wel extreem lang! Kolf jij dan wel tussendoor?
Zuster sorry geen tips verder voor het slechter drinken. Ik maak om 22.10 altijd wakker voor voeding en dan gaat hier perfect. Maar volgens mij is dat vrij uitzonderlijk, bevordert het meestal niet het drinken.
@ Opgoedgeluk: Ik heb nog bakjes nodig! Kan ik ze van je overnemen?

@ 26: Is hier niet alleen concentratie....ze doet het ook als ik alleen met haar op haar kamertje zit te voeden....Geen muziek of tv, just the 2 of us....

Ze huilt dan echt tijdens het drinken. En als ik de borst blijf aanbieden wordt ze zelfs kribbig....alsof ze hem niet moet ofzo. Is overigens aan beide kanten. Ze heeft geen spruw oid en ben ook niet ongesteld geworden. Slik de Cerazette.

Daarnaast is ze ook wat eenkennig de laatste weken al. Maar dat ontroostbare huilen ken ik gewoon niet van haar. En normaal bij huilen kan ik haar eigenlijk altijd de borst als troost aanbieden, maar die wil ze dus niet....

Bedankt voor het meedenken

Net op het moment dat je denkt je kleintje goed te kennen....snap ik niks van haar. Juist omdat ze normaal heel makkelijk, rustig en vrolijk is....
@ Lusy: Ze is naar mijn idee ook wel vlot Ze is ook twee weken te vroeg geboren en die nieuwsgierigheid en temperament heeft ze duidelijk! Ze wil ook niet in de box liggen op haar rug, dan ziet ze niks... Nu de laatste weken wil dat wel steeds meer en rolt ze dus om. Van buik naar rug kon ze al vrij vlot (3,5mnd) maar ze slaapt ook altijd op haar buik.

Sinds dit weekend is ze "ineens" uit 56 gegroeid en kan ze dus "bijna" omrollen van rug naar buik.

Hoe lang duurt zoiets? En wat kan ik het beste doen? Rust aanbieden aan haar?

Thnax
Tja lastig, ik zou zeggen even afwachten, als het onderdeel van een sprongetje is komt het vast ook weer goed. Wel gek dat ze 's ochtends wel goed drinkt maar 's middags zo moet huilen tijdens het drinken. Wel een snelle meid dus idd. Heel anders dan mijn meisje, die is de rust zelfde en heeft nu al een portie geduld waar je u tegen zegt (dat heeft ze trouwens niet van mij Ze is nu bijv. snotverkouden, dus drinken gaat heel lastig met zo'n verstopte neus, maar als je ziet hoe relaxt ze dat oplost?? Ze drinkt gewoon 3 slokken, laat de tepel los, ademt even door de mond, pakt de tepel weer en drinkt weer 3 slokken, en houdt dit gewoon onverstoorbaar vol tot ze genoeg heeft, zonder te huilen. Wat een heldin! Zeker als ik zo eens lees dat het ook anders kan.
Zuster25 mijn meisje heeft vergelijkbaar gedrag gehad bij haar vorige sprongetje (12 weken). En op het moment dat ik niet meer zag zitten besloot ze die dag weer vol overgave normaal te gaan drinken. Ze was wel duidelijk minder aangekomen in die periode, ze heeft ook meer dan n week zo raar gedaan.

t borstweigeren van zondag was gelukkig eenmalig!
Eksner: Hoop dat het hier ook weer over gaat... vandaag gaat het gelukkig beter. Misschien omdat ze vanmiddag afgekolfd heeft gekregen? Mama moest kerstshoppen

Heb bij haar nooit eerder een sprongetje ontdekt... maar las ook dat dit bij makkelijke baby's minder opvalt? Geen idee... Ze was vanmorgen wel weer enorm eenkennig. Super hard huilen dan...

Maar hopen op betere tijden En in gedachten houden : Ëlke dag is anders"
en... 'het is een fase'....
Voor wie toegang heeft tot het tijdschrift nature: daar staat deze week een artikel in over de samenstelling van bv dat wel aardig is om te lezen. Opvallende bewering: jongens krijgen andere (vettere en eiwitrijkere) melk dan meisjes.

Senna, al geprobeerd op een rustige plek te gaan zitten zodat er niet zoveel afleiding is?
Opeens loopt mijn kolf-hoeveelheid hard terug, weet iemand hoe dit kan komen? Ben niet ziek en word volgens mij ook niet ongesteld. Zoontje is bijna 5 mnd en krijgt geen bijvoeding.
phoehee, geen idee...weet je zeker dat je niet ongesteld gaat worden? Bij mij begon de productiedip voor mijn eerste ongesteldheid al een week van tevoren... (tegenwoordig gelukkig pas een dag of wat) Misschien je eisprong? Ben je zelf minder gaan drinken, ben je drukker, heb je stress om een of ander? Uhmmm....verder dan dat kom ik ook even niet.

Senna, de tijd rond de 3 maanden staat wel bekend als een 'regeltijd'. Het is dus niet zo gek dat ze opeens vaker wil drinken. Elke 3 a 4 uur is vrij normaal volgens mij. Helaas is een tijd elke nacht doorslapen geen garantie dat ze dat blijven doen... Wat betreft de interesse in de omgeving; dat hoort er heel erg bij. En kan ook wel een tijdje duren. Misschien is het een idee om op een rustige plek te voeden? Evt. met het licht uit o.i.d. ?
Ben vanmorgen even naar de huisarts geweest om te laten checken of Kruimel misschien toch last heeft van zijn oortjes ofzo. (kind heeft al 3 weken koorts/verhoging en erg verkouden) Stiekem hoopte ik daar zelfs op , want dan zou het het borstweigeren wel verklaren en dan ou het hopelijk snel opgelost kunnen worden. Gelukkig is er met Kruimel niks aan de hand. Meer dan zijn neusje open houden kunnen we helaas op dit moment niet doen.

Ik word er een beetje wanhopig van op dit moment. Vannacht, toen hij huilend wakker werd, begon hij alleen maar harder te huilen toen ik hem mijn borst aanbood. Bij de verdere pogingen die ik heb gedaan toont hij gewoon 0 interesse.....Ik krijg er een beetje een hard hoofd in dat dit nog ooit goedkomt en dat hij nog wel weer bij mij gaat drinken. Als hij nu al geen interesse meer toont...

Ik voel me echt even enorm afgewezen nu

Komt nog bij dat de accu van mijn kolf het heeft begeven (ik denk en hoop dat het de accu is) en ik dus nu voor elke kolfsessie afhankelijk ben van een stoel dicht bij een stopcontact, want er zit een onmogelijk kort draadje aan de stekker. Als ik hem wil laten maken moet ik hem opsturen en ben ik hem een paar dagen kwijt. Met de feestdagen misschien wel langer. Ik heb nog wel ergens een handkolfje geloof ik, maar ft kolven met een handkolf... Nee bedankt!

De afgelopen dagen zweef ik steeds tussen 'ok, dan blijf ik ft kolven, dan krijgt hij in ieder geval mijn melk' en 'ik ga afbouwen, dat ft kolven wil ik gewoon echt niet meer'. Het ene moment ben ik overtuigd van het ene besluit, een paar uur later weer van het andere besluit.

Ik denk dat ik nog 1 ultieme poging ga doen, door de LK te bellen in de hoop dat zij nog adviezen heeft.

Duizendmaal sorry voor mijn klaagzang, maar dit is de enige plek waar ik dit echt kan spuien geloof ik en het lucht wel even lekker op
@ Opgoedgeluk: Jeetje zeg. Gewoon klote situatie! Pff....gelukkig is kruimeltje gezond, maar toch. Waarom wil hij niet drinken? Ik kan me voorstellen dan FT kolven geen fijne gedachte is. Ik denk maar zo, als je ergens niet 100% zeker van bent, niet doen. Je krijgt dan vroeg of laat spijt. Als jij nog niet 100% overtuigd bent van afbouwen en stoppen --> niet doen! En tot die tijd, hier klagen en heel veel ontvangen. Hopen op betere tijden, blijven proberen?

Heb nog steeds wel interesse in je kolfbakjes Die had jij toch over?

Hier nog steeds zelfde verhaal. Veel huilen, dan ook zeker niet te troosten met de borst. Super veel en lang slapen....Tijdens het huilen is ze echt ontroostbaar, en ik ken dit niet van haar! Ze huilt echt nooit, tenzij er iets is, maar dan nog....dit is echt vreselijk, vanmorgen ging ik zelf mee doen

Wat kan ik het beste doen nu? Wat zou dit zijn?

Ze had al lang "moeten" drinken, maar slaapt nog steeds. Moet ik dan kolven? Of gewoon door blijven gaan op verzoek? Ik weet het niet....

Wat kan het zijn? Tandjes? Ik zie nog niks....het huilen is wel redelijk onverklaarbaar, zomaar ineens....

pff

Thanx maar weer voor het "aanhoren"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven