Buikslapen

22-01-2009 16:00 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van nog geen 9 maanden viel zojuist op zijn buik in slaap. Dat was voor het eerst. Overigens wel begrijpelijk, want hij bleek te hebben gepoept Maar goed, ik heb nu de neiging om steeds bij hem te gaan kijken, omdat ik bang ben dat hij misschien wiegendood gaat geen lucht krijgt.

Hoe zat het ook al weer met buikslapen? Wanneer kan het zonder je er zorgen over te hoeven maken?
Kan hij al omrollen, kan hij zelf zijn koppie optillen? Als ja, dan geen zorgen!
Volgens mij kon het prima vanaf het moment dat ze zelf van buik naar zij konden draaien. Maar het is al wat jaren terug...
Mijn dochter van 6 maanden slaapt overdag vaak op haar buik. Zeker sinds ze zelf van rug naar buik kan draaien valt ze vaak op haar buikje in slaap. Maar dat is altijd wel in de woonkamer, overdag, waar we bij zijn. 's Nachts durf ik het nog niet aan. Hoewel ik het nu wel zou willen, want haar neusje zit nu zoooo vol dat ze heel vaak wakker wordt als ze op haar rug ligt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Is hij 9 maanden of 9 weken?
Dank!

Volgens mij zitten we goed, want zijn nek is sterk en omrollen kan hij al maanden. Ik vind het alleen niet zo'n fijn idee dat hij nog niet terug kan rollen.

Maar.... ben in de afgelopen twintig minuten zeker vijf keer wezen kijken en hij ademt nog steeds!
quote:zusenzo schreef op 22 januari 2009 @ 16:22:

Is hij 9 maanden of 9 weken?

maanden

Dat zou ik een bezienswaardigheid vinden: een baby van 9 weken die al kan omrollen. (Gelukkig zijn dat soort capriolen mij bespaard gebleven, ik vind dit al spannend genoeg...)
Zoon van nu bijna 8 maanden slaapt sinds hij een maand of 4 is elke nacht op zijn buik. Op zijn rug was hij gewoon de hele nacht aan het huilen, op zijn buik sliep (slaapt) hij binnen 5 minuten. Ik heb de eerste paar nachten ook wel 20 keer gekeken hoor. Maar hij kon zijn hoofd al goed optillen, en had ook een aerosleepmatrasje...en uiteindelijk hebben we het maar gewoon losgelaten. Kan moeilijk altijd de hele nacht naast zijn bed gaan zitten. Hij kan zelf draaien (wat hij overigens snachts nooit doet) en ligt altijd met zijn hoofd opzij gedraaid met zijn duim in zijn mond, dus kan dan ook vrij ademen.

Ik zou hem lekker laten liggen, zeker overdag kijk je toch regelmatig.
quote:Utah schreef op 22 januari 2009 @ 16:26:

[...]

maanden

Dat zou ik een bezienswaardigheid vinden: een baby van 9 weken die al kan omrollen. (Gelukkig zijn dat soort capriolen mij bespaard gebleven, ik vind dit al spannend genoeg...)onze kleine boef is 10 weken en kan al 2 weken van buik naar rug rollen, want hij vindt het zo vreselijk op zijn buik dat ie zich zo kwaad maakt en omrolt haha!!
Nou beide kinderen konden hier ook omrollen met plus min. 10 weken dus had gekund.

Op de leeftijd van 9 maanden stonden ze al in bed, dus vandaar mijn vraag.

Maar als jij je ongerust maak dan draai je hem toch zachtjes om.
quote:royanne77 schreef op 22 januari 2009 @ 16:34:

[...]

onze kleine boef is 10 weken en kan al 2 weken van buik naar rug rollen, want hij vindt het zo vreselijk op zijn buik dat ie zich zo kwaad maakt en omrolt haha!!

Hahaha Bereidt je maar vast voor, die loopt met 9 maanden al langs de tafel. Hier ook zo'n snelle dame die vandaag voor t eerst ook los heeft gestaan (nog geen 11 maanden).

@Utah: probeer het lekker overdag uit, dat buikslapen, en krijg wat vertrouwen in je kindje Als je overdag ziet hoe ie het doet, kun je hem snachts ook makkelijker op de buik wegleggen.

Hier twee kinderen die beiden met 5 maand al op de buik sliepen.
[quote]zusenzo schreef op 22 januari 2009 @ 16:37:

Nou beide kinderen konden hier ook omrollen met plus min. 10 weken dus had gekund.quote]

Zo hé!

Ik bedoelde mijn vorige reactie ook niet naar, hoor. Mijn kinderen zijn niet zo snel en dat is voor een moeder zoals ik alleen maar beter.

Royanne, jij ook al zo'n snel kind. Wist echt niet dat het mogelijk was!

Lau, ik zal eens rondkijken voor zo'n aerosleepmatras. Denk wel dat zoiets bijdraagt aan mijn gemoedsrust.
Ik bedoelde het niet aanvallend of verdedigend, ik geloof dat het wel bij jou zo naar binnen kwam via je scherm, was niet het geval.
Ik heb ook zo'n aerosleep ding op haar bedje. Mevrouw is pas 5 weken, maar als ze, net zoals vandaag, wat krampjes heeft leg ik haar ook op haar buikje. Op haar rug ligt ze net zolang te huilen tot ik haar weer pak, op haar buik sliep ze binnen 5 minuten. Ik ga dan wel vaak bij haar kijken (elk 1/2 uur ofzo), maar ze draait zelf haar hoofdje naar de zijkant (en wisselt dit ook gerust af tijdens haar slaap). Voelt als ontaarde moeder, maar als mijn meisje zo wel aan haar rust komt.... tja....
Mijn mannetje van dik 4 maanden slaapt al een hele poos overdag op zijn buik. Hij is rustiger en slaapt veel beter. Deze week begonnen om hem ook savonds tot de laatste fles op zijn buik te laten slapen. Na die fles gaat hij wel weer op zijn rug, ik durf het nog niet aan omn hem de hele nacht op zijn buikje te laten slapen.

Overigens laat een vriendin van mij met een kereltje in dezelfde leeftijd haar kindje vanaf 4 weken op zijn buikje slapen.
quote:Cherise1981 schreef op 22 januari 2009 @ 17:24:

Ik heb ook zo'n aerosleep ding op haar bedje. Mevrouw is pas 5 weken, maar als ze, net zoals vandaag, wat krampjes heeft leg ik haar ook op haar buikje. Op haar rug ligt ze net zolang te huilen tot ik haar weer pak, op haar buik sliep ze binnen 5 minuten. Ik ga dan wel vaak bij haar kijken (elk 1/2 uur ofzo), maar ze draait zelf haar hoofdje naar de zijkant (en wisselt dit ook gerust af tijdens haar slaap). Voelt als ontaarde moeder, maar als mijn meisje zo wel aan haar rust komt.... tja....Juist niet ontaard toch, je wilt toch juist dat ze lekker slaapt? Dat is toch de reden dat je het doet?
Ik ga er toch sterk naar neigen om Minismollie ook eens op haar buik te laten slapen 's nachts...

Dank jullie wel voor alle ervaringsverhalen. Ik geloof dat ik me druk heb gemaakt om niks. Vanavond leg ik hem gewoon weer op zijn rug en dan zien we wel of hij nog gaat draaien. Vanmiddag heeft-ie in ieder geval heerlijk geslapen.

(zusenzo, ik had inderdaad het idee dat je aanstoot had genomen aan mijn voorgaande post. Fijn dat dit niet zo bleek te zijn! Het blijft lastig met het forum... )
Je maakt je nooit druk om niks, je maakt je druk om je kindje, dus altijd een goede zaak!
quote:Utah schreef op 22 januari 2009 @ 17:39:

(zusenzo, ik had inderdaad het idee dat je aanstoot had genomen aan mijn voorgaande post. Fijn dat dit niet zo bleek te zijn! Het blijft lastig met het forum... de hormonen:-$)

Dat vertrouwen in jezelf als moeder, en in je kindje komt vanzelf hoor. Iedereen was onzeker in het begin! Is al helemaal niks om je voor te schamen
Mijn dochter slaapt vanaf dat ze 6 maanden is op haar buik. De eerste 2 nachten heb ik haar terug op haar rug gelegd, de 3e nacht draaide ze meteen weer terug naar haar buik en toen ik haar meteen weer op haar rug legde weer. Toen heb ik het maar opgegeven .

Ze hield vanaf dag 1 haar hoofd al goed omhoog als je haar bij je had of als je haar op haar buik legde, rolde om van buik naar rug met 10 weken, van rug naar buik met 4 maanden, ging staan met 7 maanden en met 8 maanden liep ze overal langs. Nu is ze bijna 13 maanden en durft ze nog steeds niet los te lopen (ze kan het heel goed, maar is 1 keer heel hard gevallen...)
Hier ook een jongetje dat vanaf 4 weken op zijn buik slaap (hij is nu 9 weken). Hij leek soms wel te 'stikken' in zijn snot omdat hij toen verkouden was. Toen ik hem op zijn buik legde sliep hij heerlijk. Hij kon ook prima zijn hoofdje omhoog houden en draait van de ene naar de andere kant. Gelukkig slaapt hij nog wel bij ons op de slaapkamer.

Toch voel ik me wel eens onzeker. Maar ik denk dat het meer komt omdat iedereen het eng vindt. Op het cb zeiden ze zelfs dat ze het afraden en dat ze het op zou schrijven in ons dossier.

Tjah en zelf hebben we vroeger ook altijd op onze buik geslapen, omdat het toen beleid was.
Onze kleine meid slaapt sinds ze 5 maanden is ook op haar buik. We kwamen er bij toeval achter dat ze op die manier veel makkelijker in slaap viel en ook dieper sliep (en niet meer ieder uur wakker werd). De eerste paar nachten ben ik er ook een keer of 20 uitgegaan, omdat ik er toch niet helemaal gerust op was, maar het went! Ze heeft geen aerosleep of iets dergelijks, gewoon een ledikantje met een normaal matrasje. Ik heb veel informatie opgezocht (CB niks verteld, haha!). Wat vooral belangrijk is, is dat de kamer goed geventileerd wordt, je kindje niet onder een dekentje ligt (ons meisje ligt in een slaapzakje met lange mouwtjes) en er verder ook niks in het bedje ligt waar ze in zouden kunnen verstikken (zoals knuffels). Onze dochter is nu 13 maanden en heeft sinds kort wel een knuffel in bed.

't Is even wennen, kijk 's nachts gerust bij je zoontje als dat jou rustiger maakt, ik weet uit ervaring dat je er vanzelf vertrouwen in krijgt dat het goed gaat!
Een vraagje aan de vele ervaren buikslaap-moeders hier: hoe krijg ik mijn zoon zover dat hij zijn hoofd op de zijkant neerlegt, als hij op zijn buik ligt?

Ik wil het buikslapen overdag ook met mijn zoontje gaan proberen namelijk, omdat hij dan zo slecht in slaap valt. Hij kan zich nog niet omrollen overigens, maar wat ik hier lees is dat niet persé een voorwaarde, zeker bij overdag slapen. Ik leg hem regelmatig in de box op zijn buik, maar dan houdt hij altijd zijn hoofd omhoog, of, als hij er genoeg van heeft, steunt hij op zijn kin. Maar zijn hoofd opzij leggen doet hij niet, en dat lijkt me toch wel prettig om in te kunnen slapen .

Hebben jullie tips?
Dan denk ik niet dat buikslapen op dit moment aan jouw zoontje is besteed . Mijn dochter legde sowieso nooit haar hoofd neer als ze op haar buik lag en opeens deed ze het met 6 maanden wel. Gewoon zomaar en ik denk dat je het ook niet kan 'forceren'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven