Buikslaper

18-07-2010 09:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is al vaker over geschreven op dit forum -uiteraard-, maar wat ik kan vinden is redelijk gedateerd. Ik zou graag (nieuwe) ervaringsverhalen horen van mensen met een buikslapert. En dan een nog niet op z'n buik rollende baby...

Ik heb er geloof ik eentje gebaard en meneer is pas 2 weken. Overdag ligt hij voornamelijk in de box, op schoot, in ieder geval in de buurt. Op z'n rug liggen vindt hij niet vervelend, maar dan ook slapen lukt maar af en toe. Meestal is ie aan het 'boksen' met armen en benen. Leg ik 'm op z'n buik (met speen erin) dan is ie 9 vd 10 keer meteen vertrokken en slaapt dan echt goed.

Overdag leg ik 'm gerust op z'n buik, maar 's nachts durf ik dat (nog) niet. Ik heb nu wel zo'n Aerosleep gekocht, maar toch... Slapen in de nacht gaat op z'n rug redelijk tot de voeding van een uur of 3. Daarna lijkt ie zichzelf maar wakker te houden. Inbakeren hebben we geprobeerd en dat is drama. Ik denk er steeds meer over hem toch op z'n buik te leggen. Ontaard?

Mijn peuter is ook een buikslaper, maar toen hij zo klein was voelde ik me veel onzekerder. Ik legde hem alleen op z'n buik in de box als ik er naast kon zitten... Nu vind ik het haast rot dat peuter in de eerste maanden van z'n leven nauwelijks op z'n buik heeft gelegen, dan had ie vast veel beter geslapen.

Maar goed, voordat dit verhaal echt te lang wordt... Wie heeft er ook een kleine buikslaper en hoe ga je hiermee om?
Kan hij zijn koppie al draaien? Mijn jongste dochter bleek ook een buikslaper, die durfde ik ook 's nachts niet op haar buik te leggen, overdag in de box in de kamer vond ik het toch minder eng.

Het viel me al snel op dat ze haar hoofdje draaide, dan kwam dat bolletje overeind en keek ze de andere kant op. Hierdoor had ik het idee dat ze in staat was om, als ze het benauwd zou krijgen, haar hoofdje een andere kant op te leggen.

's nachts lag ze in haar bedje bij ons en kwam toch nog wel 2 keer voor een voeding dus kon ik haar goed in de gaten houden. Na 4 maanden heb ik het losgelaten en op haar buik laten slapen. Dat doet ze nog steeds, ze is nu 10 jaar.
Ik heb mijn zoon ook vanaf dat hij 3 weken was op zijn buik gelegd. Op zijn rug sliep hij niet, op zijn buik redelijk. Ik heb eerste drie maanden lang commentaar gekregen van het CB, en na drie maanden zeiden ze: nou, als je het dan toch doet, houd er dan rekening mee dat je hem niet te warm aankleedt, geen hemeltje boven de wieg hangt, zorgt dat er altijd een raampje openstaat en meer van dat soort tips. . Had dat dan meteen gezegd, dom gedoe. Mijn zoon kon prima zelf zijn hoofd optillen en omdraaien, en ik heb me er nooit heel veel zorgen over gemaakt. Buikslapen wordt afgeraden, maar niet slapen is volgens mij nog veel minder goed. Dus dan maar op de buik.
Hoezo redelijk gedateerde ervaringen? Dit topic is van juni 2010.
MILF in the making ;-)
Hoi hoi, hier ook een mama van een buikslaper. Dochter de eerste weken op haar rug laten slapen, maar het werkte gewoon niet. Ze sliep hooguit een kwartiertje aaneengesloten. Daarnaast had ze reflux klachten waardoor wij 's nachts regelmatig in paniek naast een benauwd spugend babietje dat op haar ruggetje in haar bedje lag, stonden. Toen al snel besloten haar toch op haar buik te laten slapen. Direct een ander kind! Wel een aerosleep gekocht en haar de eerste 2,5 maand in haar bedje bij ons op de kamer laten slapen. Toen ze naar haar eigen kamertje ging, ging ik meerdere keren per nacht kijken en ik sliep zo ongeveer met de babyfoon in bed. Nu moet ik wel zeggen dat ik heel erg licht slaap en al van het minste geringste geluidje wakker word. Ik ben er nooit helemaal gerust op geweest (hoewel rugslapen volgens de kinderarts ook de oplossing niet was ivm het spugen.), maar denk dat het voor mijn dochter haar rust wel goed is geweest.
Onze zoon was, en is, ook een buikslaper. Als ik

hem op zijn rug legde duurde het maar voor hij in slaap viel. Op z'n buik was hij zo weg. Toen hij nog niet om kon rollen probeerden wij het ook om hem gewoon op z'n rug te leggn, maar slapen ho maar.

Gelukkig kon hij vrij snel z'n hoofd op tillen en draaien, zodat ik hem met een gerust gevoel op z'n buik legde.

Manlief en ik zijn zelf ook buikslapers. En hebben ons eigenlijk nooit zorgen gemaakt. Misschien mede omdat we een goede babyfoon hadden, zodat we echt alles wat op t kamertje van zoonlief gebeurd konden registreren.

Volgens mij is het een kwestie van gewooon proberen. Wij hebben er absoluut geen spijt van, denken zelfs dat t goed is geweest voor zoonlief
hier ook eentje, heb haar de eerste maanden bij ons op de kamer gehad, met name vanwege borstvoeding. Ik durfde haar ook 's nachts niet op de buik te laten slapen, dus legde ik haar op haar zij, daar sliep ze prima mee. Misschien een idee?

Nu slaapt ze op haar buik met knietjes onder de buik gevouwen waardoor haar gatje in de lucht steekt, ook erg bijzonder.
@darkroseprincess Lekker stom inderdaad, had het recente topic even over het hoofd gezien. Bedankt.

Maar goed, dank ook voor jullie reacties. Ik merk dat ik het heel fijn vind om te lezen dat sommige moeders hun kind 'gewoon' op de buik leggen (ondanks het advies van alle kanten dit niet te doen). Er is inderdaad een hoop te zeggen over het feit dat een kind dat slaapt ook erg belangrijk is.

As we speak kijk ik naar mijn zoontje die op z'n buik ligt te slapen in de box. Hop, hij tilt z'n koppie op en draait 'm zojuist naar de andere kant.

Vannacht heb ik trouwens zo'n zijligkussen geprobeerd, vond ie ook niet top. Pas half slapend lukte het om hem erin te leggen. Raar maar waar, hij werd toen ie honger had snachts wakker op z'n rug. Vanochtend om 5 uur heb ik zoon (weer wakker) trouwens toch op z'n buik gemikt. Zelf half wakker gebleven (zijn bedje staat op onze kamer) en dat ging goed. Vond het wel spannend...

Was trouwens vanochtend bij de huisarts en sneed daar ook even het onderwerp buikslapen aan. Zij reageerde nogal laconiek. "tja, officieel is het advies om het niet te doen, maar ach..." (haar woorden).

Nog een vraag trouwens. Hoe deden/doen jullie dat met je buikslaper op de creche of als hij/zij uit logeren gaat? Vertrouw je er dan maar op dat het allemaal goed gaat? Dat lijkt mij lastig.
Even uppen...

Is er nog iemand met antwoorden op mijn vragen?

Of nog wat ervaringsverhalen?

Zou ik heel fijn vinden!
Op de creche wilden ze mijn zoon niet op zijn buik laten slapen. Eerst was ik daar boos over, ik wilde best iets ondertekenen ofzo, maar zij wilden vasthouden aan hun eigen protocol. En achteraf ben ik er heel tevreden over. Ze hebben het 'buitenhuisje' voor hem gereserveerd, zo'n soort konijnenhok voor baby's , dat ze dan voor het raam zetten. Hij sliep daar eigenlijk prima in, ze konden hem goed in de gaten houden. En als het echt niet wilde lukken dan legden ze hem in de kinderwagen, dan mocht hij toch op zijn buik maar dan hielden ze hem in de buurt zodat ze op 'm konden letten.

Uit logeren liet ik hem op zijn buik slapen, ging altijd prima.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen, vroeger lagen we allemaal op onze buik. Zorg gewoon dat je de randvoorwaarden goed voor elkaar hebt. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt komt wiegedood door buikslapen namelijk niet door verstikking (hoewel dat natuurlijk ook kan gebeuren, maar dan is het geen wiegedood), maar doordat babies hun warmte niet kwijt kunnen. Dus niet te warm aankleden, raam open, geen hemeltje boven het bed.
Hier ook een buikslaper. Mijn zoon is inmiddels 11 maanden en het eerste wat hij doet als hij op zijn bed gelegd wordt, is zich omdraaien op zijn buik. Toen hij nog heel klein was en niet zelf kon draaien, legde ik hem overdag altijd op zijn buik en 's avonds op zijn rug. Om een uur of 4 's nachts werd hij dan wakker en dan draaide ik hem altijd op zijn buik en dan sliep hij zo weer verder. Ik heb inderdaad ook gebruik gemaakt van de aerosleep en omdat hij zijn hoofd altijd goed gedraaid heeft, heb ik me nooit zorgen gemaakt dat hij zou stikken of zo.

Op de creche heeft hij ook altijd op zijn buik geslapen. Hiervoor heb ik wel een formulier moeten ondertekenen, maar aangezien ik er alle vertrouwen in had dat goed zou gaan, had ik hier geen problemen mee. Wel heeft hij de eerste maanden op de creche altijd op de groep in de box geslapen, omdat de leidsters het wel eng vonden dat hij op zijn buik sliep en zo konden ze hem goed in de gaten houden.
lilalore en gympy, bedankt voor jullie reacties.

Gaven jullie de aerosleep ook mee uit logeren of naar de creche (in het geval van gympy)?

En daarnaast, werden jullie niet onzeker van de adviezen tegen buikslapen die iedereen heeft? Ik merk dat ik daar last van heb, terwijl ik verder helemaal niet zo onzeker ben. Komt denk ik ook omdat het m'n tweede is.
Mife, mijn verhaal is dat van jou. Eerst een dochter die slecht sliep en pas toen ze zich kon omdraaien heel goed op haar buik kon slapen. Anderhalf jaar later een zoon gekregen. Hem hebben we vrij snel (met aerosleep) op zijn buik laten slapen. En hij slaapt heerlijk! Ook op het kdv hadden we een aerosleep matje en als hij ergens ging logeren slipe hij in de kinderwagenbak mét matje eronder. Op het kdv moesten we idd wel een formulier tekenen dat ze er geen problemen mee kregen.

Inmiddels zijn we overigens alweer ruim anderhalf jaar verder en slaapt zoon meestal op zijn zij. Dochter slaapt nog wel veel op haar buik!
Ik heb de aerosleep tot een maand op 2 geleden thuis gebruikt. Toen hij 4 maanden was, ging hij voor het eerst naar het KDV en toen had ik er al zo veel vertrouwen in dat het gewoon goed zou gaan, dat ik nooit de aerosleep heb meegegeven. Overigens lijkt het mij enger dat een baby die nooit op zijn buik geslapen heeft, plots op zijn buik draait en niet weet hoe hij zijn hoofd moet draaien. Die van mij was zo gewend om op zijn buik te slapen dat hij altijd zijn hoofd goed draaide. Daarnaast sliep ik zelf vroeger ook altijd op mijn buik, aangezien ze dat toen adviseerde en ook ik heb er verder niets aan over gehouden.
Hier alle 4 de kinderen buikslapers. Ik vind het doodeng,maar na een paar weken ga ik toch elke keer overstag. Ze wilden hier als baby echt niet anders slapen. De jongste van nu 3 maanden slaapt daarom nu nog steeds bij mij in bed. Ik heb mijn man zolang verbannen naar de bank! In het wiegje wil ze niet slapen en het ledikantje past niet naast ons bed. In haar eigen bedje heeft ze een aeosleep, dit gaat straks ook mee naar de gastouder als ik weer ga werken.

Trouwens buikslapers hebben meestal al heel vroeg dat ze hun hoofdje kunnen optillen. Mijn oudste dochter deed dat al meteen na de geboorte.

Mijn vroegere arts van het consultatiebureau liet haar eigen kinderen ook gewoon op de buik slapen en mijn verloskundige ook alle 4 haar kinderen.
Onze zoon sliep al na 2 weken op zijn buik. Hij sliep de eerste twee weken ontzettend slecht, maar sliep wel altijd heerlijk op mijn buik. Kon al wel heel goed zijn hoofdje draaien en hebben het na 2 weken een keer geprobeerd op zijn buik. Hij is nu 3 maanden en slaapt nog steeds op zijn buik. Heb een goede babyfoon en ga wel eens kijken 's nachts, maar hij sliep na 5 weken door tot op de dag van vandaag. Hij gaat gelukkig pas met 4 maanden naar het kinderdagverblijf en is nu al aan het rollen, dus hoop dat hij tegen die tijd zelf op zijn buik kan rollen, dan mag hij wel op zijn buik slapen. Heb me ook heel onzeker gevoeld, maar die nachtrust is echt geweldig en ik maak me er nu niet meer druk om.
Mijn zoontje van ff ruim 3 maanden is ook een fanatieke buikslaper! Hij wil en kan niet anders slapen. Wat hiervoor ook werd gezegd: vanaf dag 1 al heel sterk in zijn nekje, heftige geboorte gehad (uiteindelijk KS), heel erg overstrekken, drama met slapen. Na 4 weken heb ik m uiteindelijk op zn buik geslapen en met verbazing naast zn bedje gestaan:4 uur aan 1 stuk door geslapen!! (hij had het nodig ;)) Sindsdien ligt hij op zn buik en met 10 weken sliep ie al van 23.00 tot 6.00 uur door! (inmiddels wordt t soms 8 uur 's ochtends!). Hij is nu ontzettend sterk, tijgert door zn box en bed, houdt met gemak 20 minuten zn hoofd omhoog, wil het liefst al staan bij je op schoot en is erg sterk (wordt door buikliggen gestimuleerd).

Tips:

- geen deken in bed (en ook niet van die matrasbeschermers!)

- baby in trappelzak (hema en V&D hebben ook kleine maatjes).

- Kamer koel houden (16 tot 18 graden), niet te warm aankleden (neusje en handjes mogen koeler zijn, de romp en beentjes wat warmer. Ik doe m meestal (in zn trappelzak) een lange mouwenromper aan en een joggingbroekje aan, met warmer weer (tip, thermometer bij bedje!) alleen een lange mouwenromper of korte mouwenromper en met die hitte heb ik m zelfs een paar nachten alleen in romper in zn trappelzak gelegd.

- Niets van dekentjes, doekjes, knuffels etc in bed!

- Ook geen hydrofiel onder zn hoofdje (wordt bij rugslapers tegen spugen gedaan: dat 'trekken' ze vaak naar zich toe, lekker in hun gezichtje ;) Of je moet een spuger hebben, dan is het juist wel weer slim, maar mijn zoontje spuugt nooit.

- Laat m (in)slapen met een speentje, dan is ie gedwongen zn hoofdje op zij te leggen.

- welk maatje luier heb je nu? Trek m een 'ruime' luier aan (dus niet nog nét pas), mijn zoontje lekte namelijk vaak door in die kleine luiers, die zijn toch op rugslapers berekend!

Euhm, even denken hoor, meer tips?

Ohja, de eerste paar weken continu bij je kindje gaan kijken omdat je bezorgd bent is helemaal niet raar hoor! Doe ik nu pas minder, en soms nu ga ik afentoe naar m toe om te checken of alles goed is.

Wij hebben geen aerosleep matrasje, is daar namelijk niet speciaal voor gemaakt. Mijn zoon ligt afentoe met zn neus naar beneden maar hij heeft altijd nog een neusgat vrij om te ademen.

Maak je niet teveel zorgen! Baby's hebben een sterke overlevingsdrang en instinct (en jij ook!)
Oh, zie dat je kindje nog maar 2 weken is, 'officieel' mogen ze dan nog niet in een trappelzak, mijn zoontje lag dus vanaf 4 weken in een trappelzak. Zorg er wel voor dat het de goede maat is! Dus dat ie niet naar beneden kan zakken met zn hoofdje! Ook heb je zomer en winter trappelzakken. Let daar even op, kan anders ook best warm zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven