buiten slapen
donderdag 3 maart 2011 om 17:37
Mijn man moest vandaag met zijn collega's buiten aan het werk in de buurt van een kinderdagverblijf. Ze hoorden gehuil en gingen kijken. Achter het kinderdagverblijf zagen ze 5 houten hokjes staan, waarin 2 baby's lagen te huilen/slapen. Toen mijn man er iets van had gezegd tegen een werkneemster van het kdv zei zij dat de ouders toestemming hadden gegeven om de kinderen buiten te laten slapen, maar ze nam ze wel weer mee naar binnen.
Is dit normaal? Gebeurt dit op meer kdv's?
Is dit normaal? Gebeurt dit op meer kdv's?
donderdag 3 maart 2011 om 20:27
Het is het enige bedje waarin zoon overdag wil slapen. Op het kdv slaapt hij dus beter dan thuis. Hij sliep erin toen er buiten een dikke pak sneeuw lag in de winter. Kindjes mogen erin tot -10, met een speciale slaapzak, muts en wantjes. Er hangt een thermometer in en de leidsters houden toezicht vanuit binnen.
Ik heb zoon er hartje winter een keer zelf uit gepakt, hij was heerlijk warm.
En ja, ouders moeten toestemming geven, maar dat moet je voor alles wat niet "standaard" is (onbekend=onbemind?).
Ik heb zoon er hartje winter een keer zelf uit gepakt, hij was heerlijk warm.
En ja, ouders moeten toestemming geven, maar dat moet je voor alles wat niet "standaard" is (onbekend=onbemind?).
donderdag 3 maart 2011 om 20:48
lavendelbloem, zelf probeer ik elke dag wel even naar buiten te gaan met zoon. Op het kdv in mijn woonplaats doen ze dat met de babygroep niet. in elk geval niet in de winter. En zoon slaapt thuis dus ook wel eens buiten of in elk geval in de frisse lucht. Het is niet zo dat het een eis van mij was maar ik vind het toch wel leuk dat ze ze hebben. Ik ken trouwens wel mensen die thuis ook zo'n bedje hebben.
donderdag 3 maart 2011 om 21:38
die hokjes zijn een gebruik op het hogeland. (dat is zo'n beetje alles boven de stad groningen)
mijn pa heeft zelf zo'n ding gebouwd naar een origineel model voor de kinderen van mijn zus.
en hier komt het vandaan:
Een echte Groningse uitvinding op het gebied van gezondheid was het babybuitenhuisje. De huisarts Posthumus uit Eenrum propageerde begin jaren dertig dat babys zoveel mogelijk buitenlucht moesten hebben en raadde daarom moeders aan om hun baby in een babybuitenhuisje op het gras te leggen. (in de huidige begrippen lijkt het op een groot konijnenhok). Een dergelijk babyhuisje staat in de museumtuin.
mijn pa heeft zelf zo'n ding gebouwd naar een origineel model voor de kinderen van mijn zus.
Een echte Groningse uitvinding op het gebied van gezondheid was het babybuitenhuisje. De huisarts Posthumus uit Eenrum propageerde begin jaren dertig dat babys zoveel mogelijk buitenlucht moesten hebben en raadde daarom moeders aan om hun baby in een babybuitenhuisje op het gras te leggen. (in de huidige begrippen lijkt het op een groot konijnenhok). Een dergelijk babyhuisje staat in de museumtuin.
donderdag 3 maart 2011 om 23:24
quote:danivo schreef op 03 maart 2011 @ 21:38:
die hokjes zijn een gebruik op het hogeland. (dat is zo'n beetje alles boven de stad groningen)
Een echte Groningse uitvinding op het gebied van gezondheid was het babybuitenhuisje. De huisarts Posthumus uit Eenrum propageerde begin jaren dertig dat babys zoveel mogelijk buitenlucht moesten hebben en raadde daarom moeders aan om hun baby in een babybuitenhuisje op het gras te leggen. (in de huidige begrippen lijkt het op een groot konijnenhok). Een dergelijk babyhuisje staat in de museumtuin.In het fotoboek van mijn vader (57) staan foto's van hem als baby in zo'n huisje. Lutje Potje (spreek uit Leudje Pohdje) is trouwens gewoon Gronings voor 'klein kindje'. Ik snap dus niet zo goed waarom die huisjes zo genoemd worden en bijvoorbeeld niet "lutje hoeske" (klein huisje).
Een echte Groningse uitvinding op het gebied van gezondheid was het babybuitenhuisje. De huisarts Posthumus uit Eenrum propageerde begin jaren dertig dat babys zoveel mogelijk buitenlucht moesten hebben en raadde daarom moeders aan om hun baby in een babybuitenhuisje op het gras te leggen. (in de huidige begrippen lijkt het op een groot konijnenhok). Een dergelijk babyhuisje staat in de museumtuin.In het fotoboek van mijn vader (57) staan foto's van hem als baby in zo'n huisje. Lutje Potje (spreek uit Leudje Pohdje) is trouwens gewoon Gronings voor 'klein kindje'. Ik snap dus niet zo goed waarom die huisjes zo genoemd worden en bijvoorbeeld niet "lutje hoeske" (klein huisje).
vrijdag 4 maart 2011 om 10:18
Vynil, dat weet ik ook niet, hoe dat in huis zit. En daar heb je weer mijten en andere stof sowieso. Ik zou daar best eens wat meer over willen weten, wat nu eigenlijk in welk gebied de minst ongezonde plek is om te vertoeven, en hoe je dat kunt verbeteren.
Ik vind het bijvoorbeeld ook enorm raar dat er geen kinderdagverblijven of scholen gebouwd mogen worden op minder dan, geloof ik, 100 meter van een snelweg. Maar kijk eens hoeveel mensen wel werken vlak langs een snelweg, of wonen! Dan ben je er nog veel meer uren in de buurt!
xYella.
Ik vind het bijvoorbeeld ook enorm raar dat er geen kinderdagverblijven of scholen gebouwd mogen worden op minder dan, geloof ik, 100 meter van een snelweg. Maar kijk eens hoeveel mensen wel werken vlak langs een snelweg, of wonen! Dan ben je er nog veel meer uren in de buurt!
xYella.
vrijdag 4 maart 2011 om 10:38
Ook bij ons op het kdv (lekker op het platteland) hebben ze ze. Dochter slaapt er heerlijk in. Mutsje op, jasje aan, dikke slaapzak en voorverwarmd matrasje en dekentjes. Ze staan met de opening naar het raam, zodat ze snel zien of een kleintje wakker is.
Onder de -5 en bij vochtig weer slapen ze binnen. Buiten slapen de kindjes veel en veel beter. Op een dag dat het slecht weer is, heeft mijn dochter duidelijk minder goed geslapen omdat het binnen moest.
Onder de -5 en bij vochtig weer slapen ze binnen. Buiten slapen de kindjes veel en veel beter. Op een dag dat het slecht weer is, heeft mijn dochter duidelijk minder goed geslapen omdat het binnen moest.
zondag 6 maart 2011 om 11:29
quote:lavendelbloem schreef op 03 maart 2011 @ 20:30:
Ik vond het al raar dat mijn moeder me vroeger buiten in de kinderwagen liet slapen.
Ik snap dan ook niet zo goed waarom ze ze op sommige kdv"s hebben. De meesten hebben ze thuis toch ook niet. Waarom moeten ze daar dan zo nodig buiten slapen?
Thuis slaapt je kind ook niet met 6 tot 9 kindjes in een ruimte...
Daardoor voor mij de voorkeur om haar op t kdv buiten te laten slapen
Ik vond het al raar dat mijn moeder me vroeger buiten in de kinderwagen liet slapen.
Ik snap dan ook niet zo goed waarom ze ze op sommige kdv"s hebben. De meesten hebben ze thuis toch ook niet. Waarom moeten ze daar dan zo nodig buiten slapen?
Thuis slaapt je kind ook niet met 6 tot 9 kindjes in een ruimte...
Daardoor voor mij de voorkeur om haar op t kdv buiten te laten slapen
zondag 6 maart 2011 om 21:19
Heerlijk toch, slapen in de buitenlucht? Hadden ze ook op het kdv van mijn kinderen. De kinderen die buiten mochten slapen van hun ouders sliepen daar als roosjes. Liever buiten dan in een afgesloten ruimte met alleen een rooster als ventilatie. Ik slaap zelf het liefst met het raam een flink stuk open, ook bij vriesweer. Mijn partner doet 's nachts wel eens stiekem het raam dicht omdat hij het koud heeft (het mietje) en dat merk ik echt aan mijn slaap. Of ik word wakker en voel aan de atmosfeer dat het raam dicht is (het gaat dan ook meteen weer open) of ik word 's morgens niet uitgeslapen en vermoeid wakker. Geef mij maar een heleboel frisse lucht, dat is gezond, fijnstof of niet!