Cadeautip 12 jarige
donderdag 27 november 2025 om 19:07
vrijdag 28 november 2025 om 12:30
Nee, dat is geen ding. Ik zie elke dag honderden jongens van 12 t/m 16 en nee niemand heeft een stanleycup. Ook niet thuis.poohtjesschrijft schreef: ↑28-11-2025 10:25ik weet niet of een Stanley beker ook voor jongens een ding is eigenlijk, mijn nichtje was er heel blij mee. Die beker (want ze zijn bizar groot) loopt nu met nichtje overal naar toe haha
Geef die jongen gewoon die gevraagde gamecard.
vrijdag 28 november 2025 om 12:43
Het is inderdaad een lastige leeftijd. Ik merkte dat er bij mijn dochters vanaf de middelbare juist weer wat meer wensen kwamen (groep 7/8 vond ik het moeilijkst), maar dat zijn dan geurtjes, siraden, haarspul, etc. Dat is voor jongens anders denk ik. Dus gewoon geven waar hij om vraagt? Je wil toch dat hij er blij mee is?
vrijdag 28 november 2025 om 16:30
Ik "lastige leeftijd" eigenlijk een beetje een slap excuus als je doel is om iets leuks te kopen waar hij echt wat aan heeft en de jongen gewoon heel goed weet en aangeeft wat ie wil.
Wat lastig is is niet zijn leeftijd maar je oordeel over wat jij vindt dat goed cadeau zou zijn en hoe lang het mee moet gaan.
En ik snap best dat het een overgang is, dat je vroeger meer feeling had met de cadeau's die je aan je kind gaf, maar dat is wel jouw eigen stuk en heeft dus niets met zijn 'lastige leeftijd' te maken. Kind is en wordt gewoon steeds meer een eigen persoon met eigen wensen.
Wat lastig is is niet zijn leeftijd maar je oordeel over wat jij vindt dat goed cadeau zou zijn en hoe lang het mee moet gaan.
En ik snap best dat het een overgang is, dat je vroeger meer feeling had met de cadeau's die je aan je kind gaf, maar dat is wel jouw eigen stuk en heeft dus niets met zijn 'lastige leeftijd' te maken. Kind is en wordt gewoon steeds meer een eigen persoon met eigen wensen.
vrijdag 28 november 2025 om 17:37
Precies.S-Groot schreef: ↑28-11-2025 16:30Ik "lastige leeftijd" eigenlijk een beetje een slap excuus als je doel is om iets leuks te kopen waar hij echt wat aan heeft en de jongen gewoon heel goed weet en aangeeft wat ie wil.
En er is al genoeg troep in de wereld, waarom moet er perse iets gekocht worden?
Zeker als hij duidelijk wat anders wil.
vrijdag 28 november 2025 om 17:50
Je hebt gelijk S-groot (en anderen die dezelfde mening hebben). Ik vind het lastig dat neefje aangeeft een gamekaart te willen. Het kopen van cadeautjes (voornamelijk Lego) was leuk en als hij het daarna ging bouwen dan zag je het plezier dat het hem gaf. Dat is nu echt anders voor mijn idee.
Knoop is in ieder geval doorgehakt. Er gaat een gamekaart komen.
Bedankt voor jullie ongezouten meningen en bedankt aan iedereen die tips gegeven heeft!
Bedankt voor jullie ongezouten meningen en bedankt aan iedereen die tips gegeven heeft!
zaterdag 29 november 2025 om 16:59
Butterfly_fly schreef: ↑28-11-2025 17:50Je hebt gelijk S-groot (en anderen die dezelfde mening hebben). Ik vind het lastig dat neefje aangeeft een gamekaart te willen. Het kopen van cadeautjes (voornamelijk Lego) was leuk en als hij het daarna ging bouwen dan zag je het plezier dat het hem gaf. Dat is nu echt anders voor mijn idee.
Begrijpelijk. Dat zal ook echt wel een gemis zijn en ook nog eens confronterend, juist omdat er niets anders voor in de plaats is gekomen, voor die fijne momenten van toen. Goed dat je inziet dat dat jouw stuk is en je hem lekker die gamekaart gaat geven.
zondag 30 november 2025 om 07:17
Mijn zoon vindt het helemaal leuk om kleinere figuurtjes in zijn game pc te zetten. Dus een Funko pop van Fortnite of Fort zoals hij het noemt, poppetjes van Minecraft kan hij altijd goed gebruiken. Ik heb zelf ook moeite met veel geld voor een game kaart uitgeven ( hij heeft een tientje in zijn schoen gekregen voor Fort, half november)
Maar gek genoeg zou ik het voor mijn neefje dan weer minder erg vinden en zelfs wel leuk om een grote game kaart te kopen. En ik zou ook blij zijn voor zoon als hij een grote game kaart zou krijgen... Ik merk dat daar echt verschil in zit. Zoon is ook 12.
Maar gek genoeg zou ik het voor mijn neefje dan weer minder erg vinden en zelfs wel leuk om een grote game kaart te kopen. En ik zou ook blij zijn voor zoon als hij een grote game kaart zou krijgen... Ik merk dat daar echt verschil in zit. Zoon is ook 12.
zondag 30 november 2025 om 07:20
Het kan ook leuk zijn om met hem te praten over wat hij ermee koopt en in welke game. Hoewel dat misschien met een neefje anders is dan met een zoon. Hier vindt hij het altijd leuk om over gamen te praten en het te laten zien.Butterfly_fly schreef: ↑28-11-2025 17:50Je hebt gelijk S-groot (en anderen die dezelfde mening hebben). Ik vind het lastig dat neefje aangeeft een gamekaart te willen. Het kopen van cadeautjes (voornamelijk Lego) was leuk en als hij het daarna ging bouwen dan zag je het plezier dat het hem gaf. Dat is nu echt anders voor mijn idee.
maandag 1 december 2025 om 13:47
Mijn jongste dochter laat mij heel vaak de wereld/ gebouwen zien die ze bouwen in Minecraft/Sims of Animal Crossing.
maandag 1 december 2025 om 14:30
To schrijft dat ze tussen de 50 en 100 euro wil uitgeven. JBL/Samsung en zelfs airpods zijn echt wel te krijgen voor die bedragen. (zeker met cyber monday)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 1 december 2025 om 15:29
Ik probeerde te zeggen, misschien is het anders met eigen kind dan met neefje. Ik zie mijn kind (toevallig een jongen) niet met zijn tantes over gamen praten terwijl hij dat met mij en man (zijn vader) wel doet...
zaterdag 14 februari 2026 om 09:36
Een lastige vraag en ik haal dit straks weg dus a.u.b. niet quoten.
De gestelde vraag in de openingspost is nog steeds actueel. (Niet voor kerst, maar voor verjaardag.)
Ivm herkenbaarheid geschreven dat het om een neef ging, maar eigenlijk is het mijn zoon. Nu zijn verjaardag eraan komt weet ik helemaal niks meer. De gamekaart is gebruikt en nu niet meer gewenst. Geld geven vind ik niet prettig (verdwijnt op de hoop/spaarrekening). Ik wil wat speciaals, maar kan niks bedenken. Interesses behalve gamen zijn er niet. Mijn band met hem is redelijk, maar niet heel close.
Een dagje uit is geen optie, een dagje met zijn vrienden trakteren doe ik nu ook en is dus niet speciaal.
Wat ik wil voorkomen is de uitspraak “mama houdt niet van me, want niks gekregen voor mijn verjaardag”. Wie kan me helpen? Stel ik te hoge eisen aan mezelf/het cadeau en moet ik het loslaten of verdien ik een schop onder mijn kont. Zoon heeft het al niet gemakkelijk met me ivm persoonlijke problemen van mij.
Niet quoten, ik haal dit later weg ivm herkenbaarheid.
De gestelde vraag in de openingspost is nog steeds actueel. (Niet voor kerst, maar voor verjaardag.)
Ivm herkenbaarheid geschreven dat het om een neef ging, maar eigenlijk is het mijn zoon. Nu zijn verjaardag eraan komt weet ik helemaal niks meer. De gamekaart is gebruikt en nu niet meer gewenst. Geld geven vind ik niet prettig (verdwijnt op de hoop/spaarrekening). Ik wil wat speciaals, maar kan niks bedenken. Interesses behalve gamen zijn er niet. Mijn band met hem is redelijk, maar niet heel close.
Een dagje uit is geen optie, een dagje met zijn vrienden trakteren doe ik nu ook en is dus niet speciaal.
Wat ik wil voorkomen is de uitspraak “mama houdt niet van me, want niks gekregen voor mijn verjaardag”. Wie kan me helpen? Stel ik te hoge eisen aan mezelf/het cadeau en moet ik het loslaten of verdien ik een schop onder mijn kont. Zoon heeft het al niet gemakkelijk met me ivm persoonlijke problemen van mij.
Niet quoten, ik haal dit later weg ivm herkenbaarheid.
zaterdag 14 februari 2026 om 09:52
zaterdag 14 februari 2026 om 09:57
zaterdag 14 februari 2026 om 10:00
zaterdag 14 februari 2026 om 10:10
Kinderen onthouden niet de cadeautjes, die onthouden de liefde. Lijkt er op dat het wat moeizaam gaat tussen jullie. Dan moet juist een cadeau niet tussen jullie in staan. Geef hem geld en kook zijn favoriete eten, haal een frietje of iets dergelijks. Maak het niet te groot. Een kind hoeft jou niet blij te maken.Butterfly_fly schreef: ↑14-02-2026 10:00Het is pogen te laten zien dat hij belangrijk voor me is. Dat ik een goede moeder wil zijn voor hem.
Natuurlijk zegt een cadeau dat niet alleen en gaat het om de dagdagelijkse dingen, maar in mijn hoofd krijg ik dat niet voor elkaar.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:13
Het gaat zeker moeizaam tussen mij en zoon. Ik wil het graag goed doen, voel me schuldig dat het moeizaam gaat (ondanks dat dat niet geheel aan mij ligt, ligt ook aan de situatie bij vader en natuurlijk het puber zijn)
Ik verwacht niet dat hij mij blij maakt. Zeker niet zelfs. Dat kan ik alleen doen. Het gaat er juist om dat ik hem blij wil maken.
Ik verwacht niet dat hij mij blij maakt. Zeker niet zelfs. Dat kan ik alleen doen. Het gaat er juist om dat ik hem blij wil maken.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:18
Tips vragen aan vader of opa/oma nog een optie?
Het klinkt namelijk alsof je zoon misschien wel wensen heeft, maar geen zin om ze jou te vertellen.
(Gezien de nul reactie)
Samen shoppen nog een idee, dat hij het bedrag uit kan geven dan. Tussendoor gezellig lunchen.
Een bon om samen een horloge uit te zoeken?
Of, als hij daar het type voor is, een bon om samen een toffe armband of ketting uit te zoeken.
Een bon om samen fijne oortjes/koptelefoon uit te zoeken.
Anders zou ik toch inzetten op een persoonlijk kleinigheidje+geld.
Een mooi boek over zijn hobby, iets voor op zijn kamer, bladmuziek voor zijn muziek instrument, fijne muis voor bij zijn game computer, goede headset.
Gewoon een kleinigheidje waarmee je laat zien dat je hem kent, maar waar je geen vermogen aan uitgeeft omdat het niet echt een wens is.
Als een kind je op afstand houdt, doe je het snel fout met dure cadeaus die je voor ze uitzoekt, omdat ze misschien wel iets specifieks in gedachten hebben.
Dat voorkom je door het samen te kopen, zodat hij echt de versie krijgt die naar zijn smaak is.
Het klinkt namelijk alsof je zoon misschien wel wensen heeft, maar geen zin om ze jou te vertellen.
(Gezien de nul reactie)
Samen shoppen nog een idee, dat hij het bedrag uit kan geven dan. Tussendoor gezellig lunchen.
Een bon om samen een horloge uit te zoeken?
Of, als hij daar het type voor is, een bon om samen een toffe armband of ketting uit te zoeken.
Een bon om samen fijne oortjes/koptelefoon uit te zoeken.
Anders zou ik toch inzetten op een persoonlijk kleinigheidje+geld.
Een mooi boek over zijn hobby, iets voor op zijn kamer, bladmuziek voor zijn muziek instrument, fijne muis voor bij zijn game computer, goede headset.
Gewoon een kleinigheidje waarmee je laat zien dat je hem kent, maar waar je geen vermogen aan uitgeeft omdat het niet echt een wens is.
Als een kind je op afstand houdt, doe je het snel fout met dure cadeaus die je voor ze uitzoekt, omdat ze misschien wel iets specifieks in gedachten hebben.
Dat voorkom je door het samen te kopen, zodat hij echt de versie krijgt die naar zijn smaak is.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:41
Tussen vader en mij verloopt het contact zeer stroef. Tips vragen is dus geen optie.Tips vragen aan vader of opa/oma nog een optie?
(Gezien de nul reactie)
Ik vermoed dat kind echt niks weet en daarom niks zegt, zeker weten doe ik dat niet. Daarvoor is er teveel onzekerheid bij mij.
Samen shoppen zoals je voorstelt is ook geen optie. Ik krijg zoon voor geen mogelijkheid in beweging. Alles lijkt teveel gevraagd. Kleding zoeken we bijvoorbeeld meestal online uit. Ik ben ook geen kledingshopper dus dat herken ik wel, maar zoon wilt nooit ergens voor gaan kijken. Ook niet als hij echt iets nodig heeft, dan nog moet ik trekken en duwen voordat ik hem een winkel in krijg.
Sorry. Radeloze moeder hier.
zaterdag 14 februari 2026 om 11:11
Ik begrijp wel dat je dit heel moeilijk vindt en dat je het heel erg graag goed wil doen. De pijnlijke realiteit is vrees ik dat dat niet gaat.
Het moeilijke in deze situatie is dat je hem met een cadeau nooit zal kunnen laten voelen dat je van hem houdt terwijl hij in het dagelijks leven voelt dat zijn aanwezigheid niet gewenst en zelfs teveel is (en hoe het met dat houden van zit zal ik niet expliciet benoemen hier, maar ook dat voelt hij, wat natuurlijk ook veel van zijn gedrag verklaart). Gedrag of cadeaus kunnen dat niet verbloemen noch compenseren.
Daar moet je denk ik ook helemaal niet naar vragen, hij weet en voelt veel te goed hoeveel problemen jij hebt met zijn vader en wat die wel of niet doet. Ik denk dat je hem alleen maar verder afstoot als je daarnaar blijft vragen.
Dat jij een uitspraak als “mama houdt niet van me, want niks gekregen voor mijn verjaardag” wil voorkomen is jouw wens/behoefte en angst. Dat gaat niet over hem helaas. Ik weet dat je niet wil dat hij uitspreekt dat je niet van hem houdt, maar het al dan niet uitspreken is niet wat belangrijk zou moeten zijn ook al ben jij bang dat hij dat tegen zijn vader of andere mensen zal zeggen.
Gezien de zeer heftige problematiek is het helaas niet zo simpel als 'het juiste cadeautje', zeker niet gezien je doel (een cadeau waarmee ik laat zien dat ik wel van hem hou). Ik weet dat je heel erg vast zit en erg je best doet en heel graag het goede wil doen. Je zoon zal dat nu misschien niet zo zien of ervaren, maar als hij ouder is zal hij dat deel waarschijnlijk ook wel zien. Het is gewoon ontzettend shit dat het zo'n complexe situatie is zonder eenvoudige oplossing.
Praktisch: leg hem geen druk meer op over dit cadeau. Want hij voelt diep van binnen dat dat om jou gaat, om jouw angst dat anderen je een slechte moeder vinden die niet van haar zoon houdt. Er zijn volgens mij maar twee opties: een mooie verjaardagskaart en geld of toch een gamekaart (weet je nog dat je dat vorige keer niet goed genoeg vond? Ik denk dat je nu heel blij zou zijn als hij er alsnog om zou vragen omdat je dan toch een alternatief voor geld had en hij íets zou vragen?).
Verder: blijf volhouden met therapie en evt. toch eens die medicatie. Zeker ook voor je kinderen.
Het is pogen te laten zien dat hij belangrijk voor me is. Dat ik een goede moeder wil zijn voor hem.
Natuurlijk zegt een cadeau dat niet alleen en gaat het om de dagdagelijkse dingen, maar in mijn hoofd krijg ik dat niet voor elkaar.
Het moeilijke in deze situatie is dat je hem met een cadeau nooit zal kunnen laten voelen dat je van hem houdt terwijl hij in het dagelijks leven voelt dat zijn aanwezigheid niet gewenst en zelfs teveel is (en hoe het met dat houden van zit zal ik niet expliciet benoemen hier, maar ook dat voelt hij, wat natuurlijk ook veel van zijn gedrag verklaart). Gedrag of cadeaus kunnen dat niet verbloemen noch compenseren.
Hij sluit me in die zin buiten, wilt ook niet vertellen wat hij bij vader gekregen heeft dus daar kan ik ook niet bij aansluiten of iets.
Daar moet je denk ik ook helemaal niet naar vragen, hij weet en voelt veel te goed hoeveel problemen jij hebt met zijn vader en wat die wel of niet doet. Ik denk dat je hem alleen maar verder afstoot als je daarnaar blijft vragen.
Dat jij een uitspraak als “mama houdt niet van me, want niks gekregen voor mijn verjaardag” wil voorkomen is jouw wens/behoefte en angst. Dat gaat niet over hem helaas. Ik weet dat je niet wil dat hij uitspreekt dat je niet van hem houdt, maar het al dan niet uitspreken is niet wat belangrijk zou moeten zijn ook al ben jij bang dat hij dat tegen zijn vader of andere mensen zal zeggen.
Gezien de zeer heftige problematiek is het helaas niet zo simpel als 'het juiste cadeautje', zeker niet gezien je doel (een cadeau waarmee ik laat zien dat ik wel van hem hou). Ik weet dat je heel erg vast zit en erg je best doet en heel graag het goede wil doen. Je zoon zal dat nu misschien niet zo zien of ervaren, maar als hij ouder is zal hij dat deel waarschijnlijk ook wel zien. Het is gewoon ontzettend shit dat het zo'n complexe situatie is zonder eenvoudige oplossing.
Praktisch: leg hem geen druk meer op over dit cadeau. Want hij voelt diep van binnen dat dat om jou gaat, om jouw angst dat anderen je een slechte moeder vinden die niet van haar zoon houdt. Er zijn volgens mij maar twee opties: een mooie verjaardagskaart en geld of toch een gamekaart (weet je nog dat je dat vorige keer niet goed genoeg vond? Ik denk dat je nu heel blij zou zijn als hij er alsnog om zou vragen omdat je dan toch een alternatief voor geld had en hij íets zou vragen?).
Verder: blijf volhouden met therapie en evt. toch eens die medicatie. Zeker ook voor je kinderen.
zaterdag 14 februari 2026 om 11:17
Dat kan je niet laten zien met kado's getipt door het Viva-forum denk ik.Butterfly_fly schreef: ↑14-02-2026 10:00Het is pogen te laten zien dat hij belangrijk voor me is. Dat ik een goede moeder wil zijn voor hem.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in