Cito score

23-03-2021 15:28 436 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meesters of juffen in de zaal?

Ik snap dat er met het bepalen van de middelbare schoolkeuze gekeken wordt naar de hele schoolcarrière maar ben toch benieuwd. Welk niveau vinden jullie passend bij de volgende score:

Begrijpend lezen I
Spelling I
Werkwoordspelling I
Rekenen III
Andersom schreef:
08-04-2021 21:06
Geen idee vanachter mijn scherm wat wijsheid zou zijn in jouw geval.

Pluswerk is er in zoveel soorten. Vaak heeft de methode al pluswerk. Daarnaast heb je dan ook nog andere aanbieders. Geen idee wat bij jouw zoon zou passen.
Dat snap ik hoor. Maar ik vroeg mij af welke score nodig zou zijn. Ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Alles is a. Alleen niet alles zit bovenin. Het meeste zit in het midden. Alleen rekenen zit helemaal bovenaan.

Hij wil graag pluswerk vanuit de methode. Hij heeft dit vorige jaar bij een andere juf ook gewoon gehad. Alleen deze juf heeft een andere mening. Vorig jaar scoorde hij overigens lager op spelling en begrijpend lezen. Dat was toen een b en een c. Nu is alles a en krijgt het het alsnog niet. Hij heeft wel extra zijn best gedaan tijdens de Cito , want hij wil zo graag pluswerk.
Alle reacties Link kopieren
@Nico88, dan zou ik nog eens met de juf praten, waarom wil ze hem geen pluswerk geven? Als hij het 'gewone' werk doet en tijd over heeft en het graag wil, wat is er dan in hemelsnaam op tegen?
Hangt natuurlijk wel een beetje van zijn motivatie af, waarom wil hij dit zo graag? Omdat andere kinderen dit werk hebben en hij hetzelfde wil zijn? Het is natuurlijk helemaal prima om geen pluswerk te doen, maar sowieso goed om met de juf te bespreken.
PlayingTheAngel schreef:
08-04-2021 21:37
@Nico88, dan zou ik nog eens met de juf praten, waarom wil ze hem geen pluswerk geven? Als hij het 'gewone' werk doet en tijd over heeft en het graag wil, wat is er dan in hemelsnaam op tegen?
Hangt natuurlijk wel een beetje van zijn motivatie af, waarom wil hij dit zo graag? Omdat andere kinderen dit werk hebben en hij hetzelfde wil zijn? Het is natuurlijk helemaal prima om geen pluswerk te doen, maar sowieso goed om met de juf te bespreken.
Ze zegt dat hij het moeilijk vindt.
anoniem_400941 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 22:00
32.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeder83 schreef:
08-04-2021 20:45
90% heeft hem meerdere keren moeten herkansen, waaronder ik. Ik stond een 9 op Spaans en een 3 op NL. Ik zag het gewoon niet en nog steeds vaak niet! Moet bij veel woorden echt nadenken en ezelsbruggetjes gebruiken.
Dat bewijst wel meteen je punt! ;-)
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Nicco88 schreef:
08-04-2021 21:42

Moeite met sommen onder de tien kan een probleem zijn omdat dat de basis is van alles. Dat zou geautomatiseerd moeten zijn om snelheid te houden in het werk.

Mijn neefje (hb) had dat ook niet geautomatiseerd, de tafels ook niet. Omdat hij dat steeds razendsnel kon uitrekenen maakte het bij hem niet zo veel uit. Mogelijk bij jouw zoon wel?
Ik ga morgen de ib’er maar weer eens bellen en om uitleg vragen...
eckano schreef:
08-04-2021 21:42
Dat bewijst wel meteen je punt! ;-)
Heb ik een foutje gemaakt? 😃
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
08-04-2021 20:28
Oké duidelijk. Mijn kind krijgt dus geen pluswerk, maar wil het wel graag.
Ach gussie...een juf die vasthoudt aan pluswerk als extra :facepalm: Zo'n juf heb ik in groep 4 gehad. Het kind liep er compleet vast op. Ze kreeg het gewone werk niet af en had vervolgens geen tijd voor het pluswerkje. Dus juf vond dat ze het niet nodig had. En kreeg ze wat extra dan moest ze het zelf uitzoeken want ze was toch zo slim.. of eigenlijk dus niet :frusty: Het wilde er niet in dat daar wat te leren en dus te begeleiden viel. Dat heeft wat gesprekken gekost en het geluk dat er in groep 5 een gemotiveerde ib'r zich er mee ging bemoeien. Mijn dochter heeft het pluswerk en maatwerk nodig om überhaupt tot prestaties te komen. Als ze zich gaat vervelen dan komt dat haar concentratie en motivatie niet ten goede. Zoek uit wat je kind zijn motivatie is en ga het gesprek aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen die in brugklas en tweede klas voortgezet zitten. Beiden met zelfde advies van basisschool. Mijn zoon kwam van de basisschool met een havo/vwo advies. Hij had altijd I gescoord op alles behalve rekenen, dat was altijd een II. Werkhouding erg goed.
Uiteindelijk geplaatst door middelbare school in VWO-brugklas. We dachten, we zien wel hoe het gaat met in ons achterhoofd evt afstromen naar Havo....maar hij doet het erg goed. Gaat straks over naar 3 VWO met gemiddeld een 7,5 zoals hij nu staat...en wiskunde staat hij een 7 voor.

Dan dochterlief. Zit in brugklas havo na zelfde advies van basisschool dus havo/vwo. Precies dezelfde scores als zoon maar minder goede werkhouding( weinig zin in leren)
Ze gaat straks over naar 2 havo maar cijfers wisselen wel. Dan weer een 5, dan weer een 8...en nog steeds vindt ze leren en huiswerk maken niet leuk.

Dus 2 identiek zelfde uitstroomadviezen, maar het verschil in werkhouding gaf hier terecht de doorslag.

Maar ik zou wel altijd hoger inzetten als je twijfelt want als dochter nog lager geplaatst zou zijn zou ze zich vervelen en nog minder presteren denk ik!
MrsDuck schreef:
08-04-2021 23:36
Ach gussie...een juf die vasthoudt aan pluswerk als extra :facepalm: Zo'n juf heb ik in groep 4 gehad. Het kind liep er compleet vast op. Ze kreeg het gewone werk niet af en had vervolgens geen tijd voor het pluswerkje. Dus juf vond dat ze het niet nodig had. En kreeg ze wat extra dan moest ze het zelf uitzoeken want ze was toch zo slim.. of eigenlijk dus niet :frusty: Het wilde er niet in dat daar wat te leren en dus te begeleiden viel. Dat heeft wat gesprekken gekost en het geluk dat er in groep 5 een gemotiveerde ib'r zich er mee ging bemoeien. Mijn dochter heeft het pluswerk en maatwerk nodig om überhaupt tot prestaties te komen. Als ze zich gaat vervelen dan komt dat haar concentratie en motivatie niet ten goede. Zoek uit wat je kind zijn motivatie is en ga het gesprek aan.
Ja, misschien is dit het! Hij is inderdaad wel “langzaam”
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
08-04-2021 20:18
Andersom en Redhead70. Jullie hebben volgens mij onderwijservaring. Weten jullie of het uitmaakt of een kind een hoge a score of een lage a score heeft. Als het bijv gaat om pluswerk. Moeten kinderen dan een hoge a hebben of is een a sowieso voldoende.
Zowiezo als er nog een A op het rapport staat zijn dit ietwat verouderde toetsen en aan vervanging toe. Tegenwoordig werken de scholen met de Romeinse cijfer categorieën. Een hoge A of lage A maakt inderdaad wel wat uit. Ik snap alleen de redenatie van de leerkracht omtrent pluswerk/meerwerk niet.
Indien je kind op tijd zijn werk af heeft en goed, wat is er dan op tegen om hem wat meerwerk te geven? Indien hij al de leertijd nodig heeft om te laten zien dat het net binnen de gestelde tijd lukt, snap ik de redenatie. Verder weet ik niet of de school werkt met (individuele) weektaken? Misschien is daar wat ruimte te vinden ten gunste van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling, het argument te moeilijk, vind ik een kul argument. Indien het te moeilijk is haakt je kind vanzelf af. Vastlopen is namelijk niet leuk. Dat zou de leerkracht, en jij als ouder, wel kunnen bespreken met je kind. En vooral omdat hij/zij zo graag wil daar ook kans op kan zijn en dat hij/zij dan heel veel geleerd heeft en fouten maken mag, is leerzaam zelfs. Ook anno 2021, al denken steeds meer leerkrachten en mensen daar anders over.
redhead70 schreef:
09-04-2021 15:14
Zowiezo als er nog een A op het rapport staat zijn dit ietwat verouderde toetsen en aan vervanging toe. Tegenwoordig werken de scholen met de Romeinse cijfer categorieën. Een hoge A of lage A maakt inderdaad wel wat uit. Ik snap alleen de redenatie van de leerkracht omtrent pluswerk/meerwerk niet.
Indien je kind op tijd zijn werk af heeft en goed, wat is er dan op tegen om hem wat meerwerk te geven? Indien hij al de leertijd nodig heeft om te laten zien dat het net binnen de gestelde tijd lukt, snap ik de redenatie. Verder weet ik niet of de school werkt met (individuele) weektaken? Misschien is daar wat ruimte te vinden ten gunste van je kind.
Het team is ook aan de oude kant :P

Waarschijnlijk ligt het dan aan zijn snelheid. Het benut altijd alle tijd die hij heeft.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie kinderen van groep 8 vandaag de Cito uitslag gekregen en komt het overeen met het advies ?
Mijn kind krijg het morgen.
Las in het nieuws dat de norm ietsje is aan gepast....
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft hij een andere eindtoets gedaan dan cito, maar we hebben nog geen uitslag.
Ik keek net op de site van de middelbare school en zag dat er geen opgehoogde nieuwe leerlingen meer geplaatst konden worden, alleen wisselen tussen brugklassen kan. Ik was benieuwd wanneer we de indeling zouden krijgen, maar dat was dus nog niet bekend omdat er eventueel nog kinderen kunnen wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit nog in groep 7, dus hier nog geen eind-Cito. De uitstroomverwachting is inmiddels wel binnen: havo/vwo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat goed !

Wij hebben nog maar 1 Cito gehad een maand geleden. De tweede zal wel snel volgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je nog maar één onderdeel van de M-toetsen, of alleen nog de M-toetsen?

Mijn dochter heeft de M-toetsen na de voorjaarsvakantie gedaan, ik schat de E-toetsen midden/eind juni of misschien net als vorig jaar eind juni/begin juli. Volgens mij zijn ze wel aardig bij met alles, dus ik denk gewoon op de normale termijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
25-05-2021 18:52
Bedoel je nog maar één onderdeel van de M-toetsen, of alleen nog de M-toetsen?

Mijn dochter heeft de M-toetsen na de voorjaarsvakantie gedaan, ik schat de E-toetsen midden/eind juni of misschien net als vorig jaar eind juni/begin juli. Volgens mij zijn ze wel aardig bij met alles, dus ik denk gewoon op de normale termijn.
Ja ik bedoel de m toets! De E moet nog.
Ik weet eigenlijk helemaal niet wanneer ze normaal afgenomen worden. Groep 8 wordt eerder afgenomen?
Alle reacties Link kopieren
De E-toetsen zijn meestal zo ongeveer in juni. Groep 8 heeft geen E8-toetsen meer, maar een eindtoets (dus geen losse toetsen meer waar ze I t/m V op kunnen scoren, maar een toets waar ze één score voor krijgen, tussen 500 en 550), die wordt volgens mij in april afgenomen en de scores zijn ongeveer nu bekend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
25-05-2021 18:59
De E-toetsen zijn meestal zo ongeveer in juni. Groep 8 heeft geen E8-toetsen meer, maar een eindtoets (dus geen losse toetsen meer waar ze I t/m V op kunnen scoren, maar een toets waar ze één score voor krijgen, tussen 500 en 550), die wordt volgens mij in april afgenomen en de scores zijn ongeveer nu bekend.
Ah vandaar dat ik een artikel tegenkwam dat 1/3 van de scholen het advies niet bijstellen. Schandalig!
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
25-05-2021 19:01
Ah vandaar dat ik een artikel tegenkwam dat 1/3 van de scholen het advies niet bijstellen. Schandalig!
Bij ons stellen ze wel naar boven bij als de eindscore hoger is dan wat bij het advies past. Naar beneden niet, maar dat mag ook niet. Ik vraag me alleen af of je er nog veel mee kan, rond deze tijd ben je toch allang ergens aangemeld en geplaatst?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-05-2021 19:05
Bij ons stellen ze wel naar boven bij als de eindscore hoger is dan wat bij het advies past. Naar beneden niet, maar dat mag ook niet. Ik vraag me alleen af of je er nog veel mee kan, rond deze tijd ben je toch allang ergens aangemeld en geplaatst?
Ja, en op de school waar mijn zoon naartoe gaat is dus geen plaats meer voor kinderen die ineens opgehoogd worden naar havo. Dat zal niet de enige school zijn waar dat is, denk ik zo. Je keuze wordt minder.
Susan schreef:
25-05-2021 19:05
Bij ons stellen ze wel naar boven bij als de eindscore hoger is dan wat bij het advies past. Naar beneden niet, maar dat mag ook niet. Ik vraag me alleen af of je er nog veel mee kan, rond deze tijd ben je toch allang ergens aangemeld en geplaatst?
Ik heb echt geen idee hoe het werk.
Er zal ook verschil zijn met een grote stad of een dorp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven