cito toetsen basisschool

22-06-2020 10:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kwamen onze zoon en dochter thuis met het verhaal dat ze een cito toets hadden op school. Ze hebben afgelopen week elke dag een toets gehad, komende week hebben ze ook nog een paar.
Ik vind dit raar. Toen ze een paar weken geleden weer volledig naar school mochten kregen we als ouders een mail met het verhaal dat ze geen cito toetsen gingen doen omdat ze eerst willen zien hoeveel achterstand de leerlingen opgelopen hebben.
Ik heb daarna een mail naar school gestuurd om verhaal te halen. Zoon heeft PDD-NOS en moet op dit soort dingen voorbereid worden. Ik heb nu al een week een kind met heel veel buikpijn door alle onverwachte spanning.
Als reactie kreeg ik dat ze dit doen omdat ze willen zien op welk reken niveau de kinderen zitten. Ze starten volgend jaar met een nieuwe methode, ze willen weten hoe de kinderen ervoor staan. Ze doen nu 5 cito toetsen, in september de rest.
Hoe zit dat bij jullie op school? Worden daar de toetsen ook gedaan of slaan ze een keer over?
ecam2015 schreef:
22-06-2020 12:51
Ja heb je helemaal gelijk in!
Mogelijk kan vanuit school ook meespelen dat school hun resultaten online zetten.

Als voorbeeld over 2019:
10 leerlingen vmbo, 13 kinderen havo, 7 kinderen vwo.
Ik heb dit in ieder geval vaker gezien, via basisschool websites.

Hoe meer kinderen met een hoger advies, hoe beter school aangeschreven staat?
Ik snap dat scholen daar openheid over geven, het zou mij vooral uitmaken wat de manier waarop is. Communiceert een school alleen die cito cijfers in koeienletters op de hoofdpagina van de website, of kun je het ergens opzoeken op hun site onder een bepaald kopje of als onderdeel van een groter verslag hoe het op de school gaat? Gaat het volgens de schoolleiding goed met de school als de cito scores maar goed zijn, of zien ze het breder?

Toen wij op zoek waren naar een basisschool hebben we er twee bezocht. Bij de eerste kregen we een gelikte presentatie met vrijwel alleen de focus op de algehele prestaties. De cito scores vlogen je om de oren. Bij de tweede school viel ons vooral de enorme betrokkenheid op van de leerkrachten bij hun leerlingen. Ontplooiing werd veel breder gezien dan scores: het beste uit de leerlingen naar boven halen, maar niet alleen op cognitief vlak, maar ook op andere gebieden. Daar voelden we ons veel fijner bij en we zien dat nu ook terug in hoe de school bijv. richting de leerlingen met de citotoetsen omgaat.
moizer schreef:
22-06-2020 12:29
Maar hoe wist je zoon dan dat er geen Cito’s afgenomen zouden worden? En hoe weet hij vanaf wanneer ze meegeteld worden voor het VO-advies? Je vond het in ieder geval belangrijk genoeg dit hem te vertellen. Vergis je niet hoor, kinderen voelen dingen soms haarfijn aan!
(Want waarom zou jij nu verhaal gaan halen? Doe je dat bij iedere toets?)
Hij wist dat omdat wij een mail hebben gehad en dat ook in de klas benoemt is. Zowel bij zoon als bij dochter. En hij weet dat het uitmaakt voor het VO advies omdat dat ook door juf benoemd is. Ik ga op zich geen verhaal halen, ik ben alleen benieuwd waarom deze keuze gemaakt is nadat ze zeggen het eerst niet te gaan doen.
Ik vind het voor hem zo sneu dat hij er gewoon echt zien van wordt.
We lopen al bij Accare. De PDD-nos diagnose is gesteld in de eerste week toen de scholen sloten (hij is net voor die tijd getest). We hebben een paar afspraken gemaakt. Dan ga ik er vanuit dat ze zich daar ook aan houden. Kleine moeite om even te mailen lijkt me...
Hier vandaag ook mee begonnen. We horen pas na de zomervakantie in de 2e of 3e week hoe ze zijn gegaan. Dan moeten we nog op rapport gesprek. Het maakt hier niet uit ze gaan allemaal over.
mupke80 schreef:
22-06-2020 13:40
Hij wist dat omdat wij een mail hebben gehad en dat ook in de klas benoemt is. Zowel bij zoon als bij dochter. En hij weet dat het uitmaakt voor het VO advies omdat dat ook door juf benoemd is. Ik ga op zich geen verhaal halen, ik ben alleen benieuwd waarom deze keuze gemaakt is nadat ze zeggen het eerst niet te gaan doen.
Ik vind het voor hem zo sneu dat hij er gewoon echt zien van wordt.
We lopen al bij Accare. De PDD-nos diagnose is gesteld in de eerste week toen de scholen sloten (hij is net voor die tijd getest). We hebben een paar afspraken gemaakt. Dan ga ik er vanuit dat ze zich daar ook aan houden. Kleine moeite om even te mailen lijkt me...
PDD nos diagnose bestaat al járen niet meer in de DSM. Lijkt me nogal bijzonder dat deze diagnose onlangs af gegeven is. Bedoel je ASS?

Voor jou is het heel logisch om hier over te mailen maar leerkrachten hebben nog 30 kinderen in een klas zitten waarvan Pietje een allergie heeft waar continu op gelet moet worden, Jantje bang is voor de bel en dit vooraf ter voorbereiding gemeld moet worden, Kees ADHD heeft en dus extra structuur nodig heeft en jouw kind voorbereid moet worden op toetsen etc etc.

Het lijkt me gewoon een geval “oeps niet meer aan gedacht” door de school. Het hele opstarten na Corona heeft al de nodige energie en inspanning gekost en lijkt me een mogelijke verklaring voor zulke dingen vergeten. Kan gebeuren. Je kind leeft nog. Hij heeft desondanks de stress de Cito gemaakt, dat alleen is al een goede prestatie toch?
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 22-06-2020 14:13
9.22% gewijzigd
Dat dacht ik ook: is de juf het niet toevallig gewoon per ongeluk vergeten te melden bij jullie?
mupke80 schreef:
22-06-2020 13:40
Hij wist dat omdat wij een mail hebben gehad en dat ook in de klas benoemt is. Zowel bij zoon als bij dochter. En hij weet dat het uitmaakt voor het VO advies omdat dat ook door juf benoemd is.
Heeft de juf dat specifiek voor deze toets benoemd? Of ooit in het algemeen? Ze zou nu toch benoemd moeten hebben dat het dit jaar anders is en dat deze cito-toets niet mee telt voor het VO advies?

Verder eens met de anderen dat het niet aan jullie melden best kan komen door alle drukte van alles weer opstarten. Zeker als jullie dat maanden geleden hebben afgesproken (in ook een hectische tijd) en het iets is wat nu pas voor de eerste keer voorkomt (anders dan Jantje die bang is voor de bel, wat al snel een dagelijkse routine is). Hopelijk gaat het na een reminder van jouw kant (en tzt een reminder aan de leerkracht van komend schooljaar, voor als het niet goed overgedragen wordt) de volgende keer wel goed.
Hier worden de Cito’s in september afgenomen als een soort 0-meting. Leerkrachten gaan aan de hand daarvan het lesprogramma waar nodig aanpassen.
Er is wel een avi-test afgenomen.
Hier wel citos. Vooral om te kijken waar kinderen staan. Dat is ook zo aan de kinderen gecommuniceerd. School vraagt ouders er ook niet te veel druk op te leggen.
Hier ook cito's. Ze zijn er niet duidelijk over of dat ze meetellen of niet. Dochter zit in groep 6, Normaal gesproken zou hij dus voor het eind advies mee moeten tellen...
Hier ook Cito's gehad, vandaag het laatste deel voor begrijpend lezen (begreep ik van de juf toen ik haar gisteren even sprak)
Zoonlief vindt het allemaal prima, hij zit in groep 4. Ook geen Cito's had hij prima gevonden :)
Misschien kan je beter je energie steken in je zoon en hoe om te gaan met school en de wereld. Er zullen in zijn leven nog veel meer onverwachte dingen gebeuren waar hij mee om moet gaan. In plaats van verhaal halen bij de juf, kan je hem coachen en leren dat de wereld er nu eenmaal zo uitziet. Juist met een diagnose moet je er als ouders energie insteken hoe hiermee om te gaan ipv dat iedereen rekening met hem houdt omdat hij een diagnose heeft. Dat is de omgekeerde wereld, die veel ouders hanteren.

Hij heeft een diagnose, dus iedereen moet hiermee rekening houden ipv we moeten als ouders hiermee aan de slag
takeesja schreef:
23-06-2020 15:43
Misschien kan je beter je energie steken in je zoon en hoe om te gaan met school en de wereld. Er zullen in zijn leven nog veel meer onverwachte dingen gebeuren waar hij mee om moet gaan. In plaats van verhaal halen bij de juf, kan je hem coachen en leren dat de wereld er nu eenmaal zo uitziet. Juist met een diagnose moet je er als ouders energie insteken hoe hiermee om te gaan ipv dat iedereen rekening met hem houdt omdat hij een diagnose heeft. Dat is de omgekeerde wereld, die veel ouders hanteren.

Hij heeft een diagnose, dus iedereen moet hiermee rekening houden ipv we moeten als ouders hiermee aan de slag

Het is en en. Natuurlijk moeten ouders het kind leren dat het niet altijd gaat zoals gedacht of verwacht. Maar je mag van school wel duidelijkheid verwachten en te communiceren als je van gedachte bent verandert. Zeker in deze tijden gaat al zoveel anders dat een kind, zeker als het al moeilijk met veranderingen kan omgaan, al genoeg stress en frustratie ervaart. De cito is toch vaak een beladen toets of dat nu nodig en terecht is, neemt niet weg dat ouders en kinderen dat zo zien. Beetje zorgvuldiger communiceren mag wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven