Communie

18-05-2021 12:06 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog veel kids die de communie doen? Of ben je dan een uitzondering?

Over 2 jaar heeft mijn dochter wel de leeftijd om de communie te doen. Ze is niet gedoopt en zal daarom ook geen communie kunnen doen.

Ik heb geen idee of ze dit überhaupt zou willen. Anders zou ze alsnog gedoopt kunnen worden. De reden dat ze dat niet is, is omdat er geen ooms en tantes zijn. Vrienden heb ik weleens gevraagd toen ze baby was of ze Peet oom of tante wilden zijn. Maar niemand wil dat zijn. Iets met te veel verantwoordelijkheid enzo. Ik vind dat echt heel sneu voor haar.
Stel dat ze toch communie zou willen doen, wat kan ik dan het beste doen of reageren? Kun je ook dopen zonder peetoom en peettante?
In mijn regio niemand. Peetoom en peettante heeft verder niets wettelijks toch? Dat is meer een symbolische titel begreep ik van mensen uit het zuiden des lands.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind er niets zieligs aan om je kind ongelovig op te voeden. Dan mis je je communie, maar je bent ook gewoon vrij om te doen en denken wat je wilt, zonder gekleurde visie van een kerk.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij iets dat niet kan als je niet gedoopt bent.
En ze moet zich realiseren dat communie doen ook inhoudt dat je dan regelmatig in de kerk te vinden bent, dat je een band aangaat met God, en dat het niet zomaar een leuk feestje is met nieuwe kleren, cadeautje en geld is...
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
@TO
Ben je zelf gelovig opgevoed? Wil je je kind opvoeden met het geloof? Volgens mij beloof je als peetoom of peettante het kind op te voeden/te begeleiden in het geloof. Dit is de reden waarom mijn moeder geen peettante wilde worden voor de kinderen van haar zus. Mijn moeder is wel gelovig opgevoed maar ze is niet meer gelovig en ze kon er niet achter staan om dan de kinderen van haar zus te begeleiden in het geloof.
Alle reacties Link kopieren
In het algemeen zijn het volgens mij wel steeds minder kinderen die gedoopt worden, de Communie doen en vervolgens het Vormsel.

Als er wel een peetoom en peettante waren, was je dochter dan wel gedoopt?

Je zou eens bij de kerk kunnen informeren hoe dat zit?
Alle reacties Link kopieren
Wat zou een reden voor je zijn om het wel te laten doen?
Persoonlijk vind ik communie doen zonder religieuze waarde een beetje een wassen neus.
Wattenbolleke schreef:
18-05-2021 12:13
Wat zou een reden voor je zijn om het wel te laten doen?
Persoonlijk vind ik communie doen zonder religieuze waarde een beetje een wassen neus.
Precies, wat zouden je redenen zijn om het wel te laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Hier in Zeeland doet bijna niemand een communie. Dat komt omdat we nauwelijks katholieken hebben. Misschien nog 1 kerk die dat doet ofzo.

Hier in de protestante en gereformeerde gemeentes kun je dopen zonder peetoom of peettante, dat kennen we niet.

Ik zou meer kijken naar de betekenis van communie. Staat jullie kind daar achter? Of is dit een traditioneel familie ding? Ik vind het zelf veel te jong om zulke beslissingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
18-05-2021 12:08
In mijn regio niemand. Peetoom en peettante heeft verder niets wettelijks toch? Dat is meer een symbolische titel begreep ik van mensen uit het zuiden des lands.
Klopt heeft geen wettelijke betekenis. Maar toch wil niemand het zijn helaas.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan dat niet idd als je niet gedoopt bent.
Ik zie het niet veel gebeuren (maar zit ook niet in een gelovige/kerkelijke omgeving), maar ik zie het in mijn geboorteplaats wel veel gebeuren bij mensen van het woonwagenkamp, de kinderen worden altijd gedoopt en doen communie.
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:14
Klopt heeft geen wettelijke betekenis. Maar toch wil niemand het zijn helaas.
Zijn jullie uberhaupt gelovig?
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:14
Klopt heeft geen wettelijke betekenis. Maar toch wil niemand het zijn helaas.
Ik vind het wel gek dat niemand dat wil
Alle reacties Link kopieren
Ik ken helemaal niemand die communie heeft gedaan. Maar ik neem aan dat jullie zelf elke week naar de kerk gaan en haar gelovig opvoeden anders hoef je er uiteraard helemaal niet over na te denken. Als het niet zo is dan vind ik het net zo iets als nooit naar de kerk gaan maar wel met de nachtmis met kerst omdat het dan zo bijzonder is en dan vooraan zitten. Dat snap ik ook nooit.
Alle reacties Link kopieren
bieslookje schreef:
18-05-2021 12:12
In het algemeen zijn het volgens mij wel steeds minder kinderen die gedoopt worden, de Communie doen en vervolgens het Vormsel.

Als er wel een peetoom en peettante waren, was je dochter dan wel gedoopt?

Je zou eens bij de kerk kunnen informeren hoe dat zit?
Ja dan had ik haar wel gedoopt. Ik vertel haar wel wat over het geloof. Dan had ze later zelf keuze kunnen maken wat ze ermee wil.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
18-05-2021 12:14
Hier in Zeeland doet bijna niemand een communie. Dat komt omdat we nauwelijks katholieken hebben. Misschien nog 1 kerk die dat doet ofzo.

Hier in de protestante en gereformeerde gemeentes kun je dopen zonder peetoom of peettante, dat kennen we niet.

Ik zou meer kijken naar de betekenis van communie. Staat jullie kind daar achter? Of is dit een traditioneel familie ding? Ik vind het zelf veel te jong om zulke beslissingen te maken.

Ho ho, hier toch echt een Zeeuwse waarvan de hele familie gedoopt is :P Iedereen behalve ik heeft ook communie gedaan. Er zijn zat katholieke kerken en katholieke dorpen, daar waar ze bijvoorbeeld ook carnaval altijd vieren.


TO, je reden om te willen dopen/ communie doen is mij ook niet helemaal duidelijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:17
Ja dan had ik haar wel gedoopt. Ik vertel haar wel wat over het geloof. Dan had ze later zelf keuze kunnen maken wat ze ermee wil.
Dus jullie zijn niet eens gelovig en actief in de kerk :facepalm:
Wat doe je je kind aan?
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
18-05-2021 12:15
Ik vind het wel gek dat niemand dat wil
Heel sneu vind ik het.
Ik heb ook geen voogd kunnen regelen. Wel aan meerdere mensen gevraagd. Ook dat wilden mensen niet.
Nu is dat wel van wettelijke betekenis maar toch.

Je kan mensen niet dwingen maar erg vind ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:17
Ja dan had ik haar wel gedoopt. Ik vertel haar wel wat over het geloof. Dan had ze later zelf keuze kunnen maken wat ze ermee wil.

Ben je zelf katholiek?

Ik zou er eigenlijk niet zo'n gewicht aan hangen. Ook zonder te dopen/ communie te doen kan je natuurlijk alle geloven laten zien.

Wat ik mij herinner van de tijd dat iedereen communie ging doen (katholieke basisschool, eind jaren 90) en mijn broer en zus is dat eigenlijk niemand het echt voor het geloof deed. Je bent dan ook veel te jong. Iedereen dacht alleen maar "nieuwe kleren, geld, cadeautjes en wat middagen weg van school".
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:20
Heel sneu vind ik het.
Ik heb ook geen voogd kunnen regelen. Wel aan meerdere mensen gevraagd. Ook dat wilden mensen niet.
Nu is dat wel van wettelijke betekenis maar toch.

Je kan mensen niet dwingen maar erg vind ik het wel.
En gelijk hebben ze. Waarom zou je dat doen terwijl je er niet achter staat? En zielig is het helemaal niet want jullie zijn niet eens gelovig. Dan heeft een communie ook geen nut.
Jillian80 schreef:
18-05-2021 12:20
Heel sneu vind ik het.
Ik heb ook geen voogd kunnen regelen. Wel aan meerdere mensen gevraagd. Ook dat wilden mensen niet.
Nu is dat wel van wettelijke betekenis maar toch.

Je kan mensen niet dwingen maar erg vind ik het wel.
Dat hoef je niet te vragen, je kunt online ook iemand aanwijzen zonder het te vragen ;)
Alle reacties Link kopieren
Dopen kan ook zonder peetouders. Vreemd topic.
Honey, you should see me in a crown
wolkie schreef:
18-05-2021 12:16
Ik ken helemaal niemand die communie heeft gedaan. Maar ik neem aan dat jullie zelf elke week naar de kerk gaan en haar gelovig opvoeden anders hoef je er uiteraard helemaal niet over na te denken. Als het niet zo is dan vind ik het net zo iets als nooit naar de kerk gaan maar wel met de nachtmis met kerst omdat het dan zo bijzonder is en dan vooraan zitten. Dat snap ik ook nooit.
Dat hoef jij ook helemaal niet te snappen. Dat is ieders persoonlijke keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ben je je ervan bewust dat het dopen en communie ook iets betekend?
Dat je je kind aan God opdraagt, dat je het christelijk zal opvoeden. Een voorbeeld daarin zal proberen te zijn.

Ik denk dat het helemaal niet zo’n lastige vraag is als je zelf geen christen bent. Als het alleen voor de vorm is hoef je het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
18-05-2021 12:13
Wat zou een reden voor je zijn om het wel te laten doen?
Persoonlijk vind ik communie doen zonder religieuze waarde een beetje een wassen neus.
Met ook. Meeste kinderen op die leeftijd zien alleen maar feest / mooie kleding / kadootjes / geld.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven