Communie

18-05-2021 12:06 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog veel kids die de communie doen? Of ben je dan een uitzondering?

Over 2 jaar heeft mijn dochter wel de leeftijd om de communie te doen. Ze is niet gedoopt en zal daarom ook geen communie kunnen doen.

Ik heb geen idee of ze dit überhaupt zou willen. Anders zou ze alsnog gedoopt kunnen worden. De reden dat ze dat niet is, is omdat er geen ooms en tantes zijn. Vrienden heb ik weleens gevraagd toen ze baby was of ze Peet oom of tante wilden zijn. Maar niemand wil dat zijn. Iets met te veel verantwoordelijkheid enzo. Ik vind dat echt heel sneu voor haar.
Stel dat ze toch communie zou willen doen, wat kan ik dan het beste doen of reageren? Kun je ook dopen zonder peetoom en peettante?
Alle reacties Link kopieren
Het is me volstrekt onduidelijk waarom je nou zo zit te hameren op die communie. Het lijkt nu alsof die communie als zijnde een feestje met cadeautjes het belangrijkste voor je is en niet de gedachte erachter. En dat zou niet zo moeten zijn als je daadwerkelijk het katholieke geloof zo belangrijk vindt.
Je bent zelf geen belijdend katholiek en als je dochter later besluit wel te willen toetreden tot de kerk kan ze dan alsnog gedoopt worden dus die keus hoef je haar nu helemaal niet te geven.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
18-05-2021 12:28
Met ook. Meeste kinderen op die leeftijd zien alleen maar feest / mooie kleding / kadootjes / geld.
In de protestantse traditie niet. Maar dat is denk ik een groot verschil.
Ik vind het jammer dat het soms zo’n leeg omhulsel is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel gedoopt, heb mijn communie en vormsel gedaan. Ik ben opgegroeid in het Brabant van de jaren '80/'90. In die tijd deed bijna iedereen het en was je een uitzondering als je het niet deed. Wij gingen sporadisch naar de kerk maar kan niet zeggen dat wij echt gelovig waren. Waarom ik het deed? Omdat iedereen het deed. Volgens mij gold dat voor bijna iedereen. Heel stom, maar je dacht er verder niet echt over na. Het was iets vanzelfsprekends.

Nu zou ik het zelf nooit meer doen. Ik ben verder niet gelovig.

Ik vind het wel apart dat iedereen het peetouderschap geweigerd heeft. Ik ben wel iemands peettante maar het is, in mijn ogen, tegenwoordig meer een eer dan dat het verder iets voorstelt qua opvoeding of geloof.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
18-05-2021 12:23
Dat hoef je niet te vragen, je kunt online ook iemand aanwijzen zonder het te vragen ;)
Zou wel fijn zijn als iemand er ook achter staat.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
18-05-2021 12:29
In de protestantse traditie niet. Maar dat is denk ik een groot verschil.
Ik vind het jammer dat het soms zo’n leeg omhulsel is geworden.
Daar ben ik niet mee bekend.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
18-05-2021 12:26
Dopen kan ook zonder peetouders. Vreemd topic.
Dat wist ik niet. Dan is het opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Peetoom of tante zijn heeft niets wettelijks maar er wordt toch echt wel wat van je verwacht. Vaak zijn die ook weer belangrijk als er getrouwd wordt. Als ik zelf niet meer zo achter het geloof zou staan zou ik er ook voor bedanken. Gaat kind wel naar een katholieke school? Ik weet dat daar rond communie ook vaak aandacht aan wordt besteed en dat dan niet katholieke kinderen zich wat buitengesloten voelden. Lees niet echt waarom je het voor je kind wil.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
18-05-2021 12:08
In mijn regio niemand. Peetoom en peettante heeft verder niets wettelijks toch? Dat is meer een symbolische titel begreep ik van mensen uit het zuiden des lands.
klopt. wij hebben samen 5 petekinderen. dat is een symbolische titel.
daarnaast heb ik 1 neef waarvoor iets officieels geregeld is. en dat is dat ik en een oom beslissen wat er met neefje gebeurt als zijn ouders weg zouden vallen. ik ben zijn peettante, maar dat staat daar los van.
van die 5 zijn er trouwens maar 2 gedoopt, doen de communie en worden gelovig opgevoed

denk er wel aan dat communie echt wel iets betekent.
broadway wijzigde dit bericht op 18-05-2021 12:45
12.10% gewijzigd
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
18-05-2021 12:26
Dat hoef jij ook helemaal niet te snappen. Dat is ieders persoonlijke keuze.
Nou zeg, doe eens lief! Ik vind het een rare en egoistische keuze maar als jij mij een goede reden kan geven waarom je dat zou doen (dus nooit naar de kerk maar wel met de nachtmis met kerst of nooit naar de kerk, niet geloven en dan toch communie doen) dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Zit je kind op een katholieke school omdat je erover nadenkt? Wij krijgen hier in het hoge noorden nooit iets mee van de katholieke kerk in dit dorp. Zwaar gereformeerde omgeving hier.

Maak er eventueel een "mooie-jurk-en-cadeautjesdag" van als je denkt dat je kind anders wordt buitengesloten, maar je gaat toch ook niet je kind aan de ramadan, divali of anders wat mee laten doen, alleen omdat een ander het wel doet? Bovendien zal ze niet aan de kerkdienst mee mogen doen.

Onze zoon is niet gedoopt, wij hokken al meer dan 30 jaar in zonde. Kerkbezoek heeft hij alleen via school gedaan. Kinderbijbels had hij wel.

Hij vroeg zich bij de doop van de baby van de juf wel af of hij ook nog eens gedoopt ging worden (kleuter).
Ons antwoord dat Jezus van álle kindjes houdt, en dat hij eventueel als volwassene gedoopt kan worden stelde hem gerust.

Inmiddels heeft hij niets meer met geloofsrichtingen. Helemaal prima.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
18-05-2021 12:43
Nou zeg, doe eens lief! Ik vind het een rare en egoistische keuze maar als jij mij een goede reden kan geven waarom je dat zou doen (dus nooit naar de kerk maar wel met de nachtmis met kerst of nooit naar de kerk, niet geloven en dan toch communie doen) dan hoor ik het graag.
Je kan ook geloven en je kind gelovig opvoeden zonder elke week naar de kerk te gaan. Doe niet zo simpel.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Als je gelovig bent zou ik het wel laten doen, hopelijk vind je dan mensen die peter en meter willen zijn, stelt verder niks voor, hoezo verantwoordelijkheid?. Lijkt mij juist een eer als ik hiervoor zou worden gevraagd.

En nee als je gedoopt bent en de communie hebt gedaan hoef je niet verplicht naar de kerk, zeker niet elke week. Ik ga ook maar 2 keer per jaar, met pasen en met kerst en ik geloof nog steeds, het geloof zit in mijn hart.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
18-05-2021 12:27
Ben je je ervan bewust dat het dopen en communie ook iets betekend?
Dat je je kind aan God opdraagt, dat je het christelijk zal opvoeden. Een voorbeeld daarin zal proberen te zijn.

Ik denk dat het helemaal niet zo’n lastige vraag is als je zelf geen christen bent. Als het alleen voor de vorm is hoef je het niet te doen.
Vertel! christelijk opvoeden? Ik ben katholiek, gedoopt , de communie gedaan en gevormd, maar verder denk ik dat jouw opvoeding helemaal in niets verschild van de mijne.

Een kennis van mij is super gelovig, heeft een of ander streng geloof, bidt continue, op zondag 2 keer naar de kerk enz. . Ik/ wij katholieken zijn hartstikke vrij en modern.
wolkie schreef:
18-05-2021 12:43
Nou zeg, doe eens lief! Ik vind het een rare en egoistische keuze maar als jij mij een goede reden kan geven waarom je dat zou doen (dus nooit naar de kerk maar wel met de nachtmis met kerst of nooit naar de kerk, niet geloven en dan toch communie doen) dan hoor ik het graag.
Nee jij doet lief, met je bakken vol oordelen.
Een goede reden: omdat iemand dat wil. Hoef jij helemaal niets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het zal als ik het hier zo lees ook nog per kerk verschillen wat er verwacht wordt. Ik lees op site van een katholieke kerk dat de peter en meter ook een belofte aangaan met de kerk om te zorgen dat er naar het katholieke geloof wordt geleefd door het petekind. En ook dat de peetouders gedoopt moeten zijn. Blijkbaar gaat de ene kerk er wat vrijer mee om als een andere. Zelf niet katholiek, wel een niet gelovige vriendin die met een katholieke man is getrouwd. Toen zij ging trouwen van haar dus wel heel wat dingen gehoord, ook mbt eventuele kinderen van het paar. Ik vond het allemaal wel interessant maar ook bijzonder hoe dat allemaal ging toen.
Alle reacties Link kopieren
To, ben je zelf gedoopt? Of je man? En in hoeverre heeft je dochter wat meegekregen van het katholieke geloof?

Zelf ben ik niet gedoopt en als 6jarige leek me dat fantastisch, want dan mocht ik ook bij het kinderkerkkoor.
Mijn ouders vonden dat toch niet zo'n strak plan en hebben me toen gezegd dat als ik 18 was, ik die stap kon nemen. Als ik dat nog wilde. Dat is niet gebeurd en ook mijn eigen kinderen zijn niet gedoopt ( mijn man en zijn volledige familie wel).
Meer omdat wij zelf eigenlijk alleen met rouw en trouw in de kerk komen en ik vind dat we onze dochters dan ook echt op moeten voeden met het katholieke geloof en dat is geen onderdeel van ons leven.

Overigens is mijn vader wel peetoom en dat terwijl hij dus niet katholiek gedoopt is ( mijn moeder wel) . Dat kon allemaal prima 35 jaar geleden, toen mijn neef werd gedoopt en zijn moeder mijn vader vroeg als peetoom.

Zelf leek me die communie wel wat toen ik 9 werd en mijn overbuurmeisjes in de mooiste kleren vooraan in de kerk zag staan. Daarna veel cadeaus en heel veel aandacht. Geweldig leek me dat.. Achteraf dus alleen maar voor de cadeautjes, geld en de mooie kleding.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 18-05-2021 13:10
13.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-05-2021 12:11
Ik vind er niets zieligs aan om je kind ongelovig op te voeden. Dan mis je je communie, maar je bent ook gewoon vrij om te doen en denken wat je wilt, zonder gekleurde visie van een kerk.
Het is maar net hoe gekleurd je dat laat zijn als ouder natuurlijk.

Ik vind wel dat je actief naar de kerk moet gaan om communie te doen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
18-05-2021 12:43
Nou zeg, doe eens lief! Ik vind het een rare en egoistische keuze maar als jij mij een goede reden kan geven waarom je dat zou doen (dus nooit naar de kerk maar wel met de nachtmis met kerst of nooit naar de kerk, niet geloven en dan toch communie doen) dan hoor ik het graag.
wat mij betreft zit er een (groot) verschil tussen geloven en kerkganger zijn. voor mij wel in ieder geval.
maarrrr ik ben daarom ook niet in de kerk getrouwd. leek me hypocriet. zelfde zou voor mijn fictieve kinderen gelden wat betreft communie.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Maar TO, waarom zou jij of je kind het willen, die communie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
18-05-2021 12:43
Nou zeg, doe eens lief! Ik vind het een rare en egoistische keuze maar als jij mij een goede reden kan geven waarom je dat zou doen (dus nooit naar de kerk maar wel met de nachtmis met kerst of nooit naar de kerk, niet geloven en dan toch communie doen) dan hoor ik het graag.
Je kunt er van alles van vinden maar iemand is jou helemaal geen verantwoording schuldig.
Zoals wijlen mijn oma zei: je hoeft niet naar de kerk te gaan om gelovig te zijn.

En al is ze niet gelovig en wil ze het toch doen; who cares?
Ik krijg het idee dat je vooral zorg-zekerheid voor je kinderen wil. Als je dat nu eens loskoppelt van religie? Dat staat daar namelijk vrijwel los van.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je je kind in hemelsnaam lid willen laten worden van een organisatie die gebouwd is rondom eeuwenlang kindermisbruik?
Met al die verhalen die de afgelopen 25 jaar naar buiten gekomen zijn, is toch wel duidelijk geworden dat je kind daar op zijn minst niet erg veilig is?

En hoe hard ze ook blijven roepen daar in Rome, het gaat gewoon maar door. Nog steeds zijn er tientallen landen waar het misbruik nog dagelijks wordt toegedekt.
Pas als het daar in de media verschijnt komt er weer eens een nietszeggend excuus. De kerk zelf heeft nog nooit actief, uit zichzelf, iets gedaan om deze waanzin te stoppen.

Het celibaat is gewoon al eeuwenlang een heel goed excuus om alle kindermisbruikers een plek te geven.
Alle reacties Link kopieren
TO, is er een reden waardoor je nu zo met dit onderwerp bezig bent? Ook met voogdij etc? In mijn ervaring, áls er iets gebeurt waardoor een kind in een ander gezin moet opgroeien, wordt gekeken naar wat op dat moment het beste is voor het kind. Hiervoor heb je geen voogd nodig. Wij zitten op dit moment in het proces om een dochter van kennissen op te vangen en uiteindelijk zal zij waarschijnlijk bij ons blijven wonen. We waren nooit voogd, ook niet over nagedacht en waarschijnlijk had ik ook nee gezegd als ze het destijds had gevraagd omdat ik haar helemaal niet zó goed ken, maar het is echt de beste optie voor het kind en dan doe je dat. Helpt dit?
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zijn bewust niet gedoopt. Als ze zich bij een religie aan willen sluiten, mogen ze dat doen maar ik vind die keuze niet aan ons. Ik ben gedoopt omdat iedereen dat deed, maar ben van plan me uit te schrijven bij de kerk (alleen nog niet aan toe gekomen)

Mijn neefje is wel gedoopt want dan hoefde het niet meer als hij zijn communie wilde doen :-|.

Op school is het ook geen klassikale activiteit meer zoals het was toen ik hem 20+ jaar geleden deed.
Alle reacties Link kopieren
Dopen kan toch ook gewoon zónder peet-ooms en peet-tantes. Ga je naar de kerk? Ben je (actief) lid van een katholieke gemeente/kerk/hoe heet dat op zijn katholieks?

Dopen gaat over hoe jij je kind wil opvoeden (reigieus of niet), welke rol God speelt en of je kind bij een kerkgemeente "inschijft".

Communie is in de katholieke kerk een onderdeel van het 'sacrament' (Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens. Zoals dopen, communie, vormsel). Waarbij je in opmaat naar de communie ook catechisatie krijgt en bijvoorbeeld voor het eerst moet gaan biechten.

Als je geen katholiek bent, heeft communie dus helemaal geen rol van betekenis.
Als je wél katholiek bent, had je (neem ik aan) bij geboorte heel bewust door de doop gekozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven