Contact met kind na scheiding tijdens verblijf andere ouder

15-09-2019 20:12 284 berichten
De situatie: Dochter in de peuter leeftijd en het komt door onze roosters voor dat zij 3 of 4 dagen bij haar vader verblijft. In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact niet mag belemmeren maar het komt vaker wel dan niet voor dat ik geen contact krijg met kind en ook geen updates ontvang.

Dit vind ik niet in het belang van onze dochter en zelf vind ik het ook gewoon echt niet leuk. De band met ex is stroef maar uit belang van dochter stuur ik om de dag wel een paar fotootjes van wat ze aan het doen is naar hem als ze bij mij is. Tevens kan hij haar videobellen als hij zou willen. Ik beantwoord zijn appjes niet a la minute maar binnen het uur (mits mijn werk of bezigheden het toelaten) is heel normaal.
Andersom is het vaak zo dat hij een dag of langer niks laat horen. Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Ik app hem alleen kort over zaken die over ons kind gaan. Denk aan het afstemmen van wanneer ze bij wie is. Wie haar haalt/brengt en hoe laat.

Ben ik een verbitterde zeur als ik voor een klein meisje 4 dagen echt te lang vind zonder telefonisch / videobel contact?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie weinig zelfreflectie. Ja vanuit jouw redenatie heb je helemaal gelijk. En toch werkt het niet. Het leven houdt zich zelden aan de plannen die mensen maken. Wat doe je in andere situaties? Ik neem aan dat je daar je plannen ook aanpast als ze niet blijken te werken?
the_Wicked_Witch schreef:
15-09-2019 21:29
Maar wat jij wilt wil je ex niet. Die heeft volgens mij behoefte aan ruimte en een zakelijke benadering.
Op een zakelijke benadering reageert hij ook niet. Hij reageert gewoon niet. Dat is ook tijdens ons huwelijk altijd het probleem geweest alleen toen kon hij het nog veeeel langer volhouden. Denk aan weken en op sommige vlakken rustig maanden. Silent treatment heet zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:31
@ fashionvictim hij weet dat het geen smoesjes zijn om contact. Andersom zou ik het juist heel irritant vinden als ie me op het moment zelf belt terwijl hij het de dag ervoor al wist. Stel je staat dan net in de supermarkt of kind zit net in bad dan sta je ineens last minute voor een voldongen feit. Daarom communiceer ik het op het moment zelf wanneer ik het te horen krijg. Zodat hij kan aangeven of het uitkomt of niet.
Als je dan in de supermarkt staat of kind zit in bad zeg je dus "nee, ze zit net in bad, ik kom haar gewoon conform de afspraak zelf brengen. Tot straks!"

Echt, jij wil nog allerlei dingen samen doen, maar er is geen samen meer. Heel bot gezegd: het rooster van mijn ex interesseert me geen moer. Wat voor dag hij heeft, bij wiens graf hij staat, op wiens verjaardag hij zit, of hij ontslagen is of ziek, wat dan ook, het interesseert me allemaal echt niks. Ik heb geen emotionele band met hem, mijn kind heeft een band met hem. En die faciliteer ik, wat wil zeggen dat ik met alle liefde haal en breng, en als zij vraagt of ze mag bellen doe ik dat, als zij vraagt of ze hem extra mag zien probeer ik dat te regelen, maar wat hij wil of voelt of denkt of vindt is gewoon geen factor in mijn leven.

Ik denk dat jouw ex er ook ongeveer zo in staat.
Am Yisrael Chai!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:27
Dan kan ik op mijn beurt ook heel kinderachtig gaan lopen doen van Oh ze is bij jou dan breng je haar maar (ook al kom ik er langs vanuit mijn werk) maar dat is echt mijn eer te na. Dan ga je elkaar dus zieken om het zieken en daar heb ik helemaal geen zin in.
Je hebt een bijzondere kijk op dingen. Dat is geen zieken. Dit zijn de afspraken. Dat het handiger en logischer kan: vast. Maar dit zijn de afspraken. Wat je er verder ook van vindt.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:36
Op een zakelijke benadering reageert hij ook niet. Hij reageert gewoon niet. Dat is ook tijdens ons huwelijk altijd het probleem geweest alleen toen kon hij het nog veeeel langer volhouden. Denk aan weken en op sommige vlakken rustig maanden. Silent treatment heet zoiets.
Probeer dan es een andere aanpak, dus niet meer vragen om welterusten zeggen, niet meer tussendoor appen/bellen of foto's sturen, niet de tijden veranderen, ophalen/brengen veranderen etc., dus gewoon alleen strikt noodzakelijk contact.
Heeft je dochter er last van als ze je vier dagen niet spreekt?

Mijn kinderen zijn nu iets ouder maar die hebben na vier dagen nog niet direct de drang om mij te spreken. Ze vinden het leuk als ze weer bij mij komen hoor, daar niet van maar ik app of bel verder niet.

Ik kan me voorstellen dat vader geen zin heeft in appjes als jullie dochter daar ook niet om vraagt.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:36
Op een zakelijke benadering reageert hij ook niet. Hij reageert gewoon niet. Dat is ook tijdens ons huwelijk altijd het probleem geweest alleen toen kon hij het nog veeeel langer volhouden. Denk aan weken en op sommige vlakken rustig maanden. Silent treatment heet zoiets.
En je verwacht dat hij na de scheiding ineens de ideale co-ouder gaat worden? Dat zijn vervelende eigenschappen zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon?

Je hebt gewoon met precies dezelfde man te maken als eerst, dus je kunt beter je verwachtingen bijstellen.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:36
Op een zakelijke benadering reageert hij ook niet. Hij reageert gewoon niet. Dat is ook tijdens ons huwelijk altijd het probleem geweest alleen toen kon hij het nog veeeel langer volhouden. Denk aan weken en op sommige vlakken rustig maanden. Silent treatment heet zoiets.

Maar je bent niet meer met hem getrouwd. En hij heeft geen enkele behoefte om je tegemoet te komen.
Dus nu kun je blijven doen wat je doet maar dat gaat je niets opleveren.
Socra schreef:
15-09-2019 21:35
Ik zie weinig zelfreflectie. Ja vanuit jouw redenatie heb je helemaal gelijk. En toch werkt het niet. Het leven houdt zich zelden aan de plannen die mensen maken. Wat doe je in andere situaties? Ik neem aan dat je daar je plannen ook aanpast als ze niet blijken te werken?
Daar sta ik ook echt wel voor open. Daarom heb ik hem gevraagd of hij de afspraken liever anders wil en ook daar krijg ik geen antwoord op. Het is heel normaal om afspraken uit een ouderschapsplan na een half jaar te evalueren. Kreeg 0 op mijn rekest.

Het enige wat dus werkt is het maar laten gaan en alles zo doen zoals hij het wil ook al hebben we totaal iets anders afgesproken. Dan zit er niks anders op dan dit dan maar te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:41
Daar sta ik ook echt wel voor open. Daarom heb ik hem gevraagd of hij de afspraken liever anders wil en ook daar krijg ik geen antwoord op. Het is heel normaal om afspraken uit een ouderschapsplan na een half jaar te evalueren. Kreeg 0 op mijn rekest.

Het enige wat dus werkt is het maar laten gaan en alles zo doen zoals hij het wil ook al hebben we totaal iets anders afgesproken. Dan zit er niks anders op dan dit dan maar te gaan doen.
Volgens mij probeert vrijwel iedereen je duidelijk te maken dat jullie helemaal niet iets anders hebben afgesproken maar dat jij die afspraak anders (en in mijn ogen ook verkeerd) interpreteert.
Am Yisrael Chai!
Ariellle schreef:
15-09-2019 21:39
Probeer dan es een andere aanpak, dus niet meer vragen om welterusten zeggen, niet meer tussendoor appen/bellen of foto's sturen, niet de tijden veranderen, ophalen/brengen veranderen etc., dus gewoon alleen strikt noodzakelijk contact.
Dat zou inhouden dat ik haar ook niet meer ophaal na mijn dienst. Want ik ga na een hyper vroege dienst echt geen uur rondjes rijden voor ik mijn kind kan halen. Dat vind ik flauw overkomen alsof ik hem een hak wil zetten. Alsof ik dat doe om hem te pesten. Wat dus echt niet zo is. Maar tegelijk denk ik dan wel weer waarom ben ik de enige die zich kennelijk aan de afspraken moet houden en andersom moet ik t maar zien.
Toen de kinderen klein waren was er eigenlijk nooit contact als ze bij de andere ouder waren (max 4/5 dagen). Tijdens vakanties een keer per week of zo, en een keer een foto.
Ik zou niet hebben zitten wachten op om de dag of elke dag berichtjes. Dat is meer controledwang dan het afhouden van de appjes.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:43
Dat zou inhouden dat ik haar ook niet meer ophaal na mijn dienst. Want ik ga na een hyper vroege dienst echt geen uur rondjes rijden voor ik mijn kind kan halen. Dat vind ik flauw overkomen alsof ik hem een hak wil zetten. Alsof ik dat doe om hem te pesten. Wat dus echt niet zo is. Maar tegelijk denk ik dan wel weer waarom ben ik de enige die zich kennelijk aan de afspraken moet houden en andersom moet ik t maar zien.
De afspraak is toch dat de ouder bij wie ze is het kind terug brengt naar de andere ouder?

Dan rij je na je dienst dus gewoon naar huis en zie je vanzelf wel hoe laat ze voor de deur staat met papa.
Am Yisrael Chai!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:41
Daar sta ik ook echt wel voor open. Daarom heb ik hem gevraagd of hij de afspraken liever anders wil en ook daar krijg ik geen antwoord op. Het is heel normaal om afspraken uit een ouderschapsplan na een half jaar te evalueren. Kreeg 0 op mijn rekest.

Het enige wat dus werkt is het maar laten gaan en alles zo doen zoals hij het wil ook al hebben we totaal iets anders afgesproken. Dan zit er niks anders op dan dit dan maar te gaan doen.
Jij vindt dat het moet zoals hij wil, ik vermoed dat hij vindt dat het moet zoals jij wil (en jullie waarschijnlijk de afspraken anders uitleggen). Hoe dan ook, denk dat je het moet laten gaan idd. Misschien dat er dan vanzelf ruimte ontstaat om wel te overleggen met elkaar op den duur, bovendien wordt je dochter ook ouder en zal ook natuurlijk steeds meer zelf een stem in dingen krijgen.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:43
Dat zou inhouden dat ik haar ook niet meer ophaal na mijn dienst. Want ik ga na een hyper vroege dienst echt geen uur rondjes rijden voor ik mijn kind kan halen. Dat vind ik flauw overkomen alsof ik hem een hak wil zetten. Alsof ik dat doe om hem te pesten. Wat dus echt niet zo is. Maar tegelijk denk ik dan wel weer waarom ben ik de enige die zich kennelijk aan de afspraken moet houden en andersom moet ik t maar zien.
Afspraak was begreep ik dat ouder waarbij kind is, kind weer terugbrengt naar andere ouder. Dan doe je dat gewoon weer en heb jij thuis nog lekker even voor jezelf voordat dochter wordt teruggebracht als je eerder uit je werk komt.
fashionvictim schreef:
15-09-2019 21:45
De afspraak is toch dat de ouder bij wie ze is het kind terug brengt naar de andere ouder?

Dan rij je na je dienst dus gewoon naar huis en zie je vanzelf wel hoe laat ze voor de deur staat met papa.

Je haalt de woorden uit mijn mond.
fashionvictim schreef:
15-09-2019 21:43
Volgens mij probeert vrijwel iedereen je duidelijk te maken dat jullie helemaal niet iets anders hebben afgesproken maar dat jij die afspraak anders (en in mijn ogen ook verkeerd) interpreteert.
Wij hebben letterlijk afgesproken dat op dagen dat kind bij de andere ouder is, er contact is met kind middels facetime of telefoon. En dat de dingen qua halen/brengen worden afgestemd middels whatsapp. Als hij dat niet meer wil of anders wil dan hoor ik dat graag maar op de vraag van mijn kant of dit zo is komt geen reactie.
Dus er is én afgesproken dat de ouder waar het kind is brengt én dat er afgestemd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zie bij jou is dat je het probeert op te lossen vanuit jouw referentiekader. Op zich logisch want je hebt niet voor niks de mening en ideeen die je hebt. Maar jouw manier was tijdens jullie huwelijk ook al niet compatibel met de zijne. Toen kwamen jullie er ook niet uit.
Doe eens een stap terug en vergeet heel dat convenant. Hij waardeert al jouw inspanningen niet. (En heeft dat zo te horen ook nooit gedaan.) Dus laat het voor wat het is. Biedt geen extra's meer aan. Benader hem niet. Laat hem inderdaad dan een uur later maar diezelfde weg rijden. Gebruik dat uurtje voor jezelf. Je eigen rust. Nog even wat opruimen voordat dochter komt, whatever. Hou je gewoon strikt aan de dagen en het halen en brengen en leef verder je eigen leven. Anders ben je nog steeds energie in hem en jullie relatie aan het stoppen terwijl het al voorbij is. Jullie huwelijk is over. Er is geen relatie meer. Dit stukje is een lastige want door jullie gemeenschappelijke kind kun je er niet zo makkelijk een streep onder zetten. Je blijft elkaar toch nog tegenkomen. Daarom is de pleister er nu in 1x aftrekken, afstand nemen en het zakelijk oppakken wel makkelijker ook al doet het even heel erg pijn. Er zitten hier veel dames die uit ervaring reageren. We weten heel goed hoe je je voelt. En dat is echt niet leuk nee. Je mist je meisje en je kunt haar niet even horen of knuffelen. Dat is zwaar voor elke ouder.
Maar je moet zelf ook verder, juist in haar belang.
Pfffff :facepalm: Ik begrijp ex steeds beter.
Socra schreef:
15-09-2019 21:57
Wat ik zie bij jou is dat je het probeert op te lossen vanuit jouw referentiekader. Op zich logisch want je hebt niet voor niks de mening en ideeen die je hebt. Maar jouw manier was tijdens jullie huwelijk ook al niet compatibel met de zijne. Toen kwamen jullie er ook niet uit.
Doe eens een stap terug en vergeet heel dat convenant. Hij waardeert al jouw inspanningen niet. (En heeft dat zo te horen ook nooit gedaan.) Dus laat het voor wat het is. Biedt geen extra's meer aan. Benader hem niet. Laat hem inderdaad dan een uur later maar diezelfde weg rijden. Gebruik dat uurtje voor jezelf. Je eigen rust. Nog even wat opruimen voordat dochter komt, whatever. Hou je gewoon strikt aan de dagen en het halen en brengen en leef verder je eigen leven. Anders ben je nog steeds energie in hem en jullie relatie aan het stoppen terwijl het al voorbij is. Jullie huwelijk is over. Er is geen relatie meer. Dit stukje is een lastige want door jullie gemeenschappelijke kind kun je er niet zo makkelijk een streep onder zetten. Je blijft elkaar toch nog tegenkomen. Daarom is de pleister er nu in 1x aftrekken, afstand nemen en het zakelijk oppakken wel makkelijker ook al doet het even heel erg pijn. Er zitten hier veel dames die uit ervaring reageren. We weten heel goed hoe je je voelt. En dat is echt niet leuk nee. Je mist je meisje en je kunt haar niet even horen of knuffelen. Dat is zwaar voor elke ouder.
Maar je moet zelf ook verder, juist in haar belang.

Precies dit.
Ariellle schreef:
15-09-2019 21:48
Afspraak was begreep ik dat ouder waarbij kind is, kind weer terugbrengt naar andere ouder. Dan doe je dat gewoon weer en heb jij thuis nog lekker even voor jezelf voordat dochter wordt teruggebracht als je eerder uit je werk komt.
Ja dan ga ik het toch maar zo aanpakken. Ik ben hoe het nu gaat echt helemaal moe. Dan maar echt heel zakelijk.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 21:54
Wij hebben letterlijk afgesproken dat op dagen dat kind bij de andere ouder is, er contact is met kind middels facetime of telefoon. En dat de dingen qua halen/brengen worden afgestemd middels whatsapp. Als hij dat niet meer wil of anders wil dan hoor ik dat graag maar op de vraag van mijn kant of dit zo is komt geen reactie.
Eigenlijk geeft hij non verbaal natuurlijk wel het antwoord, hij wil het niet (contact via facetime/telefoon).
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 22:00
Ja dan ga ik het toch maar zo aanpakken. Ik ben hoe het nu gaat echt helemaal moe. Dan maar echt heel zakelijk.
Functioneel contact noemden wij dat.
Sterkte hoor, je zal straks energie overhouden, echt.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
15-09-2019 21:57
Pfffff :facepalm: Ik begrijp ex steeds beter.
Dit vind ik niet echt eerlijk. Ex heeft een ontzettende kutmanier van communiceren. Het is respectloos en hij laat haar bungelen. Het is vrij menselijk om dan aan te gaan dringen en drammeriger te worden. Als ex nee zou zeggen, is het een ander verhaal. Maar hij reageert gewoon niet. De enige manier om met dit soort mensen om te gaan, is niet. Maar dat kan niet door dochter, dus dan is de enige optie, zo min mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven