continu-rooster op scholen

25-01-2008 22:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een ander topic werd er al uitgebreid gesproken over de wachtlijsten op het KDV. Op de BSO zijn en worden ze nog erger.

Nou is er vanuit die branche voorgesteld dat scholen continu-roosters gaan draaien (bijv. van 8 tot 2). Volgens hen zou dit de economie zeer zeker ten goede komen, omdat mensen meer en gemakkelijker kunnen werken. Het wordt ouders gemakkelijker gemaakt in het organiseren van hun werktijden. Kinderen zouden elke dag vanaf 2 uur vrij zijn. Ze zouden minder gezichten zien (van evt. voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang, leerkracht en na-schoolse opvang) en kinderen kunnen gemakkelijker na schooltijd naar clubjes gaan, eventueel georganiseerd binnen de na-schoolse opvang. Daarnaast creeer je aantrekkelijkere banen voor bso-personeel, vanwege de uren (bijv. gecombineerd met klasseassistent) en werk je wachtlijsten weg.

Zoals je wel voelt, ben ik wel voorstander door bovenstaande redenen.

Ik begrijp dat menigeen het er niet mee eens zal zijn. Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Nou ik vraag het me af, het lijkt me voor kinderen veel fijner om elke middag om 2 uur klaar te zijn en niet op zaterdag of 's avondsnog naar een sportclubje te hoeven en een paar keer per dag een ander gezicht te zien.

Trouwens in geen enkel ander land hebben ze de middagpauze zo georganiseerd als hier, en ook die kinderen worden allemaal groot

Maargoed, ik hoor graag jullie mening hierover.
Op de groep waar ik werk (wij draaien 1 op 8, alle bewoners met gedragsproblematiek)hebben we 1 bewoner met ADHD en autisme, die toevallig nog naar school gaat. Hij zit in een klas met 16 kinderen, eet daar tussendemiddag ook, is op woensdagmiddag vrij(hij is 15 he)en heeft 2 leerkrachten (een leerkracht en een klassenassistent)Ja, het is pittig voor de leekracht...maar in het reguliere onderwijs zijn klassen van 28 leerlingen niet vreemd..dus dat lijkt me eigenlijk net zo druk.

En ik heb het druk

En een timmerman heeft het druk

En een wegenbouwer

Kortom, als er dan toch voor iedereen een pauze moet zijn dan maar voor iedereen, dan maakt het geen ruk uit of je nou in het speciaal onderwijs werkt of in het reguliere onderwijs...of het voortgezet onderwijs...of whatever..

Overigens, over het verschillende gezichten zien..

Er komt een tijd dat de kinderen naar de middelbare school gaan, daar zien ze elk uur iemand anders, als je te laat komt moet je naar de concierge, als je eruit gestuurd wordt naar de conrector..ik denk niet dat het slecht is voor kinderen om meerdere gezichten te zien...en elke dag een overblijfjuffrouw wordt op den duur ook wel weer bekend lijkt me..
En als de pauzes zo hard nodig zijn omdat je anders slecht gehumeurd raakt of omdat je werk klaar moet leggen...

In het eerste geval...verander je ritme, wen je echt vanzelf aan

In het tweede geval; is het mss een idee om een ander dagprogramma op te stellen, of als je dan toch in je pauze werkt normaalgesproken, alles klaar te leggen als je met de kinderen een boterham eet.

Kortom, overal is toch wel een mouw aan te passen?
Bij zoon op school (waar dus een continurooster is zoals eerder gemeld) hebben ze nu trouwens ook naschoolse activiteiten, zoals djembéspelen, toneellessen, timmeren, buikdansen, kralen rijgen etc. etc.. Zoon zit op timmerles en dan is hij tot half vijf onder de pannen (vanaf half negen 's ochtends). Kun je bijna werken tijdens die uren. Het kost ook nog eens geen drol; 25 Euro voor 10 lessen. Ideaal, maar vooral ook leuk dat er zoveel te doen is.

En verder heeft de school nu ook zijn eigen kidsclub (naschoolse opvang), maar die zit nog stampvol dus voorlopig geen plaats voor zoon.
quote:high hopes schreef op 27 januari 2008 @ 21:50:

En ik heb het druk

En een timmerman heeft het druk

En een wegenbouwer

Kortom, als er dan toch voor iedereen een pauze moet zijn dan maar voor iedereen, dan maakt het geen ruk uit of je nou in het speciaal onderwijs werkt of in het reguliere onderwijs...of het voortgezet onderwijs...of whatever..

Vinnik ook, ik pleit niet alleen voor pauze's in het onderwijs. Ik vind pauzes terecht thuishoren in een werkdag. En als de een er fluitend zonder kan, prima. Maar laat het de norm zijn om inspanning af te wisselen met ontspanning. Ik vind niet dat de norm maar zou moeten zijn, ach, ik knetter ook lekker de hele dag door, dus wat zeur je nou? Druk? Wat nou druk, ik heb het pas druk en ik heb ook geen pauze... dat vind ik niet het uitgangspunt. En als je het een ander (leerkracht of wat dan ook) niet gunt, omdat je zelf ook geen pauze hebt, dan moet je gaan klagen bij je baas. Want je hebt recht op pauze met x uur werk!

Zo, en verder weer ontopic, ik zie het probleem niet zo van continurooster voor kinderen, mits dit maar goed georganiseerd wordt voor leerkrachten, kinderen en overblijfmoeders/BSo-ers of wat dan ook.
quote:meave schreef op 27 januari 2008 @ 21:49:

Het is trouwens simpel zat: het mag niet. Als een school een continurooster inzet zonder hulp van ouders voor de TSO, dan zijn er allerlei ingewikkelde compensatieregelingen waar de school zich aan moet houden. Ik geloof niet dat er nog veel scholen zijn die met een echt continurooster werken (zonder hulp van ouders dus).

De school van mijn kinderen doet dit zonder hulp van ouders of overblijfjuffen.

Ik wist niet dat dat niet mocht. Misschien maken zijn wel gebruik van allerlei ingewikkelde compensatieregelingen. Weet je ongeveer wat dat onhoudt? Die regelingen?
Ik heb het nog even opgezocht, maar het valt bij nader inzien toch mee. Ik had het een beetje verkeerd onthouden omdat er allerlei berekeningen in de tekst stonden. Volgens mij mag het dus gewoon wel. De school moet dan wel ontheffing hebben van de Arbo en de tijd moet gecompenseerd worden. Volgens mij kun je dus ook gewoon de pauze verschuiven naar later op de dag. Of schrijft de Arbo ook voor na hoeveel tijd je recht hebt op pauze?
up voor fachat/ imni
Het is wel grappig hoe mensen denken over het continu rooster.

Inderdaad kan het goed zijn voor de economie maar men vergeet 1 heel belangrijk ding,

wil het kind dat ook?? Wat is er nu leuk aan voor bijvoorbeeld een kind van 4 jaar dat die al de hele dag naar school moet.

Ik heb het idee dat ouders van hun kinderen af willen overdag zodat ze dan zelf vanalles kunnen doen. Denk je dan aan het kind?? NEE.

Daarbij denk je in princiepe alleen maar aan jezelf. Een kind moet toch ook gewoon een rustpunt kunnen hebben op een dag.

Waar mijn kind op school zit zijn ze om 12 uur uit en moeten ze weer om 12.50 terug zijn op school.

Dat wil zeggen dat ze dan eerst naar huis moet gaan dan snel eten en dan weer terug moet.

Is het dan niet beter om gewoon de tijden weer terug te brengen naar de tijden van vroeger waar de kinderen om 13.20 pas terug hoeven te zijn.

Waarom willen de meeste mensen een continu rooster?? Ik kreeg o.a. van docenten te horen van wat moeten wij dan eigenlijk doen met een half

uur extra tussen de middag?? Wat dacht je van gewoon je werk doen, misschien is dat een idee. In ieder geval kunnen ze dan meer poetsen want

wat zijn veel lokalen tegenwoordig gewoon te smerig voor woorden.

De ouders die zo'n continu rooster willen hebben waarschijnlijk een iets te duur huis gekocht of teveel op krediet gekocht

en daarom met 2en moeten werken. Koop dan een wat minder duur huis zodat de boog niet zo gespannen staat en 1 van de 2 ouders overdag

de tijd kan nemen om voor hun kind te zorgen.

Ze denken er vaak niet aan wat het kind wil. Een kind wil ook zijn/haar verhaal kunnen doen als die thuis komen, wil even rustig gaan zitten

om te gaan eten en wil dan gewoon graag met de ouder terug naar school.

Zo creeer je nog meer afstand tussen ouder en kind en zijn er 2 ouders die dan het vlees snijden op zondag,

kortom zien de kinderen hun ouders nog te weinig.

Ik ben er niet voor ook niet omdat het dan goed zou zijn voor de economie. Dus omdat het dan beter is voor

de economie geeft dat een reden om je kind overdag maar gewoon weg te sturen, schandalig. Was dan gewoon niet aan

kinderen begonnen dan kun je gaan en staan waar je wil. We leven in een wegwerp maatschappij en daar hoort een kind niet bij.

En een kind heb je niet alleen voor de avonden en de weekenden maar voor je hele leven.
anoniem_83471 wijzigde dit bericht op 27-03-2009 12:44
Reden: beter verhaal
% gewijzigd
quote:vrijestijler schreef op 27 maart 2009 @ 12:35:

Inderdaad kan het goed zijn voor de economie maar men vergeet 1 heel belangrijk ding, wil het kind dat ook?? Wat is er nu leuk aan voor bijvoorbeeld een kind van 4 jaar dat die al de hele dag naar school moet. Ik heb het idee dat ouders van hun kinderen af willen overdag zodat ze dan zelf vanalles kunnen doen. Denk je dan aan het kind?? NEE. Daarbij denk je in princiepe alleen maar aan jezelf. Een kind moet toch ook gewoon een rustpunt kunnen hebben op een dag.

Waarom willen de meeste mensen een continu rooster?? Waarschijnlijk hebben die mensen een iets te duur huis gekocht en daarom met 2en moeten werken. Daarbij denken ze dan echt niet aan wat het kind wil. Zo creeer je nog meer afstand tussen ouder en kind en zijn er 2 ouders die dan het vlees snijden op zondag, kortom zien de kinderen hun ouders nog te weinig.

Ik ben er niet voor ook niet omdat het dan goed zou zijn voor de economie. Dus omdat het dan beter is voor de economie geeft dat een reden om je kind overdag maar gewoon weg te sturen, schandalig. Was dan gewoon niet aan kinderen begonnen dan kun je gaan en staan waar je wil.

1 woord voor deze reactie: bullshit.

1.

een continurooster betekent niet je kind 'de hele dag niet zien'

2.

een kind is niet zo kwetsbaar of heilig dat hij/zij altijd in al zijn behoeften gecatered hoeft te worden, ik denk dat hij een leuker mens wordt als hij al vroeg merkt dat de wereld niet 100% om hem draait, iets waar veel kutjeugd van tegenwoordig nogal last van schijnt te hebben.

3.

als beide ouders werken is dat lang niet altijd voor een 'te dure hypotheek', ook als je kinderen hebt kan het zo maar zo zijn dat je werken leuk vindt of dat je ook in een simpel huurhuis aan 1 inkomen niet genoeg hebt, of beide.

3.

een ouder in balans is een betere. leukere ouder. Een ouder die verplicht tussen de middag thuiszit twerijl hij/zij dat niet ambieert is niet happy. Je eigen geluk mag je best meewegen en een kind kan zich daar ook best naar schikken, alles in overleg en balans.
Ik werk op een school zonder continurooster en vind de overblijf echt een hel. Ik ben nu zelf zwanger en de vraag hoe ik dat straks ga regelen schiet regelmatig door mijn hoofd.

Kinderen die naar de overblijf zijn geweest komen vaak helemaal ontdaan de klas weer in na de pauze. Ik moet ook regelmatig ruzies oplossen die in de pauze zijn gebeurd. Echt vreselijk. En dan hebben we gewoon allemaal gediplomeerde opvangkrachten hoor.

Ik ben dus wel voor zo'n continurooster, maar,..... ik heb zelf ook pauze nodig. Samen met de kinderen eten en buitenspelen is geen pauze. Dan ben je nog aan het opletten, oplossen en organiseren. Als daar een goede oplossing voor zou zijn, (ik heb dit topic trouwens niett helemaal gelezen) ben ik voor.
Continurooster is toch gewoon tussen 8 en 2 naar school? En ik vind een kind dat aansluitend aan schooltijd zijn hobbies kan uitoefenen niet zielig hoor. Mijn dochter gaat ook naar de overblijf, maar heeft het heel gezellig. Tuurlijk gebeurt er wel eens wat, maar ze is echt dol op haar overblijfjuf, die hier overigens voor is opgeleid. In mijn tijd ging het wel anders; waren van die schreeuwmoeders die 4 of 5 gulden per overblijfbeurt bij wilde verdienen. Je at je broodje, dronk thee en probeerde een van de tien speeltjes te bemachtigen (terwijl er dertig kinderen overbleven). Ik vond het geen probleem.
Wat mij persoonlijk wel lastig lijkt is dat de kosten voor ouders voor BSO dan ook omhoog zullen gaan, want dan verblijft mijn kind meer uren per dag op de BSO. Normaal vanaf 3 uur ofzo, maar in dit geval misschien al vanaf 2? Of zie ik dit verkeerd en betaal je sowieso al voor die uren nu? Mijn uk is 2,5 dus ik heb er nog niet mee te maken... Wie weet dit?

Inderdaad kan het goed zijn voor de economie maar men vergeet 1 heel belangrijk ding,

wil het kind dat ook?? Wat is er nu leuk aan voor bijvoorbeeld een kind van 4 jaar dat die al de hele dag naar school moet. Er zijn genoeg kinderen die daar niet op kunnen wachten.

Ik heb het idee dat ouders van hun kinderen af willen overdag zodat ze dan zelf vanalles kunnen doen. Denk je dan aan het kind?? NEE. Kúnnen doen ? Moeten doen.

Daarbij denk je in princiepe alleen maar aan jezelf. Een kind moet toch ook gewoon een rustpunt kunnen hebben op een dag.

Waar mijn kind op school zit zijn ze om 12 uur uit en moeten ze weer om 12.50 terug zijn op school.

Dat wil zeggen dat ze dan eerst naar huis moet gaan dan snel eten en dan weer terug moet.

Is het dan niet beter om gewoon de tijden weer terug te brengen naar de tijden van vroeger waar de kinderen om 13.20 pas terug hoeven te zijn. Voor Moppekind is het als enigst kind alleen maar gezellig om samen met vriendjes te eten, en vervolgens met vriendjes te kunnen spelen. Tien minuten op de fiets naar huis, broodje naar binnen schrokken, tien minuten op de fiets naar school, wat een lol. Gewoon samen met vriendjes is véél leuker. Verder wonen er in onze straat weinig kinderen, waardoor Moppekind op straat niets te zoeken heeft.

Waarom willen de meeste mensen een continu rooster?? Ik kreeg o.a. van docenten te horen van wat moeten wij dan eigenlijk doen met een half uur extra tussen de middag?? Wat dacht je van gewoon je werk doen, misschien is dat een idee. In ieder geval kunnen ze dan meer poetsen want wat zijn veel lokalen tegenwoordig gewoon te smerig voor woorden. Daar hebben ze hele leuke poetsavonden voor de ouders voor uitgevonden, ik zou zeggen, meld je aan. Verder heeft onze school gewoon een schoonmaakster in dienst en moeten de kinderen hun rommel opruimen, zodat de schoonmaakster overal goed bij kan.

De ouders die zo'n continu rooster willen hebben waarschijnlijk een iets te duur huis gekocht of teveel op krediet gekocht

en daarom met 2en moeten werken. Koop dan een wat minder duur huis zodat de boog niet zo gespannen staat en 1 van de 2 ouders overdag de tijd kan nemen om voor hun kind te zorgen. Kun jij in iemands portemonnee kijken ? Wij wonen ver boven onze stand, met een hypotheek waar een ander nog geen appartementje voor kan kopen. Moppekind gaat acht uur in de week naar de BSO, anderhalve middag, en geniet daarvan. Veel vriendjes, veel speelgoed (waaronder voetbaltafels, drumstel, en andere dingen die de meesten niet thuis hebben).

Ze denken er vaak niet aan wat het kind wil. Een kind wil ook zijn/haar verhaal kunnen doen als die thuis komen, wil even rustig gaan zitten om te gaan eten en wil dan gewoon graag met de ouder terug naar school. Hier wordt 's morgens voor het ontbijt de tafel gedekt met zelfgebakken brood, fruit en karnemelk en er wordt áltijd samen gegeten. Met een bordje voor de televisie mag alleen tijdens het Sinterklaasjournaal, en dan zitten we nóg aan tafel met zijn drieën, de televisie wordt dan omgedraaid.

Zo creeer je nog meer afstand tussen ouder en kind en zijn er 2 ouders die dan het vlees snijden op zondag, kortom zien de kinderen hun ouders nog te weinig.

Ik ben er niet voor ook niet omdat het dan goed zou zijn voor de economie. Dus omdat het dan beter is voor de economie geeft dat een reden om je kind overdag maar gewoon weg te sturen, schandalig. Was dan gewoon niet aan kinderen begonnen dan kun je gaan en staan waar je wil. We leven in een wegwerpmaatschappij en daar hoort een kind niet bij.

En een kind heb je niet alleen voor de avonden en de weekenden maar voor je hele leven. En een kind kan heel goed een paar uurtjes zonder de ouders, zeker als dat betekent dat er speelkameraadjes zijn.
quote:south schreef op 27 maart 2009 @ 12:47:

Ik ben dus wel voor zo'n continurooster, maar,..... ik heb zelf ook pauze nodig. Samen met de kinderen eten en buitenspelen is geen pauze. Dan ben je nog aan het opletten, oplossen en organiseren. Als daar een goede oplossing voor zou zijn, (ik heb dit topic trouwens niett helemaal gelezen) ben ik voor.

Op de school van oudste eten de kinderen in de klas met de docent en gaan daar voor of daar na buiten spelen. Het buiten spelen is in groepen verdeeld omdat het anders te druk is buiten. De docent moet van de 5 dagen die hij werkt 1 middagen buiten surveilleren, de andere middagen heeft hij pauze.

De middag die hij buiten is, is wel heftig volgens mij: Er zijn denk ik zo'n acht klassen buiten.
anoniem_31133 wijzigde dit bericht op 27-03-2009 13:57
Reden: aanvulling
% gewijzigd

wil het kind dat ook?? Wat is er nu leuk aan voor bijvoorbeeld een kind van 4 jaar dat die al de hele dag naar school moet.

Ik heb het idee dat ouders van hun kinderen af willen overdag zodat ze dan zelf vanalles kunnen doen. Denk je dan aan het kind?? NEE.

Je doet nu net of school een keuze is, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Daarbij zijn er een hoop kinderen die maar wat graag naar school gaan. En een hoop ouders die zoiets doen als werken. Werken is niet voor de leuk,omdat je niet bij de kinders wilt zijn ofzo.

Mijn kind gaat weliswaar niet naar school, maar wel twee dagen naar de opvang. Van acht uur 'smorgens tot half vijf 'smiddags (en als mijn bevallingsverlof is afgelopen van half acht 'smorgens tot vijf uur/half zes 'smiddags). En zal ik je wat vertellen? Hij vindt het heerlijk! Hij heeft een zooi vriendjes om mee te spelen en hij doet er dingen die we thuis niet doen (zoals bv knutselen: heb ik een hekel aan). Dus om nou te zeggen dat school een martelgangis voor kinderen...

Is het dan niet beter om gewoon de tijden weer terug te brengen naar de tijden van vroeger waar de kinderen om 13.20 pas terug hoeven te zijn.

vroeger bleef ik al over én begonnen wij weer om één uur. Volgens mij begonnen de kleuters wel pas om half twee, maar vanaf klas 2 (groep 4) was dat gewoon om één uur.

Waarom willen de meeste mensen een continu rooster?? Ik kreeg o.a. van docenten te horen van wat moeten wij dan eigenlijk doen met een half uur extra tussen de middag?? Wat dacht je van gewoon je werk doen, misschien is dat een idee. In ieder geval kunnen ze dan meer poetsen want wat zijn veel lokalen tegenwoordig gewoon te smerig voor woorden.

Geloof niet dat poetsen in het takenpakket zit van leraren. Volgens mij komen er gewoon schoonmakers langs.

en daarom met 2en moeten werken. Koop dan een wat minder duur huis zodat de boog niet zo gespannen staat en 1 van de 2 ouders overdag de tijd kan nemen om voor hun kind te zorgen.

Ze denken er vaak niet aan wat het kind wil. Een kind wil ook zijn/haar verhaal kunnen doen als die thuis komen, wil even rustig gaan zitten om te gaan eten en wil dan gewoon graag met de ouder terug naar school. Zo creeer je nog meer afstand tussen ouder en kind en zijn er 2 ouders die dan het vlees snijden op zondag, kortom zien de kinderen hun ouders nog te weinig.

Ik ben er niet voor ook niet omdat het dan goed zou zijn voor de economie. Dus omdat het dan beter is voor

de economie geeft dat een reden om je kind overdag maar gewoon weg te sturen, schandalig. Was dan gewoon niet aan

kinderen begonnen dan kun je gaan en staan waar je wil. We leven in een wegwerp maatschappij en daar hoort een kind niet bij.

En een kind heb je niet alleen voor de avonden en de weekenden maar voor je hele leven.ehm.. wat een bullshit. Ik moet zeggen dat er maar weinig gezinnen zijn (geen één eigenlijk) waar beide ouders 40 uur werken. Meestal is het 24 om 40 of 32 om 32. Daarbij werken de meeste ouders voor het geld, maar zeker ook omdat het uitdaging geeft en je leven niet álleen uit kinderen bestaat. Om eerlijk te zijn denk ik dat mijn kind erg gelukkig wordt van zijn ene dag bij opa en oma en zijn twee dagen kinderopvang en dat dat niet anders zal zijn als hij op school zit. Maar nogmaals: het gaat hier puur om tussen de middag. Volgens jouw betoog zou de naschoolse opvang afgeschaft moeten worden. De lestijd blijft tenslotte gelijk,of er nou een continue rooster is of niet. Lesgegeven moet er toch worden, of jou dat nou "droppen van kinderen" vindt of niet

Wat betreft pauzes: bij ons op het werk is het heel gebruikelijk dat mensen die zes uur per dag werken geen pauze nemen. Die werken van acht tot twee. Daar zie ik dus niet zo'n probleem: je kunt je pauze ook om twee uur opnemen. Het zal wennen zijn, dat geloof ik zeker. Maar elke verandering (en dat zijn er nogal wat in het onderwijs) is wennen.
Ik merk wel dat er verschillen zitten in de tijden bij continueroorsters. Zelf zou ik tot 14 uur niet zo zien zitten, omdat dochter dan een dag meer naar de BSO moet. Haar school gaat om 15.15 uit en nu kan ik haar 1 dag halen, 2 dagen BSO, 1 dag opa en ik de woensdag vrij. Maar als de school al uitgaat om 14 uur, ga ik dat nooit never niet halen, omdat ik 70 km verderop werk.

Aan de andere kant zie ik hier ook voorbeelden van continueroosters tot 15 uur en dat zou maar een kwartier schelen. Dus of ik voor zo'n rooster ben, ligt eigenlijk heel erg aan de precieze tijden.

Wat ik hier wel herken is de hekel die kinderen hebben aan de tussenschoolse opvang. Mijn dochter was al gewend naar het kdv te gaan en ik had nooit verwacht dat ze die TO zo erg zou vinden. En juist daar heb ik geen oplossing voor, omdat het niet haalbaar is voor ons om tussen de middag thuis te zijn. De BSO daarentegen vindt ze wel erg leuk. En als ze in die tijd ook nog eens naar sportclub zuden kunnen gaan, dan hebben wij 'met z'n 2-en werkende ouders die graag hun kind zo min mogelijk zien omdat we ons eigen ding willen doen' nog meer tijd voor onszelf .
,
quote:roque schreef op 27 maart 2009 @ 14:22:

[...]

Wat betreft pauzes: bij ons op het werk is het heel gebruikelijk dat mensen die zes uur per dag werken geen pauze nemen. Die werken van acht tot twee. Daar zie ik dus niet zo'n probleem: je kunt je pauze ook om twee uur opnemen. Het zal wennen zijn, dat geloof ik zeker. Maar elke verandering (en dat zijn er nogal wat in het onderwijs) is wennen.

6 uur op een dag werken?

Tsja... dat zou lekker makkelijk zijn! Maar helaas is dat helemaal niet het geval met alle voorbereidingen, handelingsplannen, bovenschoolsoverleggen en oudergesprekken. Ik maak over het algemeen dagen van 10 uur - een uur pauze waarvan de helft ook weer wordt opgeslokt door kids die zijn blijven plakken en de voorbereidingen die gedaan moeten worden, dus zo'n 9 en half uur per dag. Dan heb je die pauze dus echt hard nodig.
Tja, hét grote voordeel van een continurooster lijkt mij dat alle dagen (en dus ook de woensdag en vrijdag) even lang duren.

Waardoor de woensdag dus niet meer zo heilig wordt als papa- of mamadag op het werk (en je zelf dan minder makkelijk die dag vrij kan krijgen), en je dus ook op andere dagen wellicht makkelijker opvang (zowel dag als bso) kan krijgen in plaats van ellenlange wachtlijsten op de maandag, dinsdag en donderdag en plek te over op woensdag en vrijdag.
Oh en om 2 uur pas pauze als je om half 8 bent begonnen... hmmm.. dat is wel een erg slechte verdeling he?

't is natuurlijk wel de bedoeling dat de leerkracht ook aan het eind van de lesdag nog een beetje fit is. Het eind van de dag is vaak het drukst.
IK begin doorgaans om zeven uur en neem om half twee pauze. Kwestie van wennen . Zeker als jeom twaalf uur gewoon met de kids luncht, zieik het probleem niet zo .
Zoals ik al eerder in dit topic geschreven heb: Continuerooster staat niet gelijk aan geen pauze. Je hebt misschien niet alle dagen pauze, maar het merendeel toch wel. Hier hebben de kinderen 2 korte dagen (tot 12.15) en 3 lange (tot 14.30), dat wil zeggen 4 middagen pauze en 1 niet (of pas om 14.30) voor een fulltime werkende docent. Dat lijkt me toch wel op te brengen voor een docent.
Hier is een school die ook met een continue rooster draait.

De leerkracht luncht met de kinderen.

Echter alle ouders moeten 1x in het kwartaal van 12.30 - 13.15 meedraaien om de kinderen op te vangen na de lunch.

Kan je als ouder niet meedraaien in het overblijf circuit dan kunnen ze dit afkopen voor 50 euro per schooljaar. (Is zo hoog vastgesteld om het afzeggen zoveel mogelijk te vermijden). Op deze school werd toen door niemand gebruikt gemaakt van de afzeg regeling.

Helaas kon mijn zoon niet op die school geplaatst worden, maar had hem wat het overblijven betreft graag heen gebracht.

1x per kwartaal meehelpen is weinig vind ik. En het mooie van het systeem vind ik dat iedereen mee helpt en niet altijd de zelfde.
quote:imni schreef op 25 januari 2008 @ 22:30:

Ik begrijp dat menigeen het er niet mee eens zal zijn. Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Die pauze betekent niet dat je als leerkracht 1,5 uur lang op je gat zit hoor. Hooguit 20 minuutjes voor een broodje en even bijkletsen met collega's. Verder ben je gewoon aan het werk.
Ik heb nu werktijden die prima passen bij de schooltijden. Kind gaat niet naar de BSO, maar blijft een paar keer per week over op school of luncht bij opa en oma. Voor mij zou een continurooster echt heel onhandig zijn. Voor de koters zie ik wel voordelen. Hebben ze niet alleen op woensdagmiddag, maar ook op de andere middagen ruim de tijd voor clubs of spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven