continu-rooster op scholen

25-01-2008 22:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een ander topic werd er al uitgebreid gesproken over de wachtlijsten op het KDV. Op de BSO zijn en worden ze nog erger.

Nou is er vanuit die branche voorgesteld dat scholen continu-roosters gaan draaien (bijv. van 8 tot 2). Volgens hen zou dit de economie zeer zeker ten goede komen, omdat mensen meer en gemakkelijker kunnen werken. Het wordt ouders gemakkelijker gemaakt in het organiseren van hun werktijden. Kinderen zouden elke dag vanaf 2 uur vrij zijn. Ze zouden minder gezichten zien (van evt. voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang, leerkracht en na-schoolse opvang) en kinderen kunnen gemakkelijker na schooltijd naar clubjes gaan, eventueel georganiseerd binnen de na-schoolse opvang. Daarnaast creeer je aantrekkelijkere banen voor bso-personeel, vanwege de uren (bijv. gecombineerd met klasseassistent) en werk je wachtlijsten weg.

Zoals je wel voelt, ben ik wel voorstander door bovenstaande redenen.

Ik begrijp dat menigeen het er niet mee eens zal zijn. Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Nou ik vraag het me af, het lijkt me voor kinderen veel fijner om elke middag om 2 uur klaar te zijn en niet op zaterdag of 's avondsnog naar een sportclubje te hoeven en een paar keer per dag een ander gezicht te zien.

Trouwens in geen enkel ander land hebben ze de middagpauze zo georganiseerd als hier, en ook die kinderen worden allemaal groot

Maargoed, ik hoor graag jullie mening hierover.
Ik heb dit topic net gevonden nadat ik informatie zocht over het continurooster. Laatste reactie is van ruim een half jaar geleden.

Ik ben leerkracht en wat mij was voorgespiegeld van het continurooster was dit:

Kinderen blijven over in de klas, waar de leerkracht voor moet zorgen. De pauze is korter, waardoor de kinderen vroeger vrij zijn. Maar nadat ze vrij zijn moet de school wel zorgen voor opvang van de kinderen, bijv door muzieklessen te geven of sportactiviteiten te organiseren.

Mijn vraag is dan: zijn die 'naschoolse activiteiten' door derden georganiseerd of zijn leerkrachten verplicht om dat te doen?

Iemand hier ervaring mee?

Ik zou het wel erg vinden om mijn tussen-de-middag-pauze gedeeltelijk op te geven. Niet dat ik zo nodig per se de 70 minuten die wij hebben moet hebben, maar ik zou het wel prettig vinden om even mn broodje te eten en iets voor te bereiden. Of om gewoon even rustig naar de wc te kunnen gaan.

Als je als leerkracht inderdaad eerder vrij bent (en niet voor muzieklessen moet zorgen oid, waar ik ook niet voor opgeleid ben) dan kan ik natuurlijk de tijd na school kunnen gebruiken om al het voorbereidende werk voor de dag erna te kunnen doen. Dat schiet er nu wel bij in, vooral op dagen dat we vergaderen. Dan heb ik soms niet eens tijd om na te kijken.

En wat me nog even van het hart moet: pauzes zijn in het onderwijs erg belangrijk. Als je op kantoor zit, kan je 's ochtends wat rustig beginnen met een kop koffie als je dat wilt, of kan je rustig naar de wc. In het onderwijs ben ik van 8.20 tot 12.00 100% bezig met mn kinderen. Aandacht laten verslappen kan hele nare gevolgen hebben. Vooral met kinderen met gedragsproblemen oid.
Ik ben al een aantal scholen tegengekomen met continuroosters en het is hier geloof ik (door het bestuur misschien) geregeld dat de leerkrachten dan wel pauze hebben. Ze voegen dan een aantal groepen samen en gaan om beurten met pauze. Zo wisselen ze elkaar af en kan de leerkracht toch even bijkomen. Probleem opgelost toch? Ik vond het zelf in elk geval ideaal, niet meer anderhalf uur tussen de ochtend en middag in en zelf ook (iets) eerder weg kunnen. Wel moet er dan thuis meer nagekeken worden, want dat kan dan niet tussen de middag.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven