De beste peuteractiviteiten
dinsdag 2 juli 2019 om 22:13
Ik heb een peuter, het is een schatje en ik wil graag wat leuks met hem doen, maar ik ben een beetje inspiratieloos. Dus, kom maar op met de suggesties!
Wat specificaties:
- Hij kan erg goed praten en begrijpt ook al veel met zijn ruim 2.5 jaar
- Het is (nog) niet zo'n knutselaar of tekenaar.
- Hij is snel afgeleid (binnen vijf minuten)
- Hij is snel gefrustreerd, dan gaat ie gillen en slaan
- Hij rent veel weg dus ik moet hem altijd scherp in de gaten houden
- Peuter heeft nog een oudere kleuterbroer
- zijn hobbies zijn koffie zetten met het nespressoapparaat, op de bank springen, met emmers en bakjes water spelen en daarheen fietsen waar ik juist niet naartoe wil.
Wat specificaties:
- Hij kan erg goed praten en begrijpt ook al veel met zijn ruim 2.5 jaar
- Het is (nog) niet zo'n knutselaar of tekenaar.
- Hij is snel afgeleid (binnen vijf minuten)
- Hij is snel gefrustreerd, dan gaat ie gillen en slaan
- Hij rent veel weg dus ik moet hem altijd scherp in de gaten houden
- Peuter heeft nog een oudere kleuterbroer
- zijn hobbies zijn koffie zetten met het nespressoapparaat, op de bank springen, met emmers en bakjes water spelen en daarheen fietsen waar ik juist niet naartoe wil.
dinsdag 2 juli 2019 om 22:41
Is zo’n krijt/magneet bord een idee? Of is hij daar nog te klein voor? Vind die van mij helemaal leuk. Heb er wel stoepkrijt bij want die kleine krijtjes knijpt hij telkens kapot.
Treinspoor maken. Of het nu van hout, Duplo, of wat anders is; hij kan er uuuuuren mee spelen.
Verder vermaakt ie zich erg met van die foam vloerpuzzels. Vaak moet ik even helpen om een huis/hondenhok te maken maar daarna red hij zich zelf.
Mini speelgoed gereedschap doet het hier ook goed trouwens. Net als trekkertjes, autootjes, etc. Misschien is zo’n speelmat met daarop allerlei wegen nog iets?
Treinspoor maken. Of het nu van hout, Duplo, of wat anders is; hij kan er uuuuuren mee spelen.
Verder vermaakt ie zich erg met van die foam vloerpuzzels. Vaak moet ik even helpen om een huis/hondenhok te maken maar daarna red hij zich zelf.
Mini speelgoed gereedschap doet het hier ook goed trouwens. Net als trekkertjes, autootjes, etc. Misschien is zo’n speelmat met daarop allerlei wegen nog iets?
dinsdag 2 juli 2019 om 22:42
Als ie van water, klei etc houdt kun je ook eens slijm proberen. Wel oude/geen kleren aantrekken ivm vlekken.
Mijn kind kon zich daar met 2,5 letterlijk uren mee vermaken. Eindeloos heen en weer kiepen tussen verschillende bakjes, plastic dieren erin/onder verstoppen etc.
ook leuk: binnenspeeltuin op doordeweekse ochtend. Nu ff geen optie ivm zomervakantiedrukte, maar daarna. Is meestal veiliger dan buiten met zachte toestellen en kussens, en ze kunnen niet de weg op rennen/fietsen.
Oh en hier ook geen knutselaars maar met 2,5 vonden ze Playmais soms wel ok. Snel resultaat, en veilig voor kinderen en meubels
Mijn kind kon zich daar met 2,5 letterlijk uren mee vermaken. Eindeloos heen en weer kiepen tussen verschillende bakjes, plastic dieren erin/onder verstoppen etc.
ook leuk: binnenspeeltuin op doordeweekse ochtend. Nu ff geen optie ivm zomervakantiedrukte, maar daarna. Is meestal veiliger dan buiten met zachte toestellen en kussens, en ze kunnen niet de weg op rennen/fietsen.
Oh en hier ook geen knutselaars maar met 2,5 vonden ze Playmais soms wel ok. Snel resultaat, en veilig voor kinderen en meubels
nootboek wijzigde dit bericht op 02-07-2019 22:46
12.74% gewijzigd
dinsdag 2 juli 2019 om 22:46
Koekjes bakken, canvassen bij de action dat vindt ie allemaal maar zo zo.Stuiterdraakje schreef: ↑02-07-2019 22:36Watertafel
Met een bak water en een natte kwast op de buitenmuur/stoep schilderen
Koekjes en cakejes bakken; deze versieren en opeten
Picknicken (eerst samen lekkere dingen maken)
Bos, kinderboerderij, speeltuin etc
Helpen met ‘poetsen’
Kapla!
Van strijkkralen onderzetters maken. Of zoiets (zie pinterest)
Fruit/bloemen plukken bij een dergelijke ‘tuin’
Canvassen kopen bij de action, deze beschilderen (al dan niet met de vingers)-> meteen een mooi cadeautje voor opa/oma/etc..
Ik haalde veel van pinterest.
Kapla hebben we, maar dat vindt vooral zijn broer heel leuk.
Verven met water vindt ie idd leuk. Doet ie ook graag.
Speeltuin vindt ie op zich leuk maar dan rent ie weg of wil ie rondjes om de speeltuin fietsen en dan moet ik mee (want hij is nog te klein) en dat mag niet van hem...
dinsdag 2 juli 2019 om 22:49
Wat je wilt. Meestal gewoon binnen, zeil over de tafel en we hebben een gladde vloer. Maar buiten kan natuurlijk ookCOtweepuntnul schreef: ↑02-07-2019 22:47Oh slijm, dat is wel een goede. Doe je dat binnen of buiten?
Ik zou het niet boven vloerbedekking doen
dinsdag 2 juli 2019 om 22:50
dinsdag 2 juli 2019 om 22:53
Ik zou wel ff bellen of ze geen schoolreisje hebbenCOtweepuntnul schreef: ↑02-07-2019 22:48Tenten, loopfiets, tent, auto's, krijtbord etc hebben we allemaal. Maar hij eet bvb het krijt nog wel veel op...
Misschien ga ik morgen gewoon naar de binnenspeeltuin inderdaad.
Ging een paar jaar geleden ook rond deze tijd met mn dreumes, nog geen kwartier binnen en werd binnen no-time onder de voet gelopen door 200 uitgelaten kleuters, die zich niks aantrokken van de peuterzones. Uiteindelijk na wat gezeur geld terug gekregen, want was echt geen doen en ik vond het niet netjes dat ze bij de kassa niet ff gezegd hadden wat ons te wachten stond.
dinsdag 2 juli 2019 om 22:55
- Met de trein/bus ergens naartoe, ijsje eten en weer terug
- Kaarten 'schrijven', postzegels plakken, naar de brievenbus en op de post ermee
- onkruid trekken uit de tuin/plantjes water geven
- speelgoed omwisselen (eventueel naar tweedehands winkel voor wat 'nieuwe' puzzels/spelletjes
- naar Action, knutselspullen uitzoeken en knutselen
- Nijntje museum
- naar IKEA
- als je durft: vragen wat hij wil doen en het dan ook echt gaan doen.
- Kaarten 'schrijven', postzegels plakken, naar de brievenbus en op de post ermee
- speelgoed omwisselen (eventueel naar tweedehands winkel voor wat 'nieuwe' puzzels/spelletjes
- Nijntje museum
- naar IKEA
dinsdag 2 juli 2019 om 22:59
Die van mij is net 2 en snapt lego al prima dus dat kan volgens mij wel.Morgenstond_ schreef: ↑02-07-2019 22:23Is hij nog te klein voor lego CO? Mijn peuter speelt al een tijdje met lego van de Plus (zo'n supermarkt en boerderij die je kon sparen), maar misschien was hij toen net iets ouder dan 2.5.
Naar de bieb gaan is ook vaak leuk.
Moutarde.
lux- wijzigde dit bericht op 02-07-2019 23:04
2.33% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 2 juli 2019 om 22:59
Hij wil nooit echt iets doen. Ja, boodschappendeijscoboer schreef: ↑02-07-2019 22:55- Met de trein/bus ergens naartoe, ijsje eten en weer terug
- Nijntje museum
- naar IKEA
Hij gaat 1 dag naar kdv en is twee dagen met gastouder, die met hem boodschappen doet, bieb, kinderboerderij bvb.
dinsdag 2 juli 2019 om 23:02
dinsdag 2 juli 2019 om 23:04
Stuk met metro/tram/bus/trein en weer terug. Langs gaan bij kinderen met dezelfde leeftijd en een poosje spelen. Kleien. Boekjes kijken, vooral boeken met geluid of met van die flapjes (Gonny boekjes). Knikkerbaan van Haba met grote knikkers. Een speelgarage waar heel veel auto’s van af kunnen rijden. Eindeloos met allerlei brandweerwagens een poes redden uit alle planten van het huis. Duplo torens bouwen. Ik ging ook vaak een stuk fietsen met zoon achterop. Treinbaan ook een groot succes.
dinsdag 2 juli 2019 om 23:04
Mijn neefje van die leeftijd is gek op mijn piano.
En op mijn badje achter het huis.
En ook op tegen je aankruipen met een zoekboek.
En luisterboekjes van ongeveer 30 minuten. Lekker kussenfort bouwen, knuffel mee naar binnen en boekje aan.
(Ik kan even naar de wc, mijn werk mail checken of even bellen en wat eten klaarzetten)
Sorteren. Alle dominostenen op kleur sorteren. Rode auto's in een rode bak. Witte auto's in een witte. Alle houten blokjes scheiden op vorm.
Stickers plakken in een zoekboek. En badverf. Hij kleurt het hele bad en dan schoonspoelen.. en weer kleuren en nog één keer afspoelen.. en kleuren en dan in het afspoelwater badderen.
Samen wandelen en dan diertjes kijken, bloemetjes kijken. Vlinders, bijen, muggen, vliegen, rupsen, spinnen. En maar vleugels en poten tellen en kleuren zeggen. En namen geven. Bloemblaadjes tellen. Bladeren bekijken.
Zelf boter op brood smeren en er plakjes kaas opleggen of een schaaltje hagelslag uitstrooien. We zitten rustig drie kwartier aan tafel. Pindakaas enzo doe ik. Maar hij strooit het echt op de boterham. En eet bijna kruimelloos..
De afwas is een geweldig spel.. afdrogen ook. Zomaar een uur mee bezig. Kruimels opvegen.
Hij helpt ook ramen lappen aan de buitenkant. En terras vegen en onkruid peuteren. Planten water geven. Alleen kan het sneller, maar hij heeft er zoveel lol in en ik kan er de tijd voor nemen. Al met al krijg ik best veel gedaan als hij een poosje komt spelen.
Dat jochie kan zich hier vermaken van half negen tot half acht.
En op mijn badje achter het huis.
En ook op tegen je aankruipen met een zoekboek.
En luisterboekjes van ongeveer 30 minuten. Lekker kussenfort bouwen, knuffel mee naar binnen en boekje aan.
(Ik kan even naar de wc, mijn werk mail checken of even bellen en wat eten klaarzetten)
Sorteren. Alle dominostenen op kleur sorteren. Rode auto's in een rode bak. Witte auto's in een witte. Alle houten blokjes scheiden op vorm.
Stickers plakken in een zoekboek. En badverf. Hij kleurt het hele bad en dan schoonspoelen.. en weer kleuren en nog één keer afspoelen.. en kleuren en dan in het afspoelwater badderen.
Samen wandelen en dan diertjes kijken, bloemetjes kijken. Vlinders, bijen, muggen, vliegen, rupsen, spinnen. En maar vleugels en poten tellen en kleuren zeggen. En namen geven. Bloemblaadjes tellen. Bladeren bekijken.
Zelf boter op brood smeren en er plakjes kaas opleggen of een schaaltje hagelslag uitstrooien. We zitten rustig drie kwartier aan tafel. Pindakaas enzo doe ik. Maar hij strooit het echt op de boterham. En eet bijna kruimelloos..
De afwas is een geweldig spel.. afdrogen ook. Zomaar een uur mee bezig. Kruimels opvegen.
Hij helpt ook ramen lappen aan de buitenkant. En terras vegen en onkruid peuteren. Planten water geven. Alleen kan het sneller, maar hij heeft er zoveel lol in en ik kan er de tijd voor nemen. Al met al krijg ik best veel gedaan als hij een poosje komt spelen.
Dat jochie kan zich hier vermaken van half negen tot half acht.
woensdag 3 juli 2019 om 00:00
Phoe wat doet peuter (net 3) eigenlijk állemaal. Spelen met zijn draken (playmobil, how to train your dragon) en zijn nieuwe duplo. Buiten ravotten in de tuin. Soms gaan we naar een speeltuin(binnen of buiten) kleien, tekenen, moet ook veel boekjes voorlezen, met de auto's spelen, even naar de supermarkt, poging tot spelen met zijn baby broertje (maar die kan nog niet zo veel, 5 maanden)
woensdag 3 juli 2019 om 05:55
Klinkt als een kind dat energie heeft en graag fysiek bezig is.
Ik zou je verwijzen naar alles wat witte reiger zegt.
Daag hem fysiek uit door bezoek aan speeltuin etc of geef hem ‘ zwaar’ werk waarbij hij een opdrachtje moet doen maar wel lekker lichamelijk bezig is (spullen voor jou verslepen, een spelletje waarbij hij met iets zwaars over een krijtstreep moet gooien en steeds verderweg moet proberen te gooien etc). Zo lukt het om energie te kanaliseren (was éigenlijk niet je vraag
) en hem een activiteit te bieden
Ik zou je verwijzen naar alles wat witte reiger zegt.
Daag hem fysiek uit door bezoek aan speeltuin etc of geef hem ‘ zwaar’ werk waarbij hij een opdrachtje moet doen maar wel lekker lichamelijk bezig is (spullen voor jou verslepen, een spelletje waarbij hij met iets zwaars over een krijtstreep moet gooien en steeds verderweg moet proberen te gooien etc). Zo lukt het om energie te kanaliseren (was éigenlijk niet je vraag
namensgebruikersnaam wijzigde dit bericht op 03-07-2019 06:07
1.57% gewijzigd
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
woensdag 3 juli 2019 om 05:58
Is wel degelijk zinnig, mijn zoon fietste de sloot in als 3 jarige. Ik er in paniek achteraan, zijn reactie, maar mama ik heb toch geleerd wat ik moet doen met zwemles.
Such a beautiful place to be with Friends.
woensdag 3 juli 2019 om 06:01
Minder zwaar, maar wel gericht en wat fysieker:
Als je een zandbak en een vloerpuzzel of iets dergelijks hebt: verstop alle stukken in de zandbak, laat hem de stukken uitgraven en daarna al springend van stip naar stip, ( deze met krijt op de stoep tekenen ) naar de andere kant van je tuin gaan om daar de puzzel te maken.
Laat hem met emmers water slepen naar de zandbak waar hij zand en water kan mengen en zo constructief aan de slag kan gaan - oke, op die leeftijd worden het kuilen en bergen- met het natte zand dat beter houdt
Als je een zandbak en een vloerpuzzel of iets dergelijks hebt: verstop alle stukken in de zandbak, laat hem de stukken uitgraven en daarna al springend van stip naar stip, ( deze met krijt op de stoep tekenen ) naar de andere kant van je tuin gaan om daar de puzzel te maken.
Laat hem met emmers water slepen naar de zandbak waar hij zand en water kan mengen en zo constructief aan de slag kan gaan - oke, op die leeftijd worden het kuilen en bergen- met het natte zand dat beter houdt
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?