De beste peuteractiviteiten
dinsdag 2 juli 2019 om 22:13
Ik heb een peuter, het is een schatje en ik wil graag wat leuks met hem doen, maar ik ben een beetje inspiratieloos. Dus, kom maar op met de suggesties!
Wat specificaties:
- Hij kan erg goed praten en begrijpt ook al veel met zijn ruim 2.5 jaar
- Het is (nog) niet zo'n knutselaar of tekenaar.
- Hij is snel afgeleid (binnen vijf minuten)
- Hij is snel gefrustreerd, dan gaat ie gillen en slaan
- Hij rent veel weg dus ik moet hem altijd scherp in de gaten houden
- Peuter heeft nog een oudere kleuterbroer
- zijn hobbies zijn koffie zetten met het nespressoapparaat, op de bank springen, met emmers en bakjes water spelen en daarheen fietsen waar ik juist niet naartoe wil.
Wat specificaties:
- Hij kan erg goed praten en begrijpt ook al veel met zijn ruim 2.5 jaar
- Het is (nog) niet zo'n knutselaar of tekenaar.
- Hij is snel afgeleid (binnen vijf minuten)
- Hij is snel gefrustreerd, dan gaat ie gillen en slaan
- Hij rent veel weg dus ik moet hem altijd scherp in de gaten houden
- Peuter heeft nog een oudere kleuterbroer
- zijn hobbies zijn koffie zetten met het nespressoapparaat, op de bank springen, met emmers en bakjes water spelen en daarheen fietsen waar ik juist niet naartoe wil.
woensdag 3 juli 2019 om 07:15
Hier ook een kind wat vooral graag fysiek bezig is. Na 5 minuten is de concentratie vaak wel weg.
Hij puzzelt wel graag (met periodes).
Hij heeft een tafeltent waar hij in speelt.
Hij sleept graag met kussens en dekens.
Peutergym: je kunt ook in een plaats verderop kijken als het tijdstip daar beter is, doen ouders hier ook.
Monkeytown: kan hier ook prima met oudere kinderen. Zoon redt zich wel.
Tablet en tv bieden hier soms ook uitkomst, ook zodat hij even tot rust komt.
Hij is nu 3 en luistert nu iets beter. Ik kan hem beter vertellen dat hij moet stoppen met de loopfiets. Maar fietst/loopt ook nog steeds weg. Hij gaat graag op onderzoek uit en is dus niet te vertrouwen. Ik herken het dus wel. Helaas zijn er in mijn regio maar weinig kindermusea.
Peutergym: je kunt ook in een plaats verderop kijken als het tijdstip daar beter is, doen ouders hier ook.
Hij is nu 3 en luistert nu iets beter. Ik kan hem beter vertellen dat hij moet stoppen met de loopfiets. Maar fietst/loopt ook nog steeds weg. Hij gaat graag op onderzoek uit en is dus niet te vertrouwen. Ik herken het dus wel. Helaas zijn er in mijn regio maar weinig kindermusea.
woensdag 3 juli 2019 om 08:00
Aanrader is de Intratuin in Duiven! Echt een reusachtige binnen- en buitenspeeltuin. En een fantastisch restaurant. Voor mijn 3-jarige z’n lievelingsuitje: vissen kijken, in de speeltuin en een broodje / ijsje eten samen.
Hier wordt trouwens heel intensief gespeeld met Knex Junior, mocht je eens wat ander speelgoed zoeken. Heel leuk spul!
woensdag 3 juli 2019 om 08:08
bij mij ook. Eerst wat mooie plantjes uitkiezen.
Dan Ballenbak, Lekker er naast met een kopje koffie en een tijdschrift
woensdag 3 juli 2019 om 08:16
Leer hem spelen door even een minuutje of 2 mee te doen, hem even alleen te laten spelen en dan weer even mee te doen. Mijn oudste had dat ook echt nodig. Ik moest haar ook echt in een tuigje in de kinderstoel zetten, anders was ze alleen maar de hele dag aan het klimmen en rennen.
Ik heb met haar echt geoefend met alle spelmaterialen, door samen te spelen. Voor een peuter is 5 minuten spelen en dan iets anders, trouwens heel normaal.
Misschien vindt hij met scheerschuim op een vochtig dienblad leuk. Moddersoepje maken enz. Kan lekker allemaal buiten nu.
Ook heeft hij de leeftijd om te leren puzzelen (insteek- of puzzels met weinig stukjes).
Ook eenvoudige spelletjes, zoals kleurentorentje, Nijntje balonnenspel, memory, domino met plaatjes enz.
Het belangrijkste is nu denk ik, meedoen om hem aan het spelen te krijgen en niet te lang bepaald spel verwachten. Daarna laat je m gewoon weer lekker rennen.
Ik heb met haar echt geoefend met alle spelmaterialen, door samen te spelen. Voor een peuter is 5 minuten spelen en dan iets anders, trouwens heel normaal.
Misschien vindt hij met scheerschuim op een vochtig dienblad leuk. Moddersoepje maken enz. Kan lekker allemaal buiten nu.
Ook heeft hij de leeftijd om te leren puzzelen (insteek- of puzzels met weinig stukjes).
Ook eenvoudige spelletjes, zoals kleurentorentje, Nijntje balonnenspel, memory, domino met plaatjes enz.
Het belangrijkste is nu denk ik, meedoen om hem aan het spelen te krijgen en niet te lang bepaald spel verwachten. Daarna laat je m gewoon weer lekker rennen.
woensdag 3 juli 2019 om 08:17
Wij hebben voor het maken van foto’s voor de makelaar 90% van peuter (over 1,5 maand 3jaar) zijn speelgoed weggehaald. Ons huis wordt niet verkocht aan een doelgroep met kinderen. Er staat nog 1 zak met speelgoedjes ivm met netjes houden voor kijkers.
Peuter is nog nooit zo chill geweest. Hij verveeld zich niet en combineert zijn speelgoed. Hij leest al zijn boeken ineens en vermaakt zich ineens veel beter. En hij heeft nog steeds niet gevraagd naar de rest van zijn spul. En we hebben geen tuin of balkon. Peuter smijt minder met speelgoed en zeurt minder dat ie niet iets kan vinden of te doen heeft.
woensdag 3 juli 2019 om 08:22
Drie kwartier aan tafel? Of zoiets als de afwas. Nope. Hij is na 5 min klaar. Het is echt een "fysiek" kind.petra123456 schreef: ↑02-07-2019 23:04Mijn neefje van die leeftijd is gek op mijn piano.
En op mijn badje achter het huis.
En ook op tegen je aankruipen met een zoekboek.
En luisterboekjes van ongeveer 30 minuten. Lekker kussenfort bouwen, knuffel mee naar binnen en boekje aan.
(Ik kan even naar de wc, mijn werk mail checken of even bellen en wat eten klaarzetten)
Sorteren. Alle dominostenen op kleur sorteren. Rode auto's in een rode bak. Witte auto's in een witte. Alle houten blokjes scheiden op vorm.
Stickers plakken in een zoekboek. En badverf. Hij kleurt het hele bad en dan schoonspoelen.. en weer kleuren en nog één keer afspoelen.. en kleuren en dan in het afspoelwater badderen.
Samen wandelen en dan diertjes kijken, bloemetjes kijken. Vlinders, bijen, muggen, vliegen, rupsen, spinnen. En maar vleugels en poten tellen en kleuren zeggen. En namen geven. Bloemblaadjes tellen. Bladeren bekijken.
Zelf boter op brood smeren en er plakjes kaas opleggen of een schaaltje hagelslag uitstrooien. We zitten rustig drie kwartier aan tafel. Pindakaas enzo doe ik. Maar hij strooit het echt op de boterham. En eet bijna kruimelloos..
De afwas is een geweldig spel.. afdrogen ook. Zomaar een uur mee bezig. Kruimels opvegen.
Hij helpt ook ramen lappen aan de buitenkant. En terras vegen en onkruid peuteren. Planten water geven. Alleen kan het sneller, maar hij heeft er zoveel lol in en ik kan er de tijd voor nemen. Al met al krijg ik best veel gedaan als hij een poosje komt spelen.
Dat jochie kan zich hier vermaken van half negen tot half acht.
woensdag 3 juli 2019 om 08:33
Heel herkenbaar dit, dus ik lees even mee. Mijn peuter vindt echt alles leuk, maar heeft meestal maar 15 minuten aandacht voor iets en hij vindt het alleen leuk als ik met hem meespeel.
Dus na puzzeltje, boekje, kleien, duplo, planten water geven, kleuren, waterverven etc ben ik halverwege de ochtend wel door mijn repertoire heen.
Wat ik meestal doe is naar buiten. Stuk fietsen, naar de speeltuin, kinderboerderij, bieb, boodschappen, bos of hei. Ergens kopje koffie drinken. Dat soort dingen. Dat vinden we allebei leuk en kost het mij minder moeite. Ik ben altijd bijna de hele ochtend met hem buiten de deur. In de middag spelen we thuis en maken we samen avondeten.
Dus na puzzeltje, boekje, kleien, duplo, planten water geven, kleuren, waterverven etc ben ik halverwege de ochtend wel door mijn repertoire heen.
Wat ik meestal doe is naar buiten. Stuk fietsen, naar de speeltuin, kinderboerderij, bieb, boodschappen, bos of hei. Ergens kopje koffie drinken. Dat soort dingen. Dat vinden we allebei leuk en kost het mij minder moeite. Ik ben altijd bijna de hele ochtend met hem buiten de deur. In de middag spelen we thuis en maken we samen avondeten.
woensdag 3 juli 2019 om 08:43
Ja zo'n kind heb ik ook inderdaad.Tinkeltje33 schreef: ↑03-07-2019 07:15Hier ook een kind wat vooral graag fysiek bezig is. Na 5 minuten is de concentratie vaak wel weg.
woensdag 3 juli 2019 om 20:19
Wow. Wij waren vorige week met 5 kinderen in de hele binnenspeeltuinnootboek schreef: ↑02-07-2019 22:53Ik zou wel ff bellen of ze geen schoolreisje hebben
Ging een paar jaar geleden ook rond deze tijd met mn dreumes, nog geen kwartier binnen en werd binnen no-time onder de voet gelopen door 200 uitgelaten kleuters, die zich niks aantrokken van de peuterzones. Uiteindelijk na wat gezeur geld terug gekregen, want was echt geen doen en ik vond het niet netjes dat ze bij de kassa niet ff gezegd hadden wat ons te wachten stond.
woensdag 3 juli 2019 om 20:24
Ja dat doen wij ook (met peuter van 3 en dreumes van 1)FelicityViva schreef: ↑03-07-2019 08:33Heel herkenbaar dit, dus ik lees even mee. Mijn peuter vindt echt alles leuk, maar heeft meestal maar 15 minuten aandacht voor iets en hij vindt het alleen leuk als ik met hem meespeel.