de dochter van mijn vriend

13-07-2009 23:47 428 berichten
Alle reacties Link kopieren
De dochter(15) van mijn vriend hangt echt de hele tijd aan haar vader als ze bij ons is. Als hij wijdbeens op de bank ligt, gaat zij er met haar volgroeide lichaam tussen liggen. Ik ben NIET jaloers maar vind dit grensoverschreidend. Ik heb geprobeerd dit bespreekbaar te maken, maar hij vindt dat ik van iets 'moois' iets lelijks maak.

Ik begrijp dat ze wat extra aandacht van haar vader wil als ze hem ziet en zijn liefde voor zijn kind wil veilig stellen, maar vind dit echt niet kunnen. Dat ze waar we ook gaan of staan altijd naast hem staat, fietst, ligt of zit heb ik inmiddels al geaccepteerd, ondanks dat mensen in onze omgeving hun verbazing erover uitspreken.

Probleem is dat het totaal niet bespreekbaar is, hoe voorzichtig ik het ook breng. Hij ontploft gewoon wanneer ik ook maar iets over zijn dochter zeg. Ik gun ze hun momenten echt, maar als hij naast mij ligt op de bank en ze gaat tussen zijn benen liggen vind ik dat echt niet kunnen, misgun ik ze dan iets???
als to zich ongemakkelijk voelt met hoe die dochter doet, dan kan je wel zeggen dat het te ver gaat hoor!

ik denk dat het komt omdat de papa ergens anders woont sowieso..

Meisjes van die leeftijd hunkeren nogal naar liefde...waarschijnlijk vertelt ze hem alles wat ze meemaakt? over vriendjes e.d.?

ooit zei iemand, als je puberkids tegen je ingaan, je niet snappen, over je zeuren en klagen tegen anderen. dan weet je dat je het goed gedaan hebt als ouder..Dit is hoort er gewoon bij

waarschijnlijk ben ik ook erg mosterd, majah
quote:fleurtje schreef op 14 juli 2009 @ 16:12:

Ik vind Roller een behoorlijk verknipt beeld hebben. Het zal ongetwijfeld ergens op gebaseerd zijn, maar ze komt me slim genoeg over om dat niet op andere relaties te projecteren, dus wat haar nou bezielt...

Xcuse me? Ik benadruk overal dat knuffelen, hangen, kroelen met je vader op alle leeftijden prima is, alleen dat is niet wat TO hier beschrijft. Daar gaat het TO om. Er is dus blijkbaar iets met (stief)dochter, wat TO opmerkelijk gedrag vindt.

En omdat ik dat opmerk heb ik ineens verknipt beeld van vader-dochter relaties? Hoe vaak moet ik nog benadrukken: knuffel je helemaal de gekte met je vader op ALLE leeftijden. Alleen dat is niet het gedrag waar TO het over heeft. Anders zou het voor haar toch ook geen issue zijn!?
Nee zamirah,je bent niet de enige.

Een "normale"ontwikkeling is bijna altijd dat een kind op een gegeven moment zijn lichaam autonoom gaat zien.

De veranderingen lichamelijk ook laten veranderen dat je het voor jezelf wil houden.

Een soort gezonde(tijdelijke) "schaamte".

Maar goed,ik wil hier ook niet iets sexueel getints aan plakken.

Ik denk te begrijpen wat To bedoelt.

Dat je als kind op die leeftijd je vader(of moeder) zo claimt vind ik ongebruikelijk.

Er van uitgaande dat dit in het extreme is zoals To beschrijft.

Op die leeftijd hoor je druk te zijn met je eigen leventje,de wereld in te stappen!

Je losmaken onder de vleugels van je ouders.

Natuurlijk is er dan nog steeds ruimte voor genegenheid.

Maar er horen stappen gezet te worden naar individualiteit.

En als ze alleen maar aan haar ouders plakt en dat haar in beslag neemt,ze geen stappen maakt naar onafhankelijk zijn.

Ja...Dát vind ik opmerkelijk.
quote:dametje27 schreef op 14 juli 2009 @ 14:17:

Zo goeiemiddag, wat is hier gebeurd vannacht?

Roller, ik respecteer je mening. Maar al die lege pagina's omdat je vind dat je je mening mag hebben maar niet wil vertellen waar die op gebaseerd is? vermoeiend.

Het was een persoonlijk verhaal over moederschap en de liefde tussen ouder en kind. Dit wenste ik eigenlijk a) niet te delen op een forum en b) het is (mijns inziens) off topic. De forummers waar ik op dat moment mee in discussie was hebben dat geresepecteerd en de posts met mijn persoonlijke verhaal verwijderd. Daar hoef jij niks vermoeiends aan te vinden. Je deed niet mee met de discussie op dat moment en nu kun je er zo doorheen scrollen, de posts zijn verwijderd.
oh ik ben vreselijk mosterd.
Maar wie weet doet ze dat losmaken en eigen dingen doen, juist wel vanuit haar eigen huis en bij haar moeder, die ze veel vaker ziet. Dat horen we niet, we horen maar 1 kant van het verhaal, namelijk die van de stiefmoeder.
Stressed is just desserts spelled backwards
Promiscue is iets anders dan bloot normaal vinden.

En ja, ik vind ook dat een 15-jarige niet meer in bad zou moeten met een volwassen vader, maar dat ben ik. Er zijn ongetwijfeld gezinnen waar dat doodnormaal is en daar hoeft niets mis mee te zijn. Elk gezin gaat anders om met bloot en elkaar lichaam en bij ons gezin was dat vroeger thuis heel anders, deuren op slot, niet bloot en ik denk dat mijn ouders mij al 15 jaar niet meer bloot gezien hebben (ben 26).

Dus als dit bij ons in het gezin zou gebeuren zou het raar zijn.

Maar zelf ben ik héél anders met mijn kinderen, bloot is geen raar iets en zo wil ik zo ook opvoeden. Ik vind het opmerkelijk dat een meisje van 15 zo makkelijk is met bloot en haar veranderende lichaam, maar er hoeft niets raars mee te zijn.

Ik vind eigenlijk dat een vader van een dochter van 15 best grenzen mag gaan aangeven wat betreft bloot bij elkaar in bad. Elkaar bloot tegenkomen vind ik niet raar, samen in dezelfde badkamer zijn als je bloot bent ook niet, maar bloot in hetzelfde bad vind ik wel wat ver gaan. Maar niet vanuit het meisje.

Dus die dochter moet er niet op aangesproken worden, zoals TO doet, die legt het allemaal bij haar neer. Die váder is de volwassene, de opvoeder en díe moet grenzen aangeven, zijn kind aansporen om zelfstandig en volwassen te worden en daar heeft TO zich niet mee te bemoeien, zeker niet als ze zo hatelijk schrijft over haar stiefkind.
Volgens mij hoeft er niet perse iets mis te zijn, maar ik vind het zelf niet zozeer verkeerd maar wel opvallend. Misschien betekent het idd dat ze haar vader erg mist en dat ze een goede band hebben, maar als ze een hele avond bij haar vader blijft hangen ipv met leeftijdsgenoten om te gaan is dat toch op zijn minst opvallend. zou fijn zijn als het bespreekbaar was tussen TO en pa, dan werd het voor TO minder eng en kan pa eens na gaan denken of er misschien iets aan de hand is met dochter en hoe hij haar daarbij kan helpen (bv. haar vaker zien zodat ze hem minder mist.
Het is zoals het is
Dan nog Mal.

Ook al zie je je vader minder,hele weekenden kleven aan je vader vind ik niet gezond.

Shoot me,maar een puber hoort zich los te maken.

Je kan ook van het gezelschap genieten zonder zwaan kleef aan te zijn.

Je kan ook op een andere manier de quality time nemen.

Nogmaal,autonoom gedrag hoort bij de ontwikkeling naar volwassenheid.

Knuffelen op zijn tijd,ja

Maar daarnaast zou een puber vooral druk moet zijn met haar eigen leventje en daar gaat lastig als je je vader aan je vast plakt.
quote:Thyra schreef op 15 juli 2009 @ 10:57:

Dus die dochter moet er niet op aangesproken worden, zoals TO doet, die legt het allemaal bij haar neer. Die váder is de volwassene, de opvoeder en díe moet grenzen aangeven, zijn kind aansporen om zelfstandig en volwassen te worden en daar heeft TO zich niet mee te bemoeien, zeker niet als ze zo hatelijk schrijft over haar stiefkind.

Eens. Wat er exact aan de hand is (of het gedrag in hun gezin "normaal" is of niet) dat is iets wat alleen TO weet. En ik vind ook dat TO behoorlijk onrespectvol praat over haar stiefkind. Dat wekt de indruk dat het wel degelijk om jaloezie gaat of dat er anderszins iets scheef zit in de verhoudingen.

Ik vind wél dat ze zich er mee mag bemoeien, in die zin dat ze het er met de vader over moet hebben. Maar dan vanuit haar eigen gezichtspunt, dat ze ermee zit, dat ze zich afvraagt of dit normaal gedrag is etc. Níet aanvallend naar het kind toe dus, want dat werkt alleen maar averechts.
quote:iry schreef op 15 juli 2009 @ 11:00:

Dan nog Mal.

Ook al zie je je vader minder,hele weekenden kleven aan je vader vind ik niet gezond.

Shoot me,maar een puber hoort zich los te maken.

Je kan ook van het gezelschap genieten zonder zwaan kleef aan te zijn.

Je kan ook op een andere manier de quality time nemen.

Nogmaal,autonoom gedrag hoort bij de ontwikkeling naar volwassenheid.

Knuffelen op zijn tijd,ja

Maar daarnaast zou een puber vooral druk moet zijn met haar eigen leventje en daar gaat lastig als je je vader aan je vast plakt.Ik ben het wel met je eens, maar er zit hier een veel dieper geworteld probleem denk ik. Een meisje die de scheiding van haar ouders niet goed heeft kunnen verwerken nog, die daardoor misschien wel heel erg scheidingsangsten heeft? Ik denk dat daar best serieus naar gekeken mag worden. Grote kans dat zij zich heel anders gedraagt als ze bij haar moeder is, de andere 12 dagen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het klinkt een beetje als een collega die ik ooit had. Zij had een ontzéttend leuke man leren kennen (naar eigen zeggen), hij zat alleen vast, opgepakt vlak nadat ze iets kregen, omdat hij een meisje had aangerand. Zij had zelf een dochter in diezelfde leeftijd (jaar of 14/15), maar daar was ze niet bang voor, want dat andere meisje had het zelf uitgelokt, dus haar man was onschuldig.

Ook totaal het gevoel voor verhoudingen kwijt, en zo klinkt TO ook. áls er al iets is wat niet door de beugel kan is de vriend van TO daar verantwoordelijk voor, niet dat meisje dat alleen maar aandacht en liefde van haar vader wil.
Ik heb alles gelezen (sommige dingen weliswaar met een half oog, maar toch).

Ik denk niet dat je vriend en je stiefdochter er iets mee bedoelen. Waarschijnlijk is ze altijd gewend geweest om zo met haar vader te knuffelen en knuffelen ze daarom op die manier.

Verder schreef je in je OP dat je "het niet normaal vindt wanneer zijn dochter tussen zijn benen gaat liggen als hij naast jou ligt". Kon ze op dat moment aan de andere kant liggen? Kon ze op dat moment op een andere manier met hem knuffelen? Of kon dat niet omdat jij misschien in de weg lag?

Ik kan uit jouw posts niet opmaken of de dochter van je vriend dit heel regelmatig doet, alleen deze ene keer wordt genoemd. Verder worden wel voorbeelden genoemd als "bij vaders in bad toen ze 13 was" (doen ze dat nu nog steeds?? Zo niet, haal dat nu dan ook niet aan, want dat doet niet meer ter zake, en je maakt er dan iets anders van dan het is) of "als een totempaal achter vaders blijven staan" (in wat voor situatie is dat? In een situatie dat ze anderen allemaal kent of dat ze behalve haar vader en jou niemand kent? Zit een wereld van verschil tussen namelijk. Ik was vroeger ook heel verlegen en dan zou ik ook liever bij mijn veilige vader blijven staan die ik WEL ken, dan bij mensen van mijn leeftijd die ik niet ken en waar ik niks mee heb)...

Ik ben geen moeder, weet ook niet of ik dat ooit zal worden, maar ik vind wel dat je niet perse moet kijken wat jij raar vindt, maar meer naar hoe gingen je vriend en zijn dochter altijd met elkaar om? Zijn ze van huis uit erg knuffelig? Plofte ze altijd zo bij hem op schoot?

Dat jij het anders doet vinden zij misschien wel raar....

Probeer in ieder geval NIET om je wil op te dringen aan je vriend, want dat gaat niet werken. Het is ZIJN dochter en tja, eerlijk gezegd, daar heb jij niets over te vertellen. Klinkt hard, maar het is wel zo.

Hoe vaak knuffel jij met je zoons???
quote:Zamirah schreef op 15 juli 2009 @ 09:44:

Ben ik dan de enige die het wèl raar vindt dat een dochter met borsten en schaamhaar bij haar vader in bad zit? Misschien ben ik mosterd hoor, maar ik ben nu op pagina 10.

Normaliter is het zo dat zodra een puber ( jongen en meisje) borsten/schaamhaar/ grotere lul krijgt, hij/zij zich gaat afzonderen, wanneer ze naakt is. Gewoon een natuurlijk schaamtegevoel dat heel normaal is bij opgroeiende pubers. Ineens moet de badkamer op slot. Dat gaat wel weer over, als ze 20 zijn, maar daarvoor hoort dat echt bij de geestelijke ontwikkeling van het puberzijn.

Ik vind dat dus WEL vreemd.

Ik ben mijn hele leven lang met mijn ouders in de sauna geweest. We hadden er een thuis en gingen ook vaak naar een 'echte' sauna. Vonden we fijn. Als kind, als puber en nu als volwassen vrouw nog steeds. Ondanks tieten en schaamhaar. Wij waren thuis heel erg open en de badkamer op slot was er dus echt niet bij met 6 kinderen. Zag mijn ouders dagelijks bloot.

Bloot heeft niet per definitie iets met 'sex' te maken. DAT denken vind ik juist raar.
quote:Oriane schreef op 15 juli 2009 @ 13:23:

[...]

Bloot heeft niet per definitie iets met 'sex' te maken. DAT denken vind ik juist raar.

Eens. Elk gezin heeft z'n eigen gewoontes en waarden. Bij mij thuis vroeger was het heel normaal om de badkamer in te lopen als m'n vader daar in z'n blootje stond, terwijl dat bij vriendinnetjes ondenkbaar was. Mijn broer kroop toen 'ie 15 was nog regelmatig bij m'n moeder op schoot. Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat daar allerlei seksuele associaties bij gemaakt worden!

Zolang vader en dochter het allebei prettig vinden zoals ze met elkaar omgaan, wat is daar dan mis mee? TO, jij kijkt er waarschijnlijk naar met je eigen 'waardensysteem', waarin contact tussen ouder en kind misschien beperkt blijft tot naast elkaar hangen op de bank. Dat je het zelf niet zo doet met je zoon, betekent nog niet dat het dus fout is.
.
TO ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik snap alle reacties op jouw post niet! Natuurlijk is het normaal dat zijn dochter haar vader mist en lekker met hem wil knuffelen, maar we kunnen toch wel stellen dat deze grens ver wordt overschreden? TO geeft toch aan niet jaloers te zijn? Waarom vindt iedereen het zo moeilijk om dat aan te nemen? En zoals beschreven is lijkt me dat TO hen allebei juist de ruimte probeert te geven om met z'n tweeën dingen te ondernemen.

Ik vind het ziekelijk zoals de dochter met haar vader omgaat, dit is niet normaal. Daarbij denk ik dat de meesten hier precies hetzelfde zou denken als ze in jouw schoenen zouden staan, maar het is natuurlijk lekker makkelijk om met zn allen te blaten dat je jaloers bent.

Ik heb verder geen tips voor je helaas, maar wel een heleboel begrip van mijn kant. Sterkte met de hele situatie!
quote:qwertu schreef op 15 juli 2009 @ 14:28:

. Niet de reactie is extreem, maar de omstandigheden zijn extreem. En het is nu aan vader (èn dochter, dus niet: aan de stiefmoeder) om daar een nieuwe modus in te vinden.

Oneens, want de stiefmoeder is wel onderdeel van deze situatie, en deze familie zal met elkaar een nieuwe modus moeten vinden, inclusief stiefmoeder.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar eerlijk gezegd denk ik niet dat TO jaloers is, maar dat stiefdochter jaloers is en op deze manier haar vader claimt als ze bij vader + stiefmoeder is. Genoemd voorbeeld in de openingspost zegt toch alles: TO zit met vriend op bank en zijn dochter gaat bovenop hem zitten. "hij is van mij, en dus niet van jou." zegt ze daar nonverbaal mee.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Dove schreef op 15 juli 2009 @ 14:39:

TO ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik snap alle reacties op jouw post niet! Natuurlijk is het normaal dat zijn dochter haar vader mist en lekker met hem wil knuffelen, maar we kunnen toch wel stellen dat deze grens ver wordt overschreden? TO geeft toch aan niet jaloers te zijn? Waarom vindt iedereen het zo moeilijk om dat aan te nemen? En zoals beschreven is lijkt me dat TO hen allebei juist de ruimte probeert te geven om met z'n tweeën dingen te ondernemen.

Ik vind het ziekelijk zoals de dochter met haar vader omgaat, dit is niet normaal. Daarbij denk ik dat de meesten hier precies hetzelfde zou denken als ze in jouw schoenen zouden staan, maar het is natuurlijk lekker makkelijk om met zn allen te blaten dat je jaloers bent.

Ik heb verder geen tips voor je helaas, maar wel een heleboel begrip van mijn kant. Sterkte met de hele situatie!Het is aan vader en dochter om te bepalen wat 'normaal' is en wanneer grenzen worden overschreden.
.
quote:Dove schreef op 15 juli 2009 @ 14:39:

Ik heb verder geen tips voor je helaas, maar wel een heleboel begrip van mijn kant. Sterkte met de hele situatie!

Ik vind het heel raar dat jij het gedrag van dochterlief kunt bepalen aan de hand van de genoemde situaties.

In de openingspost is sprake van dochter die tussen de benen van haar, wijdbeens op de bank liggende met zijn vriendin naast zich hebbende, vader. Vervolgens maakt TO een keer melding van een incident (van 2 jaar geleden!!) van vader in bad met zijn (toen) 13-jarige dochter, en vervolgens gaat dochterlief niet vaak genoeg om met mensen van haar eigen leeftijd (achtergrond wordt verder niet genoemd).

Ik lees nergens (en dus écht nergens) dat dit structureel is. Ik vind het dus nogal voorbarig om het gedrag van vader en dochter ziekelijk te noemen.

Ik vroeg dit soort dingen ook in mijn vorige bericht, maar daar heeft TO nog niet op gereageerd... en ik denk dat dat antwoord heel erg belangrijk is om je überhaupt een mening te kunnen vormen over of dit nu wel of niet "DONE" is.
quote:qwertu schreef op 15 juli 2009 @ 16:04:

Ik bedoelde daar vooral mee dat de stiefmoeder niet tussen vader en dochter gaat staan. Tuurlijk speelt zij ook een rol in het vinden van een nieuwe modus, maar wel eentje nadrukkelijk op de achtergrond.Misschien juist niet op de achtergrond. In ons huis als er enorm aanhankelijk richting papa wordt gedaan is het een teken dat ík mijn stiefkinderen te weinig aandacht geef... Als ik dan iets met ze ga doen, binnenshuis of buitenshuis dan is het over.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
Supersmollie,hele goede posts!!

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Ik probeer me in de gevoelswereld van TO in te leven en kom er dan achter dat ik haar best begrijp!

Denk er vooral aan dat je meisjes van 15 en vrouwen van 15 hebt. Ik vind het belangrijk te weten in welke categorie de dochter valt. Je hebt meiden van 15 die eruit zien als volwassen vrouwen. Alles erop alles eraan! Ik vind een beetje terughoudendheid dan best op zn plaats. Je gaat op die leeftijd immers ook niet meer bij je ouders in bed kruipen als je eng gedroomd hebt. Dat zijn gewoon van die "niet onuitgesproken regels" waaraan we ons met zn allen houden. Hetzelfde is de zoen op de mond. Ik heb mijn zoon heel vaak op zn mond gezoend toen het een kleine mollige peuter was. Nu is hij een puber en zal ik het niet in mn hoofd halen. Hij ook niet bij mij. Daar hebben we het nooit over gehad maar je doet het gewoon niet.

Dat geldt m.i. ook voor een knuffeluurtje op de bank tussen pa en dochterlief. Erg genant als je het mij vraagt. Vooral als pa wijdbeens zit. Daar heeft hij toch ook een bepaalde rol/verantwoordelijkheid in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven