De een wel en de ander niet (staken school)

24-01-2020 16:21 369 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben als ouders vandaag pas te horen gekregen dat een aantal klassen toch gaan staken volgende week donderdag èn vrijdag. Nu gaat de lerares van de jongste staken en die van mijn oudste niet. Ik ben nu eigenlijk in staat om gewoon mijn oudste ook thuis te houden zonder hem af te melden en net te doen of mijn neus bloedt. Riskeer ik hiermee een boete? En meer moeders in hetzelfde schuitje?
sjiraf wijzigde dit bericht op 24-01-2020 16:41
2.84% gewijzigd
nausicaa schreef:
27-01-2020 22:43
Ik werk in een ziekenhuis. Mijn collega’s moeten vrije dagen normaal meer dan 4 maanden van tevoren aanvragen. Die kunnen niet zomaar even kort van tevoren melden dat ze niet ingepland willen worden. En als het al zo ver van tevoren bekend was, en ze het wel gevraagd hadden, kunnen ze niet ineens toch komen werken.
(En ja, voor echte calamiteiten is er meestal wel iets te regelen, maar dit valt voor de ook al overbelaste vervanging niet onder een ligt iemand op het punt van bevallen of sterven’, en bovendien gaat het om nogal veel mensen tegelijk, zo veel vervanging is er niet).

Als ze al vrij hebben geregeld, en voor 1 van de drie kinderen gaat de staking toch niet door, kan ik me heel goed voorstellen dat ze die dan ook thuis houden, zodat ze met zijn allen iets leuks kunnen doen met deze verplichte vrije dag.
Dat is inderdaad het kromme aan zo’n onderwijsstaking. Als het ov een staking aankondigt, en ik heb een auto geregeld, kan ik die gewoon gebruiken. Ook als ze een dag van tevoren toch maar niet gaan staken, of de chauffeur van een van de bussen niet. Maar met scholen ben je dan dus eigenlijk wel verplicht om weer alles om te gooien, omdat school verplicht is.

Van wie moet je zelf vrij nemen?

Er is toch meer te regelen dan alleen zelf vrij nemen?
Sophiever schreef:
28-01-2020 00:09
Tuurlijk, komen ze daarmee. En maar beledigd zijn als ouders zeggen dat ze niet moeten zeuren dat onderwijs zo zwaar is met hun overload aan vakantiedagen.

Goh, die hadden we nog niet gehoord in deze discussie. Fijn dat deze opmerking er nu ook tussen staat, anders is het ook zo incompleet.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
28-01-2020 00:07
Inderdaad. Dan ben je niet meer voor een goed doel aan het staken.
Nee?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-01-2020 06:11
Van wie moet je zelf vrij nemen?

Er is toch meer te regelen dan alleen zelf vrij nemen?
Mijn post was een reactie op iemand die zei: dan meldt je toch gewoon even dat je er niet bent, en als het niet doorgaat, ga je alsnog werken. Dús eigenlijk is het helemaal geen probleem.
Dat werkt dus lang niet voor iedereen zo.

Maar goed, mijn antwoord op de originele vraag lijkt me inmiddels duidelijk: als het zo lang onduidelijk is, en 1 kind wel naar school kan en andere niet, dan heb ik er alle begrip voor dat je dat ene kind dan ook maar thuis houdt.
nausicaa schreef:
28-01-2020 08:37
Mijn post was een reactie op iemand die zei: dan meldt je toch gewoon even dat je er niet bent, en als het niet doorgaat, ga je alsnog werken. Dús eigenlijk is het helemaal geen probleem.
Dat werkt dus lang niet voor iedereen zo.

Maar goed, mijn antwoord op de originele vraag lijkt me inmiddels duidelijk: als het zo lang onduidelijk is, en 1 kind wel naar school kan en andere niet, dan heb ik er alle begrip voor dat je dat ene kind dan ook maar thuis houdt.

Mooie invulling. Dat schreef ik niet.Overigens peins ik er niet over om voor elke uitzondering een disclaimer bij mijn post te zetten met *uitzonderingen daargelaten. Bij veel banen werkt het wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
27-01-2020 23:09
Ook dat en ‘ Als ze al vrij hebben geregeld, en voor 1 van de drie kinderen gaat de staking toch niet door, kan ik me heel goed voorstellen dat ze die dan ook thuis houden, zodat ze met zijn allen iets leuks kunnen doen met deze verplichte vrije dag.’

Waarom zou je elke vrije dag iets leuks moeten of gaan plannen? of is een verplichte dag alleen draaglijk als je iets leuks met z’n allen plant?
Nee hoor, maar als je dan toch verplicht twee vrije dagen moet nemen, kan je er net zo goed iets leuks van maken. Of mag dat ook al niet meer.

En ja, de meeste kinderen hebben een andere ouder. Niet allemaal overigens, maar de meeste wel. Die in geval van collega’s in meer dan de helft van de gevallen zelf ook in het ziekenhuis werkt en dus hetzelfde probleem heeft.

Zo meldt mijn naaste collega zojuist dat de school van haar zoon wekenlang heeft bevestigd dat ze níet gaan staken. En vanmorgen heeft besloten dat ze dat toch maar wel gaan doen. En wel donderdag en en vrijdag ipv woensdag en donderdag. Dus die moet nu op stel en sprong toch nog iets regelen. En op de een of andere manier weigeren leraren in te zien dat dat niet echt voor draagvlak zorgt.
nausicaa schreef:
28-01-2020 10:12
Nee hoor, maar als je dan toch verplicht twee vrije dagen moet nemen, kan je er net zo goed iets leuks van maken. Of mag dat ook al niet meer.

En ja, de meeste kinderen hebben een andere ouder. Niet allemaal overigens, maar de meeste wel. Die in geval van collega’s in meer dan de helft van de gevallen zelf ook in het ziekenhuis werkt en dus hetzelfde probleem heeft.

Zo meldt mijn naaste collega zojuist dat de school van haar zoon wekenlang heeft bevestigd dat ze níet gaan staken. En vanmorgen heeft besloten dat ze dat toch maar wel gaan doen. En wel donderdag en en vrijdag ipv woensdag en donderdag. Dus die moet nu op stel en sprong toch nog iets regelen. En op de een of andere manier weigeren leraren in te zien dat dat niet echt voor draagvlak zorgt.

Dat moet je toch ook als je een ziek kind hebt en dat is meer stel en sprong dan een reeds aangekondigde staking.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 10:12
Nee hoor, maar als je dan toch verplicht twee vrije dagen moet nemen, kan je er net zo goed iets leuks van maken. Of mag dat ook al niet meer.

En ja, de meeste kinderen hebben een andere ouder. Niet allemaal overigens, maar de meeste wel. Die in geval van collega’s in meer dan de helft van de gevallen zelf ook in het ziekenhuis werkt en dus hetzelfde probleem heeft.

Zo meldt mijn naaste collega zojuist dat de school van haar zoon wekenlang heeft bevestigd dat ze níet gaan staken. En vanmorgen heeft besloten dat ze dat toch maar wel gaan doen. En wel donderdag en en vrijdag ipv woensdag en donderdag. Dus die moet nu op stel en sprong toch nog iets regelen. En op de een of andere manier weigeren leraren in te zien dat dat niet echt voor draagvlak zorgt.
Dat vind ik niet netjes van de school.

Ik vind wel dat leraren het recht hebben om te staken natuurlijk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Een kind wel naar school laten en de ander niet ligt denk ik een beetje aan het kind en zou daar naar kijken.
Onze kinderen hebben voor de stakinsdagen beiden een studie dag en hebben zomaar een mini vakantie. Als het weer een beetje meewerkt gaan wij morgen naar de efteling ipv donderdag of vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-01-2020 06:11
Van wie moet je zelf vrij nemen?

Er is toch meer te regelen dan alleen zelf vrij nemen?
Zoals wat? Lang niet alle bso’s bieden opvang aan (die zitten ook met personeelstekorten) en voor het netwerk is het ook wel een keer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 10:56
Dat moet je toch ook als je een ziek kind hebt en dat is meer stel en sprong dan een reeds aangekondigde staking.
En dat calculeren ouders ook heus wel in, maar als je daarnaast ook nog een dag of zes verlof achter de hand moet houden voor stakingen op stel en sprong wordt het wel wat veel.
Alle reacties Link kopieren
aaiamfibie schreef:
28-01-2020 11:16
Als het weer een beetje meewerkt gaan wij morgen naar de efteling ipv donderdag of vrijdag.
Lekker doen! Bij mijn dochter op school hebben ze eind deze week ook studiedag en ik had ook naar de Efteling gewild toen de staking nog niet bekend was, nu wordt het op die dagen alsnog heel druk. Als het goed is wordt het morgen juist mooi weer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eze schreef:
28-01-2020 11:40
Zoals wat? Lang niet alle bso’s bieden opvang aan (die zitten ook met personeelstekorten) en voor het netwerk is het ook wel een keer genoeg.

Thuis werken, afspreken met andere ouder die bijvoorbeeld die dag vrij is of sowieso een poultje maken voor dit soort studie-/stakings-/margedagen, diverse clubjes bieden een speciaal programma aan voor de stakingsdagen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-01-2020 17:02
Word al weken aangekondigd, dus je kan er rekening mee houden toch? Ga uit van ja. Is het nee, ga je wel werken. Klaar.

Drama kan je ook maken.
En met die manier van omgaan met andermans tijd verspelen de leerkrachten dus al mijn sympathie.
Ouders van een vriendje van mijn kind werken beide in de zorg (dus lastig vrijnemen op korte termijn) en hebben beide een terminaal zieke ouder - met een heel beperkte levensverwachting. Die draaien zich dus op het moment zeven slagen in de rondte om alle ballen in de lucht te houden en hun netwerk in de familie is ook net even wat minder beschikbaar. . En dan komt de school ook nog met we staken wel - niet - oh wacht, bij nader inzien op het laatste moment toch wel. En ondertussen maar zwammen dat ‘we het doen voor jouw kinderen.’ Hou toch op. Hiermee dien je het belang van geen enkel kind.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 10:56
Dat moet je toch ook als je een ziek kind hebt en dat is meer stel en sprong dan een reeds aangekondigde staking.
Ja, dat klopt. Maar dat is nou net verschil tussen een echte calamiteit en iets wat helemaal niet nodig was geweest. Bij een ziek kind, gaat het om 1 ouder, en is er veel meer vervanging beschikbaar. En meer bereidheid tot extra werken van anderen. Plus dat een staking gene ziek kind voorkomt, dus die ziektes komen er nog bij. Bij een staking is de vervanging al wel zo’n beetje op. En het was in dit geval dus geen ‘reeds aangekondigde staking’, maar een ‘steeds stellig ontkende staking’ die op het laatste moment toch maar wel doorgaat.

Ik vind iets van het hele stakingsrecht in Nederland, maar dat is er nou eenmaal. Dus mogen leraren ook staken. En dat mogen ouders wat irritant vinden. Mensen zijn ook niet blij als het ov staakt, ondanks dat buschauffeurs dat recht ook hebben.
Wat ik echt niet vind kunnen is dat voortdurende gezwabber. Daar denken ze zelf wellicht goede redenen voor te hebben, maar wat mij betreft maak je daarmee de overlast disproportioneel groot, en dat kost je heel veel draagvlak.
nausicaa schreef:
28-01-2020 12:10
Ja, dat klopt. Maar dat is nou net verschil tussen een echte calamiteit en iets wat helemaal niet nodig was geweest. Bij een ziek kind, gaat het om 1 ouder, en is er veel meer vervanging beschikbaar. En meer bereidheid tot extra werken van anderen. Plus dat een staking gene ziek kind voorkomt, dus die ziektes komen er nog bij. Bij een staking is de vervanging al wel zo’n beetje op. En het was in dit geval dus geen ‘reeds aangekondigde staking’, maar een ‘steeds stellig ontkende staking’ die op het laatste moment toch maar wel doorgaat.

Ik vind iets van het hele stakingsrecht in Nederland, maar dat is er nou eenmaal. Dus mogen leraren ook staken. En dat mogen ouders wat irritant vinden. Mensen zijn ook niet blij als het ov staakt, ondanks dat buschauffeurs dat recht ook hebben.
Wat ik echt niet vind kunnen is dat voortdurende gezwabber. Daar denken ze zelf wellicht goede redenen voor te hebben, maar wat mij betreft maak je daarmee de overlast disproportioneel groot, en dat kost je heel veel draagvlak.
Ik reageerde op het iets moeten regelen op stel en sprong, ik had het niet over vervanging die op is.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 12:19
Ik reageerde op het iets moeten regelen op stel en sprong, ik had het niet over vervanging die op is.
Daar heeft nausicaa het ook over. Op stel en sprong vervanging regelen voor één ouder met een ziek kind of andere calamiteit lukt nog wel. Op stel en sprong vervanging regelen voor een hele groep ouders met kinderen op scholen die last minute tóch staken terwijl er ook al veel ouders niet beschikbaar zijn omdat de school van hun kind al veel eerder aankondigde te staken is een probleem.
Eze schreef:
28-01-2020 12:26
Daar heeft nausicaa het ook over. Op stel en sprong vervanging regelen voor één ouder met een ziek kind of andere calamiteit lukt nog wel. Op stel en sprong vervanging regelen voor een hele groep ouders met kinderen op scholen die last minute tóch staken terwijl er ook al veel ouders niet beschikbaar zijn omdat de school van hun kind al veel eerder aankondigde te staken is een probleem.
Ja maar daar heb ik het dus helemaal niet over. Ik heb het over iets regelen voor mijn zieke kind op stel en sprong. Dus vangnet, thuiswerken, zorgverlof, partner halve dag/ik halve dag.
Nausicaa schreef iets over een collega die op stel en sprong iets moest regelen voor haar kinderen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 12:10


Ik vind iets van het hele stakingsrecht in Nederland, maar dat is er nou eenmaal. Dus mogen leraren ook staken. En dat mogen ouders wat irritant vinden. Mensen zijn ook niet blij als het ov staakt, ondanks dat buschauffeurs dat recht ook hebben.
Hier ben ik het wel mee eens. Met staken ontwricht je de boel, dan kan je niet verwachten dat de mensen die je daarmee raakt daar hun mond maar over houden. Ik kan deze staking prima opvangen, maar een heleboel mensen komen er dus wel door in de knoei en daar mogen ze dan ook over klagen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 12:31
Ja maar daar heb ik het dus helemaal niet over. Ik heb het over iets regelen voor mijn zieke kind op stel en sprong. Dus vangnet, thuiswerken, zorgverlof, partner halve dag/ik halve dag.
Nausicaa schreef iets over een collega die op stel en sprong iets moest regelen voor haar kinderen.
Ja, voor een ziek kind moet je ook iets regelen. Maar dat heeft dus niks te maken met ineens iets moeten regelen voor een school die last minute toch maar wel mee staakt. De ene stel en sprong is de andere niet zeg maar. Ik wilde alleen aangeven dat het argument: ze kunnen het best last minute melden, want als je kind ziek is moet je ook plotseling iets regelen, dus niet op gaat.

En nee, dat zei je niet letterlijk. Maar als ik zeg dat zo plotseling iets regelen wel heel lastig is, en jouw reactie daarop is letterlijk: dat moet je toch ook als je kind ziek is? Dan impliceer je toch wel behoorlijk dat dat vergelijkbaar is hoor.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 12:31
Ja maar daar heb ik het dus helemaal niet over. Ik heb het over iets regelen voor mijn zieke kind op stel en sprong. Dus vangnet, thuiswerken, zorgverlof, partner halve dag/ik halve dag.
Nausicaa schreef iets over een collega die op stel en sprong iets moest regelen voor haar kinderen.
Je had het erover dat een ziek kind meer op stel en sprong is dan een vooraf aangekondigde staking. Dat is in sommige gevallen nauwelijks waar. Ik krijg nu net (drie minuten geleden) een mail dat een deel van de leerkrachten op de school van mijn kind staakt. Een virus zie ik regelmatig bijna even lang van te voren aankomen - en dan is vervanging/oppas op stel en sprong gemiddeld makkelijker te regelen omdat er niet nog tig ouders in hetzelfde schuitje zitten.
Mijn ouders passen bijvoorbeeld al op de kinderen van mijn zus, mijn schoonouders op die van mijn zwager. Bij ziekte is 9 van de 10 keer een stel grootouders wel beschikbaar. Nu niet.
nausicaa schreef:
28-01-2020 13:19
Ja, voor een ziek kind moet je ook iets regelen. Maar dat heeft dus niks te maken met ineens iets moeten regelen voor een school die last minute toch maar wel mee staakt. De ene stel en sprong is de andere niet zeg maar. Ik wilde alleen aangeven dat het argument: ze kunnen het best last minute melden, want als je kind ziek is moet je ook plotseling iets regelen, dus niet op gaat.

En nee, dat zei je niet letterlijk. Maar als ik zeg dat zo plotseling iets regelen wel heel lastig is, en jouw reactie daarop is letterlijk: dat moet je toch ook als je kind ziek is? Dan impliceer je toch wel behoorlijk dat dat vergelijkbaar is hoor.
Dat vind ik ook. Het regelen blijft namelijk hetzelfde, of het nou gaat om een ziek kind, een stakende juf, stakend OV, onverwachte weersomstandigheden, moeten mantelzorgen, etc. Stel en sprong is voor mij stel en sprong, wat de achterliggende reden ook is. Kind moet opgevangen, jij kan niet naar je werk.

Dat de werkgever in jouw geval een probleem heeft als er meedere ouders niet kunnen, dat is een ander verhaal, daar had ik het, nogmaals, niet over.
Mevrouw75 schreef:
28-01-2020 06:43
Nee?
Nee dan ben je aan het dreinen. Van een volwassene verwacht je ook volwassen gedrag. Als je wilt staken omdat je er niet mee eens bent dan weet je dat ruimschoots van te voren en draag je je standpunt ook uit.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-01-2020 13:47
Dat vind ik ook. Het regelen blijft namelijk hetzelfde, of het nou gaat om een ziek kind, een stakende juf, stakend OV, onverwachte weersomstandigheden, moeten mantelzorgen, etc. Stel en sprong is voor mij stel en sprong, wat de achterliggende reden ook is. Kind moet opgevangen, jij kan niet naar je werk.

Dat de werkgever in jouw geval een probleem heeft als er meedere ouders niet kunnen, dat is een ander verhaal, daar had ik het, nogmaals, niet over.
Nee, het regelen is juist niet hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-01-2020 12:33
Hier ben ik het wel mee eens. Met staken ontwricht je de boel, dan kan je niet verwachten dat de mensen die je daarmee raakt daar hun mond maar over houden. Ik kan deze staking prima opvangen, maar een heleboel mensen komen er dus wel door in de knoei en daar mogen ze dan ook over klagen.
Kan ook deels begrip opbrengen voor de staking, maar je treft mensen die er niets meer te maken hebben en/ of iets over te zeggen hebben onevenredig hard. Het zijn de schoolbesturen en het ministerie die voor de misstanden verantwoordelijk zijn. Ouders niet.
Die leveren kinderen zodat een docent werk heeft. En op zo’n manier verspeel je je goodwil.
(Zelfde als staking in OV, waar de reizigers de dupe van zijn)

En nee, in Apeldoorn is nu nog niet bekend wanneer en of ze dichtgaan.

En dan het volgende: op school van pleegdochter elke week een weekbrief van directie met aankondiging van allerlei projecten die niets met onderwijs te maken hebben: Jantje Beton, Verstandig Ontbijt, Kanjertraining, Kinderpostzegels, Veilig Verkeer, IT en veiligheid, de lokale sportclubs, de muziekschool noem het maar op. Allemaal activiteiten die beslag leggen op de spaarzame extra tijd van docenten en waarvoor deze docenten geen extra uren krijgen. Gewoon een keer nee zeggen als school.
Al deze organisaties worden verwend met gratis gebruik maken van netwerk van de school en gratis ondersteuning.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven