De kraamverzorgster

29-09-2009 20:37 497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ouders!

Zoals jullie misschien al raden...ik ben kraamverzorgster! Nou ben ik benieuwd wat jullie ervaringen waren/zijn toen de kraamverzorgster bij jullie was/is?

En wat zijn de dingen die je nooit meer vergeet, waardoor zij echt goed was?

Of wat zijn de dingen die minder/slecht waren?

Ik denk dat dit een leuke manier is om mijn werkzaamheden nog meer te verbeteren door jullie ervaringen te lezen.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!!

Liefs!
Ik had een Feeks van een kraamverzorgster.

Herinnering die me het meest is bijgebleven:

Mijn zoontje huilde veel toen hij net geboren was, door krampjes. Ik vond dit ontzettend zielig en kon hem dus ook niet alleen, huilend van de pijn, in zijn kamertje achterlaten. De kraamverzorgster vond echter dat een kind van een week oud maar moest leren om alleen te zijn.

Op een bewuste middag toen we hem in bed hadden gelegd begon het huilen weer. Het was niet een gewoon huiltje, maar echt hartverscheurend. De KV zei dat ik hem maar moest laten liggen. Na 5 minuten brak echt mijn hart en wilde ik hem gaan halen. De KV ging voor de deur staan en zei de letterlijke woorden: "Waag het niet om dat kind uit zijn bed te halen, jullie leren het maar". Ik was woest en heb dat mens er toch uit gebonjourd....

Sorry, word weer witheet als ik er aan denk.

Wat ik dus graag zou hebben gezien: Moeder de leiding laten nemen en aansturen waar nodig is. En dat is weer een kwestie van aanvoelen..
Oeh ik heb wel vraagjes aan jou! Kom je wel eens rare/vieze huizen en mensen tegen en hoe ga je daar mee om? Je moet je toch telkens weer aanpassen aan de gewoontes in zo'n huis lijkt me, hoe ga jij daar mee om?
Ik heb 1 heel leuke kraamverzorgster gehad. Ze was super vrolijk en heel attent.

Ze had geen strenge tas maar een leuke rieten mand waar ze haar spullen in vervoerde.

Ze droeg elke dag een houten naamplaatje in de vorm van een ooievaar of iets anders wat met baby`s te maken had.

Ze maakte dagelijks een kunstwerkje van mijn fruit.

Ze deed héél zacht op de trap (terwijl haar opvolger onwijs stampte, vandaar dat ik het meld)

ze was heel lief tegen oudste.

Klinkt tuttig allemaal, maar het zorgt er nét voor dat ik aan haar terugdenk met een glimlach en aan haar opvolgster absoluut niet!

Leuk beroep trouwens.... zou ik ook wel willen!
quote:noahtb schreef op 29 september 2009 @ 20:44:

Op een bewuste middag toen we hem in bed hadden gelegd begon het huilen weer. Het was niet een gewoon huiltje, maar echt hartverscheurend. De KV zei dat ik hem maar moest laten liggen. Na 5 minuten brak echt mijn hart en wilde ik hem gaan halen. De KV ging voor de deur staan en zei de letterlijke woorden: "Waag het niet om dat kind uit zijn bed te halen, jullie leren het maar". Ik was woest en heb dat mens er toch uit gebonjourd....

Sorry, word weer witheet als ik er aan denk.

Waaat?? Wat een idioot dat mens!
het is hier binnen beter dan buiten
-xxx-, mijn kraamverzorgster vertelde wel een leuk verhaal. Een collega van haar was in een huis gekomen met vader, moeder en verse baby. Vader gevraagd waar het beddegoed lag om te verschonen. Vader kijkt haar vragend aan, beddegoed? Ok, blijkbaar moest ze bij moeder wezen. Moeder gevraagd, waar ligt het beddegoed? Moeder keek niet-begrijpend. De bewuste familie hád geen beddegoed, anders dan wat er op het bed lag. Niet uit armoede overigens. Het bed werd gewoon nooit verschoond. Nooit. In de 10 jaar dat ze er al woonden was het nog nooit gewassen. Brrrrr.

Noahtb, wat een kraamverzorgster from hell. Groot gelijk dat je haar het huis uit hebt gegooid.
Oeh,

Nou dat is dan niet normaal Noah, die kraamverzorgster had dat niet moeten doen. Ik vind dat ouders moeten doen wat hun gevoel zegt, tuurlijk kun je je kindje niet laten huilen, in principe mag je een kindje 10 minuten laten huilen als hij/zij veilig ligt, ,met een schone luier, en geen honger heeft. Maar als je het fijn vind om te troosten mag dat natuurlijk altijd! Heel belangrijk juist in de 1e weken om te hechten aan je kindje.

En die kraamverzorgster is natuurlijk niet iemand die komt en vertelt wat je wel en niet mag doen, het blijft je eigen kind en jou huis! Kan me voorstellen dat het een nare ervaring is geweest, erg jammer!

Enja, in mijn werk kom ik overal, dus ook wel eens in vieze huizen tegen. Ik heb nog niet heel extreme situaties meegemaakt. Het is inderdaad de kunst om je telkens weer aan te passen, en dat lukt me denk ik aardig.

Ik maak altijd de 1e dag duidelijke afspraken over mijn werkzaamheden, en ik vertel wat ik doe: controles, een voorbeeld hoe de dag eruitziet. En ik vind het belangrijk om de wensen van de ouders te bespreken, en in ieder geval het gevoel geven dat ze alles kunnen zeggen/bespreken met mij.

Zo voorkom je onduidelijkheden/miscommunicatie, of vervelende situaties.

Liefs.
Gisteren is de kraamverzorgster vertrokken. Wij hadden twee verschillenden. Ze waren beiden geweldig. Lieve begripvolle vrouwen die je praktisch advies geven, maar je vooral helpen om meer zelfverzekerd te worden.
Je hebt een fantastich beroep!!! Dankzij jouw collega's heb ik tweemaal een heerlijke onbezorgde kraamtijd mogen beleven.

Eigenlijk alleen maar Positieve herinneringen, zoals:

- De 'bekende' fruithapjes, oh wat kunnen jullie die lekker klaarmaken!

- een heerlijk vers, strak opgemaakt bed, wat ligt dat lekker als je je bed uitdrijft van het zweet en tranen door die hormonenkermis in je lijf.

- ze masseerde mijn voeten iedere morgen, zodat ik minder last had van het vocht wat er nog in zat.

- ze leerde me babymassage, wat bij dochterlief goed hielp om de krampjes te verlichten.

- ze gaf ons alle informatie die ik nodig had, en nog meer. Mijn kraamverzorgster nam van thuis boekjes en folders mee als ik ergens iets over wilde weten, zodat ik dat rustig kon doorlezen.

- ze gaf me zelfvertrouwen. Door haar kreeg ik het gevoel dat ik het allemaal prima onder de knie had na de kraamweek, en ging ik vol goede moed verder.

- ze had ook een kleinigheidje voor de baby meegenomen op de laatste dag (kleisetje voor handjes/voetjes) Samen met haar gemaakt als herinnering.

- ze had in het zorgplan een lief stukje met gedichtje geschreven voor ons zoontje. Had ze gedaan net voordat ze wegging en het open op de commode gelegd. Was een leuke verrassing toen we zoonlief gingen verschonen.
Ik denk dat je je vooral moet aanpassen naar het gezin en de gewoontes, want daar wil het nog weleens fout gaan..

Bij mijn eerste wilde de borstvoeding niet zo, waardoor ze met een cupje ging voeren en volledig aan mijn verdriet voorbijgingen en er werd heel veel op pa gelet, mbt baby verzorging, ik hing er een beetje bij..

Bij de tweede kwam er geen kraamverzorgster maar een regelrechte ramp, die er plezier in had om haar ritme er door te duwen, en geen rekening te houden met het andere kind (1,5) zoals de wasdroger aan te zetten als ik de oudste naar bed bracht s'middags (omdat mijn zoontje niet door haar wilde opgetild wilde worden) en maar heen en weer bleef lopen ook na het aan te geven bleef ze dat doen, ze kon het duidelijk niet hebben dat mijn zoontje eenkennig was..

Ook s'morgens als mijn man zijn brood smeerde ging ze ervoor staan want ze begon de dag (met een sigaret) met de afwasmachine leeg halen, toen daar ook nog bij kwam dat ze mijn oudste toch oppakte om hem te verschonen en hij dus compleet in paniek was, en ze toch doorging, maar het lukte niet, en hem daarna aan mij gaf met de woorden 'hij moet er gewoon aan wennen dat iemand anders dan mama dat doet' wilde ik dat ze weg ging..

Toen heeft ze ook nog de verloskundige ingeschakeld omdat ik onstoken hechtingen zou hebben (niet waar dus) naja, ze is drie dagen later pas weggegaan..

De derde was een leuk mens, dat dan weer wel..
Bij de geboorte van mijn eerste had ik geen kraamverzorging want we moesten een week in het ziekenhuis blijven.

Bij mijn tweede had ik een super lieve en rustige meid.

Ze deed heel veel in huis, ik voelde me vaak bezwaard. Maar dan zei ze "je bent kraamvrouw, geniet er nou maar van!!"

En dan stuurde ik haar vaak een uur eerder naar huis, had ze nog wat aan haar middag.

Mijn man had van te voren aangegeven dat hij geen Kordate Cora wilde, hij zag al voor zich hoe hij rondgecommandeerd zou worden in zijn eigen huis.
het is hier binnen beter dan buiten
Don'ts:

Eisen dat moeder haar tepels afdoet met een schoon washandje. Hell, zoveel smetvrees had ik in elk geval niet.

Oudere kind even van een opvoeding voorzien. Dat doe ik zelf wel, of niet.

Sowieso alles wat je dwingend probeert op te leggen is een nachtmerrie voor een verse moeder.

Do's:

Relaxed zijn. Aan een verse moeder vertellen wat je zoal weet over kinderen, ook info voor de tijd na die zeven dagen is welkom. Moeder geruststellen als ze zenuwachtig of onzeker is. Aanvoelen op welk moment het passend is om taken over te nemen en op welk moment de moeder fit genoeg is om het zelluf te doen. Wijzen op de mogelijkheid voor opvoedingsondersteuning als moeder al vlug van haar roze wolk afdondert. Lief zijn voor de andere kinderen.

Leuk beroep. Als ik een rijbewijs zou hebben (en opvang 's nachts voor mijn koters) zou ik het ook wel willen..
Ik doe ook altijd mijn best voor de fuithapjes. Mooi in stukjes, en soms met een suikerrandje, rietjes erbij. We maken er een feestje van! Helaas heb ik de vaardigheden van babymassage niet. Maar ik stimuleer ouders wel om na het baden het huidje lekker in te smeren met een olie/lotion.

Een gedichtje schrijf ik niet, wel vaak iets persoonlijks achterin ons rapportage boekje.

Het blijft ook een heel mooi en bijzonder beroep! Ik kan het niet missen!
quote:haaasje schreef op 29 september 2009 @ 20:47:

Ik heb 1 heel leuke kraamverzorgster gehad. Ze was super vrolijk en heel attent.

Ze had geen strenge tas maar een leuke rieten mand waar ze haar spullen in vervoerde.

Ze droeg elke dag een houten naamplaatje in de vorm van een ooievaar of iets anders wat met baby`s te maken had.

Ze maakte dagelijks een kunstwerkje van mijn fruit.

Ze deed héél zacht op de trap (terwijl haar opvolger onwijs stampte, vandaar dat ik het meld)

ze was heel lief tegen oudste.

Klinkt tuttig allemaal, maar het zorgt er nét voor dat ik aan haar terugdenk met een glimlach en aan haar opvolgster absoluut niet!

Leuk beroep trouwens.... zou ik ook wel willen!Hier zou ik dan weer niet tegen kunnen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Fruithapjes? Ik geloof dat ik twee keer pech heb gehad dan
De kraamverzorgster bij mijn tweede kindje was prima; deed gewoon al haar officiële taken, was vakkundig en adequaat en kwam af en toe vragen of ze iets voor me kon doen of halen en zo. Niets op aan te merken.

Maar de kraamverzorgster bij mijn eerste kindje had nèt even iets extra's. Zij vond het echt leuk (althans dat straalde ze uit) om me een beetje in de watten te leggen. Ze vroeg niet of ik nog wat wilde, maar kwam uit zichzelf met een kopje thee en een fruitsalade. Wist al na een dag precies hoe ik mijn koffie graag drink (met een bonbonnetje!) en wat ik lekker vind op brood. Gewoon kleine, lieve dingetjes waardoor ik me een paar dagen een koningin voelde. Heerlijk mens.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ook mijn kraamhulp maakte kunstwerkjes van het fruit, met paraplutjes, vlaggetjes etc. Ze streek over mijn benen toen ik last had van naweeen in mijn benen. Ze leefde met me mee toen ik moeite had met borstvoeding (tot bloedens toe) zonder dat ze een mening had over of ik moest stoppen (geef nu nog borstvoeding, is allemaal goedgekomen).

Ze gaf veel complimentjes, dat we zo ontspannen waren, dat onze dochter zo lief was. Ik voelde me op mijn gemak bij haar, werd niet onzeker van haar. Ze heeft heel goed uitgelegd hoe we ons kindje in bad moesten doen, liet ons dit zelf doen, en stelde voor foto's te maken. Ben blij dat ze dat deed!

Wat mij verder opviel is dat ze van ons eten gebruik maakte. Dat begon met dat ze 's ochtends geen tijd had gehad om te smeren, of ze van ons een paar boterhammen mocht pakken. Later werd dat een gewoonte. Ik begrijp van sommige anderen dat zij dezelfde ervaring hebben. Ik vind dat toch een beetje vreemd, al kunnen die paar boterhammen me niet echt schelen. Is dat gebruikelijk/herkenbaar?
Als ik dit lees, over hoe kraamverzorgsters goed kunnen doen (bijvoorbeeld zoals jojon het beschrijft), dan hoop ik echt dat ik niet zometeen in het ziekenhuis hoef te bevallen met een week daar blijven!

*speelt een beetje door mijn hoofd nu omdat uk al weken gezellig in dezelfde stuithouding in mijn buik blijkt te liggen, nu met 30 weken*
Fruithapjes? Welke fruithapjes!

Haha ik heb er 3 gehad in mijn kraamweek, dus 1 van hen had toch wel een fruithapje kunnen maken snik.
Beide keren heb ik een heel lieve en gezellige kv gehad. Ze hielden heel erg fijn rekening met mijn wensen (bv dat ik katoenen luiers wilde gebruiken), ze hebben me fantastisch geholpen bij de borstvoeding, ze maakten (zoals ik al bij meerdere heb gelezen) inderdaad fantastische dingen van het fruit. Gewoon de verwennerij, het er zijn en overal (vooral bij de eerste) mee op weg helpen, dat vond ik heerlijk. Ook dat het feit dat wij 2x de hele periode maar 1 kv hebben gehad, was heerlijk. Dus niet dat er om de dag een ander was.

Mocht er ooit een derde kindje komen, dan ga ik bij het zelfde buro een kv aanvragen.
Dan heb ik ook pech gehad,de eerste die ik had zat gewoon op de bank met een schriftje ipv de boel even op te pakken en het bed even te verschonen.
Die van mij wilde wel fruithapjes maken maar manlief vergat steevast het fruit bij het boodschappen doen :-)
quote:Eierdoppie schreef op 29 september 2009 @ 21:02:

Wat mij verder opviel is dat ze van ons eten gebruik maakte. Dat begon met dat ze 's ochtends geen tijd had gehad om te smeren, of ze van ons een paar boterhammen mocht pakken. Later werd dat een gewoonte. Ik begrijp van sommige anderen dat zij dezelfde ervaring hebben. Ik vind dat toch een beetje vreemd, al kunnen die paar boterhammen me niet echt schelen. Is dat gebruikelijk/herkenbaar?

Bij ons werd van tevoren door de organisatie aangegeven dat het gebruikelijk is dat de KV overdag mee-eet in het gezin (dus ook ons eten eet), tenzij we daar bezwaar tegen hadden. Volgens mij is het vrij normaal.

Wat komen hier een leuke voorbeelden voorbij! Paraplutjes, suikerrandjes, massages... ik zou er bijna weer voor zwanger worden...

WZK (wkz?): gefeliciteerd
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb drie kraamhulpen gehad, twee bij mijn oudste dochter en een bij mijn jongste dochter. De eerste kwam alles vragen, of ze dit doekje mocht gebruiken om het aanrecht af te doen. Of ze nu kon gaan strijken. Dat vond ik erg vervelend. De tweede deed alles gewoon. Heerlijk.

De derde kraamhulp, bij mijn jongste dochter, die deed ook alles. Maar wat ik een beetje miste was affectie voor onze dochter, een beetje tutten. Dat is niet verplicht, maar dat maakt het wel leuker voor mij. Onze tweede kraamhulp praatte heel liefdevol over onze oudste dochter en vertelde haar dat ze weer van die mooie kleren aankreeg. En dat ze zo'n mooie meid was. En ik als trotse nieuwbakken moeder vond dat natuurlijk ook. Zeggen dat we zo' n mooie wieg hadden, dat ze de naam van onze dochter bij ons vond passen.

En ik denk dat ze het ook oprecht meende. Dat miste ik wel een beetje bij onze 3e kraamhulp.
De eerste kraamverzorgster was geweldig. Een oudere dame die lekker nuchter was lief en hard werkte.

De tweede vond ik minder. Ze kletste heel veel. Ik vond ook dat ze mijn oudste negeerde. Ik had wel verwacht dat ze eens een spelletje ofzo met hem ging doen.

Ik vond haar een zeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven