De zorg voor kind(eren) verdeling man/vrouw

dinsdag 12 december 2017 om 16:43

Zojuist Jinek zitten kijken en daar ging het om de emancipatie van vrouwen. De overheid vindt nog steeds dat vrouwen te weinig werken en met kinderen ook fulltime zouden moeten werken. Dit zodat ze financieel onafhankelijk zijn. En dat mannen dan minder gaan werken. 
Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk

Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk

woensdag 13 december 2017 om 11:04

De meeste mensen onder ons hoeven niet in hun eentje (of met zijn tweeën) een bedrijf te bestieren, dus in die zin vind ik het niet te vergelijken. In je werk is het veel normaler om taken uit te besteden, daar waar dat in een gezin (het huishoudelijk werk daargelaten) niet de gewoonte is. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een fulltime baan samen met een gezin bestieren te veel is, ook als je het deelt met een partner (die ook weinig tijd heeft).vrouwjagersma schreef: ↑13-12-2017 10:48Ik vrees dat ik een van de grootste mafklappers van dit forum ben.
Maar wat ik bedoel: als je met je partner bespreekt dat bepaalde taken gedeeld moeten worden en je kunt ook concreet maken wat. En je partner is het met je eens, maar het lukt hem/haar niet die taken uit te voeren. Dan moet er toch meer aan de hand zijn? Op zijn/haar werk zou iemand er toch ook niet mee weg kunnen komen, "Ja, ik weet dat het belangrijk is, maar ik vergeet het gewoon steeds." Een gezin is niet gek veel meer dan een bedrijf waar vaker geknuffeld wordt.
Niet voor niets zie je dat in landen, waar het normaler is dat beide ouders fulltime werken, zaken rondom school anders geregeld zijn. Of de werkdruk is minder. Voor dat laatste baseer ik mij op twee vriendinnen van mij die uit Zweden respectievelijk Finland komen en wiens ervaring is dat de werkdruk in die landen minder is.

Misschien maakt het verschil dat man en ik dezelfde baan hebben. Hij komt echt uit een traditioneel gezin, maar hij is net als ik een vrij rechtlijnige denker: deze dingen moeten gedaan worden in een gezin. Je kunt ze niet beter uitvoeren als je een vagina hebt, of slechter als je een piemel hebt. We werken allebei best veel. Dus moeten we deze taken verdelen.fashionvictim schreef: ↑13-12-2017 10:54Ik denk dat mannen in zijn algemeen al van kleins af aan niet worden belast met het aanleren van die vaardigheden die nodig zijn om die derde shift überhaupt te herkennen. En zoals anderen ook al zeiden, ook in hun werk worden in het algemeen die vaardigheden niet aangesproken. Daarbij is het geloof ik ook biologisch echt zo (dat meen ik me te herinneren, maar misschien is dat wel een broodje aap) dat mannenhersens daarin anders functioneren, vandaar dat grappige grapje dat mannen niet kunnen multitasken.
Ik denk dat er best veel mannen zijn die best willen en er ook de noodzaak van in zien, maar het echt niet kunnen.
Maar goed, mijn rechtlijnigheid speelt me wel vaker parten.

Dit vind ik altijd zó’n belachelijke opmerking, alsof de overheid verantwoordelijk is voor de opvang van jouw kind. Nee natuurlijk niet.
Jij en je man willen kinderen, dan moeten jullie zelf zorgen dat je daar de financiën voor hebt, en zorg je uiteraard zelf voor verdeling in zorg en voor opvang. Het is jullie kind, neem dan ook jullie verantwoordelijkheid.

woensdag 13 december 2017 om 11:06

Maar als je hier niet meer over aan de bel trekt bij je partner, blijf je deze taken dus je hele leven doen?Mevrouw75 schreef: ↑13-12-2017 10:44Ik vind het eigenlijk heel storend dat er steeds dat gemiep van die spetterend verjaardagstractaties bijgehaald wordt. Alsof een ongelijke verdeling vooral bestaat door de concurrentiestrijd tussen vrouwen wie de beste knutsel en de beste glutenvrije taart op tafel kan zetten. Als ik hier niet stofzuig dan wordt er gewoon het hele jaar niet gestofzuigd. Als ik geen schoonmaak inhuur wordt er gewoon niet gestofzuigd, of de plee niet gepoetst. Gewoon nooit. Ik heb echt een hele lage standaard qua basishygiene en tóch heb ik (Wederom, waarom moet ik dat doen?) daar eerst over aan de bel moeten trekken.
Het is echt exact zoals de strip eerder gepost, het aan de bel trekken kost óók nog eens veel energie, die ik op een gegeven moment niet meer had.

woensdag 13 december 2017 om 11:08

woensdag 13 december 2017 om 11:08

Onderdezon schreef: ↑13-12-2017 10:59Ik geloof niet dat mannen in hun hersenen anders zijn dan vrouwen. Ik denk wel dat mijn man uit een enorm traditioneel gezin komt en nooit heeft geleerd dat gezinsdingen niet vanzelf gaan. Zijn moeder werkte niet en deed dus alles moeiteloos, want zeeën met tijd om te denken aan alles wat er moest gebeuren. Als ik al zie hoe normaal vrouwen vinden dat ze deze dingen doen en er niet eens bij stilstaan dat het dingen zijn die tijd en moeite kosten, dan snap ik helemaal dat mijn man het niet ziet. Het is een grote blinde vlek.
Het stomme is: ook vrouwen hebben dat volgens mij niet echt geleerd. Ik had het er laatst met mijn zoon over dat ik vroeger ook echt niet besefte wat mijn ouders allemaal deden, als kind sta je daar helemaal niet bij stil. Natuurlijk zie je wel dat je moeder staat te strijken of je vader staat te koken, maar wat een organisatie daar allemaal achter de schermen aan vooraf gaat dat die boodschappen en die kleding er überhaupt zijn, daar heb je pas idee van als je zelf een huishouden gaat runnen.
Wat ik wel denk is dat vrouwen veel vaker en veel langer zelf een huishouden runnen dan mannen over het algemeen doen. Wat ik vroeger om me heen zag en nu nog steeds wel bij jongere mensen zie is dat mannen eigenlijk drie fases hebben: thuis bij pappie en mammie, studentenleven - samenwonen.
De fase die ik meisjes / jonge vrouwen veel vaker zie hebben: gestructureerd huishouden runnen met verantwoordelijkheden als werk en huishouden, die lijken veel mannen gewoon over te slaan.
                                    Am Yisrael Chai!

woensdag 13 december 2017 om 11:09

Mevrouw75 schreef: ↑13-12-2017 10:44Ik vind het eigenlijk heel storend dat er steeds dat gemiep van die spetterend verjaardagstractaties bijgehaald wordt. Alsof een ongelijke verdeling vooral bestaat door de concurrentiestrijd tussen vrouwen wie de beste knutsel en de beste glutenvrije taart op tafel kan zetten. Als ik hier niet stofzuig dan wordt er gewoon het hele jaar niet gestofzuigd. Als ik geen schoonmaak inhuur wordt er gewoon niet gestofzuigd, of de plee niet gepoetst. Gewoon nooit. Ik heb echt een hele lage standaard qua basishygiene en tóch heb ik (Wederom, waarom moet ik dat doen?) daar eerst over aan de bel moeten trekken.
Het is echt exact zoals de strip eerder gepost, het aan de bel trekken kost óók nog eens veel energie, die ik op een gegeven moment niet meer had.
Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Stel dat je man alleen zou zijn, zou hij dan vervuilen?

Ja, vind je?
Zelf beslissen als in thuis blijven en financieel afhankelijk zijn van je man?
Dan heb je de emancipatie niet begrepen, óf je moet na scheiding genoeg eigen geld hebben of van je ex-man krijgen om niet je hand op te hoeven houden bij de overheid.

Oh, even tussendoor, bedacht mij afgelopen week nog, dat ik mijn zoon als een idioot bekrachtig als hij zelf op 'kindmanagement-niveau' iets bedenkt of meedenkt (mama, dat en dat moet mee naar school want morgen xxx dus ik heb het in mijn tas gedaan).

anoniem_110960 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 13:35

33.33% gewijzigd

woensdag 13 december 2017 om 11:10

Ik kan (wil?) dit toch niet geloven eigenlijk.fashionvictim schreef: ↑13-12-2017 10:54Ik denk dat mannen in zijn algemeen al van kleins af aan niet worden belast met het aanleren van die vaardigheden die nodig zijn om die derde shift überhaupt te herkennen. En zoals anderen ook al zeiden, ook in hun werk worden in het algemeen die vaardigheden niet aangesproken. Daarbij is het geloof ik ook biologisch echt zo (dat meen ik me te herinneren, maar misschien is dat wel een broodje aap) dat mannenhersens daarin anders functioneren, vandaar dat grappige grapje dat mannen niet kunnen multitasken.
Ik denk dat er best veel mannen zijn die best willen en er ook de noodzaak van in zien, maar het echt niet kunnen.
Ik heb van kleins af aan ook bepaalde vaardigheden niet meegekregen, soms gewoon omdat de techonologie nog niet bestond, maar dat kan je aanleren. Of sociaal: ik ben niet echt opgegroeid met het vieren van je verjaardag als je boven de 15ish bent. Ik vind verjaardagen ook niet belangrijk. Maar ik doe wel leuk mee als mijn vriend jarig is, omdat hij dat wel belangrijk vindt. Je hoeft het niet volledig te beseffen/begrijpen/voelen om een taak uit te voeren toch? Ik heb niet al weken voorpret omdat het bijna zijn verjaardag is. Ik sla mijn agenda open op maandag en zie (kut!!) dat hij op woensdag jarig is. Dan haast ik me naar iemand die binnen 24 uur levert of bedenk een soort bon, maar ik doe wel wat, want het staat gepland en ik weet dat het voor hem belangrijk is.
En het kan ook niet zo zijn dat mannenhersens niet zo werken, want die van mij (en vele anderen) kan het prima. En die is toch echt een man.
Ik denk echt dat het misschien zit in dat zij het toch wel doet uiteindelijk. En dat is gek, want als ik op mijn werk een taak niet doe (en ik heb ook heus wel dingen - best veel zelfs- die voor mij een blinde vlek zijn), dan is er echt niet een collega die het even snel heeft overgenomen omdat het anders zo zielig is voor mijn leidinggevende. Bij overmacht, natuurlijk. Incidenteel, natuurlijk, maar toch niet elke keer?

woensdag 13 december 2017 om 11:10

Nee, het managen daarvan.
Zie het inventariseren en plannen en delegeren van de regeltaken als de taken van de gezinsmanager.
Managers in bedrijven hebben dan een team waar ze dat aan delegeren maar in een gezin gebeurt het nog vrij vaak dat degene die het "ziet" ook degene is die het uitvoert. En dat slaat in vele gevallen nergens op.

woensdag 13 december 2017 om 11:11

Kinderopvang is juist goed geregeld.  Toen wij kinderen kregen bestond er geen kinderopvangtoeslag, dus als we beiden wilden werken kostte dat gewoon meer dan de helft van mijn salaris.
Ik verdiende 10 gulden per uur, 6 gulden naar de opvang. Dus voor die 4 gulden per uur moesten we ons de hele week in allerlei bochten wringen. Bovendien kreeg ik dan ook de zg. aanrechttoeslag niet van 300 gulden per maand. Ik werkte dus voor Jan met de korte achternaam.
Dan is de keuze snel gemaakt.
                    Ik verdiende 10 gulden per uur, 6 gulden naar de opvang. Dus voor die 4 gulden per uur moesten we ons de hele week in allerlei bochten wringen. Bovendien kreeg ik dan ook de zg. aanrechttoeslag niet van 300 gulden per maand. Ik werkte dus voor Jan met de korte achternaam.

woensdag 13 december 2017 om 11:11

Ik heb al wat oudere kinderen, pubers. Man werkt 60 uur.... En verdient het meest, ik werk 60%. Waarom? Omdat man een baan heeft waar hij niet minder kan gaan werken. Toen de kinderen klein waren werkte ik s`nachts , 30%. En ja mijn man heeft weinig tijd om met de kinderen naar de tandarts te gaan. Maar bij de belangrijke dingen was probeerde hij thuis te zijn.
Misschien was het anders geweest als we hetzelfde verdiende, of ik meer verdiende.....
                    Misschien was het anders geweest als we hetzelfde verdiende, of ik meer verdiende.....

woensdag 13 december 2017 om 11:12

Maar volgens mij gaat het niet om de concrete uitvoer maar om het bedenken van die uitvoer. Dus niet het daadwerkelijk in elkaar knutselen van een traktatie, maar al het georganiseer erom heen. Dat dáár de verantwoordelijkheid vaak bij vrouwen ligt (of door vrouwen wordt overgenomen).vrouwjagersma schreef: ↑13-12-2017 10:48Ik vrees dat ik een van de grootste mafklappers van dit forum ben.
Maar wat ik bedoel: als je met je partner bespreekt dat bepaalde taken gedeeld moeten worden en je kunt ook concreet maken wat. En je partner is het met je eens, maar het lukt hem/haar niet die taken uit te voeren. Dan moet er toch meer aan de hand zijn? Op zijn/haar werk zou iemand er toch ook niet mee weg kunnen komen, "Ja, ik weet dat het belangrijk is, maar ik vergeet het gewoon steeds." Een gezin is niet gek veel meer dan een bedrijf waar vaker geknuffeld wordt.

woensdag 13 december 2017 om 11:12

ik ben ook enorm rechtlijnig, dus ik herken wel wat je zegt, maar de ander moet daarin wel meewerken.vrouwjagersma schreef: ↑13-12-2017 11:04Misschien maakt het verschil dat man en ik dezelfde baan hebben. Hij komt echt uit een traditioneel gezin, maar hij is net als ik een vrij rechtlijnige denker: deze dingen moeten gedaan worden in een gezin. Je kunt ze niet beter uitvoeren als je een vagina hebt, of slechter als je een piemel hebt. We werken allebei best veel. Dus moeten we deze taken verdelen.
Maar goed, mijn rechtlijnigheid speelt me wel vaker parten.
Ik had meer een partner zoals Onderdezon, in theorie was hij het altijd met alles eens en hij kon het hoogste woord hebben over emancipatie en eerlijk verdelen, maar in praktijk deed ik alsnog alles alleen en verwachtte hij bij elk dingetje dat hij dan wel deed ook nog eens applaus. Wat hij ook nog eens met name van zijn familie altijd kreeg. Arme jongen die zoveel deed in huis (en dan ging het over futiele zaken als 's avonds boodschappen doen of koken omdat hij nu eenmaal eerder thuis was).
                                    Am Yisrael Chai!

woensdag 13 december 2017 om 11:13

Heb niet het hele topic gelezen, maar kennen jullie de term "emotional labor"? Emotional labor is al het achter-de-schermen management dat vrouwen in een huishouden doen, waarvoor ze geen erkenning krijgen omdat het vanzelfsprekend is dat ze het doen, maar daardoor wordt de zwaarte ervan wel onderschat. 
Hier een artikel van Harpers Bazaar over dit thema: http://www.harpersbazaar.com/culture/fe ... -equality/
En hier een uitgebreider stuk over wat EL precies is, waarom het helemaal niet zo makkelijk is om het los te laten, voorbeelden van EL, en ook hoe EL dingen als seks en werk beïnvloedt: https://drive.google.com/file/d/0B0UUYL ... ef=2&pli=1
Wellicht herkenbaar? In ieder geval interessant om te lezen.
                    Hier een artikel van Harpers Bazaar over dit thema: http://www.harpersbazaar.com/culture/fe ... -equality/
En hier een uitgebreider stuk over wat EL precies is, waarom het helemaal niet zo makkelijk is om het los te laten, voorbeelden van EL, en ook hoe EL dingen als seks en werk beïnvloedt: https://drive.google.com/file/d/0B0UUYL ... ef=2&pli=1
Wellicht herkenbaar? In ieder geval interessant om te lezen.

woensdag 13 december 2017 om 11:15

Ik vind de kinderopvang in Nederland eigenlijk in de laatste 15 jaar enorm verbeterd en nu gewoon goed.Taralina schreef: ↑13-12-2017 11:04Dit vind ik altijd zó’n belachelijke opmerking, alsof de overheid verantwoordelijk is voor de opvang van jouw kind. Nee natuurlijk niet.
Jij en je man willen kinderen, dan moeten jullie zelf zorgen dat je daar de financiën voor hebt, en zorg je uiteraard zelf voor verdeling in zorg en voor opvang. Het is jullie kind, neem dan ook jullie verantwoordelijkheid.
                                    Am Yisrael Chai!

woensdag 13 december 2017 om 11:17

Taralina schreef: ↑13-12-2017 11:04Dit vind ik altijd zó’n belachelijke opmerking, alsof de overheid verantwoordelijk is voor de opvang van jouw kind. Nee natuurlijk niet.
Dat zeg ik nergens. En ik zeg ook nergens dat de overheid voor mijn kinderen hoeft te betalen. Wél dat het in de Nordics bijvoorbeeld veel beter geregeld is.
Overigens hebben mijn man en ik het prima geregeld, dus dat je geje en gejij mag je achterwege laten.
                                    anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 11:20

7.83% gewijzigd

woensdag 13 december 2017 om 11:17

En als percentage van zijn salaris? Of nog beter, jullie gezamenlijke salaris?Pluisi schreef: ↑13-12-2017 11:11Kinderopvang is juist goed geregeld. Toen wij kinderen kregen bestond er geen kinderopvangtoeslag, dus als we beiden wilden werken kostte dat gewoon meer dan de helft van mijn salaris.

woensdag 13 december 2017 om 11:18

Mijn man heeft van jongs af aan prima geleerd om het huishouden te doen, heeft ook een tijd alleen gewoond en dat ging gewoon prima. Dus in de uitvoer en het managen op individueel niveau is er geen 'gebrek'. Ik denk dat wanneer het een gezin betreft, er andere (of meer?) management-vaardigheden nodig zijn, naast de praktische uitvoer die voor veel mensen (mannen) al redelijk standaard is.

woensdag 13 december 2017 om 11:18

Het zou best kunnen dat dat van die hersens een broodje aap is, hoor, al meen ik wel degelijk ooit gelezen te hebben dat multitasken voor mannen echt moeilijker is dan voor vrouwen vanwege iets biologisch. Maar dat is ook helemaal niet zo relevant, want zoals jij terecht zegt moeten vrouwen het nu eenmaal ook, ook als ze er moeite mee hebben, er een blinde vlek voor hebben of het niet zo goed kunnen.elein schreef: ↑13-12-2017 11:10Ik kan (wil?) dit toch niet geloven eigenlijk.
Ik heb van kleins af aan ook bepaalde vaardigheden niet meegekregen, soms gewoon omdat de techonologie nog niet bestond, maar dat kan je aanleren. Of sociaal: ik ben niet echt opgegroeid met het vieren van je verjaardag als je boven de 15ish bent. Ik vind verjaardagen ook niet belangrijk. Maar ik doe wel leuk mee als mijn vriend jarig is, omdat hij dat wel belangrijk vindt. Je hoeft het niet volledig te beseffen/begrijpen/voelen om een taak uit te voeren toch? Ik heb niet al weken voorpret omdat het bijna zijn verjaardag is. Ik sla mijn agenda open op maandag en zie (kut!!) dat hij op woensdag jarig is. Dan haast ik me naar iemand die binnen 24 uur levert of bedenk een soort bon, maar ik doe wel wat, want het staat gepland en ik weet dat het voor hem belangrijk is.
En het kan ook niet zo zijn dat mannenhersens niet zo werken, want die van mij (en vele anderen) kan het prima. En die is toch echt een man.
Ik denk echt dat het misschien zit in dat zij het toch wel doet uiteindelijk. En dat is gek, want als ik op mijn werk een taak niet doe (en ik heb ook heus wel dingen - best veel zelfs- die voor mij een blinde vlek zijn), dan is er echt niet een collega die het even snel heeft overgenomen omdat het anders zo zielig is voor mijn leidinggevende. Bij overmacht, natuurlijk. Incidenteel, natuurlijk, maar toch niet elke keer?
Die vaardigheden niet hebben vind ik dus ook geen excuus, dan leer je ze maar.
Het was meer bedoeld als mogelijke verklaring waarom het vaker mannen zijn die op dit punt verzaken.
                                    Am Yisrael Chai!

woensdag 13 december 2017 om 11:19

Ouderschapsverlof is vrijwel altijd een optie.JobEva schreef: ↑13-12-2017 11:11Ik heb al wat oudere kinderen, pubers. Man werkt 60 uur.... En verdient het meest, ik werk 60%. Waarom? Omdat man een baan heeft waar hij niet minder kan gaan werken. Toen de kinderen klein waren werkte ik s`nachts , 30%. En ja mijn man heeft weinig tijd om met de kinderen naar de tandarts te gaan. Maar bij de belangrijke dingen was probeerde hij thuis te zijn.
(Dat bestaat toch al een poosje?)

woensdag 13 december 2017 om 11:19

Herkenbaar. Zo had het kdv mij een aantal keer gebeld vanwege de intake maar het kwam niet in hun op om mijn man te bellen. Uiteindelijk kreeg ik vervolgens ook het mailtje waarin stond dat ik niet te bereiken was. En dat terwijl ze ook zijn gegevens hebben.
Dat laat wel zien dat zij in hun dagelijkse praktijk vooral te maken hebben met gezinnen waarbij de vrouw de dingen rond het kdv regelt.