dilemma basisschoolkeuze.

05-10-2010 20:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
we twijfelen heel erg over de basisschoolkeuze voor onze zoon. We twijfelen tussen 2 scholen, en ze hebben allebei hun voor- en nadelen en we weten niet wat voor ons zwaarder weegt.

Zoon is een actieve druktemaker die graag grenzen opzoekt. Hij is drukker dan het gemiddelde kind. Hij is een "volger", maar dat kan ook de leeftijdsfase zijn (4). Volgt nl vooral oudere kinderen in gedrag en geen jongere kinderen. Verder is het een enorm sociaal dier. We wonen in een wijk die bekend staat om de relatief grote uitkeringsdichtheid onder de bewoners.

School 1 is klein. 140 leerlingen. Kleine klassen (16 tot 20 leerlingen) Ik ken 2 ouders die er heel positief over zijn, maar ken ook mensen die hun kind daar niet op school willen. Het heeft de naam dat er veel kinderen op zitten van ouders die langdurig in de uitkering zitten. En dan niet vanwege een beperking oid. Ook heeft het de naam dat er veel kinderen met een etiketje op zitten. De directeur daar zegt ook dat het inderdaad een doorsnede van de wijk is. Een vriendin van mij heeft haar kinderen op die school en zegt dat er echt wel kinderen in de klas zitten waar haar dochter niet thuis mag spelen. Verder is ze heel positief over de kleinschaligheid en de manier waarop de docenten omgaan met de verschillende etiketjes om het zo maar te zeggen. Doordat er kleine klassen zijn is er aandacht voor ieder kind.

Wat ons aanspreekt aan deze school is de kleinschaligheid en de structuur die er lijkt te zijn.

Wat ons tegenstaat is de naam dat er veel etiketkindjes op zitten. Onze zoon kan daar drukte en gedrag van andere kinderen beinvloed worden is onze ervaring.

School 2 is een stuk groter. 300 leerlingen. Onderwijsvorm spreekt ons aan (oecumenisch). De school kwam gezellig over. Het staat beter bekend. Klassen zijn groter. 20 tot 25 leerlingen.

Ons spreekt het oecumenische gedeelte aan en dat het een betere naam heeft. Vooral weer omdat onze zoon wel beinvloedbaar is.

Wat ons tegenstaat is het idee dat er 300 kinderen op school zitten. Hoewel je daar eerlijkheidshalve niet heel veel van merkt als je in de school rondloopt. Er zijn voor verschillende groepen verschillende ingangen.

Heel praktisch gezien is school 1 het handigst. Margedagen op mijn vrije dag, Op vrijdag school tot 12 uur en dat komt ook perfect overeen met mijn werktijd op vrijdag.

Voorkeur van mijn man gaat uit naar school 2. Hij vindt het argument van "grote school" minder belangrijk dan dat ik hem vind. Ik twijfel omdat ik de kleine klassen van school 1 wel een enorme pre, maar zie inderdaad de nadelen ook wel.

Misschien heeft iemand hier verhelderende ideeen?
ik wil gewoon zeggen dat bij mijn oudste zoon zitten 29 kinderen in de groep (gr4). De jongste heeft 24 kinderen in de groep. Lijkt veel, maar beide hebben heel leuke (bedoel ik ervaren) leerkrachten, en het gaat prima. Dus grote groep is niet per se slecht.
Ik snap je punt wel een beetje. Ik zou persoonlijk gaan voor de grotere school. Mijn dochter is iemand waarvan ik dacht dat ze zou "verzuipen" op een grote school. Haar school heeft ruim 300 leerlingen, maar je merkt het niet. Er zijn 3 verschillende pleinen en 3 verschillende ingangen. De kleuters komen bijna niet in aanraking met de grotere kinderen.

Heb je al bij de inspectierapporten gekeken? Dat vond ik ook belangrijk. Voldoen deze.

Verder zijn kinderen met etiketjes natuurlijk niet minder dan andere kinderen, maar het kan het gedrag van je eigen kind natuurlijk wel beïnvloeden. De klassen zullen kleiner zijn, maar als de tijd wordt opgeslokt door andere kinderen dan trekt je zoontje alsnog aan het kortste eind.
Op basis van wat je vertelt zou ik voor school 2 gaan, ben het eens met wat Tuorrebout zegt.
Dat er "veel"kinderen zijn van uitkeringsgerichtigden, zegt toch niets over de kwaliteit van de school. Een goede school behaald goede onderwijsresultaten en de groepen zijn niet te groot. Ik snap het wel hoor, maar ga niet te veel af op wat andere mensen zeggen. Kijk ook naar de resultaten.
quote:krokusje schreef op 05 oktober 2010 @ 20:00:

We wonen in een wijk die bekend staat om de relatief grote uitkeringsdichtheid onder de bewoners.

Wat een heerlijk onderkoelde vertaling van probleemwijk.

Voor wat betreft je dilemma: laat je niet afschrikken door schoolgrootte. Mijn kinderen zitten op een school die ongeveer twee keer zo groot is en hoewel ik in het begin daar ook zo mijn aarzelingen bij had, valt het in de praktijk enorm mee. De verschillende groepen worden met binnenkomen en buitenspelen e.d. helemaal uit elkaar gehouden zodat de kleuters niet onder de voet worden gelopen door groep 8. Maar juist doordat het zo'n grote school is, is er veel ruimte voor zaken buiten de reguliere lessen om. En ze laten bijvoorbeeld wel de kinderen uit de hoogste groepen voorlezen in de kleuterklassen zodat er wel een samenhang in de school is.

Uiteindelijk zou ik kiezen voor de school waar je je het meeste 'thuis' voelt. Je kind brengt er veel tijd door, jij brengt veel tijd door op/rond het schoolplein en dan is het wel zo prettig als je het een beetje kunt vinden met de andere ouders. Heel basaal, maar ja, je moet ergens een keuze op baseren
Ik zou ook voor school twee gaan. Ik werk op een basisschool met meer dan 750 ll, en zelfs dat merk je niet. We hebben aparte tijden met buitenspelen en de school heeft twee ingangen. Nee hoor, het is juist leuk!

Echt niet!! Het zou je keuze niet in de weg moeten staan.
Wat Dehlia zegt dus. Helemaal eensch!
Als jij 300 leerlingen een grote school noemt, dan zitten die van mij op een hele grote: rond de 250 leerlingen in groep 1 en 2. Ik denk 800 op de hele school.

En toch voelt het niet zo enorm. De leerlingen zitten verdeeld over 2 locaties. En de school is opgebouwd uit gangen met maximaal 3 klassen die in een hal uitkomen. De jongsten zitten beneden, de ouderen boven.

Wij hadden de keuze uit deze enorme school die heel dicht bij is of een grote school die wat verder weg ligt.
@nata, dat realiseer ik me.

@tuorrebout. Tuurlijk zijn kinderen met een etiketje niet slechter. Het gaat mij er ook niet om dat die kinderen de aandacht op zullen slokken. Ik weet dat er op de kleine klas altijd een leerkracht en een klasse-assistent zit. Het gaat mij erom of ik me afvraag of mijn zoon niet meegetrokken wordt in het gedrag. Want daar is hij gewoon gevoelig voor. Daar spelen leerkrachten natuurlijk ook een belangrijke rol in, en dat zal op de school zelf wel goed zitten. Na schooltijd, als ze spelen bij schoolvriendjes zijn er echter geen leerkrachten bij om de boel te reguleren.

Inspectierapporten zijn voor beide scholen goed.
@dhelia, ik zat al enorme teksten te tikken over sociaal lagere klasses maar dat klinkt ook gelijk weer zo heftig

Iedereen dus ervaring met grotere scholen waarbij de grootte niet als negatief wordt ervaren.

Beide scholen zitten trouwens redelijk dichtbij. De grote school iets verder weg dan de kleine. De kleine kan trouwens "overleven" doordat het en dependance is van een andere school in de wijk. In totaal hebben beide scholen 500 leerlingen. Het profiteert dus van de grootte van de totale school doordat er financieel meer mogelijk is. Als op zichzelf staande school zouden ze het niet redden.
Ben je al bij de scholen langs geweest, eigenlijk? Op bezoek en ook als de kindertjes door de ouders opgehaald worden? Voor ons was ons gevoel na die 2 "tests" volledig duidelijk.
Ik bedoelde het ook niet naar jou toe, maar meer als inleiding in de zin. Het komt vaak zo onbedoeld hard over als je het hebt over kinderen met etiketjes.

En toch zou ik toch bang zijn dat deze kinderen relatief veel aandacht nodig hebben. Als je eigen kind straks in de middenmoot goed presteert dan bestaat er de kans dat ze dat prima vinden en hun aandacht geven aan de kinderen die achter blijven op de stof. Wellicht bij een klas met meer kinderen van hetzelfde niveau zal een juf proberen het niveau nog hoger te krijgen. Ik weet natuurlijk niet of dat zo werkt, maar dat zou mijn angst zijn.

Verder heb je een behoorlijk punt als het gaat om spelen buiten school om. Het gaat er toch van komen. Je wilt ook niet de hele tijd politieagentje spelen. Kun je niet voor beide scholen inschrijven en dan aan het begin van het schooljaar de samenstelling van de klas eens opvragen?
Wij gingen om de beurt "speelkwartier loeren". Kijken hoe de sfeer was op de schoolpleinen, hoe de pleinwachten reageerden etc.

Dat heeft zeker meegespeeld bij de keuze voor onze school.
quote:moppetoet schreef op 05 oktober 2010 @ 20:27:

Wij gingen om de beurt "speelkwartier loeren". Kijken hoe de sfeer was op de schoolpleinen, hoe de pleinwachten reageerden etc.

Dat heeft zeker meegespeeld bij de keuze voor onze school.

Dat is wel een idee, dat speelkwartier loeren.

We zijn vrij laat met het zoeken naar scholen. Zoon wordt in december al 4. Bij school 1 zou hij vanaf volgende week al beginnen met wennen. Daar hebben kinderen 10 weken, 1 ochtend in de week de mogelijkheid om te wennen. School 2, daar kan hij pas per 1 feb beginnen. Dat is afgesproken met de ouders van de kinderen die al voor de school gekozen hebben. De instroomkleuterklas heeft komende maand 27 kindertjes. In februari begint een nieuwe klas. Hij zal daar in eerste instantie in een hele kleine klas komen waar gedurende het jaar kleuters instromen. Hij kan op school 2 samen met de kinderen die ook in feb beginnen in januari 3 ochtenden wennen.
300 leerlingen is niks....
quote:Zamirah schreef op 05 oktober 2010 @ 20:38:

300 leerlingen is niks....Dat merk ik inderdaad, als ik de reacties zo lees. Ik vind het nog zo groot klinken.
Als ik je 1 na laatste post lees zou ik echt voor school 2 kiezen (Annie vroeg nog hoe het was geweest btw)

Dat instromen en op een "rustige"manier wennen aan school lijkt me voor je zoon een heel goede (voor zover ik hem ken natuurlijk)

Als hij zo beïnvloedbaar is voor gedrag van andere kinderen zou ik niet kiezen voor school 1. De leerkrachten kunnen nog zo hun best doen, maar wat jezelf ook al noemt, voor- en na schooltijd zijn er geen leerkrachten die de kinderen kunnen begeleiden en je kan ook niet altijd op de andere ouders rekenen.

Heel veel succes met de keuze (heb je het hem zelf al gevraagd eigenlijk?)
Krokus, heb je gevraagd hoeveel kinderen naar de BSO gaan op beide scholen? Voor ons speelde dat mee omdat Kruimel straks 2 of 3 dagen naar de BSO gaat en ik niet wilde dat hij een uitzondering was. Zelfde met overblijven. De verschillen waren hier enorm (van 25% overblijven tot 95%).
Ik lees niks over het onderwijssysteem en de onderlinge verschillen. Is het beide 'gewoon' klassikaal? Hoe gaan ze om met niveauverschillen, zijn er niveaugroepjes? Is er RT mocht je zoon het nodig hebben?

300 leerlingen is echt peanuts, dat zou geen rol mogen spelen Hier zijn de scholen 600+ en moet je je met 9 maanden aangemeld hebben anders heb je vette pech.

Wat voor leraren staan voor de klas, ervaren of net vers van de PABO? Zijn er assistenten?

Etiketjes worden steeds meer uitgedeeld, wen er maar vast aan. Hoeft niet per sé negatief te zijn.
quote:krokusje schreef op 05 oktober 2010 @ 20:40:

[...]

Dat merk ik inderdaad, als ik de reacties zo lees. Ik vind het nog zo groot klinken.De school van Kruimel is denk ik ook bijna 300 leerlingen straks. Iets minder denk ik (montessori met 3 onderbouw, 3 middenbouw en 3 bovenbouw klassen). Ik vond dat echt niet groot. Dat is qua omvang vergelijkbaar met mijn basisschool vroeger waar er van ieder leerjaar 1 klas was plus de kleuters.
Hé Krook,

De school waar ik werk heeft ruim 250 lln. en wordt hier in de buurt gezien als een 'gemiddelde' school, zeker niet als groot. In mijn klas zitten 31 lln. waarvan een aantal met 'etiketjes' en ik heb geeeeeen klassenassistent, helaas...en die gaat er niet komen ook.

Wat voor ons het belangrijkste was bij het bepalen van de school voor Jasmijn, was 'het gevoel'. Je bent op beide scholen langs geweest neem ik aan, kijk eens bij 'het hek', tijdens het speelkwartier, bij het uitgaan van de school e.d. Welke sfeer proef je en past het bij hoe je zelf bent/denkt/doet?

Op iedere school en in iedere klas zitten wel kinderen die druk zijn en andere kinderen mee (kunnen) nemen in hun gedrag, dus dat zou niet uit moeten maken. Je moet een goed gevoel hebben bij de school.

Overigens is een instroomgroep vanaf feb. best normaal. Hier start hij na de kerstvakantie (als het goed is tenminste; ik heb nog helemaal niets gehoord).
Size does not matter, als het over scholen gaat.... bovendien is 300 niet veel, in mijn ogen. Klassengrootte daarentegen vind ik wél belangrijk, dat maakt echt veel verschil.

Mijn kinderen zitten/zaten (oudste zit nu in brugklas) op een school met ook van alles wat. Behoorlijk wat allochtone kinderen, "witte" kinderen uit gezinnen met een lage sociaal-economische status én kinderen uit de daarnaast gelegen duurdere wijk. Er zitten ook veel kinderen met bijzondere problematieken en dat betekent dat de hele school, ook al is het geen jena of Dalton of zo, gericht is op individuele aandacht en voor elk kind passend werk op niveau. Mijn oudste heeft versneld, de jongste loopt op schema maar doet in zijn eigen klas soms ander werk dan de anderen, alles op maat.

En dat de kindjes van je vriendin bij iemand niet thuis mogen spelen, verbaast me. Waar is ze bang voor dan? Mijn zonen hebben vriendjes die soms een heel andere achtergrond hebben dan hoe ons leven is. Soms komen ze ook met verhalen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek. Wat voorbeelden: 5-jarige klasgenootjes die voor een verjaardag een tv op hun kamer krijgen, gezinnen die vrijwel elke avond "uit de frituur" eten en waar appelmoes voor groente doorgaat en zo nog veel meer. En andersom verbazen vriendjes zich bij ons soms over dingen, neem ik aan. Krijgen ze niets van hoor! Zo lang je kinderen niet in drugspanden of hoerenkasten spelen, zou ik het lekker laten gaan.

Een lang verhaal, maar volgens mij moet je op je eigen gevoel af gaan. Ga op de schoolpleinen staan bij het uitgaan van de school, maak een praatje, kijk hoe de juffen (of als je geluk hebt ook nog een enkele meester) met de kinderen omgaan.
Bij ons in de wijk was ook zo'n school waar iedereen uit de wijk komt en met de nadruk op structuur. Een vriendin van me heeft er haar kinderen en zou ze liever op mijn school hebben.

Het concept klinkt goed, maar het kan dus zijn dat de nadruk op structuur wordt gelegd omdat de kinderen anders niet te houden zijn. Een nadruk die op een school die wat minder volks is niet hoeft te leggen, die school kan zich permitteren andere issues belangrijk te vinden zoals saamhorigheid of kinderen op eigen niveau laten leren.

Verder kan een nulgroepje, mits goed begeleid, zo'n fijne start van een schoolcarriere zijn. De kinderen hoeven veel minder te knokken voor een plekje voor zichzelf (in een gewone 1/2 groep zijn de leeftijds/ontwikkelingsverschillen echt fors) en dat komt de sfeer heel erg ten goede.
quote:Samui Life schreef op 05 oktober 2010 @ 20:47:

Ik lees niks over het onderwijssysteem en de onderlinge verschillen. Is het beide 'gewoon' klassikaal? Hoe gaan ze om met niveauverschillen, zijn er niveaugroepjes? Is er RT mocht je zoon het nodig hebben?

300 leerlingen is echt peanuts, dat zou geen rol mogen spelen Hier zijn de scholen 600+ en moet je je met 9 maanden aangemeld hebben anders heb je vette pech.

Wat voor leraren staan voor de klas, ervaren of net vers van de PABO? Zijn er assistenten?

Etiketjes worden steeds meer uitgedeeld, wen er maar vast aan. Hoeft niet per sé negatief te zijn.

Ik heb zelf eigenlijk niet gevraagd naar het onderwijssysteem bij school 2. Volgens het inspectierapport scoort de school al een aantal jaren boven het landelijk gemiddelde, maar ik weet niet of dat iets zegt. Wat stom eigenlijk dat ik daar niet naar gevraagd heb. Docenten zijn een mix. Een aantal wat ouder en een aantal wat jonger. Goede mix van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten. School 1 heeft me wel uitgelegd hoe het onderwijssysteem in elkaar zit.

Wat me bij school 2 wel aansprak, was dat de directeur vroeg wat wij verwachtten van een school. We waren een paar minuten te laat omdat onze baby niet wilde slapen (en babyfoon stond bij buurvrouw), man moest dus even wachten en ik kwam van mijn werk. Ik liep vast even naar binnen om te zeggen dat man er over een paar minuten was. Hij vroeg of zoon ook meekwam en ik zei dat het niet praktisch was als onze stuiterbal erbij was omdat wij dan niet met aandacht een gesprek konden voeren. Ik gebruikte ook het woord stuiterbal. Daar vroeg hij later wel naar. Wat we daarmee bedoelden, of we daar tegenaan liepen in het dagelijkse. Dat lopen we soms wel (vooral na 16 uur) en dat legde ik ook uit. We gaven ook aan dat we ons afvroegen of hij meer rust zou vinden in de schoolstructuur. Daar ging hij serieus op in. De andere school vroeg eigenlijk niet naar onze zoon. Dat verschil is me wel opgevallen.

@ringel, ik heb het niet gevraagd. Zoon is van het type dat alles fantastisch vindt als hij er voor het eerst komt, dus dat laat ik niet meewegen.

Door jullie ervaringen en door gesprekken tussen man en mij neig ik nu ook naar de, in mijn ogen, grote school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven