Dochter 16 mnd: billenschuiven... Wie nog meer?

25-09-2008 15:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft is mijn dochter van 16 mnd een billenschuiver. Kruipen en lopen (behalve sinds kort als we haar handjes vasthouden) kan ze (nog) niet. Voor haar een grote bron van frustratie. Optrekken in de box lukt een beetje, ze komt dan tot op haar knieen.

We gaan met haar wel naar fysio. Volgens haar is onze dochter zo lenig dat het haar gewoonweg nog aan kracht en stabiliteit ontbreekt om te lopen.

Wie herkent dit verhaal? Ik word namelijk een beetje moe van de mijn kind liep al met 8,9,10 mnd verhalen. Sinds wanneer is de ontwikkeling van je kind een wedstrijd?

Elke
Ik las in de ouders van nu een goede tegen-opmerking

"Kan jouw kind nog niet omrollen?"

"Als ie 18 is en het huis uit gaat hebben we het 'm vast wel geleerd!"
Och, mijn dochter is 5 maanden en rolt zich bijv. nog niet om. Heeft nog geen tandje en doet alles op haar manier.

Niet teveel aantrekken van al dat commentaar van al die moeders-met-die-fantastisch-snelle-koters. Mijn dochter kan 1 truukje en dat is zelf haar Difraxfles vasthouden (meer toeval dan kunst hoor!) en als er dan eentje bij het CB ofzo begint, dan houd ik haar de fles voor en pakt ze die met beide handjes aan en steekt hem in haar mond.

Zo.

Dan is iedereen stil. Want ze is natuurlijk pas 5 maanden...

Ik krijg ook vaak de indruk dat het een wedstrijdje is welk kind alles het snels, beste kan. Zelfs mijn schoonouders hebben het er weleens over. Pietje van hier tegenover die kruipt al, heeft een tand, kan schateren. Nou, klein Nastikje nog niet en dat maakt niks uit. Ik ben trots op haar en dat telt.
phoehee, das wel een goeie, moet ik onthouden!
Die van mij deden het allebei (billenschuiven) en liepen "pas" na 17 en respectievelijk 14 maanden. Allebei niet gekropen, en dat schijnt toch een belangrijke fase te zijn in de motorische ontwikkeling. Oudste is nu 5; hij is motorisch nog steeds wat traag, maar fietst bijv nu wel los. Jongste van 4 is juist erg erg snel en gaat de oudste voorbij kwa ontwikkeling lijkt het wel. M.a.w. kijk naar de ontwikkeling van je eigen kind, de marge's waarin ze iets "moet kunnen" zijn ruim. Ontwikkelt ze zich verder goed? Dan heb je niet veel reden tot zorg. Als meerdere dingen samenvallen, bijv niet goed groeien, veel huilen, spraakontwikkeling etc. dan wordt er verder gekeken. Met 16 maanden niet lopen hoeft dus nog helemaal geen probleem te zijn, en wat je doet; stimuleren, doe je goed!
anoniem_8990 wijzigde dit bericht op 25-09-2008 15:27
Reden: spelling
% gewijzigd
Mijn kind liep ook pas met 22 maanden en was daarvoor ook een billenschuiver. Tevens heeft hij ook hele soepele gewrichten. Als baby kon hij ook moeilijk zijn hoofdje optillen als hij in de box lag.

Hij is nu 7 jaar en heeft nog steeds moeite met grove en fijne motoriek, hij zit hiervoor op ceasar therapie. Tevens is hij behoorlijk angstig, dit zal ook een reden zijn geweest om later te gaan lopen. Nu uit het zich nog steeds in het feit dat hij nog steeds niet durft te fietsen zonder zijwieltjes.

Zoon heeft nog meer typische dingetjes (specifieke smaken, angsten, kan moeilijk omgaan met veranderingen) en is ondertussen ook onder extra toezicht van de intern begeleider gesteld van de basisschool en tevens heb ik extra gesprekken bij de schoolarts over zijn ontwikkelingen. Hij wordt in de gaten gehouden. (er wordt gedacht aan hypersensitiviteit of een vorm van autisme).

Nu hij zoveel jaar ouder is zie ik dat hij vanaf baby zich niet geheel volgens de richtlijnen ontwikkelde. Dit hoeft bij jouw kind natuurlijk niet zo te zijn, maar hou haar ontwikkeling gewoon goed in de gaten en bij twijfel raadpleeg een deskundige.
Nastik, Fleur had haar 1e tand pas met 7,5 mnd en nu met 16 mnd op de laatste 2 keizen na een compleet melkgebit! Het komt vanzelf!
Southern girl, op de grove ontwikkeling na is allen "normaal" Ze kan zelf met vork eten, groeit goed (op de bovenste lijn) en is gewoon een tevreden kindje. Ze kan me met grote ogen in het russisch hele verhalen vertellen. Ben in ieder geval blij dat ze niet de enige late loper is, want die indruk kreeg ik bijna...
Villa Hollandia, Fleur is ook wel een beetje bang aangelegd (grof motorisch, niet in het algemeen) vandaar dat we haar ook langzaam moeten uitdagen. 1 oefening voor haar evenwicht is bijv: ik zit op mn knieen op de grond en zij zit op mn knie. Ze moet dan links en rechts dingen van de grond pakken. Fleur heeft namelijk de neiging alleen dingen te pakken die recht voor haar liggen. Het cb vond het trouwens nog niet nodig om naar fysio te gaan omdat de ontwikkeling op andere vlakken normaal is.
Hoi,

Ook ik was vroeger een billenschuiver!

En bij mij in mijn plakboek staat ook xx maanden : hehe eindelijk lopen!

Jaren geleden heb ik eens van een deskundige gehoord dat bllenschuiven voorkomt uit het niet hebben van een voorkeur voor links of rechts.

kinderen die dit doen kunnen waarschijnlijk met beide kanten hinkelen, bal gooien etc etc, in de peutertijd wordt er sneller een pen in de rechterhand geduwd dan in de linkerhand zodoende wordt een voorkeur afgedwongen.

Voor jongens heel goed, het nederlands elftal zeurt al jaren om tweebenige spelers!

Er zitten geen nadelen aan naast het feit dat de kinderen wat later dan de 'kruipende' gaan lopen!

En dan nog, ik loop al 29 jaar, en heb daar nooit geen moeite mee gehad, dus zo zie je de meeste kunnen op hun 30ste echt wel lopen. Zo niet dan maar eens naar een fysiotherapeut!

Veel succes
Potsiedikkie, ik zie idd bij Fleur geen voorkeur voor links of rechts. Of hebben ze dat nog niet op deze leeftijd??
Ja de meeste kinderen hebben dat al heel duidelijk.

Billenschuivers hebben dat heel duidelijk niet!

Wel handig mocht ze ooit haar arm breken ofzo, je kan dan makkelijk het schijven overnemen met links of rechts.

tweehandig typen is volgens mij ook makkelijker! hahaha
Hai Elke,

Mijn dochter schoof ook bil.

Ze is gaan lopen toen ze 26 maanden was.

Haar bovenlijf was sterker dan haar onderlijf.

Kortom; we hebben goed geoefend en op een mooie dag was ze zelf zover.

De fysio heeft mijzelf ook bij het looptraject geholpen trouwens, ze gaf vertrouwen.

Succes met stimuleren van je Fleur!
Mijn dochter van anderhalf was ook een billenschuiver, tot anderhalve maand geleden. Toen stond ze opeens op en ging lopen. Nu rent ze als een gek het hele huis door.

Omdat ze toch al onder controle van een kinderarts staat is het billenschuiven en niet-kruipen goed in de gaten gehouden, maar de kinderarts vond er verder niets zorgwekkends aan, ze voorspelde wel dat ze pas rond haar tweede zou gaan lopen, maar dat is dus een stuk vroeger geworden.

Dochter heeft trouwens wel een voorkeur voor rechts.
Luna, de kinderarts zegt dus eigenlijk hetzelfde als de fysio: pas lopen rond de 2 jr. Ga me er maar niet meer druk over maken en alles wat ze eerder gaat lopen is mooi meegenomen!
Mijn dochter (17 maand) is ook een billenschuiver. Ze trekt zich nu sinds 2 maanden op, stapt langs de tafel en aan 2 handen maar loopt dus nog niet zelfstandig!

Ik maak me hier geen zorgen over. Heb het wel besproken op het cb maar daar gaven ze me ook geen reden tot ongerustheid.

Ik snap je wel hoor! Wordt ook moe van alle verhalen over kindjes die liepen met 8,9,10 maanden!
Onze dochter was ook een billenschuiver en liep alleen aan de hand. Toen ze 16 (17?) maanden was liep ze ineens los en meteen ook 30 meter, heb me er nooit zorgen om gemaakt trouwens. Ze is inmiddels 6 en zowel fijne als grove motoriek is prima in orde.
quote:potsiedikkie schreef op 25 september 2008 @ 15:46:

Ja de meeste kinderen hebben dat al heel duidelijk.

Billenschuivers hebben dat heel duidelijk niet!

Wel handig mocht ze ooit haar arm breken ofzo, je kan dan makkelijk het schijven overnemen met links of rechts.

tweehandig typen is volgens mij ook makkelijker! hahahaHe Potsie! Vlinderman is ook ambidexter (zowel links als rechts) maar toen hij klein was brak hij ooit zijn rechterarm (net toen hij moest leren schrijven) en is nu dus overwegend links. Maar hij kan ook goed met rechts schrijven en hij heeft juist een heel goede motoriek. Zo iemand die de eerste keer dat hij gaat tennissen en golfen enzo gelijk wint....dat is dan wel weer een beetje ergerlijk eigenlijk.....Ik ga eens aan schoonmoeders vragen of ie een billenschuiver was. Zo ja, dan krijg je er uiteindelijk wel een lekker kontje van .
quote:Vl43inder schreef op 14 oktober 2008 @ 12:33:

[...]

He Potsie! Vlinderman is ook ambidexter (zowel links als rechts) maar toen hij klein was brak hij ooit zijn rechterarm (net toen hij moest leren schrijven) en is nu dus overwegend links. Maar hij kan ook goed met rechts schrijven en hij heeft juist een heel goede motoriek. Zo iemand die de eerste keer dat hij gaat tennissen en golfen enzo gelijk wint....dat is dan wel weer een beetje ergerlijk eigenlijk.....Ik ga eens aan schoonmoeders vragen of ie een billenschuiver was. Zo ja, dan krijg je er uiteindelijk wel een lekker kontje van .

hahaha dat zal Fleur gelukkig stemmen, een lekker kontje

We merken de laatste tijd trouwens wel vooruitgang. Net of ze nu wel er aan toe is. Ze gaat nu van zitten op haar buik liggen om zich vervolgens met haar armen door de kamer te slepen, niet echt tijgeren dus, maar gewoon slepen! en trots dat ze erbij kijkt
Mijn zoon liep ook pas met 18 maanden. Voordeel is als ze zo laat gaan lopen (maar even positief houden he haha) dat het dan allemaal niet meer zo wankel gaat en ze eigenlijk vrij snel goed kunnen lopen en dus niet meer zo eng vallen.

En inderdaad, het lijkt wel een wedstrijdje. Irritant he! Ik heb nu een dochter en een week na haar is haar nichtje geboren. Nou iedereen blijft die twee vergelijken. Maargoed, lekker schijt aan hebben!!!
Ik was zelf een billenschuiver. Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan in het ziekenhuis om te kijken waar het aan lag dat ik met 18 maanden nog niet stond/liep, maar ze konden niets vinden. Uiteindelijk zette ik met kerst mijn eerste stapjes (was toen bijna 24 maanden). Probeer je er niet te druk om te maken, de ene baby is gewoon wat sneller dan de ander.
Hier een trotse moeder: Afgelopen zondag is ze los gaan lopen! Ze is nu ruim 20 maanden. Het grappige is dat ze zoals anderen hier al zeiden ze idd heel stevig loopt. Het is al bijna rennen... Vraag me nu af waar ik me ooit druk over heb gemaakt!!
Mijn oudste heeft ook nooit gekropen. Meid, ideaal!

Hoogzwanger van kind nr2, rustig naar het strand, hij kon toch niet zo hard, haha!

Met 22 mnd ging hij lopen. Qua fijne motoriek is ie wel snel. Hier dan ook geen therapieen oid.

Als ze 18 zijn kunnen ze alles. En anders maar niet, lekker belangrijk, toch?
Mijn dochter schoof ook op de billen rond. De hoop op kruipen hadden we eigenlijk al laten varen, (we dachten dat ze die fase zou overslaan) totdat ze met 15 maanden ineens ging kruipen! Uiteindelijk liep ze met 19 maanden, dus toch nog niet heel erg laat, vind ik... Ze liep ook meteen heel erg goed, nauwelijks grote valpartijen. Bovendien haatte ze het als baby echt om op haar buik te liggen.

Anyway: nu is ze bijna 3 jaar en ze is qua ontwikkeling helemaal normaal. Maarja, straks krijg je weer de race om welk kind als eerste zindelijk is....

Ik herken je frustratie, mensen vragen je 'loopt ze al?' en op een gegeven moment lijkt het alsof elk kind loopt, behalve dat van jou. Het komt echt wel goed en het lijkt idd soms wel een wedstrijd! Laat je hierin niet gek maken!! Volgens mij is het nog heel normaal als een kind met 16 maanden nog niet loopt. Als je dochter ruim 2 jaar is en ze loopt nog niet, zou ik me serieus zorgen maken
Ik snap het ook nooit zo goed, want mijn neefjes liepen wél echt met 8 maanden hun eerste losse stappen. Maar dan...??? Als of je daar dan 'blij-er' mee moet zijn dan latere kinderen?

Je hebt in eens 'geen baby meer' & je baby is opeens een dreumes.

Mensen schatten je kind in eens veel ouder en verwachten er veel meer van.... Je kind kan overal bij, en mensen laten hun hete koffie gewoon op de salontafel staan want "dat moet hij maar leren dat hij daar niet mag aankomen" oid....

Pff alsof zo'n klein kindje van 8 of 9 maanden dat snápt??

Kijk, iedereen is trots op hun kind, ook als hij wel snel is (of juist niet) maar dat vergelijken is zo vervelend!!

De 1 heeft idd sneller tanden, of is lang kaal, of is groot of klein, of dikker, en dat vergelijken kan best lang doorgaan, ook op school, gewoon niet aan mee doen, en niks van aantrekken.

Laat het over je heen waaien (f)

Of oefen leuke weerwoorden.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven