Dochter 4 jaar wil alleen haar moeder.

30-07-2021 09:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze 4 jarige dochter zit momenteel in een fase dat ze alleen maar bij mij wil zijn. Ik kan daar opzich goed mee omgaan. Maar nu in de zomervakantie vind ik het ook wel wat veel.

De hele dag draait om mij. Ik moet/doe alles voor haar.(misschien is dat het probleem)..bijvoorbeeld 80 keer snotneus afvegen. Papa mag niet helpen van haar. Alles wil/eist ze dat ik het doe. Billen afvegen, douchen. Naast mij zitten op de bank. Gewoon een boodschap doen, naar de winkel. enz enz.
Nou geniet ik er ook van dat ze nog graag bij mij is, en weet dat dit ook weer een fase is....

Ze hangt het liefst om me heen. En speelt weinig zelf. En als ze wel speelt dan "speelt" ze met haar grote broer van 8 en loopt ze als een schaduw achter hem aan

Speelafspraakjes wil ze niet. Ik twijfel..moet ik haar op weg moet helpen. Of moet ik haar dicht bij me laten... ze houdt wel van knutselactiviteiten. Speeltuinen. Enz enz maar alles binnen 2.5 meter bij mij in de buurt. Vind alle kindjes die aardig doen tegen haar, vind ze "stom"

Ook doet ze vaak onaardig tegen papa: papa is stom papa gaat gelukkig weg. Wij zijn lekker met zn tween enz enz.
Ze heeft wel een beste vriendin. (Is nu op vakantie) op school gaat het prima. Ze is gezond. Speel buiten. Fietsen.steppen. spelletjes enz. Enz.
Is het gewoon de leeftijd?
Of moet ik haar meer stimuleren?
female wijzigde dit bericht op 30-07-2021 09:19
0.95% gewijzigd
Paar dagen weggaan zodat ze alleen met papa is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerder afvragen waarom je het toelaat. Ik zou wel duidelijke grenzen geven; mama kan niet alles doen, dan moet je papa even vragen.

Speelafspraakjes heb ik zelf nooit gestimuleerd, als ze zelf graag wilden spelen was dat prima maar soms vermaken ze zich prima zelf en hebben ze geen behoefte aan een speelmaatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ten eerste inzetten op wat meer zelfstandigheid. Een kind van 4 (groep 1) moet wel zelf haar billen en neus kunnen afvegen.
Ten tweede zou ik duidelijke grenzen trekken wat betreft haar uitspraken over papa. Misschien kun je dat zelf ook duidelijk uitdragen richting haar? 'Ik vind papa zo lief (knuffel kusje), ik vind het jammer dat papa weg gaat..'
Speelafspraakjes komen vaak vanzelf wel als ze wat ouder zijn, ze is 4.
En ze heeft wel iemand normaal om mee te spelen.

Ik zou echt de vader even echt meer alleen tijd geven en ook aangeven bij dochter, steeds weer. Pap gaat dat doen, papa kan dat ook ect. En aangeven dat ze echt niet lelijk mag doen tegen over papa op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit niet teveel faciliteren!
Nee, jij veegt haar neus niet af. Dat doet papa en anders doet ze het zelf maar.
En opmerkingen als ‘papa is stom’ en ‘nu zijn we lekker met z’n tweetjes’ daar zou ik geen bevestigende reactie opgeven maar zelfs wat bestraffend op reageren. Wat is dat nou voor onzin, dat papa stom is!
Ik denk door in haar gedrag mee te gaan je de kloof tussen dochter en papa alleen maar vergroot.
En zo negatief doen over andere kinderen daar zou ik ook met haar over praten. Want straks heeft ze alleen haar beste vriendin nog en verder niemand! Want andere kinderen vinden dit gedrag niet leuk. En zo jong kunnen ze best hard zijn en samen een front vormen.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
30-07-2021 09:19
Paar dagen weggaan zodat ze alleen met papa is?
Dit vind ik een goed idee, al is iets kleiner beginnen misschien haalbaarder. Jij naar de supermarkt, kleuter blijft met papa thuis en andersom. Tijd om te douchen, ga jij even een blokje om. Onderneemt vader regelmatig leuke dingen met haar?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 3 jarige in dezelfde fase. Als ik weg ben, gaat het heel erg goed tussen hem en stiefpapa. Hebben ze de grootste lol en zijn ze beste vrienden. Zodra ik in beeld ben moet ik alles doen. Wij hebben afgesproken dat als stiefpapa voorstelt iets te doen, bijvoorbeeld pamper verschonen. Dat hij dan ook doorzet, ongeacht wat zoon zegt. Zoon roept dan alleen maar mama doen. Ik ga dan vaak wel even naar boven oid. Ik neem het nooit over, dan bevestig ik denk ik alleen maar dat mama idd beter is. Hij kan dan eerst even boos doen en schreeuwen, maar accepteert het wel. Dus ik zou proberen iets meer te stimuleren en vooral consequent te zijn als papa wel iets wil doen, dan niet overnemen.
Alle reacties Link kopieren
Precies dezelfde fase hier.

Wat wij doen. Dingen worden door papa en mama gedaan net hoe het uitkomt. Het is vervelend voor m’n man maar bij hem is het dus soms een krijsend kind naar bed brengen omdat ze mij wil. Wat wel helpt is aankondigen. “Als dit filmpje af is gelopen brengt papa je naar bed”.

En inderdaad snot en billen zelf.

Nu is het weer een stuk leuker om wat met m’n dochter te doen. alleen voor m’n man is het nog steeds niet zo gezellig vaak. Ik ga er maar vanuit dat dat wel weer komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het meer peutergedrag dan kleutergedrag. Misschien is ze wat ontregeld door de vakantieperiode en zoekt ze op die manier houvast? Wees wel duidelijk en ga ook gewoon even alleen weg zo nu en dan. Vind ze misschien niet leuk, maar zulk claimgedrag is voor niemand goed.
Keep on dreaming!
WendyDV schreef:
30-07-2021 09:33
Hier ook een 3 jarige in dezelfde fase. Als ik weg ben, gaat het heel erg goed tussen hem en stiefpapa. Hebben ze de grootste lol en zijn ze beste vrienden. Zodra ik in beeld ben moet ik alles doen. Wij hebben afgesproken dat als stiefpapa voorstelt iets te doen, bijvoorbeeld pamper verschonen. Dat hij dan ook doorzet, ongeacht wat zoon zegt. Zoon roept dan alleen maar mama doen. Ik ga dan vaak wel even naar boven oid. Ik neem het nooit over, dan bevestig ik denk ik alleen maar dat mama idd beter is. Hij kan dan eerst even boos doen en schreeuwen, maar accepteert het wel. Dus ik zou proberen iets meer te stimuleren en vooral consequent te zijn als papa wel iets wil doen, dan niet overnemen.
Ik vind het nog wel een andere verhaal als het om de vader of de stiefvader gaat.
Hetismogelijk schreef:
30-07-2021 09:29
Dit vind ik een goed idee, al is iets kleiner beginnen misschien haalbaarder. Jij naar de supermarkt, kleuter blijft met papa thuis en andersom. Tijd om te douchen, ga jij even een blokje om. Onderneemt vader regelmatig leuke dingen met haar?
Of juist wel wat langer, want bij korte periodes gaat ze misschien toch mama steeds willen en die is er zo weer. Als moeder langer dan een paar uur weg is dan moet ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je misschien onbewust ook wel eens dingen zegt zoals, papa is nu weg, wij zijn nu lekker met z'n tweetjes enz.

Gaat je dochter naar een KDV of PSZ?
Misschien is het ook spanning dat ze straks naar school gaat of is dit al heel lang zo?
WendyDV schreef:
30-07-2021 09:33
Hier ook een 3 jarige in dezelfde fase. Als ik weg ben, gaat het heel erg goed tussen hem en stiefpapa. Hebben ze de grootste lol en zijn ze beste vrienden. Zodra ik in beeld ben moet ik alles doen. Wij hebben afgesproken dat als stiefpapa voorstelt iets te doen, bijvoorbeeld pamper verschonen. Dat hij dan ook doorzet, ongeacht wat zoon zegt. Zoon roept dan alleen maar mama doen. Ik ga dan vaak wel even naar boven oid. Ik neem het nooit over, dan bevestig ik denk ik alleen maar dat mama idd beter is. Hij kan dan eerst even boos doen en schreeuwen, maar accepteert het wel. Dus ik zou proberen iets meer te stimuleren en vooral consequent te zijn als papa wel iets wil doen, dan niet overnemen.
En hoe lang is de stiefvader als fulltime vader aanwezig in je zoon's leven?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
30-07-2021 09:43
En hoe lang is de stiefvader als fulltime vader aanwezig in je zoon's leven?
Vanaf dat hij 1 is.
Alle reacties Link kopieren
Jullie houden dit zelf in stand. Wij deden altijd papa dagen om dit te voorkomen. Net als naar bed brengen, om en om.
Alle reacties Link kopieren
"Ik moet/doe alles voor haar.(misschien is dat het probleem).."

Duidelijk toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
WendyDV schreef:
30-07-2021 09:46
Vanaf dat hij 1 is.
Dat maakt dan verder niet zo veel verschil nee.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-07-2021 09:48
Jullie houden dit zelf in stand. Wij deden altijd papa dagen om dit te voorkomen. Net als naar bed brengen, om en om.
Dat is een beetje kort door de bocht.
Onze dochter is ook zo en juist als ik een week weg ben bijvoorbeeld, gaat ze daarna extra moeilijk doen en heftig aan mij hangen.

Wij doen ook álles wat hier allemaal als tip gegeven wordt, en toch is er een duidelijke voorkeur. Die voorkeur is naarmate kind ouder werd wel ietsjes minder geworden.

Nu kind 6, bijna 7 is is ze zelfstandiger en kan de halve dag op haar kamer hangen, dat scheelt.
Mevrouw75 schreef:
30-07-2021 09:57
Dat is een beetje kort door de bocht.
Onze dochter is ook zo en juist als ik een week weg ben bijvoorbeeld, gaat ze daarna extra moeilijk doen en heftig aan mij hangen.

Wij doen ook álles wat hier allemaal als tip gegeven wordt, en toch is er een duidelijke voorkeur. Die voorkeur is naarmate kind ouder werd wel ietsjes minder geworden.

Nu kind 6, bijna 7 is is ze zelfstandiger en kan de halve dag op haar kamer hangen, dat scheelt.
Maar TO en vader doen dat dus (nog) helemaal niet, als ik TO goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
30-07-2021 09:59
Maar TO en vader doen dat dus (nog) helemaal niet, als ik TO goed begrijp.
Nou ja, de tip: verwacht geen wonderen als je nu alles toepast.
Alle reacties Link kopieren
Ze is tegelijk heel bepalend en nog erg peuterig in haar gedrag. Om lastigheid te vermijden lijk je meer te volgend dan op te voeden bij je dochter. Ook al is het een fase sturing blijft nodig, net als op sociaal vlak (waar ook niet alles naar haar wens zal gaan en daardoor maybe stom is).
lillian_ wijzigde dit bericht op 30-07-2021 10:04
Reden: Tikfouten
3.28% gewijzigd
Is papa echt stom? Ik vertoonde dat gedrag ook als kind, maar ik had dan ook echt een stomme papa.

Als dat niet zo is, dan vind ik echt dat jullie flink wat steken laten vallen. Waarom krijgt een vier jarige de kans om haar vader zo ontzettend buiten te sluiten. Waarom mag zij bepalen welk van de ouders haar helpt met alles. Ze is 4! Denk je dat ze op school kan eisen welke juf haar helpt of niet?
Alle reacties Link kopieren
In de vakantie en in de weekeinden verdelen wij de tijd, de ene ouder kan 2u doen wat hij/zij wil en de ander is aanspreekpunt (kinderen zijn 5 en 6). Dat werkt prima, ik zou dan in eerste instantie naar de slaapkamer gaan, zodat ze niet alsnog aan je kan trekken. Als ze het toch probeert, alleen naar vader verwijzen.
Als je je gedraagt als de lakei van een kind, dan gaat een kind je behandelen als lakei.

Paal en perk aanstellen. Ook voor vader. Je wordt toch geen vader om van een afstandje toe te kijken lijkt mij zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven