Dochter -bijna 16- wil later vooral huisvrouw worden

26-01-2023 12:05 403 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit onderwerp nog niet met bekenden bespreken, het viva forum voelt veiliger.
Mijn dochter zit momenteel op het vwo en heeft altijd grote ambities gehad.
Sinds een klein jaartje roept ze dat ze eigenlijk later gewoon thuis wil zitten en voor haar gezin wil zorgen.
Eerst dacht ik dat ze dat soms als grapje vertelde, maar de laatste tijd begint dit onderwerp wel een serieuze toon te krijgen. Ze wil na het vwo wel verder studeren om een diploma te hebben, maar daarna wil ze samenwonen/trouwen, jong moeder worden en gewoon thuis blijven.
Ik heb haar de nadelen opgesomd, haar in laten zien dat het voor mij als gescheiden moeder ook wel belangrijk was dat ik een inkomen heb blijven houden, dat een relatie geen garanties biedt voor de toekomst en dat niet alle mannen daar ook zo in staan.

Maar ze wil echt niet, ze wil alleen afstuderen vanwege het diploma, maar verder ziet ze zichzelf dus echt gewoon als huismoeder. Ik vind dit zo zonde van haar talent en ik geloof echt dat ze heel veel capaciteiten heeft voor een leuke carrière. Maar daar lijkt ze weinig voor te voelen.
Ze zit een beetje in een vriendinnen groepje die dromen van een soort "he will take care of me if he loves me"-mindset en ik ben bang dat ze daardoor op "verkeerde types" zal vallen.

Hoe pak ik dit het beste met haar aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
26-01-2023 13:22
En over die TikTok dames: veel van hun verdienen ook geld met hun volgers. Dus die zijn helemaal niet afhankelijk van hun man maar verdienen vaak zelfs nog meer.
Op de hele nederlandse bevolking (of Duitse, of Belgische of uit welk land de tiktokdame komt die succesvol is) is dat maar een handjevol die genoeg verdient met social media. Als dat je doel is, heb je dezelfde uitdaging als prof voetballer worden. Velen willen het, slechts enkelen worden het. Uiteindelijk eindigt menig kind met wens tot prof voetballer gewoon met een doorsnee baan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh jee, ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Lijkt me ook echt de horror als je geliefde kind er ineens hele andere denkbeelden op na houdt dan je dacht dat ze zou hebben. Maar eens met de rest: het is vast een fase. Ze gaat op de universiteit weer heel veel andere mensen ontmoeten dan deze vriendin. Stimuleer haar op kamers te gaan (als dat kan), zodat ze ook echt zelfstandig een leven gaat opbouwen in een andere plek. Waarschijnlijk zal het dan allemaal zo'n vaart niet lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, heerlijk toch, lekker laten dromen. Ze ontdekt vanzelf dat het huishouden saai is, dat werken leuk is en dat er meer in het leven is dan kinderen.

Ziet ze om zich heen dat vrouwen (jij?) veel stress hebben door de combinatie werk-huishouden-kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
26-01-2023 13:25
Op de hele nederlandse bevolking (of Duitse, of Belgische of uit welk land de tiktokdame komt die succesvol is) is dat maar een handjevol die genoeg verdient met social media. Als dat je doel is, heb je dezelfde uitdaging als prof voetballer worden. Velen willen het, slechts enkelen worden het. Uiteindelijk eindigt menig kind met wens tot prof voetballer gewoon met een doorsnee baan.
Klopt, maar ik bedoel meer dat die dames dus eigenlijk een soort acteurs zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
26-01-2023 13:20
Ik denk dat het goed werkte voor veel mensen in een gelukkig huwelijk.
Maar zodra er scheurtjes kwamen was het altijd de vrouw die aan het kortste eind trok.
Een gelukkig huwelijk én partners die niet gefrustreerd raakten vanwege de beperkingen van de rol.

Mijn oma is op haar 74ste nog gaan studeren en ongelofelijk opgebloeid omdat ze ein-de-lijk na al die jaren kon doen waar haar eigen interesses en kwaliteiten lagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, mijn dochter van bijna 16 roept dat ook. Minus de kinderen dan, want die wil ze noooooiiiit, gatver.
Prima joh, zeg ik dan. Zoek dan wel even een leuke rijke ouwe man en zorg dat je in gemeenschap van goederen trouwt, bij een jonge loop je risico dat hij bij je weg gaat, in bittere armoede eindigt en het hele Viva forum, waar je dan maar in arren moede je nood gaat klagen, tegen je tekeer gaat waarom je in godsnaam zo’n domme, uit de staatsruif vretende huisvrouw geworden bent.

Ik neem het allemaal met een korrel zout. Puberteit, flink afzetten en wat je ouders doen en zeggen is per definitie saai en beschamend, zo ga je het zelf natuurlijk nooit van je leven doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
26-01-2023 13:22
En over die TikTok dames: veel van hun verdienen ook geld met hun volgers. Dus die zijn helemaal niet afhankelijk van hun man maar verdienen vaak zelfs nog meer.
Ja of op Only Fans
Alle reacties Link kopieren Quote
Realiseert ze zich dat alles alleen maar duurder wordt? Dus als ze een "stay at home mom" wordt, ze niet veel luxe in haar leven zal kennen? Rijke mannen liggen niet voor het oprapen. 😂

Laat gaan! Ze is 16. Niet te serieus nemen. Als ze nu aangeeft een sugarbaby te willen worden, zou ik wel alert zijn.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wacht nog altijd op een man die voor me gaat zorgen.

Misschien had ik op mijn 16e een beter plan moeten hebben. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou daar echt nu nog niet zo serieus op ingaan. Laat haar straks een leuke studie kiezen en die eerst maar eens afmaken, dan is ze alweer 5 a 6 jaar verder en denkt ze er waarschijnlijk totaal anders over. Bovendien: als ze straks een partner heeft, wil diegene misschien ook helemaal niet dat ze thuis gaat zitten met een kind. Mijn dochter zei vorig jaar nog dat ze transgender was, het jaar daarvoor was ze lesbisch en nu valt ze opeens op jongens. Niks zo veranderlijk als een puber en ook nog eens met al die social media die een duit in het zakje doet. Wacht nou eerst eens af, als ze er over een jaar of 6 nog zo over denkt kun je je altijd nog druk gaan maken.
blackstar wijzigde dit bericht op 26-01-2023 13:41
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is dus ook vrijheid TO. Zelf keuzes mogen maken en de gevolgen daarvan ervaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
shala91 schreef:
26-01-2023 13:17
Jahoor. Dat roept iedereen altijd, maar dat vond ik dus heerlijk toen ik 16 was (en ook op het VWO zat, overigens). Babies, peuters, koters die nauwelijks jonger waren dan ik... Heerlijk! Ik kon niet wachten!

Nu ben ik thuis* met de kinderen, (heb er twee, ben nu 31) en ik vind het nog steeds heerlijk.



*80-90% afgekeurd, dus niet helemaal uit vrije wil

Tja, het is nou eenmaal taboe om te zeggen dat je het niet heerlijk vindt, plus je hebt dus niet zo veel keus. Dus je zou zo maar je cognitieve dissonantie aan het reduceren kunnen zijn.

Als puber (tot ongeveer mijn 33e) vond ik kinderen helemaal geweldig en wilde ik absoluut moeder worden. En nu denk ik... lekker chill zo zonder kinderen om voor te zorgen en me zorgen om te maken. En ik geniet nog best van af en toe een dagje oppassen. Maar non-stop met de kids thuiszitten zoals mijn 16-jarige ik voor zich zag? Godzijdank niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik op mijn 15e thuis aangaf na mijn middelbare school naar de kunstacademie of school voor journalistiek te willen, werd die deur dicht gegooid. Daar viel geen droog brood mee te verdienen en voor die fopopleidingen gingen zij niet betalen, ik moest maar een andere studie bedenken aldus mijn ouders. Mijn vader vond het ook nodig om te vermelden: ‘joh, wordt gewoon secretaresse of als je echt wil doorleren doe dan verpleegkunde ofzo. Als je later een gezin hebt, ga je toch part time werken.’ Die tegenstrijdigheid in hun eigen redeneringen vond ik best grappig.

Hier werd ik zo recalcitrant van dat ik een lange heb volgehouden rockster te worden na mijn vwo en een leven vol seks, drugs en rock and roll te ambiëren en dat ze ipv een goede opleiding een bijdrage aan een tourbusje mochten doneren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:10
Geen idee!
Ben bang dat ze straks op haar 18 of 19e een gozer ontmoet die haar van alles beloofd en dat ze zelfs zou stoppen met studeren om een stay at home mom te worden.
Geen diploma dus... (worst case)
Als ze huisvrouw wil worden, heeft ze ook geen diploma nodig.
Geen diploma zou ik ook niet worst case vinden overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blij dat ik dit topic heb geopend, liep de laatste tijd steeds met een licht paniekerig gevoel rond.
Het gekke is dat ik me zelf niet eens meer kan herinneren wat ik op mijn 16e dacht of van droomde. Ik wilde gewoon studeren en later een leuke baan. Golddiggen, sugar baby of een prinsessen leven dat kwam niet eens in mij op. (Sommige filmpjes die ze bekijkt met haar vriendinnen bevatten af en toe zo'n boodschap).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vrij logisch dat TO dat wel een probleem vindt. Ook als ze daadwerkelijk huisvrouw wordt. Omdat je nooit de garantie hebt dat je dat ook kunt blijven. Haar toekomstige partner kan wel zijn baan verliezen of arbeidsongeschikt worden, of weggaan, of doodgaan. En dan zit je zonder diploma. Dat kan je dan alsnog wel halen, maar als alleenstaande moeder van een paar kinderen, met een huishouden en de noodzaak om snel een baan te vinden is dat wel een stuk lastiger.

"Als ze huisvrouw wordt heeft ze toch geen diploma nodig" vind ik nogal naïef gedacht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 13:48
Blij dat ik dit topic heb geopend, liep de laatste tijd steeds met een licht paniekerig gevoel rond.
Het gekke is dat ik me zelf niet eens meer kan herinneren wat ik op mijn 16e dacht of van droomde. Ik wilde gewoon studeren en later een leuke baan. Golddiggen, sugar baby of een prinsessen leven dat kwam niet eens in mij op. (Sommige filmpjes die ze bekijkt met haar vriendinnen bevatten af en toe zo'n boodschap).
Wat versta je onder golddiggen? Nog los van de hele discussie of dit alles een goed idee is, maar als je met een man trouwt die je daadwerkelijk ziet zitten, die een inkomen heeft dat hoog genoeg is om comfortabel te leven met zijn tweeën, ben je dan een golddigger? Ik versta daaronder dat je met iemand trouwt die je helemaal niet zo leuk vindt, bij voorkeur stokoud, echt puur om het geld.
Dat je hoopt op een man met een goed salaris maakt je nog geen golddigger.

Hetzelfde voor sugar baby. Daaronder versta ik dat je een soort maîtresse bent, dat er niet echt wederzijdse liefde is.

Een prinsessenleven, dat heb je volgens mij niet echt als huisvrouw, tenzij je als huisvrouw weer alles uitbesteedt. Ik ken iemand die dat deed. Die was thuis maar deed amper iets zelf, die liet alles doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Joh, lekker gebruik van maken nu. Laat haar maar eens proeven van het huisvrouwenleven. Boodschappen, koken, strijken, poetsen... moet ze natuurlijk wel goed kunnen, waarom zou een kerel een onervaren huisvrouw willen? ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:53
Omdat ik het zonde vind als ze deze beslissing zonder een diploma zou nemen en bang ben dat dit idee op een dag sterker zal worden dan het idee van eerst een diploma
Ja, maar uiteindelijk is dat niet aan jou. Je kunt hopen en stimuleren dat ze een leuke studie doet die haar interesse in een baan wekt. Maar als zij op haar 22e besluit dat ze thuis wil zitten, dan is het aan haar. Je hebt meegegeven wat je kunt. Zij moet uiteindelijk haar eigen leven leiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
26-01-2023 13:51
Wat versta je onder golddiggen? Nog los van de hele discussie of dit alles een goed idee is, maar als je met een man trouwt die je daadwerkelijk ziet zitten, die een inkomen heeft dat hoog genoeg is om comfortabel te leven met zijn tweeën, ben je dan een golddigger? Ik versta daaronder dat je met iemand trouwt die je helemaal niet zo leuk vindt, bij voorkeur stokoud, echt puur om het geld.
Dat je hoopt op een man met een goed salaris maakt je nog geen golddigger.
Als je alleen met iemand trouwt voor het geld of om een comfortabel leven te leiden. Aangezien die meiden eerst vooral praten (en filmpjes bekijken) over heerlijk comfortabel thuis willen zitten en dan pas over een evt leuke man, denk ik dat ze eerst op de dikte van portemonnee willen selecteren.
(Ga er nav dit topic nu wel van uit dat dit maar een tijdelijke ambitie is)
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 13:48
Blij dat ik dit topic heb geopend, liep de laatste tijd steeds met een paniekerig gevoel rond.
Het gekke is dat ik me zelf niet eens meer kan herinneren wat ik op mijn 16e dacht of van droomde. Ik wilde gewoon studeren en later een leuke baan. Golddiggen, sugar baby of een prinsessen leven dat kwam niet eens in mij op.
(Sommige filmpjes die ze bekijkt met haar vriendinnen bevatten soms zo'n boodschap).
Ik wel, ik wist precies wat ik wilde. En dat was niet thuisblijfmoeder worden, wat ik wel jarenlang geweest ben.
Hoe meer je tegen de, volgens jou, rare denkbeelden van haar en haar vriendinnen in gaat, hoe aanlokkelijker ze worden. Ouders snappen dat toch allemaal niet, die zijn oud en weten niet hoe het werkt tegenwoordig, aldus mijn puber.
Het vwo moet nog af, ze wil nog gaan studeren…tijd zat om andere denkbeelden te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe harder jij er tegenin gaat, hoe harder zij zich ingraaft en haar gelijk wil bewijzen.

Je hoeft er helemaal niks aan te doen, dit waait vanzelf over. "Life is what happens while you are making other plans" - ze rolt straks gewoon van het een in het ander, ze neemt een baan of baantje omdat er toch brood op de plank moet.

En als je er wat plezier aan wilt beleven moet je het vooral aanmoedigen.
Niet een beetje rijke man, maar een héle rijke man. Dan huurt ze namelijk een huishoudster en hoeft ze het huishouden niet te doen! Kan ze lekker de hele dag selfies maken aan het zwembad!
En als er toch geld genoeg is, huur een draagmoeder want zo'n zwangerschap is echt funest voor je lichaam.
Goed carrièreplan, sla een miljonair aan de haak! Doen!

Aanmoedigen, dan gaat ze vanzelf tegengas geven.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat me zo opvalt in je bericht is dat ze zegt dat ze later ‘gewoon’ thuis wil zitten. Kennelijk is dat haar beeld: thuis hoor de kinderen zorgen en niet werken is gewoon, wel werken is ongewoon.
Klopt dat? Is ze daarmee opgevoed?
Als dat zo is zou ik wel pogingen doen dat te weerleggen.
En verder interessant onderwerp. Waarom wil ze dat, wat voor beeld heeft ze van werken, hoe zie jij dat. Benaderen als een mens met eigen ideeen waar je mee in gesprek wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou, ik ben eigenlijk heel benieuwd wat je uiteindelijk wel bent gaan doen?


quote=Chienandalou post_id=34482545 time=1674737081 user_id=386092]
Toen ik op mijn 15e thuis aangaf na mijn middelbare school naar de kunstacademie of school voor journalistiek te willen, werd die deur dicht gegooid. Daar viel geen droog brood mee te verdienen en voor die fopopleidingen gingen zij niet betalen, ik moest maar een andere studie bedenken aldus mijn ouders. Mijn vader vond het ook nodig om te vermelden: ‘joh, wordt gewoon secretaresse of als je echt wil doorleren doe dan verpleegkunde ofzo. Als je later een gezin hebt, ga je toch part time werken.’ Die tegenstrijdigheid in hun eigen redeneringen vond ik best grappig.

Hier werd ik zo recalcitrant van dat ik een lange heb volgehouden rockster te worden na mijn vwo en een leven vol seks, drugs en rock and roll te ambiëren en dat ze ipv een goede opleiding een bijdrage aan een tourbusje mochten doneren.
[/quote]
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
26-01-2023 13:53
Joh, lekker gebruik van maken nu. Laat haar maar eens proeven van het huisvrouwenleven. Boodschappen, koken, strijken, poetsen... moet ze natuurlijk wel goed kunnen, waarom zou een kerel een onervaren huisvrouw willen? ;)
Die vind ik goed! 😂
Carpe Diem!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven