Dochter -bijna 16- wil later vooral huisvrouw worden

26-01-2023 12:05 403 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit onderwerp nog niet met bekenden bespreken, het viva forum voelt veiliger.
Mijn dochter zit momenteel op het vwo en heeft altijd grote ambities gehad.
Sinds een klein jaartje roept ze dat ze eigenlijk later gewoon thuis wil zitten en voor haar gezin wil zorgen.
Eerst dacht ik dat ze dat soms als grapje vertelde, maar de laatste tijd begint dit onderwerp wel een serieuze toon te krijgen. Ze wil na het vwo wel verder studeren om een diploma te hebben, maar daarna wil ze samenwonen/trouwen, jong moeder worden en gewoon thuis blijven.
Ik heb haar de nadelen opgesomd, haar in laten zien dat het voor mij als gescheiden moeder ook wel belangrijk was dat ik een inkomen heb blijven houden, dat een relatie geen garanties biedt voor de toekomst en dat niet alle mannen daar ook zo in staan.

Maar ze wil echt niet, ze wil alleen afstuderen vanwege het diploma, maar verder ziet ze zichzelf dus echt gewoon als huismoeder. Ik vind dit zo zonde van haar talent en ik geloof echt dat ze heel veel capaciteiten heeft voor een leuke carrière. Maar daar lijkt ze weinig voor te voelen.
Ze zit een beetje in een vriendinnen groepje die dromen van een soort "he will take care of me if he loves me"-mindset en ik ben bang dat ze daardoor op "verkeerde types" zal vallen.

Hoe pak ik dit het beste met haar aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:42
Ze ziet het te rooskleurig en romantisch in. Kijkt filmpjes van "high school sweethearts" die na 30 jaar nog samen zijn. Ik krijg filmpjes toegestuurd van tienermoeders die hun kind al als een klein vriendinnetje presenteren op tik tok. En dat die tienermoeder heel snel weer terugveren naar hun oude lichaam omdat ze nog zo jong zijn.
En dan idealiseert en bewondert ze die meiden in die filmpjes zo erg hard, dat ik nog net niet denk dat ze de volgende dag een positieve zwangerschapstest in mijn handen zal duwen.
De tijd zal het leren.

Zo’n beetje alles wat ik wilde toen ik 16 was is niet uitgekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
26-01-2023 12:12
Meteen van school halen. Zonde van de tijd van de leraren en het schoolgeld.
Eerlijk? Dat denk ik ook. Waarom betalen voor een studie die ze toch niet van plan is te gaan gebruiken. Maar goed, ze is 16 en haar leven kan nog alle kanten uitgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
turquasi schreef:
26-01-2023 12:56
Volgens mij heeft ze een fantastische manier gevonden om je puberaal op de kast te krijgen. Ik zou haar wel vast wat meer in het huishouden laten doen trouwens...
;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
26-01-2023 13:00
Volgens mij is dit nog steeds een trend op tiktok. Meisjes die mooi willen zijn met mooie kleertjes en mooie haartjes en nou ja, gewoon mooi met lange blonde haren (mijn nichtje is helemaal zo'n meisje) en een vriendje met een goede baan. Zodat ze later bij de kindjes kan blijven in haar mooie huis.
Haha, de meeste meisjes willen mooie kleertjes en mooie haartjes; dat lijkt me niet heel schokkend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
26-01-2023 12:18
Helemaal niet zo gek bedacht van deze generatie want het systeem werkt op zich wel. Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress.
De jaren 50 waren nog een stuk harder werken. Dat huishouden werd toen met militaire precisie geleid. Op vrijdag ramen lappen, op maandag zilver poetsen, de grote voorjaarsschoonmaak en najaarsschoonmaak, 4 kinderen (minimaal) en alles met de hand wassen. Dat was echt wat anders en ik vermoed niet dat deze meiden dat soort thuisblijf ideeën hebben. Die zie ik niet op hun knieën de keukenvloer boenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach dat wilde ik ook... sterker nog, zou ik nog steeds graag willen :$
Maar financieel zit dat er gewoon niet in met een bups kinderen en een man die modaal verdiend. Snap niet zo goed waarom het erg is om deze droom te hebben?
Gewoon laten gaan. Kind is 16.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou zo te lezen moet ik me er nu niet al teveel van aantrekken en als een fase beschouwen. Dat laatste hoop ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus ze droomt ervan dat er ook later voor haar gezorgd wordt, dat ze weinig hoeft te doen, elke dag vrij is en alle tijd voor haar kinderen heeft

Nou heerlijke droom


Realiteit komt vanzelf hoor
Hoe harder jij gilt dat het ongeemancipeerd is enz enz enz hoe harder zij dat wil natuurlijk 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 13:15
Nou zo te lezen moet ik me er nu niet al teveel van aantrekken en als een fase beschouwen. Dat laatste hoop ik dan maar.
Hèhè :)
Juist

Laat haar lekker kletsen
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 13:15
Nou zo te lezen moet ik me er nu niet al teveel van aantrekken en als een fase beschouwen. Dat laatste hoop ik dan maar.
Hèhè :)
Juist

Laat haar lekker kletsen
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
26-01-2023 12:20
Ach, ik ging ook voor de leuk studeren en zag mezelf voor me met drie kinderen en een man die de kost verdiende. Als iemand me vroeg wat ik wilde worden was het 'rentenier'.

Ook dacht ik dat ik na m'n studie wel een soort van vanzelf een goede baan zou krijgen, etc. Veel geld verdienen, ging ik vanuit.

Op het VWO denk je gewoon wel meer. En de realiteit ligt er meestal nogal ver vanaf, zullen we maar zeggen. En dat zal je dochter ook ondervinden.

En anders heb ik genoeg vriendinnen die nu dus met drie kinderen zitten en daar is ze vast heel welkom om een keer op te passen. Dan is ze vast snel genezen.
Jahoor. Dat roept iedereen altijd, maar dat vond ik dus heerlijk toen ik 16 was (en ook op het VWO zat, overigens). Babies, peuters, koters die nauwelijks jonger waren dan ik... Heerlijk! Ik kon niet wachten!

Nu ben ik thuis* met de kinderen, (heb er twee, ben nu 31) en ik vind het nog steeds heerlijk.



*80-90% afgekeurd, dus niet helemaal uit vrije wil
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang ze ook nog van plan is te studeren lijkt het me niet zo'n issue.
Kan ze daarna alsnog een baan zoeken als haar visie verandert en anders heeft ze iets achter de hand. En dan is ze toch minimaal 22 als ze gaat trouwen en aan de kinderen gaat.
En mocht ze toch twijfelen over studeren: op de universiteit loopt ze meer kans om mannen-die-geld-gaan-verdienen tegen te komen, dus misschen een goede motivatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk dat het belangrijkste is dat ze een opleiding wil gaan doen die ze leuk vindt. Komt ze er vanzelf wel achter hoe het in het echte leven gaat en dat thuismoeder zijn ook niet alles is (of wel, maar dat is dan ook prima toch, als ze tegen die tijd een diploma heeft). Zou er geen strijd van maken want dat heeft weinig zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving verschillende vrouwen die jong moeder zijn geworden en later nog een opleiding zijn gaan doen. De ene had begin twintig inderdaad helemaal geen zin in school of werken en wilde graag huisvrouw en moeder worden. Toen de kinderen groter werden was dit voor haar niet meer voldoende. Bij de ander was het een bewuste keuze om het in deze volgorde te doen.
lariba wijzigde dit bericht op 26-01-2023 13:23
10.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
26-01-2023 13:06
De jaren 50 waren nog een stuk harder werken. Dat huishouden werd toen met militaire precisie geleid. Op vrijdag ramen lappen, op maandag zilver poetsen, de grote voorjaarsschoonmaak en najaarsschoonmaak, 4 kinderen (minimaal) en alles met de hand wassen. Dat was echt wat anders en ik vermoed niet dat deze meiden dat soort thuisblijf ideeën hebben. Die zie ik niet op hun knieën de keukenvloer boenen.
Maar wél: Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress. Andere tijden, andere uitdagingen.

Of het systeem ook voor iedereen werkte is een tweede natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:22
Ze wil juist thuis zitten om genoeg tijd te kunnen hebben voor haar gezin en vrije tijd om leuke dingen te kunnen doen. Werken is niet leuk roept ze. En is ervan overtuigd dat er mannen rondlopen die een huisvrouw zoeken waar ze financieel voor willen zorgen.
Ik ben teleurgesteld omdat ze heeft gezien dat je altijd als een alleenstaande moeder kunt eindigen (like me) en dat die partner dan helemaal geen leuke zorgende meneer meer kan blijven. Dat ze dit over het hoofd ziet vind ik zo jammer.
Ik begrijp je teleurstelling best wel, maar je doet er niks aan. Je kunt hopen dat je kinderen later blije mensen zijn die tevreden zijn met hun leven en een beetje fijne mensen zijn voor de maatschappij. Maar meer dan dat heb je eigenlijk niet te wensen, hoe frustrerend dat ook kan zijn.

Mijn zusje vindt het ook lastig met haar 15 jarige dochter. Die staat er hetzelfde in, terwijl zij juist heel anders is. Ze heeft altijd (hard) gewerkt en het voorbeeld gegeven dat je als vrouw zelfstandig bent. Mijn zusje kijkt ook met kromme tenen naar het prinsessengedrag van haar dochter. Ik denk dat er altijd al vrouwen zijn en waren die zo in het leven staan en helaas worden meisjes nu onevenredig vaak geconfronteerd met het ideale tiktok leventje dat erg oppervlakkig is. Deze kinderen hebben alles meegekregen in het leven en weten simpelweg niet wat werken is, omdat het nu eenmaal bittere noodzaak is. Als dit hun leven is en ze kiezen dit pad, zullen ze ook ooit bij bijv. een scheiding de nadelen ervan voelen. Dan moet het leven hen maar leren dat het niet altijd over rozen gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
26-01-2023 13:06
De jaren 50 waren nog een stuk harder werken. Dat huishouden werd toen met militaire precisie geleid. Op vrijdag ramen lappen, op maandag zilver poetsen, de grote voorjaarsschoonmaak en najaarsschoonmaak, 4 kinderen (minimaal) en alles met de hand wassen. Dat was echt wat anders en ik vermoed niet dat deze meiden dat soort thuisblijf ideeën hebben. Die zie ik niet op hun knieën de keukenvloer boenen.

Ja, maar in de jaren 50 hoefde je iig niet je kinderen naar de hockey/voetbal te rijden/te denken aan ... (vul maar in) dat ze mee moesten naar school/zoveelste gesprek/meehelpen op school/zelf sporten en je ontplooien/social media te onderhouden. et cet. Er is nu wel een hogere regeldruk dan vroeger, denk ik. Maar goed, beetje off topic
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon zeggen

Oké prima, meid, jouw leven jouw keuzes.

Dat zei mij moeder toen ik op die leeftijd een afgrijselijke piercing wilde laten zetten. Toen wilde ik het niet meer 🤣
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
26-01-2023 13:18
Maar wél: Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress. Andere tijden, andere uitdagingen.

Of het systeem ook voor iedereen werkte is een tweede natuurlijk.
Ik denk dat het goed werkte voor veel mensen in een gelukkig huwelijk.
Maar zodra er scheurtjes kwamen was het altijd de vrouw die aan het kortste eind trok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-01-2023 12:17
en misschien vindt ze het leven gewoon een volkomen kut, en ziet ze ook nog weinig lol in de toekomst

heb het daar eens over
Dit!
Alle reacties Link kopieren Quote
En over die TikTok dames: veel van hun verdienen ook geld met hun volgers. Dus die zijn helemaal niet afhankelijk van hun man maar verdienen vaak zelfs nog meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
26-01-2023 13:18
Maar wél: Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress. Andere tijden, andere uitdagingen.

Of het systeem ook voor iedereen werkte is een tweede natuurlijk.
Klopt, je had idd geen keuzestress. Je MOEST gewoon stoppen met werken als vrouw als je ging trouwen en je KREEG gewoon kinderen of je dat nu zag zitten of niet. Je BLEEF gewoon thuis bij je schrobborstel en kolenkachel en 4 snotneusjes of je daar nu zin in had of niet en je man ging gewoon elke dag naar diezelfde baas of hij daar nu zin in had of niet en je at elke vrijdag vis of je dat nu lustte of niet. Inderdaad geen keuzestress maar levensplicht.
Gezin was natuurlijk ook nog steeds onder sterke invloed van de kerk en voor god en vaderland maak je veel kindjes (er was ook niet echt afdoende werkende anti conceptie, dus dat bijna iedereen een gezin had, was bijna niet te voorkomen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel het ultieme om je moeder op de kast te jagen. Alle dromen mogen en worden met alle egards ontvangen, behalve deze;)

“Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld”😎
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 26-01-2023 13:24
17.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
26-01-2023 13:18
Maar wél: Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress. Andere tijden, andere uitdagingen.

Of het systeem ook voor iedereen werkte is een tweede natuurlijk.
Werkte vooral voor mannen.
Jaja.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven